جاباما
۲۴۰۲۵۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

لاریجانی: شخصا به توافق خوشبین هستم

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به این توافق شخصا خوشبین هستم، گفت: البته آمریکایی ها در برجام هم زورگویی کردند اما جمهوری اسلامی ایران توانست خواسته های خود را در این سند بگنجاند.

خبرگزاری مهر: علی لاریجانی که برای شرکت در اجلاس روسای مجالس جهان در نیویورک به سر می برد در گفتگو با خبرنگار روزنامه المانیتور گفت: برجام نتیجه یک فرایند طولانی است. این مسیر ۱۲ سال طول کشیده و آمریکایی ها راه های گوناگونی را در این مسیر آزمودند؛ گاهی تهدید و در برخی موارد تحریم.

وی افزود : اینکه آمریکایی ها اکنون به این نتیجه رسیده اند که بهتر است راه مذاکره را در پیش بگیرند دستاورد مهمی است.

لاریجانی گفت : البته آمریکایی ها در برجام هم زورگویی کردند اما جمهوری اسلامی ایران توانست خواسته های خود را در این سند بگنجاند.

وی افزود : انتقاداتی وجود دارد و ما البته به همه خواسته هایمان نرسیدیم اما برخی خواسته های ما محقق شد و به این توافق شخصا خوشبین هستم.

رئیس مجلس گفت : هرچند اشکالاتی وجود دارد مثلا هنگامی که ما ان پی تی را پذیرفته ایم، نظارت های سخت گیرانه بی دلیل است همچنین زمان بندی طولانی برای رفع تحریم، لازم نبود و این موارد زورگویی بی منطق غربی هاست اما مهم است که این پرونده به نتیجه رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور درباره اضافه شدن علی اکبر صالحی به تیم مذاکره کننده گفت: ایشان فردی متخصص است و اضافه شدن ایشان برای پیشبرد مذاکرات تصمیم سنجیده ای بود و ایشان به حل ابعاد فنی پرونده هسته ای کمک کردند.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور درباره نقش اوباما در حل پرونده هسته ای تصریح کرد : ما نباید فراموش کنیم که بخشی از سخت گیرانه ترین تحریم ها در زمان آقای اوباما وضع شد و همچنین البته دولت آمریکا سرانجام متوجه شد که تحریم های ظالمانه راه حل مشکل نیست و سبب خرسندی است که هیات حاکمه آمریکا به این نتیجه رسید که مسیر تحریم ها قابل تداوم نیست.

لاریجانی گفت : البته تحریمها به ملت ما ضرباتی زد اما به برنامه هسته ای ما ضرری نرساند و معتقدم همین موضوع سبب شد آمریکایی ها متوجه شوند بهتر است راه مذاکره را در پیش بگیرند.

لاریجانی افزود : رد برجام از سوی آمریکا، سبب می شود در دنیا نقش این ظلم به ملت ایران مشخص تر شود و ایران هم نسبت به ادامه توافق هسته ای خود را متعهد نداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه غلوآمیز در آمریکا به برنامه هسته ای ایران تاکید کرد: سیاست منطقه ای ایران تغییر نخواهد کرد ایران با جریانات تروریستی و افراطی در منطقه مقابله می کند و جای تاسف است که هم پیمانان منطقه ای آمریکا تنها کمک کنندگان به داعش و تروریست ها در خاورمیانه هستند و ایران از اساس همیشه به دنبال ثبات در منطقه بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: ایران در دویست سال گذشته به هیچ کشوری از همسایگانش حمله نکرده است، اما هنگام تهاجم عراق به ایران متاسفانه بسیاری از اعراب و غربی ها حامی صدام بودند.

رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: ما با برادران سعودی مشکلی نداریم هرچند برخی رفتارهای عربستان در منطقه قابل فهم نیست مثلا حمله به یمن و حمایت از برخی جریانات تروریستی در منطقه، منطق درستی ندارد.

وی اضافه کرد : این استدلال که یمن را به بهانه احتمال ایجاد مشکل برای عربستان ویران کنیم خطای بزرگ و بی منطقی است که ما آن را قبول نداریم.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار المانیتور در مورد حمایت ایران از حوثی ها در یمن گفت: این افراد از قبل با علی عبدالله صالح مشکلات و اختلافاتی داشتند و ایران توصیه می کرد این اختلافات حل شود.

وی با بیان خاطره ای از سفر چند سال قبل خود به یمن در زمان حکومت علی عبدالله صالح یادآور شد: در آن وقت رئیس جمهور یمن از من خواست که از حوثی ها بخواهم مشکلات با دولت حل شود و ما هم این کار را کردیم.

لاریجانی با بیان اینکه ایران تنها در یمن، عراق و سوریه تاکید دارد که باید رای مردم محترم شناخته شود و نباید کشورهای خارجی دخالت کنند، گفت: مداخله آمریکا و برخی کشورهای منطقه ای سبب مشکلات عدیده شده است و با این شیوه موضوعات منطقه حل نمی شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج