۲۴۳۹۸۶
۲ نظر
۵۰۲۵
۲ نظر
۵۰۲۵
پ

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی

خانم کریستینا پالتن، دونده پنجاه ساله سوئدی هست که چند روزی هست وارد تهران شده و قصد دارد با سه چرخه ای که همراهش هست، بیش از ۱۰۰۱ مایل دور ایران بدود. این گفتار، نگاهی دارد به جزییات سفر ماجراجویانه این خانم سوئدی ایران دوست.

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
برترین ها - علی محمد آقازمانی: همین چندی پیش بود که سرویس گردشگری پرتال برترین‌ها، گزارش نسبتا جامعی از سفر یک سوئیسی ماجراجو به ایران به نام دیوید کرتز را منتشر کرد که با موتورسیکلت از سوئیس به ایران آمده بود. اخیراً نیز مطلع شدیم که یک اروپایی دیگر، و این بار از کشور سوئد، با پای پیاده و یک سه چرخه کوچک، مسافت زیادی را طی کرده و وارد ایران شده است. این گزارش، نگاهی مصور دارد به سفر خانم کریستینا به ایران. با ما همراه باشید.

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی

سوئدی‌ها از زمان ناصر الدین شاه قاجار، علاقه زیادی به تمدن ایران زمین داشته و اکنون که ۲ قرن از آن تاریخ می‌گذرد، این علاقه و اشتیاق ادامه دارد. به طور متقابل نیز، به دلیل روحیه صلح طلبی و جنگ گریزی دولت و ملت سوئد در دو قرن اخیر، همواره رابطه سیاسی و فرهنگی و صنعتی ایران با دولت‌های سوئدی، در بالاترین سطح قرار داشته است.

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(کتاب واژه‌های ایرانی در زبان سوئدی- نوشته دکتر آذران)

بین فرهنگ ایران و فرهنگ سوئد، از دیرباز، مشترکاتی وجود داشته است و شاید اهمیت تشابهات بوده است که دکتر حسین آذران نخعی را بر آن داشت تا کتاب "ریشه‌های پارسی در زبان سوئدی" را در سال 1374 تألیف و منتشر کند. شاید کم تر ایرانی یا سوئدی به این فکر باشد که زبان سوئدی، صدها کلمه دارد که ریشه در زبان‌های ایرانی دارد!

مثلاً کلمه سوئدی: Bäst که در انگلیسی به صورت Best وجود دارد به معنی بهترین، از اصل اوستایی وهیشتَ است که امروزه در فارسی بهشت خوانده می‌شود. این مشتی نمونه خروار!!

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(کتاب کویرهای ایران - نوشته ایرانشناس سوئدی، سون هدین)

کتاب کویرهای ایران، با نام اصلی "به سوی هندوستان از راه زمین " نوشته سون هدین، کویر شناس شهیر سوئدی که سفرهای گسترده ای در تمام آسیا بخصوص تبت و آسیای مرکزی انجام داده است، بدون شک یکی از برترین آثاری است که در مورد ویژگی‌های جغرافیایی کویرهای ایران نوشته شده است. اکثر ماجرای سفر در کویرهای ایران می‌گذرد و به همین دلیل، مترجم نام کویرهای ایران را به نام " از راه زمین به سوی هندوستان " ترجیح داده است. سون هدین که در سال ۱۸۶۵ به دنیا آمده، در سال ۱۸۹۰ به سمت منشی سفارت سوئد در ایران منصوب شد که صعودش به دماوند را هم ظاهراً در همان زمان انجام داده است.

وی در کتابش نوشت:

" وقتی که به رختخواب رفتم، نقشه سفرهای جدیدی را در ایران کهنسال کشیدم. دلم می‌خواست کویر مهاباد و سرزمین گورخرها را ببینم و از دشت لوت بگذرم و منطقه اطراف دریاچه نیریز را ببینم و مناطق کم آشنای زیادی را بررسی بکنم. به سالهای زیادی که برای این منظور احتیاج بود فکر کردم. فکر کردم، که آدم هر لحظه پیر تر می‌شود و یک مرتبه احساس می‌کند، که کاملاً پیر شده است. عمر خیلی کوتاه است و دنیا بی نهایت بزرگ. "

اگر زندگی ایران شناسان شهیر سوئدی اریک هرملین و ساموئل نیبرگ را مطالعه کنید، در خواهید یافت که تا چه اندازه شرق شناسان بزرگ غربی، از جامعه سوئد هستند و آن ها در میان ملت‌های شرق، نگاه ویژه ای به تمدن بزرگ ایران زمین داشته‌اند. این نگاه، امروزه با انتشار کتاب‌ها و مقالات متعدد سوئدی‌ها درباره ایران ادامه یافته است.

جدیدترین کتابی که یکی از گردشگران سوئدی درباره ایران نوشته است، کتاب کنت اکلیند سوئدی به نام " ایران از گذشته تا امروز" هست که شرح سفرهای ایشان از سال 1997 میلادی تا کنون به ایران را باز گو می کتد و مقدمه آن توسط دکتر اشک داهلن، ایران شناس شهیر سوئدی و استاد دانشگاه اسلو، تحریر شده است که به اعتبار کتاب می‌افزاید.

همه این‌ها مقدمه جالبی بود برای شما که بدانید، اگر یک سوئدی حاضر است با پای پیاده از استکهلم به ایران بیاید و دور ایران را بگردد آن هم پیاده و در حال دویدن!، از چه تاریخچه و گذشته ای برخوردار است.

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(گزارشی درباره برنامه یک گردشگر سوئدی برای دویدن ۱۰۰۱ مایل دور ایران)

یکی از گردشگران سوئدی عاشق ایران، خانم کریستینا پالتن (Kirstina Palten) هست که در میان سالی، قصد جلای وطن سرد خود را کرده و از استکهلم به ایران آمده و چند روزی هست که سفر خود به دور ایران را آغاز کرده است. این خانم ایرانشناس سوئدی، در استکهلم زندگی می‌کند و یک دونده حرفه ای به شمار می‌رود. وی دارای رکوردهای جالبی هست که یکی از آن ها، دویدن بر روی ترید میل به مدت 48 ساعت هست. محیط ایران، بیش از 8200 کیلومتر هست که این دونده سوئدی پر توان، قصد دارد تا یک چهارمان را طی کند.

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(لحظه ثبت رکورد جهانی دویدن بر روی ترید میل توسط کریستیانا پالتن)

ایشان در مدت 48 ساعت، 322 کیلومتر را دویده و رکورد جالبی را در سوئد به نام خود ثبت کرد. وی یک بار، از استانبول تا فنلاند را که مسافتی در حدود 3200 کیلومتر می‌باشد، دوید. رفتن به قله‌های 7 هزار متری Aconcagua و پدال زدن از فیجی تا نیوزلند، از دیگر سفرهای هیجان‌انگیز این گردشگر ماجراجوی سوئدی به شمار می‌آید که بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های غربی داشته است.

خانم کریستیانا، قصد دارد در مدت 2 ماه، 2 هزار کیلومتر در ایران بگردد و خاطرات خود را در این سفر ماجراجویانه با پای پیاده و بعضاً با حالت دویدن، در قالب یک مستند گردشگری در ایران، برای تلویزیون‌های سوئد در بهار 2016 میلادی پخش کند. موضوعی که می تواند در شناسایی ایران به جامعه سوئد از دید یک گردشگر سوئدی، تأثیر زیادی بگذارد.

یکی از دلایل موفقیت سفر خانم کریستیانا در ایران، ارتباط وی با ایرانیان مقیم سوئد و هموطنان داخل هست که ایشان را در این سفر پر ماجرا همراهی می‌کنند. البته کاربران فعال در پرتال کوچ سرفینگ نیز، فرصت‌های اقامتی برای این گردشگر سوئدی فراهم کرده‌اند.

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(دور ایران در ۶۰ روز با سه چرخه، سفر ماجراجویانه گردشگر سوئدی را تشکیل می‌دهد)

سفر او برگرفته از داستان‌های هزار و یک شب و طی کردن مسیری از جاده ابریشم هست که از ایران می‌گذرد.

وی در مصاحبه‌هایش بر مهمان نواز ی و خون گرمی ایرانیان در بخش‌های مختلف ایران تاکید کرد و از این که کنجکاوی و اعتماد به نفسش، با پاسخ عالی هموطنان ایرانی مواجه شده است، ابراز خرسندی کرده و تلاش می‌کند تا آبان ماه سا ل جاری، تنها دونده غربی باشد که بیش از هزار مایل در ایران را دویده و با مردم جای جای کشور آشنا شده است.

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(کریستیانا با یک سه چرخه، با همراهی دوندگانی استان‌های مختلف، ایران را می‌گردد)

وی در این مسیر ماجراجویانه، کوه‌ها، دشت‌ها، کویرها و دریای شمال و جنوب کشور را طی می‌کند تا فرآیند مستند سازی تصویری و ویدئویی سفر گردشگری خود را تکمیل کند. وی متنی را تهیه کرده که برای کسانی که میزانی ایشان را بر عهده دارند، ارائه می‌دهد.

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(متنی که این گردشگر سوئدی به میزبانان مهربان ایرانی تحویل می‌دهد تا وی را از خواب بلند کنند)

وی روزی 30 کیلومتر را با سه چرخه ای که به همراه دارد طی می‌کند و در این مسیر، برخی از هموطنان علاقمند به دو و پیاده روی نیز، ایشان را همراهی می‌کنند و تصویر برداری گردشگری خانم کریستیانا را عهده دار هستند.

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(کریستیانا پالتن، گردشگر سوئدی در شهر مرند - شهریور ۹۴)

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(تصویر کریستیانا و مراکز مذهبی در مسیر حرکت ایشان)

جزییات روزانه سفرهای ایشان را می‌توان در فیس بوک به نشانی facebook.com/kristina.palten و سایت شخصی ایشان به آدرس http://palten.se مراجعه کنید.


ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(تصویر یادداشت کریستیانا در فیس بوک درباره نام بربری ایرانی)

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(سه چرخه خانم پالتن برای گشتن دور ایران)

ایرانگردی از نگاه یک دونده زن سوئدی
(کریستیانا، عاشق بستنی‌های سنتی ایران شده)

در گزارش بعدی، جزییات بیش تری از سفر این دونده سوئدی به ایران در سرویس گردشگری برترین‌ها اشاره می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رها

      دمش گرم واقعا. همت بلند دار، که مردان روزگار به همت بلند به جایی رسیده اند . . .

    • بدون نام

      خوش بحالش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج