۲۴۰۶۷۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

پیش بینی کری از سرانجام توافق بعد از اوباما

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که ۹۰ درصد از مردم آمریکا در زمان بر کرسی نشستن رئیس‌جمهور بعدی این کشور، حامی توافق هسته‌ای خواهند بود و جانشین اوباما امکان زدن زیر توافق را نخواهد داشت.

خبرگزاری فارس: «جان کری» وزیر خارجه آمریکا امروز همچون برخی دیگر از سیاستمداران کشورش در خصوص فرجام برجام سخن گفت ولی این بار سخنانش نه به آثار رد و یا تصویب احتمالی کنگره بلکه به روزهای پیش‌روی این سند بین‌المللی در دوره زمامداری رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده مربوط می‌شد.

بر اساس گزارش هافینگتون‌پست، ابتدا بر مبنای محاسبات و پیش‌بینی‌های خود گفت که در زمان تصدی پست ریاست‌جمهوری آمریکا توسط چانشین اوباما، ۹۰ درصد از مردم این کشور حامی توافق هسته‌ای خواهند بود و با این اوصاف، قول‌های انتخاباتی کاندیداهای جمهوری‌خواه برای پاره کردن توافق در روز اول ریاست‌جمهوری، ناممکن خواهد بود.

جان کری در این خصوص گفت: «در تصورام نمی گنجد که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به سازمان ملل و ۵ کشوری که ما را در مذاکرات پشتیبانی کردند بگوید "متأسفم، ما می‌خواهیم از این توافق بیرون برویم و شرایط خطرناک تری در خاورمیانه حاکم کنیم."»

کری به احتمال شکست برجام هم پرداخت و ضمن سوق دادن بار اصلی احتمال انجام این کار به سمت ایرانیان، گفت: «من فکر می‌کنم یکی از نگرانی‌های ما این است که برخی عناصر درون ایران، از انجام برخی اقدامات سر باز زنند و آنگاه دولت ایران باید پاسخگو باشد.»

جان کری از گزینه‌های روی میز در صورت مواجهه با نقض برجام هم گفت و این بار البته، گزینه نظامی را گزینه‌ای بعید دانست و افزود:‌ «در صورت مواجهه با چنین چیزی، در ایران و یا آمریکا، با مشکلات جزئی و موقتی روبرو خواهیم شد ولی باز هم فکر نمی‌کنم که دولت (آمریکا) در این نقطه، گزینه بازگرداندن فوری همه تحریم‌ها و یا گزینه نظامی را - حتی اگر تنها گزینه موجود باشد - بپذیرد.»

جان کری در خصوص میزان موافقت و یا مخالفت مردم آمریکا، به گفته‌های خبرنگار هافینگتون‌پست که می‌گفت نیمی از کشور مخالف است، واکنش نشان داد و گفت: «این عجیب نیست که نتایج حاصل از همه نظرسنجی‌ها، با هم همخوانی ندارد ... من فکر می‌کنم که میزان حمایت مردم از توافق با توجه به میزان پولی که برای داستان‌سرایی در این خصوص هزینه شد، خیلی خوب است.»

جان کری به دستاورهای توافق فعلی هم پرداخت و بر خلاف گفته مقامات مسئول در ایران، اصرار کرد که «ایران قلب راکتور پلتنیوم‌ساز اراک را نابود و آن را با سیمان پر می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا به روزهای پس از سیمان‌اندود شدن قلب راکتور اراک اشاره کرد و گفت که در اینجا «۹۰ درصد از کشور (یعنی مردم آمریکا) حامی توافق خواهند بود زیرا می‌بینند که توافق در عمل هم کارایی داشته و تهدید سلاح هسته‌ای در خاورمیانه را از بین برده است.»

مجری برنامه، برخی انتقادات جدی پساتوافقی درون جامعه آمریکا را بازتاب داد و از کری پرسید که آیا ارسال تسلیحات مدرن برای متحدان حاشیه خلیج‌فارسی آمریکا برای دلگرمی دادن به آنها، خود نوعی اقدام ضدصلح و ثبات نیست.

کری پاسخ داد: «خوب آنها تسلیحات دفاعی هستند ... ولی ما این کار را به دلائل مختلفی به غیر از توافق هسته‌ای انجام می‌دهیم زیرا اقدامات ایران در خصوص حزب‌الله و ارسال تسلیحات برای شبه‌نظامیان شیعه عراق و حوثی‌ها، اقدامی بسیار آزاردهنده است. این ادقامات بر خلاف تحریم‌ها(ی تسلیحاتی فعلی) است و ما تحت هر شرایطی، با اینگونه اقدامات مخالف‌ایم.»

کری مخالفان منطقه‌ای توافق یعنی اعراب و اسرائیل را در عرصه مقابله با ایران پساتحریم هم در یک صف قرار داد و گفت: « ... بر این اساس فکر می‌کنم که ساختار امنیتی یگانه و جدیدی در حال شکل‌گیری است که کشورهای عربی و اسرئیل را در نهضتی مشترک برای مقابله با اینگونه فعالیت‌های ایران، قرار می‌دهد.»

خبرنگار به یکی از استدلال‌های مشهور اوباما که می‌گوید «مخالفان توافق با ایران، همان‌هایی هستند که از جنگ با عراق حمایت می‌کردند» اشاره کرد و ضمن کنایه زده به جان کری و یادآوری رأی مثبت وی به طرح حمله به عراق در کنگره، از وی پرسید که این رأی مثبت به جنگ، چگونه توانست ذهنیت کری را در خصوص توافق با ایران عوض کند؟

کری سریع واکنش نشان داد و ضمن تلاش برای تطهیر خود از منجلاب جنگ خونین عراق، گفت: «بگذارید قضیه را روشن کنم. اگر متن سخنرانی من در هنگام رأی‌گیری در صحن (سنا) را مطالعه کنید، می‌بینید که من برای جنگی عجولانه با عراق، رأی مثبت ندادم. من رأی دادم تا رئیس‌جمهور ابزار لازم برای فشار بر صدام حسین و مجبور کردن وی به رفتار موردنظر ما را داشته باشد.»

جان کری در اینجا تقصیر را به گردن همان رئیس‌جمهور وقت یعنی جورج دابلیو بوش انداخت و گفت: «من تأسف می‌خورم، تأسف می‌خورم که از این رأی سوءاستفاده شد و عجولانه به سمت جنگ رفتیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج