۲۴۳۵۱
۳۵ نظر
۵۰۴۹
۳۵ نظر
۵۰۴۹
پ

رانا؛ پیکان جدید یا رقیب ۲۰۶؟

با تولید رانا آیا بازار فروش ۲۰۶ صندوق دار تحت تاثیر قرار نمی گیرد و این مساله به ضرر ایران خودرو نیست؟

رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟

هفت صبح: «پیکان جدید» این لقبی بود که چند سال پیش به «رانا» داده بودند؛ محصولی که سال 87 در زمان مدیریت «منطقی» بر ایران خودرو و زمزمه های تولید آن آغاز شده بود.

در آن مقطع می گفتند قیمت آن حدود 11 میلیون تومان خواهد بود و به یک خودروی فراگیر در کشور تبدیل می شود. پس از اینکه چندبار رونمایی این خودرو به تعویق افتاد، بالاخره در 29 فروردین 88 با حضور مسوولان، رانا معرفی شد. سال 88 اعلام کرده بودند تا پایان سال رانا با تیراژ 150 هزار دستگاه در سال روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟

اما این وعده هرگز محقق نشد. بعد از رفتن منطقی و آمدن مهندس نجم الدین اعلام شد تولید انبوه رانا از شهریور ۹۰ آغاز خواهد شد که این وعده هم عملی نشد. این ماجرا تا خردادماه امسال هم کش پیدا کرد تا اینکه گفتند از همین ماه پای سومین خودروی ملی به خیابان ها باز خواهد شد.

در همین مدت بحث افزایش قیمت رانا هم پیش آمد. خودرویی که قرار بود با قیمت ۱۱ میلیون به دست خریداران برسد به رقم ۱۵ میلیون تومان نزدیک شد. به این دلیل که از نظر مسوولان ایران خودرو تولید رانا با آن قیمت قبلی صرفه اقتصادی ندارد.

چند روز پیش مسوولان ایران خودرو در نتیجه این مساله گفتند «باتوجه به افزایش قیمت یک تا ۱/۵ میلیون تومانی محصولات مشابه رانا، این شیفت قیمت شامل رانا نیز می شود. اگر رانا با این مبلغ و تیراژ ۱۵۰ هزار دستگاهی تولید می شد، به محدوده ۱۱ میلیون تومانی می رسیدیم. اما فعلا قرار است در مرحله اول ۵۰ هزار دستگاه از این خودرو تولید شود.»


از درون گود

برای پاسخ به این سوال که قیمت نهایی این خودرو دقیقا چقدر خواهد بود با مهندس نوروزبیگی مسوول روابط عمومی ایران خودرو تماس می گیریم که او هم روی این مساله تاکید می کند قیمت نهایی زیر 15 میلیون تومان خواهد بود، اما رقم دقیقی اعلام نمی کند. او در مورد موتور و ویژگی های فنی این خودرو می گوید در چند کلاس مختلف و موتورهای متفاوت عرضه و مصرف سوخت پایینی خواهد داشت.

مهندس تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو هم این مساله را تایید می کند که قطعا قیمت نهایی این خودرو زیر 15 میلیون تومان خواهد بود. او این نکته را هم توضیح می دهد که مدل دیگری از این خودرو با امکانات پایین تر در رده قیمتی 13 تا 14 میلیون تومان عرضه خواهد شد.

رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟

این مقام مسوول ایران خودرو در پاسخ به این سوال که آیا برای تولید این خودرو از پلتفرم ۲۰۶ استفاده شده می گوید: «خیر، پلتفرم رانا متعلق به ایران و صددرصد داخلی است. فقط می شود گفت نوع ارتقایافته ۲۰۶ است.»

اما سوالی که پیش می آید آیا نیت ایران خودرو از تولید رانا جایگزین کردن آن با ۲۰۶ است و آیا مشکل شدن تامین قطعات ۲۰۶ زمینه تولید رانا را فراهم آورده؟

تقوی نژاد در پاسخ به این سوال می گوید: «مشکل تامین قطعات ۲۰۶ کاملا حل شده و ما اکنون مشکلی در این زمینه نداریم. باتوجه به اینکه برنامه داخلی سازی قطعات ایران خودرو از سه سال پیش با سرعت آغاز شده در تولید قطعات ۲۰۶ هیچ مشکلی نداریم. به طوری که سال گذشته ۸۱ درصد قطعات ۲۰۶ داخل کشور تولید می شد و این رقم امسال به ۹۲ درصد رسیده است.»

سوال دیگر این است که با تولید رانا آیا بازار فروش ۲۰۶ صندوق دار تحت تاثیر قرار نمی گیرد و این مساله به ضرر ایران خودرو نیست؟ او در جواب به این سوال هم توضیح می دهد: «باتوجه به اینکه ۲۰۶ صندوق دار حدود ۱۸ میلیون تومان است، ما قیمت نهایی این خودرو را سه میلیون زیر قیمت آن در نظر گرفتیم. در عمل این دو خودرو در دو رده قیمتی متفاوت قرار خواهد گرفت، تلاش ما این است واکنش بازار به رانا را بسنجیم. اگر مردم استقبال کردند تمرکزمان را روی تولید رانا خواهیم گذاشت چون خودروی ملی محسوب می شود اما باتوجه به اینکه بعضی از مردم به برند پژو تمایل دارند تولید ۲۰۶ را هم ادامه خواهیم داد.»

به گفته تقوی نژاد ابتدا ۸۵ تا ۹۰ درصد قطعات این خودرو تولید داخل بوده که باتوجه به برنامه وسیع ایران خودرو این رقم تا پایان امسال باید به ۱۰۰ درصد برسد. او در ادامه توضیح می دهد که این خودرو باوجود اینکه هنوز در بازار داخل توزیع نشده است مشتری بین المللی پیدا کرده و همین حالا دو کشور آفریقایی به اضافه ترکیه به ایران خودرو سفارش خرید داده اند.

رانا؛ پیکان جدید یا رقیب 206؟


ظاهر رانا چطور است؟

کمپانی های داخلی ثابت کرده اند در تولید خودروهای ملی حداقل در طراحی ظاهر آن خیلی خلاقیت به خرج نمی دهند و همیشه نیم نگاهی به خودروهای دیگر دارند. در مقطعی گفته می شد طراحی سمند در قسمت جلو با نیم نگاهی به خودروی «گل» انجام شده است. سایپا هم که چند سال پیش تیبا را در حالی به عنوان دومین خودروی ملی معرفی کرد که در طراحی آن ردپای ریو و پراید مشخص بود. حالا درمورد رانا هم همین موضوع صدق می کند.

اگر تصویر 206 صندوق دار و سمند را کنار رانا قرار دهیم به وضوح مشخص می شود قسمت جلوی آن شباهت انکارناپذیری به سمند دارد و استایل خودرو از کنار کاملا شبیه 206 صندوق دار است. حالا باید دید طراحان داخلی توانایی ارایه ایده های نو برای خودروهای ملی ندارند یا محافظه کاری مدیران شرکت ها باعث می شود به سمت الگوهایی کشش داشته باشند که قبلا امتحان خود را پس داده اند و خیلی حوصله ریسک کردن در این زمینه را ندارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      206 صندوق دار رو چارورشو عوض کردنداسمشو گذاشتند رانا

    • فاران

      ترکیبی از pk - سمند ، پراید 141 و ...

    • MSM

      ببین اینقدر خسیس بودن که در های206 رو عینا گذاشتن رو این ماشین! این در ها اصلا به خودروی صندوقدار نمیاد.

    • علی

      این خودرو با ترکیب پلت فرم 206 اس دی و طراحی قبلی شرکت تام ایران‌خودرو با نام رانا ساخته شد که با فسخ قرارداد و پس گرفتن خودروها توسط ایران خودرو پیگیری و با نام تجاری دنا آماده عرضه به بازار شده.در این خودرو از موتور ملی (طراحی بوش آلمان استفاده شده)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برادر من تو که ادعات میشه اطلاعات درست بده حداقل. رانا رو پلتفرم 206 هستش. دنا فیس لیفت سمند. من هردو ماشینو از نزدیک دیدم و کلی باهم فرق دارند. خواهشا اطلاعات غلط ندید.

      • بدون نام

        داداش چي ميگي رانا تركي 206 و تندر 90 چون داشبوردش مثل اون پلاسيكيه ضمنا كليه آپشنهاي 206 رو هم برداشتن ضمنا تام طراح نيست و خط توليد ميسازه
        دنا هم قرار از آخر سال بياد موتورش تورو شارژرداره و حدود 150 اسب قدرت داره و تو مايه سمنده قيافش بهتره ولي امكانتش بيشتره موتر هم ef7 توربوشارژر دار قيمت هم الاي 20 تومن ولي رانا ادامه همون پروژه x12 ايرانخودرو هست

      • مهدی

        همینطوری دیمی نظر میدن!!!
        متور این ملی هستش آقا؟!!!
        توروخدا بهمون میخندن ایتجا دفتر خاطرات نسیت اینجا اینترنت هستش میبینن کشورهای دیگه!
        متور همون 206 تیپ 5 tu5 هستش که امتحان خودشو پس داده
        رانا خودروی خیلی مناسبیه با این مبلغ نسبت به دیگر خودروها
        متور ملی اصلا قطعاتش نیست هر جایی تعمیرشو نمیتونن
        واااای به حال بقیه نظرات

    • بدون نام

      یک جورایی کپی کاری ایران خودرو برای مردم تابلو شده فقط نمیدونم چرا مردم این محصولات عجیب غریب رو می خرن

    • مهران د

      استایل خودرو از کنار کاملا شبیه 206 صندوق دار است ...
      یعنی واضح نیست این خودرو همون 206 صندوقداره که بدون ذره ای تغییر در اصل خودرو فقط در نمای جلو و عقب فیس لیفت شده ؟ یعنی فکر کردن مردم هم مثل خودشون ... هستن ؟یعنی دارن از جنازه هم پول در میارنا ... واقعا افسوس بر مردمی که برای خرید این جنازه ها سر از پا نمیشناسن و بعد از خرید هم انواع داستان ها رو میسازن که مثلا با سمند فلان تویوتا رو له کردم و لابد رانا هم از همه نظر بهتر از مثلا فلان خودروی آلمانیه !!! افسوس و صد افسوس :((

    • بدون نام

      هرچی تولید کنن ما میخریم. مگه نه؟ گور پدر کیفیت و رضایت مشتری

    • hadi

      بابا کجای کارید
      این ماشین دقیقا 11 سال پیش طراحی شده (البته شرکت ایتال دیزاین اونو طراحی کرده) اما چون اون زمان خیلی خوش تیپ بود و کمی هم پر هزینه مدیران وقت صلاح ندیدند از آن که به (ان پی) معروف بود - یعنی نیو پیکان - حرفی به میون بیارن و خودشون خلاقانه یه صندوق برای 206 گذاشتند و اسمشو هم اس دی گذاشتن. خدا را شکر که امسال رو سال تولید ملی نامیدند وگرنه معلوم نبود رانا کی میخواست وارد بازار بشه!!!!
      توضیح مفصل این پروژه در مجله ماشین اسفند 86 آمده و حتما در شماره تیر امسال هم درموردش مطلبی خواهند نوشت...
      شرکت کیای کره 20سال پیش پراید رو به ما داد. اونا حالا چی می سازن و ما چطور هنوز برای پراید (اون هم نه کره ایش)سر و دست میشکنیم!!!!!!

    • بدون نام

      خودرو ملی چی شد قرار بود زیر 10میلیون بفروشن حالا باید 12 یا 14 میلیون پول بدی؟ اینا همش تبلیغه هر خودرویی با تمام امکانات ساختن رفت بالای 18 میلیون حالا میان شیشه های عقب رو دستی و جلو رو برقی تو یکی از خودروها کیسه هوا و اون یکی فاقد کیسه هوا چراقهای جلو عقب لوکس اون یکی ساده تغییرات خودرویی در کشورمون ایناست دیگه بابا وقتی یه خودرو میسازید بزارید همه چی روش نصب باشه شما خودروسازان که بلدید بزار خودم یه پیشنهاد بدم اینم مثل 206 تیپ 1و2و3 و بالاتر بزارید تا بتونید گرون تر بفروشید کی دنبال استحکامه ماشینه فقط پول ؟

    • رضا

      این رانا درست زمانی داره میاد که تحریم کیفیت تمام تولیدات رو از بین برده. اینم معلومه چیه پیکان با چراغ ووبدنه جدید کیسه هوا داره اما کی گفته باز میشه شایدم بشه ترمزشم ضدقفله اگه بگیره البته باباایول به ایران خودروکپی ساز

    • مرتضی

      همینم زیاده
      فقط ی چیز توی این خودرو نظر منو ب خودش جلب کرده ضبط پایونر!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      اینا چین دیگه اه اه اه

    • محمد

      چرا داخل رانا ساعت و دماسنج نذاشتن؟

    • محمد

      چرا داخل رانا ساعت و دماسنج نذاشتن؟

    • mohamad

      ایول حتما ایران خودرو هم به این فکر افتاده سیستم روی ماشینشون بزارن ضبط پایونر خیلی جالبه روی این ماشین

    • امین

      شبیه بوگاتیه.

    • wbi hamedi

      هر چی هست بهتر از پرایده.

    • پوریا پارسامنش

      عقبش که با 206 صندوق دار فرقی نمیکنه

    • ظاهر

      جراانقدر گرون شدپس؟

    • حسن قلی پور

      چند روز پیش رانا خریدم.مشکل از کار افتادن قفل مرکزی داشت.هر نماینگی بردم گفتن قطعه شو نداریم.فقط گفتن ردش کن بره.و از این خودرو های من دراوردی ایران خودرو دیگه نگیر.

    • بدون نام

      خود 206

    • مهدی

      دوستان اینجاایرانه همه چیزامکان پذیره اینویادتون نره.همه چیز ممکنه.زیادنخواستن طراحابه مخشون فشاربیارن.

    • محمد

      كاش بجاي كپي كردن ,بفكرطراحي وساخت خودروهاي ديگري باشيم

    • علی تبریز

      بابا به خدا مردیم از بس ماشین های تکراری دیدم اگه این منتطه ازاد ارس نبود ما تبریزی ها میمیردیم.لااقل به جای رانا یا 206 یه محصول جدید درست کنین مردیم اخه

    • رضا از اهواز

      واقعاً پولم از پارو بالاره بگن یک میلیون بده رانا بهت میدیم ، نمیخرم

    • حسن

      دمتون گرم این رانا همه جوره باحاله

    • مهدی

      در بیم محصولات ایرانی بعضی خودرو ها مثل سمندef7 و ال 90 مشکل کمبود قطعات و گران بودن قطعات دارن! اما محصولی مثل 206 هم قطعاتش زیاده و هم نسبت به ماشین های این قسمتی قیمت قطعاتش نمیشه گفت گرونه
      خودروی رانا انتخابی مناسب و ایده عال برای کسانی می باشد که هزینه بیشتر برای خرید اس دی رو ندارن
      هم مصرف خیلی پایینی دارن و هم فراوانی قطعات و هم موتور این دو نوع محصول امتحانشو پس داده tu5متور بسیار عالی می باشد
      متاسفانه خیلیا که در مورد ماشینی نظر میدن در سایتها حتی یکبارم سوار اون خودرو نشدن!!!!
      فقط گمراه میکنن بنده خدایی رو که می خواد محصولی رو خریداری کنه
      اگر کسی نیاز به تحقیق داره از کسانی بپرسه که رانندگی خوبی دارن و این محصول را حداقل دو سالی دارن
      تو ایران متاسفانه در مورد همه چی قضاوت میشه بدون کارشناسی!!
      موفق باشید

    • مهدی

      واقعا عجیبه همه کشورها دارند پیشرفت می کنند ولی ما پسرفت پیکان جدید با همان طرح قدیمی خود دوباره میخواد بیا از نظر آیرودینامیکی بدترین طرح را داره و از نظر امنیت هم خیلی بیخوده کلا تاسف آوره و پیکان جدید مایه خجالت صنعت خودروی ایران هستش.

    • نوری از گنبد

      به جون هرکی راست میگین طرحاتون از بوگاتی ندزدین

    • مهران

      رانا فوق العاده ماشين مزخرفي هستش 6 ماه من سوار ماشين شدم 6 ماه اون سوار من شد من 32 ميلون پول دادم كه راحت باشم ولي ماشينم بيشتر از من خوشحال بود چون تمامي تعميرگاه هاي ايران خودرو رو از نزديك ديد ولي متاسفانه هيچ كس هم پاسخ گويي اين محصول بي كيفيت و آشغال رو نداد اون وقت پدر من يه هيندا خريد 5 ساله رنگ تعميرگاه رو نديد ه كه هيچ هنوز لنت ماشينو هم عوض نكرده فقط آب و روغن وبنزين وسلام اونوقت من خاك بر سر رانا خريدم از هفته اول فقط تعمير گاه هارو چرخيدم واي بر كساني كه با توليد بي كيفيت با جان و مال مردم بازي مي كنن من تا آخر عمر نفرين و حلال نمي كنم كساني كه مسئول توليد اين خودرو بي كيفيت هستن

    • لیدا

      رانا خیلی خوبه . من دارم .عالیه. چرت نگین.

    • بدون نام

      اصلا ماشین مزخرفیه عشق است بازم همون 206صندوق دار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج