جاباما
۲۴۱۷۹۸
۲۷ نظر
۵۰۰۳
۲۷ نظر
۵۰۰۳
پ

پراید با چه قیمتی به عراق صادر می شود؟

برنامه دیشب «پایش» بعد از چند صباحی تأخیر به روی آنتن رفت و این بار با موضوع داغ روز یعنی «کمپین خرید خودروی صفر ممنوع» همراه بود؛ صرف نظر از آنکه این برنامه با حضور دو چهره ناشناس برای بررسی عوامل و ریشه های این کمپین و تأثیرات آن بر بازار خودروی کشور برگزار شده بود، نکته مهمتر در این برنامه برخی آمار ارائه شده در مورد صادرات خودروی ایران بود.

تابناک: برنامه دیشب «پایش» بعد از چند صباحی تأخیر به روی آنتن رفت و این بار با موضوع داغ روز یعنی «کمپین خرید خودروی صفر ممنوع» همراه بود؛ صرف نظر از آنکه این برنامه با حضور دو چهره ناشناس برای بررسی عوامل و ریشه های این کمپین و تأثیرات آن بر بازار خودروی کشور برگزار شده بود، نکته مهمتر در این برنامه برخی آمار ارائه شده در مورد صادرات خودروی ایران بود.

در این برنامه،درباره موضوعاتی از جمله تعرفه واردات خودرو در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها بحث شد و بحث در مورد تعرفه واردات به این جا رسید که ایران به نسبت کشورهای مشابه تعرفه کمتری دارد.

نکته دیگر آنکه یکی از کارشناسان برنامه، این کمپین را فرصتی برای موج سواری وارد کنندگان خودرو و سهامداران عنوان کرد، ولی جالب ترین نکته در برنامه دیشب، مربوط به آمار و ارقام صادرات خودروی ایران به عراق بود.

یکی از کارشناسان این برنامه اعلام کرد، نرخ رسمی فروش خودرو پراید در عراق، نزدیک به ۳۰ میلیون تومان است. این آمار در نوع خود بسیار جالب توجه است، زیرا تا پیش از این تصور عمومی بر آن بود که خودروی پراید در کشورهایی که این خودرو به آنها صادر می شود، بسیار ارزان تر از ایران به فروش می رسد و حتی گفته شده بود در کشور عراق، این خودرو با بهایی زیر ۱۰ میلیون تومان به دست خریداران می رسد.

البته مشخص نیست که کارشناس برنامه پایش این آمار فروش پراید در عراق را از چه طریقی به دست آورده و ارائه کرده است، ولی آنچه در این میان اهمیت دارد، این ادعاست که بهای رسمی پراید در عراق بیشتر از ایران است.

اما صرف نظر از این موضوع، امروز ایسنا آمار جالب توجهی از وضعیت صادرات خودروی ایران به عراق منتشر کرده که در تعارض کامل با آمار ارائه شده در برنامه پایش است.

بر اساس گزارش ایسنا در بین آمار خودروهایی که ایران عمدتا به عراق می‌فروشد، پژو پارس و پراید بیشترین میزان صادرات را دارد، به گونه ای که در پنج ماه آغاز امسال، از مجموع ۶۰۰۰ دستگاه خودروی صادره، بیش از ۵۸۰۰ دستگاه پراید و پژو به قیمت۵۵۰۰ تا ۵۶۰۰ دلار به عراق بوده است.

ایسنا گزارش داده که مجموعا طی پنج ماه نخست سال، حدود ۴۷۰۰ دستگاه خودروی پژو پارس به ارزش حدود ۵۶۰۰ دلار به عراق صادر و همچنین در این پنج‌ ماهه حدود ۱۱۰۰ دستگاه پراید به ارزش حدود ۵۵۰۰ دلار به عراق فروخته شد.

با یک محاسبه ساده می توان گفت با در نظر گرفتن نرخ ۳۴۰۰ تومانی برای دلار داخلی، ارزش گمرکی صادرات پراید به عراق برابر با ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ارزش گمرکی صادرات پژو پارس حدود ۱۹ میلیون تومان خواهد بود. با فرض عوارض و تعرفه ۵ درصدی واردات خودرو به عراق، باز هم این رقم به ۳۰ میلیون نزدیک نخواهد شد.

دو نکته در این میان قابل توجه است؛ نکته نخست اینکه نرخ برابری دینار عراق با دلار آمریکا برابر با ۱۱۴۰ دینار است؛ به عبارتی، هر دلار آمریکا ۱۱۴۰ دینار عراق است که عملا مشتریان عراقی برای پراید حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دینار پرداخت می کنند.

هر دینار عراق در بازار بین المللی برابر با حدود ۲۶ ریال ایران است. در نتیجه بهای فروش پراید به عراق با محاسبه نرخ برابری دینار و ریال ایران برابر با حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود که هنوز کمتر از نرخ رسمی فروش پراید در ایران است.

نکته دوم، تفاوت قیمت ۱۰۰ دلاری گمرکی در صادرات پراید و پژو پارس به عراق است؛ در صورتی که در بازار داخل ایران، این دو خودرو حداقل ۱۷ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند.

با این تفاسیر، هنوز دو نکته مشخص نیست: نخست اینکه کارشناس برنامه پایش با چه آماری و بنا بر کدام مستندات، فروش خودروی پراید در عراق را برابر با ۳۰ میلیون تومان اعلام کرده و نکته دوم آنکه دلیل صادرات این دو خودرو به عراق، تنها با ۱۰۰ دلار تفاوت قیمت، در حالی که تفاوت آنها در بازار ایران به بیش از ۱۷ میلیون تومان می رسد، چیست؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مگه میشه

      سوال؟!:چرا ما مجبوریم هر آشغالی کارخانه ها تولید کردند بخریم..؟!اگه پرایدرا ۳۰م تو عراق میخرن همه رو بدین اونجا....چرا مردم را حمار فرض میکنید،،،همون کارشناسان ببینید چه رانتی از خودروسازان گرفتند.،،

    • امید

      این آماری که جناب کارشناس ارائه داده اند بسیار غیرکارشناسی و خودسرانه و هدفمند بوده است.
      بنده در مریوان زندگی میکنم و از فروش پراید در کردستان عراق بطور دقیق خبر دارم.
      پراید با قیمت 8 میلیون به فروش می رسد.
      به نظر شما چه کسی حاضر است پراید را با قیمت 30 میلیون بخرد، در حالی که با همین پول می تواند تویوتا کمری یا ماکسیما بخرد؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه جالب 8 میلیون ؟؟؟؟؟

      • رعیت پوست کلفت

        امید جان این پرایدی که کارشناس محترم گفته 30 میلیون تومانقیمت پراید با ترقه های جاسازی شده ی داخلش است!

    • محسن

      اقای محترم میشه بگید به کدام قسمت عراق صادر میشه ؟از شهر ما ماشینهای ترانزیت میشن به قسمت کردستان عراق که ارزونتر از قیمتی که شما میدید با مارکهای غولهای خودرو ساز جهان که پراید پیش انها حلبی هم نیست

    • ناشناس

      از اولش هم معلوم بود که این آقا با یه سری اطلاعات از پیش تعیین شده که خود ایشان در هر حال از شرکتهای خودروساز به نوعی تأمین می‌شود وارد برنامه شده بود؛ با این تصور که می‌توان اذهان مخاطب را مغشوش و مشوش کرد و در این آشفته بازار جو روانی را به خورد مخاطب الغا کرد. ولی نه آقا مردم با این حرفها گول نمیخورند؛ دستهای همه شما برای مردم رو شده؛ اگه راست میگین؛ دست از بازار ایران بکشین و همه لگنهاتونو به عراق و افغانستان صادر کنین؛ آخه این لگنها اونجا بازار زیادی دارن.

    • بدون نام

      خوب مچشون رو گرفتید دمتون گرم. این برنامه پایش با یه فیگوری میره رو آنتن یعنی ما طرف مردمیم . در صورتی که اینا یه سال راست میگن تا یه دروغ اینطوریشون برا مردم قابل باور باشه. واقعا واسشون متاسفم که مردمی که نگاشون میکنن رو به پول میفروشن

    • بدون نام

      پیشنهاد میشه تا میتونید پراید به عراق صادر کنید و درصورت امکان اونها رو به داعش بفروشید که هم درآمد ارزی داشته باشیم و هم اینکه نفرات داعش از این طریق به هلاکت برسند

      پاسخ ها

      • mahdi

        واقعا جذاب بود نظرت

    • بدون نام

      آخه تا چقدر مردم مظلوم ایران را احمق فرض می کنید . چقدر دیگه باید کشته و مصدوم و معلول تحویل جامعه بدید و با جان مردم بازی کنید تا جیبتان پر پول تر شود آخه ما مردم تاوان چیو باید با سوار شدن در ارابه های مرگ پس بدیم

    • اسماعیل زاده

      برخی مسئول نما ها که جایشان گرمه متاسفانه مردم را حمار حساب می کنند. آیا این واقعا شد خوذرو ساز پاسگو؟

    • مسلم

      به عنوان یک کارشناس تعمیر ترمزخودرو باید بگم که پراید را اگر مجانی هم بدن سوار نمی شم حتی سوار تاکسی پراید هم نمی شم حالا هر قیمتی می خواد داشته باشه باجون خودم بازی نمی کنم

    • علی

      ....حمایت از.تولید داخلی به شرط کیفیت....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        كدوم كيفيت همين الان اعلام كردن كه كاهش كيفيت دارند

    • بدون نام

      خدایی مردم رو چی فرض کردید... اولا مردم عراق وقتی با همین قیمت میتوننند بهترین خودروهای خارجی رو بخرند مگه مغز خر خوردن بیان پراید لگن آشغال شما رو بخرند..دوما اگه راست میگید خوب همه رو بفرستید اونجا که پول بیشتری به جیب بزنید 30 میلیون ...خخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      از یه طرف میگن جمعیت زیاد بشه نگو میخواهند پراید بهشون بفروشند تا جمعیت دوباره کم بشه
      فکر کنم از پراید برای کنترل جمعیت استفاده میکنند عجب زرنگی هستند !!!!!!!!!!!!

    • hesam

      مرگ هر داعشی=خریدیک پراید.خخخخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      بااين آمارهای دروغین به مردم شریف توهین نکنيد،چرا زورميزنيد مردم دیگه ماشین بی کیفت نمی خرند

    • بابک

      این ترفند جدیده . که شما پراید را سی میلیون به عراق میدهید . دروغی بیش نیست و کسی باور نخواهد کرد . اوناییکه میرند کربلا برمیگردند امار دقیق را میدهند . ما نمیخریم

    • 00000

      هیوندای سانتافه در کلاس خودروهای اس‌یووی (شاسی بلند)، لوکس و با بروزترین سیستم سوخت رسانی و امتیازات بسیار دیگر در اروپا با قیمتی معادل ۲۰ هزار و ۹۹۵ دلار عرضه می‌شود که بر مبنای ارز مبادله ای حدود ۵۰ میلیون تومان می‌شود. اگر میزان حقوق دریافتی افراد را ملاک مقایسه قرار دهیم در بدترین شرایط و برای ضعیف‌ترین قشر جامعه و کسانی که کمترین میزان حقوق را دریافت می‌کنند معادل ۶ تا ۸ ماه حقوق دریافتی مصرف کنندگان اروپایی. همین خودرو در کشور خودمان در شرایط موجود حداقل با قیمتی معدل ۱۸۰ میلیون تومان یعنی معادل ۱۸۰ ماه حقوق اقشار متوسط جامعه به‌فروش می‌رسد.

      تویوتا به‌عنوان یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین و بروزترین خودروسازان جهان خودروی کمری Camry خود را به‌عنوان خودروی در کلاس A و B با ویژگی‌های خاص و امکانات بخصوص به‌قیمت ۲۲هزار و ۲۳۵ دلاری در جهان عرضه می‌کند. این خودرو قدرت ۲.۵ لیتری و موتور الکتریکی آن ۲۰۰ اسب بخار دارد و قادر است صفر تا ۱۰۰ را در ۷.۶ ثانیه طی کند. کمری در ایران هم‌اکنون بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

      تویوتای یاریس در کلاس خودروهای کلاس C با بروزترین سیستم سوخت رسانی، ایمنی یورو۵ و به‌عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای جهان با قیمت ۱۴ هزار و ۹۹۵ دلار به مصرف کنندگان دنیا البته غیر از مصرف کنندگان ایرانی عرضه می‌شود که بر مبنای ارز مبادله‌ای ۲۴۵۰ تومانی در کشور ما ۳۶ میلیون تومان می‌شود.

      محصول سورنتوی کیا موتور به‌عنوان خودروی در کلاس A، و جزو خودروهای اس‌یووی (شاسی بلند) در بازارهای جهانی با قیمت ۲۳ هزار و ۱۵۰ دلار، یا اسپورتیج با همان ویژگی‌ها ۴ سیلندر و ۲۴ سوپاپ با حجم موتور ۲۴۰۰ سی‌سی و ۱۷۰ اسب بخار ۱۵ هزار و ۴۰۰ دلار، اپتیما ۲۱ هزار و ۳۵۰ دلار و ریو ۱۳ هزار و ۶۰۰ دلار در بازار عرضه می‌شوند.

      سوزوکی مدل ۲۰۱۳ با قیمت ۱۳ هزار و ۹۹۰ دلار، گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت ۵.۳ لیتری، چری مدل J۱ دارای ۴ سیلندر، ۱۳۰۰ سی‌سی، گیربکس دستی سوخت ۶.۷ با قیمت ۱۰ هزار و ۹۹۰ دلار و... .

    • بدون نام

      كلاهبرداري از نوع هايكلاس .... شاخ ودم نميخواهد سالها داريم تن ميديم چون اجبار داشتيم ولي الان مملكت پر شده از خودرو دست دوم وواردات ماشينهاي خارجي درجه 1 بااين وضعيت فاتحه خودروسازي ايران خوندست آقايان خودروسازها كيفيت وبالا ببريد وقيمتونو پايين بياريد شايد مردم دوباره رو بيارن به خودروي ايراني سالهاست سود كرده ايد ديگه بسه تمامش كنيد

    • مظلوم

      واقعا این همه کشته و زخمی که این پراید های آشغال باعث شده, نیاز است بالاترین مقام دخالت کنه و حق بچه های یتیم آنها رو از این جنایتکاران تاریخ (سایپا و ایرانخودرو) بگیره,مگر اینکه همه شریک اینها هستند

    • سعید

      بابا خوبه دیگه اگه ق پراید ما را به این قیمت می خرندچه بهتر که......با این فروش شرکت سایپا به چه مالی میرسد.ومردم ما ان احمق ها را دعا خواهند کرد.

    • بدون نام

      من الان از کشور عراق براتون میگم.همین امروز قیمت پراید در عراق 2.5 میلیون تومان به پول ایران اعلام شد.شما از کجااین ارقام درمی ارید.دروغ نگید بده مثلا مسلمانیم

    • علی راد

      بیخود کردن! من دوست و فامیل و آشنا توی عراق و مصر دارم... توی مصر پراید 4.900 ه. ارواح عمه هاشون!! 30 میلیون؟! اون عراقی و مصری و کلا تمام دنیا باید خیلی خوش مغز! باشن که 30 میلیون بدن جای پراید... بخدا ملتو خر فرض کردن... لعنت به هر چی دروغ گو و مال حروم خوره...

    • حمید

      بعلت ارزانی در عراق از پراید بعنوان بمب گذاری انتحاری استفاده میشه!!!!!

    • مخجید

      کی میگه پراید در عراق30میلیونه ؟ این آقا 12500000 بده تا برم واسش پراید از عراق بخرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج