۲۴۱۲۰۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

راز و رمز رسیدن به توافق برد - برد!

استفاده مناسب از تدبیر و دیپلماسی باعث بهبود روابط می شود و راهی مطمئن برای ایجاد احترام دوطرف است. به همین دلیل در دنیای امروز هرکسی به دیپلماسی نیاز دارد. برای رسیدن به این مهارت این تکنیک ها به کمکتان خواهد آمد.

راز و رمز رسیدن به توافق برد - برد!



هفته نامه زندگی مثبت - مریم سیفی: داشتن دبیر و دیپلماسی 2 ابزاری است که در برقراری هر نوع ارتباطی به شما کمک می کند. مخصوصا در یک جلسه بسیار رسمی که می خواهید در آن سخنان خود را قانع کننده یا قاطع در نظر دیگران نشان دهید. استفاده مناسب از تدبیر و دیپلماسی باعث بهبود روابط می شود و راهی مطمئن برای ایجاد احترام دوطرف است. به همین دلیل در دنیای امروز هرکسی به دیپلماسی نیاز دارد. برای رسیدن به این مهارت این تکنیک ها به کمکتان خواهد آمد.

راز و رمز رسیدن به توافق برد - برد!

دیپلماسی چیست؟

تدبیر و دیپلماسی یعنی اینکه بتوانید به خوبی دیگران را درک کنید و از احساسات، عقاید و باورهایشان آگاه باشید. با داشتن تدبیر و دیپلماسی می توان در هر شرایط و در برهه زمانی افکار و رفتار مردم را درک کرد و به صورت خوبی واکنش نشان داد. برای داشتن دیپلماسی باید تمرین کرد چون مردم در هر جای کره زمین متفاوت هستند و به همین دلیل باید با تمرین و ممارست قدرت قضاوت خود را تقویت کرد.

در محیط کاری و جلسات مهم سیاسی و حتی در ایجاد روابط دوستانه داشتن دیپلماسی کمک زیادی به ایجاد ارتباط های بادوام می کند. در دیپلماسی، شما باید عقاید و دیدگاه های خود را به صورتی ابراز کنید که باعث از بین رفتن ارتباط با دیگران نشوید.

چون ممکن است به دلیل نحوه نادرست ابراز دیدگاه های خود کسی را برنجانید. درواقع تدبیر و دیپلماسی اشاره به یک نکته و حقیقت است بدون اینکه برای خودتان دشمن بتراشید. درواقع با دیپلماسی شما به دیگران اجازه می دهید که راه خود را بروند.

تکنیک های مهم دیپلماسی

۱- گوش کردن همراه با توجه: برای داشتن دیپلماسی باید به صحبت های دیگران خوب گوش دهید. البته منظور تنها آنچه که گفته می شود نیست بلکه باید نحوه صحبت کردن افراد را هم زیر نظر داشته باشید. برای مثال زبان بدن، تن صدا و آرام یا بلندی صدا از جمله نشانه هایی است که هرکدام معنای خاصی پشت خود دارد. آگاهی از این نشانه ها و توجه به آن در طول صحبت باعث می شود درست تر و سنجیده تر به دیگران واکنش نشان دهید.

راز و رمز رسیدن به توافق برد - برد!

۲- هوش هیجانی: افرادی که هوش هیجانی بالاتری نسبت به دیگران دارند به صورت طبیعی می دانند که در یک رابطه چگونه باید رفتار کرد. هوش هیجانی یعنی شما تا چه اندازه احساسات خود و دیگران را به خوبی می شناسید و درک می کنید.

۳- وارد کفش دیگران نشوید: در یک جلسه شما در معرض عقاید متفاوتی قرار خواهید گرفت. اگر در این موقع بتوانید خود را به جای دیگران بگذارید و از دریچه نگاه آنها به موضوع نگاه کنید واکنش بهتری از خود نشان خواهید داد. دیپلماسی یعنی همین!

۴- زور نگویید: هنگام ایجاد یک رابطه همیشه دنبال این نباشید که افراد را وادار به داشتن یک عقیده و باور کنید. متاسفانه بسیاری از افراد هنگام ایجاد روابطشان به این موضوع توجه نمی کنند دیگران حق دارند که متفاوت با شما فکر کنند.

۵- ادب: داشتن ادب و رعایت نزاکت در یک ارتباط درواقع احترام شما به عقاید و نظرات فرد مقابلتان است. در این مورد باید تفاوت های فرهنگی را نیز درنظر بگیرید و نسبت به شناخت آنها اقدام کنید.

۶- نتیجه مورد نظر خود را یادداشت کنید: اینکه بدانید در هر شرایطی چه کاری درست است کمی سخت به نظر می رسد. در هر رابطه ای چه رسمی و چه غیررسمی اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید و نتیجه مورد نظرتان چیست.

آن نتیجه ایده آل خود را بنویسید و دلایلتان را برای رسیدن به چنین نتیجه ای یادداشت کنید. در مورد نوشتن دلیل، کمی از عقادی شخصی تان فاصله بگیرید و به این فکر کنید که چه حقیقتی حول موضوع مورد نظر شما وجود دارد. سپس اعتراضات و نقطه نظرات متفاوتی که دیگران ممکن است در مورد صحبت های شما داشته باشند را نیز یادداشت کنید و در مورد جواب هایی که قرار است بدهید، فکر کنید.

۷- چه بپوشید؟: در یک قرار ملاقات جدی برای یک مذاکره مهم تشکیل شده، لباس شما نیز اهمیت زیادی دارد. لباسی تنتان کنید که در آن احساس راحتی کنید و در طول صحبت دچار عذاب نشوید. در قرار های رسمی از پوشیدن لباس اسپرت مثل تی شرت و جین اکیدا اجتناب کنید. پیشنهاد می کنیم لباسی انتخاب کنید که از جنس کتان باشد چون در آن راحت تر هستید.

۸- عصبانی مذاکره نکنید: در یک قرار ملاقات رسمی یا یک نشست بسیار جدی کاری سعی کنید آرامشتان را حفظ کنید و از کوره در نروید. ذهنتان را نسبت به شنیدن عقاید و نظرات مختلف باز نگهدارید. قبل از هر واکنشی به تبعات آنچه که به زبان می آورید نیز فکر کنید. تا زمانی که قادر به درک نظرات دیگران از دیدگاه آنها نشده اید ابراز عقیده نکنید. ابتدا دیگران را درک کنید سپس ابراز نظر کنید.

مکالمه را با این کلمه شروع نکنید

به جای مخاطب قرار دادن طرف مقابل و سرزنش یا انتقاد او بابت موضوعی خاص سعی کنید از کلمه «من» استفاده کنید. برای مثلا اگر فردی بسیار دیر به مکان مذاکره رسیده است به جای اینگونه بگویید «شما نظم جلسه را بر هم زده اید.» به او بگویید: «من فکر می کنم در دفعات بعد باید ساعت جلسه به گونه ای باشد که همه بتوانند سر موقع حاضر شوند و نظم جلسه رعایت شود.» همچنین از گفتن جملاتی مانند: «شما اشتباه فکر می کنید» اجتناب کنید و به جای آن بگویید: «من از نظر شما قدردانی می کنم و به آن احترام می گذارم ولی...» و عقیده خود را ابراز کنید.

راز و رمز رسیدن به توافق برد - برد!

برنده- برنده فکر کنید: اگر عقاید شما در تضاد با عقاید فرد دیگری است تنها به قربانی کردن او فکر نکنید. داشتن دیپلماسی بعنی به دنبال راه حلی باشید که هر دوی شما به نتایج مساعدی برسید. سعی کنید به یک سازش فکر کنید. هرگز احساسی هیجانی ابراز عقیده نکنید و کاملا بر احساسات خود مسلط باشید.

دقیق باشید: اگر لازم به ذکر تاریخ یا اعداد و ارقام خاصی است بسیار دقیق باشید. اگر تمامی این جزئیات نوشته شود خیلی بهتر است.

سوالی ابراز عقیده کنید: سعی کنید به جای اینکه مستقیما عقیده خود را ابراز کنید، نظر و دیدگاه خود را به صورت طرح یک پرسش به دیگران انتقال دهید تا روی سوال و درواقع دیدگاه شما قدری فکر شود. زمانی که شما چندان نسبت به نتایج مورد نظرتان در یک بحث مطمئن نیستید با ابراز عقیده خود به صورت پرسشی عقیده تان را در معرض نمایش بگذارید تا از واکنش اطرافیان مطلع شوید.

آشوب در جلسات: گاهی ممکن است در طول یک صحبت نتیجه آن طور که می خواهید پیش نرود و اوضاع کمی درهم ریخته شود. در این شرایط به جای اینکه به بدترش دن شرایط کمک کنید، نفس عمیقی بکشید و در یک جای آرام آرامش خود را مجددا به دست بیاورید. آنگاه به راه حلی برای فروکش کردن بی نظمی به وجود آمده بیندیشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج