۲۴۴۲۳۱
۶۸۹۶
۶۸۹۶
پ

چگونه ناخن های طبیعی و زیبایی داشته باشیم؟

برخی اقدام های زیبایی اگرچه در نگاه نخست باعث آراستگی ناخن ها می شود، در درازمدت سلامت و زیبایی ناخن ها را به خطر می اندازد.

چگونه ناخن های طبیعی و زیبایی داشته باشیم؟

هفته نامه سلامت: جویدن ناخن ها، مانیکورهای مرتب، آلرژی به لاک ها و مواد حلال و ناخن های مصنوعی و عوامل عفونی می تواند سلامت و زیبایی ناخن را به خطر ندازد. انجام برخی اقدام های زیبایی هم گرچه در نگاه نخست باعث زیباتر شدن و آراستگی ناخن ها می شود اما در درازمدت می تواند به ضرر سلامت و زیبایی ناخن باشد.

در این مطلب ابتدا توضیح کوتاهی در مورد ساختار ناخن می دهم تا با آن بیشتر آشنا شوید و بعد به 5 مورد ممنوع در این زمینه می پردازم. در مقدمه بحث، کافی است بدانید که ناخن ها از چندین بخش قابل مشاهده تشکیل شده اند. کوتیکول یا صفحه ناخن، بخش سفید رنگ آن است که انعطاف پذیر بوده و از مرز قاعده ناخن جدا شده و به سمت خارج رشد می کند.

ماهک ناخن شفاف ترین ناحیه ناخن است که از هلال ناخن شروع می شود و ماتریکس ناخن بخش زنده و در حال رشد را تشکیل می دهد. بستر ناخن نیز بافت نرم زیر صفحه ناخن است که عروق خونی ظریفی دارد و باعث رنگ صورتی در ناخن می شود. کوتیکول نیز به چین پوستی لبه ناخن می گویند. ناخن های دست در هر ماه 5 میلی متر و ناخن های پا 1.5 میلی متر رشد می کنند. در ادامه با 5 تهدید جدی برای سلامت ناخن های دست و پا آشنا خواهید شد.

چگونه ناخن های طبیعی و زیبایی داشته باشیم؟

۱- کاشت ناخن و استفاده از ناخن مصنوعی

دوست دارید همیشه و در همه حال ناخن های زیبا و براقی داشته باشید و وقتتان را مرتب برای رسیدگی به ناخن تلفن نکنید؟ کاشت ناخن بهترین راه حل است. شاید با این نوع تبلیغات سالن های آرایش برخورد کرده باشید اما بهتر است قبل از آنکه برای کاشت ناخن یا گذاشتن ناخن مصنوعی به آرایشگاه مراجعه کنید، بدانید که این اقدام چندان هم بی ضرر نیست. احتمال بروز آلرژی به مواد مورد استفاده و حتی بروز عفونت های قارچی وجود دارد.

ناخن های مصنوعی یا کاشت ناخن باعث ایجاد فضایی بسته روی ناخن می شود که در آن آب و میکروب تجمع پیدا می کند و می تواند عامل ابتلای فرد به بیماری های میکروبی، قارچی و باکتریایی باشد. بعد از برداشتن این نوع ناخن ها هم معمولا بستر ناخن ضعیف، نازک و شکننده است و حتی ممکن است تا مدت ها رشد آن دچار اختلال شود.

۲- پاکسازی اطراف ناخن و مانیکور

گاهی بافت اطراف ناخن خشک می شود. کندن این پوست خشک با دست درست نیست و باعث سوزش و حتی عفونی شدن ناحیه می شود. بهتر است این پوست را با قیچی ظریف یا ناخن گیر کوتاه کنیم و با چرب نگه داشتن و رطوبت رسانی به ناخن از عود کردن این مساله جلوگیری کنیم. بسیاری از خانم ها عادت به پاکسازی اطراف ناخن و مانیکور دارند. در صورتی که بیش از حد مانیکور کنید به مرور کوتیکل اطراف ناخن دچار خشکی و ترک شده و در صورتی که بهداشت لوازم مورد استفاده رعایت نشود، احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی افزایش می یابد.

در افرادی که مرتب در ماه مانیکور می کنند، احتمال ابتلا به هپاتیت و زگیل در مقایسه با سایر افراد بالاتر است. در ضمن نباید فراموش کرد که سوهان کشیدن ناخن در واقع وارد آوردن ضربه های مکرر به اطراف ناخن است که در صورت تکرار و عادت، روی رشد ناخن و شکل طبیعی آن اثر منفی می گذارد و می تواند عامل فرورفتگی و خطوط روی ناخن باشد.

۳- پدیکور

دست در معرض دید است و معمولا افراد به نظافت آن اهمیت بیشتری می دهند اما ناخن پا در کفش است و تماس نزدیک تری با آلودگی ها دارد. پدیکور و سوهان کشیدن ناخن های پا می تواند احتمال انتقال قارچ یا ویروس ها را بیشتر کند. در صورت بروز عفونت در ناخن پا معمولا این مشکل ماندگارتر است و دیرتر بهبود می یابد.

۴- بلندکردن ناخن ها

بلندکردن ناخن، چه به صورت طبیعی چه با کاشت ناخن می تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. ناخن های بلند معمولا دست و پا گیر هستند و به همه جا گیر می کنند و ضربه به آنها صدمه های شدیدی به ریشه ناخن وارد می کند که در آینده رشد آن را مختل خواهد کرد. همچنین ضربه می تواند عامل بروز لکه های سفید یا شیارهای افقی روی ناخن باشد و گاهی عفونت های جدی به وجود می آورد.

۵- لاک زدن ناخن

لاک در درجه اول می تواند عامل بروز آلرژی نه تنها در پوست اطراف ناخن، بلکه در پوست تمام بدن، به ویژه در ناحیه صورت باشد. جدا از مساله آلرژی، استفاده مرتب از استن برای پاک کردن لاک می تواند باعث خشکی کوتیکول اطراف ناخن و ترک خوردگی آن شود. در رابطه با لاک هایی که به راحتی پاک نمی شوند نیز آرایشگر باید لاک را با سوهان پاک کند که همین مساله می تواند باعث ضعیف و نازک شدن صفحه ناخن شود. گاه به دلیل استفاده از سوهان های برقی روی صفحه ناخن، ناخن ها فوق العاده شکننده می شود و گاهی از نزدیک ریشه می شکنند. در ضمن استفاده مکرر از لاک باعث کدرشدن و زردی سطح هم ناخن می شود. امروزه برچسب هایی برای ناخن وارد بازار شده که شاید بهتر از لاک هایی باشد که حاوی ترکیب های شیمیایی اند.

چگونه ناخن های طبیعی و زیبایی داشته باشیم؟

• از تماس زیاد دست ها با آب خودداری کنید. هنگام شستشوی ظروف از دستکش هایی با لایه داخلی نخی استفاده کنید.

• بعد از هر بار تماس با آب، دست ها را کاملا خشک کرده و از چرب کننده و مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

• تغذیه تاثیر قابل توجهی در سلامت و زیبایی ناخن ها دارد. رژیم های شدید کاهش وزن و رژیم های غیراصولی یا مصرف مواد غذایی بی ارزش مثل فست فودها برای سلامت ناخن ها مضر است. مصرف لبنیات، گوشت، میوه و سبزیجات تازه و در صورت لزوم مکمل های غذایی مانند بیوتین می تواند به زیبایی و استحکام بیشتر ناخن ها کمک کند. در صورتی که فردی دچار کمبود کلسیم و ویتامین D باشد، رفع این مساله هم می تواند نقص پش آمده در ناخن را جبران کند.

• برای اینکه شکنندگی ناخن هایتان را از بین ببرید، روغن زیتون را به آرامی کمی گرم کنید و آن را روی پوست اطراف ناخن و سطح ناخن ها ماساژ دهید.

• اگر دوست دارید ناخن هایی سفت و محکم داشته باشید، پوسته گردو را خوب بکوبید تا پودر شود. سپس با روغن زیتون و عسل مخلوط کنید تا کاملا به شکل یک خمیر چسبناک شود و آن را روی ناخن هایتان ماساژ دهید و بعد از چند دقیقه بشویید. پس از چند هفته شاهد معجزه این معجون شگفت انگیز خواهید بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج