۲۴۳۴۰۹
۱۵ نظر
۵۰۵۵
۱۵ نظر
۵۰۵۵
پ

برترین کسب و کارهای ایران و جهان

کسب و کار موفق با Bing.com

شرکت نرم افزاری مایکروسافت، از اواخر دهه نود میلادی، به طور جدی وارد عرصه کسب و کارهای اینترنتی شد و محصولات بسیاری عرضه کرد که موتور جست و جوی بینگ یکی از این خدمات خود.

کسب و کار موفق با Bing.com
برترین ها: در ادامه سلسله مطالب باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین‌ها، نگاهی داریم به محصولات اینترنتی شرکت مایکروسافت در عرصه‌های جست وجو و پرونده Bing.com در گفتار امروز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کسب و کار موفق با Bing.com
(بینگ، محصول مدیرعاملی استیو بالمر، میلیاردرترین کارمند جهان در مایکروسافت بود)

غول نرم افزار جهان، مایکروسافت، تنها با سیستم عامل ویندوز و پکیج‌های نرم افزاری معروفش همچون آفیس در دنیای دیجیتال شناخته شده نیست. از زمانی که مرورگر اینترنت اکسپلورر و نسخه‌های بعدیان عرضه شد، حضور اینترنتی مایکروسافت با عرضه پرتال‌هایی چون هات میل و ام اس ان، که پیش تر در سلسله مطالب کارآفرینی دیجیتالی بررسی شد، آغاز گردید و تا امروز، به طور گسترده ای ادامه داشته است. مایکروسافت تلاش زیادی کرده تا غول جست وجوی اینترنت یعنی گوگل را با پیشنهادهای چند میلیاردی در اوایل قرن بیست و یکم به تملک خود درآورد. موضوعی که با مخالفت لری پیج و سرگئی برین، مؤسسان گوگل رو به رو شد و به نظر می‌رسد، با توجه به ارزش روز بازاری گوگل، عدم فروش این شرکت به مایکروسافت، یک حرکت استراتژی در کسب و کار اینترنتی گوگل بود. امروزه، بینگ، محصول چند سال اخیر مایکروسافت هست که تلاش دارد با گوگل رقابت کند.

فرق گوگل و بینگ چیست؟ ویدئو زیر توضیح می‌دهد



البته گوگل، با خرید ۱.۶ میلیارد دلاری پرتال به اشتراک گذاری یوتیوب، یک فرصت خیلی خوب را از مایکروسافت گرفت و غول ویدئوی وب را به تملک خود درآورد و در همین سال‌ها بود که آمازون، غول خرده فروشی اینترنت نیز به سمت کسب و ادغام‌های مختلفی از جمله خرید سایت دیتابیس سینمایی اینترنت یعنی IMDB رفت و البته خریدهای دیگری هم انجام داد که شاید به اندازه گوگل و فیس بوک، مؤثر نبوده است. فیس بوک، واتس آپ و اینستاگرام غول‌های شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی را با پرداخت چند میلیارد دلار خرید و به نظر می‌رسد، این خریدهای خیلی خوب، دست مایکروسافت را در حوزه شبکه اجتماعی و پرتال‌های به اشتراک گذاری مشهور ویدئو، خالی کرد.

کسب و کار موفق با Bing.com
(دنیای پس زمینه‌های رنگارنگ بینگ)

اما به هر حال، پس از خروج بیل گیتس از مدیرعامل مایکروسافت در سال 2000 میلادی و حضور پل آلن در رأس هرم مدیریتی این کارآفرین برتر جهان، مایکروسافت به دنیایی فرا تر از سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی نیز نگاه کرد که سایت‌ها و هم چنین ابزار بازی و بالطبع، هالو لنز مایکروسافت، مشتی نمونه خروار هست.

دنیای کسب و ادغام (Merger & Acquisition) در کسب و کارهای اینترنتی، یکی از مدل‌های اقتصاد مشارکتی هست.

در گفتار بعدی، نگاهی خواهیم داشت به همه شکارهای مایکروسافت در خرید پرتال‌ها و شرکت‌های اینترنتی و الکترونیکی جهان در 4 دهه اخیر که می‌تواند برای علاقمندان به دنیای استارت آپ و کارآفرینی دیجیتالی، تجربه‌های موفقی از الگوهای فعال در تجارت وبی باشد.

کسب و کار موفق با Bing.com
(خبر تولد بینگ توسط استیو بالمر، مدیرعامل وقت مایکروسافت در کنفرانس " همه چیزهای دیجیتالی ۲۰۰۹")

بینگ (Bing) یک موتور جستجو متعلق به شرکت مایکروسافت است که پیش‌تر با نام‌های لایو سرچ، ویندوز لایو سرچ و ام‌اسان سرچ شناخته می‌شد. استیو بالمر در ۲۸ مه ۲۰۰۹ در کنفرانس «همهٔ چیزهای دیجیتال» در سانفرانسیسکوی آمریکا از بینگ پرده برداری نمود و این جستجوگر در ۳ ژوئن همان سال به‌طور کامل در دسترس قرار گرفت. نمایش فهرستی از پیشنهادهای جستجو در زمانی که کاربر واژگان مورد نظرش را تایپ می‌کند و همچنین نمایش فهرستی از جستجوهای مرتبط از جمله تغییرات قابل توجه در بینگ بوده است. از همان ابتدا هم مایکروسافت اعلام کرد نگاه تبلیغاتی به بینگ دارد و کسب و کار، از طریق این ظرفیت اینترنتی برایش مهم است.

اما، مایکروسافت را خیلی‌ها موفق در زمینه شبکه‌های اجتماعی و حتی موتور جست وجو نمی‌دانند. شاید هم به این دلیل باشد که برخی از بزرگان این دو رشته، تنها کارشان همین موضوع جست وجو و شبکه اجتماعی هست و مانند مایکروسافت، طیف وسیعی از خدمات و محصولات را در دستور کار ندارند. اما به هر حال، مایکروسافت با ارائه سرویس‌های ام اس ان، لایو و در سال‌های اخیر بینگ دات کام، همچنان تلاش دارد تا سهم خود از موتورهای جست وجو و خدمات مرتبط را افزایش دهد و در این زمینه نیز تا حدودی موفق بوده است. اما به هرحال، همچنان سهم بیش تری از جست وجوی وب را گوگل و یاهو به دوش می‌کشند که هر دو، رقیب‌های سرسختی برای غول نرم افزار جهان هستند.

کسب و کار موفق با Bing.com
(تحلیل بیزینس اینسایدر از احتمال فروش توییتر به گوگل و شباهتان به فروش یاهو به مایکروسافت)

البته مایکروسافت در خرید و یاهو و گوگل بسیار تلاش کرد، اما تلاشش ناموفق بود. هر وقت صحبت از خریدهایی با رقم‌های پایین هست، برخی از رسانه‌ها به تمسخر روی می‌آورند و امکان خرید را غیر ممکن می‌دانند. همانند تحلیلی که اخیراً بیزینس اینسایدر از احتمال فروش توییتر به گوگل خبر داد و آن را همچون شایعه فروش یاهو به مایکروسافت دانست. بینگ دات کام که در واقع Windows Live Search می‌باشد، توسط مایکروسافت راه اندازی شد تا در برابر یاهو و گوگل قد علم کند. اما با استقبال خوبی مواجه نشد. همان طور که گوگل تلاش کرد تا با گوگل پلاس + Google، در برابر رشد روز افزون شبکه اجتماعی فیس بوک، فعال شود، اما این پروژه نیز با استقبال شایان توجه خاصی مواجه نشد و امپراطوری فیس بوک با وجود شبکه‌های اجتماعی موبایلی، همچنان در حال گسترش است و بیش از 1 میلیارد کاربر واحد را به خود جذب نمود. موضوعی که به کابوس مایکروسافت و رفقای آقای بیل گیتس درهیات مدیره مایکروسافت تبدیل شده است.

کسب و کار موفق با Bing.com
(بینگ ریوارد، همچنان برگ برنده‌های زیادی در دست دارد)

به هر حال دنیای فناوری اطلاعات و رقابت غول‌ها بر سر سهم بازار در عرصه‌های اینترنتی از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا موتور جست وجو، هر روز با بالا پایین شده سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک، رنگ تازه ای به خود می‌گیرد و شایعات درباره تملک این مجموعه‌ها توسط افراد و گروه‌های سرمایه گذاری قوت می‌گیرد.

سایت ام اس ان، سال‌های نه چندان دور توسط مایکروسافت راه اندازی شد و تا امروز، یکی از سایت‌های پر بیننده و وفق اینترنت در زمینه جست وجو و حتی ارائه اطلاعات سبک زندگی و اخبار بوده است. همانند روشی که یاهو در سال 1995 میلادی توسط جری یانگ و دیوید فیلو ارائه کرد و تا امروز، ارزش بازار 100 میلیارد دلاری را برای این شرکت کارآفرین آمریکایی، به همراه داشته است.

کسب و کار موفق با Bing.com
(ام اس ان، مدل کسب و کار اینترنتی مایکروسافت در عرصه جست وجو)

مایکروسافت تلاش کرد تا خدمات پست الکترونیک و اخبار نیز به صورت تلفیقی بر روی پرتال ام اس ان عرضه کند تا استقبال کاربران به این موتور جست وجو و خدمات مربوطه‌اش افزایش یابد. اما مدل‌های تجاری و کسب و کار موفق گوگل در عرصه‌های متنوع سبب شد تا همچنان سهم اکثریت بازار در عرصه جست وجو، در اختیار لری پیج و همکارانش در دنیای دیجیتالی گوگل باشد.

کسب اسکایپ سوئدی Skype.com توسط مایکروسافت و البته بسیاری از پرتال‌های اینترنتی در دو دهه اخیر و اضافه کردن آن ها به مجموعه خدمات پرتال ام اس ان سبب شده است تا این پرتال، بتواند تا حدود زیادی نظر مخاطبان آمریکایی و حتی اروپایی را در عرصه خدمات وبی و جست و جو تأمین کند. اما به هر حال، تقویت ظرفیت‌های جست وجویی ام اس ان باز هم نتوانسته است کاربران گوگل را به سمت و سوی خدمات جست وجوی مایکروسافت ترغیب کند. حتی اگر اسکایپ و آفیس و اوت لوک دات کام هم درکنار خدمات رایگان ام اس ان عرضه شود.

یکی از قابلیت‌های محبوبیت موتور جست وجوی گوگل در مقایسه با دیگر موتورهای جست وجو، علاوه بر ظرفیت‌های خدماتی و فنیان، در قضیه سادگی گوگل هست. همه چیز در داخل یک صفحه خالی و پس زمینه سفید هست که باکس جست وجو در وسطان قرار گرفته است و چند تا لینک تکمیلی هم پایین صفحه ارائه شده است و السلام!

اما شما به آتاویستا و یاهو و ام اس ان که تشریف ببرید، در کنار همه چیز، باکس جست وجو ارائه می‌شود. این کاربران را گیج می‌کند و حس خوبی به آن ها بر اساس تجربه‌های که از گوگل دارند، نمی‌دهند. هنوز هم خیلی‌ها بر این باور هستند که برخی چیزهایی گوگل در نتایج جست و جو ارائه می‌کند، قوی تر از لایو و آلتاویستا و یاهو و سرچ دات کام و امثالهم هست که البته سخن به گزافه نیست!

کسب و کار موفق با Bing.com
(جدیدترین تصویر از موتور جست وجوی بینگ دات کام)

مایکروسافت از این تجربه موفق گوگل استفاده کرد و نسخه جدید بینگ دات کام را در فضایی ارائه کرد که شما با مطالب اضافه‌ی زیادی همراه نیستید. اما جدیداً، مطالب خبری نیز به پایین صفحه اضافه کرده تا همواره جست‌وجوگر اطلاعات، از آخرین اطلاعات و اخبار دنیای سیاست و فرهنگ و ورزش امریکایی، بی نصیب نماند! آر تفاوت بینگ با قابلیت‌های گوگل همین اندازه کافی هست که برای کلید واژه " bartarinha.ir"، سایت بینگ 31800 نتیجه ارائه می‌کند و گوگل، 959000 نتیجه!

کسب و کار موفق با Bing.com
(تصویر مقایسه عملکرد عملیاتی گوگل و بینگ مایکروسافت در کلید واژه bartarinha.ir)

نگاه مایکروسافت به موتور جست وجوی بینگ که به سمت لایو دات کام رفت، در واقع استفاده تجاری در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری و خدماتی بود و ماورای یک موتور جست وجوی ساده با آن نگاه می‌کرد. موضوعی که در پس زمینه آن نیز در روزهای ابتدایی راه اندازی نیز تا حدودی مشاهده شد.

کسب و کار موفق با Bing.com
(تصویر موتور جست و جوی بینگ مایکروسافت در آوریل ۲۰۰۹ میلادی)

قرار گرفتن بالون‌های هوای گرم در پس زمینه موتور جست وجوی بینگ، بعضی‌ها را به این فکر واداشت که مایکروسافت قصد دارد بیزینس خاصی را از طریق کارآفرینی دیجیتالی جدیدش، دنبال کند. شاید اگر امروز این پس زمینه بر روی بینگ قرار می‌گرفت، متخصصان وب را به یاد بالون‌های اینترنتی سردخانه ای گوگل و پهپادهای خورشیدی فیس بوک می‌انداخت که تلاش دارند تا اینترنت پر سرعت رایگان را در اختیار کشورهای کم تر توسعه یافته جهان بدهند! گوگل در قالب پروژه Loon و فیس بوک با پهپادهایش، در دنیای شبکه‌های اجتماعی و جست وجو می‌تازند.

کسب و کار موفق با Bing.com
(وقتی گوگل، یک موتور جست وجوی بالونی می‌شود)

امروزه، دنیای جست وجو، فقط از طریق رایانه انجام نمی‌شود و بخش زیادی از مخاطبان، از طریق گوشی هوشمند وارد این شبکه‌ها می‌شوند. به همین خاطر بود که چندماه پیش، گوگل اعلام کرد که سایت‌هایی که برای موبایل بهینه سازی شده‌اند، اولویت بیشتری پیدا می‌کنند و در نتایج جستجو، بالاتر از سایر سایت‌ها به نمایش در می‌آیند. اکنون بینگ نیز راه گوگل را پیش گرفته و امتیاز بیشتری را به سایت‌های مناسب برای موبایل، اختصاص می‌دهد. روزانه تعداد جستجوهای بسیاری از طریق دستگاه‌های همراه در بینگ صورت می‌پذیرد و در صورتی که نتایج به نمایش درآمده برای موبایل بهینه سازی نشده باشند، کاربر تجربه خوبی از جستجوی خود به دست نمی‌آورد؛ بر همین اساس مایکروسافت قصد دارد با این سیاست، رضایت کاربران را جلب نماید.

شیام ژیاسانکار، از مسئولین بینگ، در این رابطه می‌گوید: «سایت‌هایی که برای موبایل بهینه سازی شده‌اند، در الگوریتم جدید اولویت بیشتری برای نمایش پیدا می‌کنند. اما این موضوع بدین معنی نیست که سایت‌های دیگر قرار است حذف شوند. اگر سایتی ارتباط بسیاری با عبارت جستجو شده توسط کاربر داشته باشد، حتی اگر برای موبایل بهینه نشده باشد باز هم در رده‌های نخست به نمایش در می‌آید.» انتظار می‌رود که الگوریتم جدید بینگ طی ماه‌های آینده، تأثیر خود را بر روی نتایج این موتور جستجو نشان دهد. به نظر می‌رسد با اعلام پیش از موعد چنین تغییری، مایکروسافت قصد دارد به صاحبین وبسایت ها این فرصت را بدهد تا پایگاه‌های خود را برای موبایل بهینه سازی نمایند.

کسب و کار موفق با Bing.com
(امکان پیشنهادهای اتوماتیک برای معرفی کلید واژه در بینگ دات کام)

البته بینگ، ظرفیت‌های جست وجوی خوبی دارد که یکی از ان ها، Auto-suggest و Infinite Scroll و حتی Quick View هست. با پیشنهاد اتوماتیک، در صورتی که کلید واژه ای در باکس جست وجو وارد کنید، کلمات و جملات مشابه به شما معرفی می‌شود تا کلید واژه‌های دقیق تر و نزدیک تر به ان چیزی که قصد جست وجو دارید پیدا کنید. همچنین با اینفینیت اسکرول، می‌توانید تفاوت جست وجو در سرویس تصاویر بینگ را با گوگل مقایسه کنید و لذت ببرید. نمایش سریع هم به شما این امکان می‌دهد تا به راحتی بتوانید پیش از ان که وارد یک نتیجه جست وجو شوید، از محتویات کلیان اطلاع کسب کنید.

کسب و کار موفق با Bing.com
(امکان Infinite Scroll در موتور بینگ)

البته باید توجه داشت که بینگ، یک فرصت خوبی که به کاربر می‌دهد ان است که برخی از نتایج جست وجو را در قالب Sidebar در سمت راست و چپ نشان می‌دهد که اطلاعات خودمانی در ارائه نتایج جست وجو هست و تقریباً غیر رسمی تر از فهرست نتایجی هست که لیست می‌کند. این اطلاعات مرتبط تکمیلی، کم تر در دیگر موتورهای جست و جو ارائه می‌شود. اگر کلید واژه تهران را جست وجو کنید، اطلاعات زیر در ساید بار سمت راست بینگ در دسترس قرار می‌گیرد.

کسب و کار موفق با Bing.com
(تصویر نتایج معرفی شده برای کلید واژه تهران در بینگ)

کسب و کار موفق با Bing.com
(نتایجی که گوگل در سمت راست برای کلید واژه تهران ارائه می‌کند و کم تر از بینگ هست)

سهم مایکروسافت در دنیای جست وجو کم تر از 13 درصد و گوگل بیش از 64 درصد هست. انتظار می‌رود توسعه ظرفیت‌های خلاقیت زای بینگ در ارائه نتایج جست و جو، بتواند سهم بیش تری از گوگل در سال‌های آینده بگیرد. این موضوع در عرصه ویدئو و جست وجو بر روی مطالبی که کاربران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند نیز از اهمیت بیش تری برخوردار هست.

البته فکر نکنید بینگ فقط همان چیزی هست که در ظاهر می‌بینید. به نشانی https://www.bing.com/rewards/levels مراجعه کنید و تازه از مدل‌های کارآفرینی دیجیتالی مایکروسافت در بینگ آگاه می‌شوید.

کسب و کار موفق با Bing.com
(سطح طلایی و نقره ای و عمومی استفاده از خدمات تخصصی بینگ)

کاربران می‌توانند با ثبت نام در سایت بینگ، با جست وجو در این موتور، پول درآورند. اطلاعات تکمیلی را در نشانی اینترنتی: https://www.bing.com/explore/rewards دنبال کنید. شاید بینگ دات کام از معدود موتورهای جست و جو باشد که مستقیم با جست وجو بر رویان می‌توان اعتبار بدست آورد و از این اعتبار برای خرید محصولات و خدمات مایکروسافت استفاده نمود. خرید گیفت کارت و شارژ اکانت اسکایپ برای تماس‌های بین المللی غیر رایگان، از جمله خدماتی هست که ریواردهای موتور جست وجوی بینگ ارائه می‌کند.

کسب و کار موفق با Bing.com
(تصویر خدمات بینگ ریوارد به کاربران)


سال ۲۰۱۱، مایکروسافت تولد یکساله گی بخش ریوارد در موتور جست جوی خود را جشن گرفت و اعلام کرد که بیش از ۱ میلیون نفر در این بخش ثبت نام کرده‌اند و بیش از نیم میلیارد اعتبار کسب کردند.

کسب و کار موفق با Bing.com
(تصویر خبر سالگرد راه اندازی سرویس ریوارد در پرتال بینگ)

این تعداد قطعاً در سال‌های اخیر بیش تر شده و خلاقیت کارآفرینی دیجیتالی بینگ در حال افزایش هست. موضوعی که می‌تواند با تبلیغ بیش تر مایکروسافت، علاقمندان به درآمدزایی راحت در جست وجو و تبلیغات اینترنتی را به سمت خود بکشاند. اگر علاقمندهستید تا مدل کسب و کار مایکروسافت در عرصه درامد زایی از طریق بینگ را مشاهده کنید به ویدئو زیر در 5 دقیقه مراجعه کنید.



اگر دنبال ترفندهای مختلف هم هستید، ویدئو زیر مطالب خوبی دارد.



البته درباره شیوه‌های به دست آوردن کارت‌های هدیه مایکروسافت نیز این ویدئو اطلاعات جالبی دارد.



برای استفاده از خدمات بینگ ریوارد باید Bing Rewards account داشته باشید که از اکانت هات میل و فیس بوک خود نیز در صورت دارا بودن، می‌توانید به این پرتال و خدماتش متصل شوید.

بینگ دات کام نشان می‌دهد که خلاقیت دیجیتالی در موتورهای جست وجو همچنان، برگ‌های برنده زیادی را برای بازیگران عصر دیجیتال به ویژه معماران این عصر در اختیار دارد و بستر کسب و کارهای فراوانی در اینترنت می‌تواند باشد. موضوعی که فعالان کسب و کار اینترنتی در ایران به ویژه علاقمندان به راه اندازی موتورهای جست وجو گر حرفه ای تخصصی ایرانی، می‌توانند از این الگوهای موفق استفاده کنند.

به امید موفقیت هر چه بیش تر موتورهای جست و جو گر بومی ایرانی.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تارا

      بسیار عالی وکاربردی هست مرسی

    • سیما

      اوه! این سایت بینگ مال کجاست؟ فارسیهم میشه نوشت؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آمریکا
        بله

    • بدون نام

      جالبه واقعا این مایکروسافت بخاطر پول چه کارهایی میکنه :)

    • بدون نام

      بسیار خوب وحرفه ای

    • simin

      بسیار عالی بود .....مچکرم

    • Kimjoe

      نویسنده مقاله کی بود؟خیلی خوب بود واقعا
      با سپاس

    • سعید

      عجب رقابتی دارن اینا با هم. اطلاعات مفیدی بود.لطفا باز هم این مطالب بگزارید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رقابت دیجیتالی خیلی خفن :)

    • رضا

      چطوری پول میشه دراورد ازش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به بخش ریوارد پرمیوم مراجعه کنید . ویدئوهای خوبی ارائه شد در متن

    • بدون نام

      بسیار جالب و حرفه ای بود

    • Kami

      اقااا دم شما گرم چطور اطلاعات بیشتر میشه بدست اورد؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب شما میتونی ثبت نام کنی و از ریواردهای موتور جست وجوی بینگ بهره مند بشی. سخت نیست.

    • بدون نام

      این سایت بینگ، قبلا هم که لایو بود روشش جالب تر از گوگل بود. واقعا هر چا استیو بالمر باشه ، کارهای بزرگ انجام میشه. حیف که رفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج