۲۳۹۴۸۱
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

مراسم تشییع شهیدان رجایی و باهنر +عکس

۹ شهریور ۱۳۶۰ یک روز پس از بمبگذاری در دفتر نخست وزیری که به شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر کشورمان منجر شد مراسم تشییع پیکر های این شهیدان از مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

فرادید: ۹ شهریور ۱۳۶۰ یک روز پس از بمبگذاری در دفتر نخست وزیری که به شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر کشورمان منجر شد مراسم تشییع پیکر های این شهیدان از مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در روز ۸شهریور ۱۳۶۰ محمدعلی رجایی رییس‌جمهوری و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر وقت به همراه گروهی از اعضای هیات دولت در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسیدند.

این واقعه درست دو ماه پس از آن رخ داد که آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی‌ بهشتی و بیش از ۷۰ تن از چهره‌های سیاسی و اجرایی عضو حزب جمهوری اسلامی در انفجار دفتر این حزب ترور شده و به شهادت رسیده بودند. شهید رجایی هنگام مرگ ۴۸ سال سن داشت.

او در ۲۰مرداد ۱۳۵۹ به نخست‌وزیری و پس از عزل بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری در انتخابات دوم مرداد ۱۳۶۰ با کسب بیش از ۱۳میلیون رأی مردم به عنوان دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

باهنر نیز هنگام شهادت ۴۸ساله بود. او پس از پیروزی انقلاب مسئولیت‌هایی از جمله عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش (در کابینه شهید رجایی) و دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی (پس از شهادت دکتر بهشتی) را برعهده داشت. او پس از انتخاب رجایی به ریاست‌جمهوری از سوی وی به نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

گفته می‌شود در اثر انفجار در دفتر نخست وزیری اجساد شهدا به صورتی سوخته بود که به هیچ وجه شناسایی آن‌ها ممکن نبود. بالاخره در آخرین ساعت شب پیکرهای قربانیان حادثه از روی علائمی که در دندان‌های هر کدام از آن‌ها وجود داشت شناسایی شدند. عکس های زیر از محمود کلاری عکاس و فیلمبردار باسابقه ایرانی است که از مراسم تشییع رجایی و باهنر در ۹ شهریور برداشته شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دلم میسوزدبرای مردان بی ادعایی که چقدرباارزش بودن وچه راحت ماازدستشون دادیم آیامیشودروزگاری مادوباره چنین آدمهایی رودرکنارمون داشته باشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج