۲۴۵۷۶۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

برترین کسب و کارهای ایران و جهان

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com

پرتال اینترنتی ask.com، یک ایده ساده اما خلاقانه در فضای اینترنت بود که بستری برای طرح پرسش کاربران و پاسخ به سؤالات آن ها را در فضایی تعاملی فراهم کرده است و یکی از نوآورترین ایده‌ها در کارآفرینی دیجیتالی می‌باشد.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
برترین ها: باشگاه کارآفرینی دیجیتالی پرتال برترین‌ها در ماه‌های گذشته، به معرفی برترین کسب و کارهای اینترنتی جهان پرداخته و در گفتار امروز، یکی دیگر از پرتال‌های پر بیننده وب را بررسی می‌کند. اسک دات کام، یک ایده ساده اما خلاقانه هست که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پرتال‌های وب، از طرح پرسش و پاسخ به آن‌ها، درامد زایی دارد. این گفتار به اصول کسب و کار این سایت اشاره می‌کند. با ما همراه باشید.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(تصویر ایندکس پرتال ask.com که شبیه ایندکس ساده و نوستالژیک گوگل هست)

ask.com، یکی از معتبرترین دامنه‌های اینترنت هست. چرا؟ به دلیلان که این دامنه 3 کاراکتری هست و روی پسوند عمومی اینترنت یعنی.com ثبت شده است. اکنون ثبت دامنه ای بر روی پسوندهای عمومی اینترنت با 3 یا 4 حرف، تقریباً غیر ممکن هست. ارزش این دامنه، اکنون میلیون‌ها دلار برآورد می‌شود. همانند پرتال WN.com که قبلاً در سلسله مطالب کارآفرینی دیجیتالی معرفی کردیم. از طرفی دیگر، این پرتال به دلیل ایده کسب و کار خلاقانه اش، مخاطبان زیادی دارد و اکنون در فهرست سی و پنجمین پرتال پر بیننده اینترنت قرار دارد. سایت در ژوئن 1996 میلادی، یعنی یکسال پس از تولد یاهو و گوگل و ام اس ان تأسیس شد. تمرکز اصلی این سایت، بر طرح پرسش کاربران و ارائه پاسخ به آن ها توسط کاربران در فضایی دوستانه و رایگان هست. این ایده، به سرعت در اینترنت با استقبال کاربران مواجه شد و پرتال‌های زیادی در وب، چین ایده‌ای را به صورت محلی بر روی زبان‌های مختلف دنیا راه اندازی کردند که جواب یاب دات کام، نسخه فارسی چنین ایده ای می‌باشد.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(سایت ask.com تلاش می‌کند تا گوگلی برای پاسخ به پرسش‌ها باشد)

پیش از ورود به بحث، توصیه می‌کنیم ویدئو زیر را که در 8 دقیقه درباره سایت اطلاعات جامعی ارائه می‌کند، مشاهده کنید.

http://www.youtube.com/watch?v=CX8ZybaPB5Y

گرت گرونر و دیوید وارتن در شهر برکلی کالیفرنیای آمریکا، ایده راه اندازی این پرتال خلاق را طرح ریزی کردند تا یک شبکه اجتماعی سؤال محور، در فضای وب شکل بگیرد. گری چوسکی، مهندس نرم افزار بود که موتور جست وجوی اصلی این پرتال را راه اندازی کرد. پرتال اسک جیوز یا AskJeeves.com نیز بعداً توسط این مجموعه طراحی شد. در اواخر 2010 میلادی، این پرتال از یک موتور جست وجوی گسترده تخصصی، به پلتفرم سؤال و جواب تغییر رویه داد. داگلاس لیدز، از این سال، رهبری سایت اسک را بر عهده دارد. پرتال‌هایی چون ehow.com wiki.answers.com، برای تقویت بخش‌های محتوایی پرتال استفاده شده است که نوعی اقتصاد مشارکتی دیجیتالی را در کارآفرینی اینترنتی اسک دات کام نشان می‌دهد.

استراتژی کسب و کار این سایت در ارائه تبلیغات به این صورت هست که اگر کاربری بر روی تبلیغات معرفی شده در پرتال کلیک کرد، به ان سایت تبلیغاتی مراجعه کند و نیاز اطلاعاتیان تا حدی برطرف شود و دوباره به سایت بازگردد. توانایی حفظ مخاطبان سایت و اعتماد سازی برای آن‌ها، از استراتژی‌های کسب و کار ask.com به شمار می‌رود. بارها از رهبر این سایت درباره مدل کسب و کارش سؤال شده است و این جواب را می‌دهد:

"Our business model depends on people who come to us from Google coming back again

استراتژی کسب و کار ما به این موضوع وابسته هست که کاربرانی که از گوگل به سایت ask.com راهنمایی می‌کنند، دوباره به سایت مراجعه کنند.

مرورگر ask.com بارها توسط شرکت‌های نرم افزاری جهان از جمله مایکروسافت مورد انتقاد قرار گرفته که حریم خصوصی و امنیت کاربران را به خطر می‌اندازد. شرکت‌هایی چون, Highland Capital Partners, Institutional Venture Partner سرمایه گذاران نخستین سایت بودند که اکنون می‌توانید تصور کنید که به چه درامد کلان و موفقیتی در کسب و کار دست یافته‌اند. مالک امروزین این شرکت، مجموعه InterActiveCorp هست که در بورس نیویورک تحت نماد NASDAQ: IACI در دسترس می‌باشد. این شرکت با پرداخت 1.85 میلیارد دلار در سال 2005 میلادی، ask.com را خرید.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(آمارهای جالب از سایت دیکشنری دات کام که متعلق به ask.com هست)

۵.۵ میلیارد کلمه به صورت سالانه در سایت دیکشنری دات کام جست وجو می‌شود

این شرکت، تا کنون سایت‌های معتبر و معروفی را خریداری کرده است و استراتژی کسب و ادغام (Merger & Acquisition) قوی را نشان می‌دهد که از ان جمله می‌توان به: Dictionary.com, Thesaurus.com, and Reference.com. اشاره داشت.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(تصویر نتیجه جست وجوی کلمه "تهران" در سایت ask.com)

در جولای 2010، این سایت، نسخه موبایلی خود را نیز تحت عنوان mobile Q&A app f ارائه کرد. اکنون، کاربران موبایل نیز می‌توانند به سادگی از خدمات رایگان این سایت استفاده کنند. ماهانه 100 میلیون کاربر از خدمات این سایت استفاده می‌کنند. 2 سرویس به نام‌های Ask Around و PollRol توسط این پرتال در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

ask.com برای توسعه استراتژی‌های کسب و کار خود، 2 شرکت را اخیراً خریده است. در جولای 2010 میلادی، استارت آپ فعالی که در زمینه کشف محتوا در وب فعالیت می‌کرد، برای توسعه محتوای Ask.com، خریداری شد. شرکت nRelate یکی از این شکارها بود. این شرکت با پرتال http://www.about.com نیز همکاری فنی داشت. در اوت 2014 نیز، پرتال مشهور ask.fm که پرتال پرسش و پاسخ اینترنتی بود، توسط Ask.com خریداری شد. این سایت، بیش از 180 میلیون کاربر در 150 کشور جهان دارد. در این سایت، به طور میانگین هر دقیقه 20 هزار پرسش مطرح می‌شود که 45 درصد این مخاطبان، کاربران موبایل را تشکیل می‌دهند.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(تیم مدیریت پرتال ask.com به رهبری داگ لیدز)

تحت رهبری لیدز در این پرتال، بیش از 600 میلیون دلار جهت شکار پرتال‌های معروف اینترنت هزینه شده است که کار تولید محتوا را برای سایت اصلی بر عهده دارند. باید اذعان داشت که کارآفرینی Ask.com، هفتمین کلکسیون پرتال‌ها را در ایالات متحده در اختیار دارد. لیدز پیش از حضور در این سایت، رهبری پرتال Dictionary.com بر عهده داشت که تا کنون بیش از 95 میلیون بار، اپلیکیشن ان توسط کاربران وب دانلود شده است.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(سایت threasurs.com که متضاد و مترادف کلمات را پیدا می‌کند، متعلق به ask.com هست)

پرتال Ask.com، رفتارهای بازاریابی گسترده ای را تجربه کرده است که از ان جمله می‌توان به تبلیغات تلویزیونی در آمریکا، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی پرسش و پاسخ و هم چنین، کمپین سینمایی اشاره داشت. در سیاتل آمریکا، این سایت، استراتژی جالبی تحت عنوان شما بپرسید ما جواب می‌دهیم You Asked We Answered طراحی کرد که با استقبال مخاطبان مواجه شد. قریب به 2 دهه فعالیت موفق در عرصه سؤال و جواب Q&A، نشان می‌دهد که این موضوع، یکی از موارد مهم برای کاربران اینترنت هست که موتورهای جست وجو گر، به تنهایی پاسخ گویی نیازهای کاربران نیستند و پرتال‌های تخصصی پاسخ به پرسش‌ها، می‌تواند برگ برنده در این فضا باشد.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(سایت دیکشنری دات کام متعلق به ask.com هست)

در فوریه 2006، پس از گذشت بیش از 10 سال از تاریخ پیدایش وب سایت ask در اینترنت، این تغییرات با وجود چالشی بودن، به منظور جلب رضایت کاربران و ایجاد تجربیات بهتری از جستجوی اینترنتی برای آنان، الزامی می‌نمود. فناوری‌های موجود در وب سایت ask تکامل یافته بودند. اما به روز شدن و ایجاد امکانات مطلوب، همیشه امری اجتناب ناپذیر است.

احساس نیاز به تغییر کاملاً مشهود و الزامی بود. تغییرات لازم برای ask.com عبارت بودند از؛ تغییر رفتار کاربران در جستجو، ارائه فضایی بهتر و امکاناتی که به راحتی در اختیار آنان قرار گیرد. مورد دیگر رعایت کردن جنبه‌های جهانی بودن این وب سایت بود. در این راستا، نیازهای کاربران در ابعاد جهانی مورد بررسی قرار گرفته و مطابق آن، کارها صورت گرفت. همچون دیگر وب سایت‌های موتور جستجو، ask نیز از باکس ورودی متن جستجو استفاده می‌کند.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(سایت رفرنس دات کام متعلق به ask.com است)

Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanokoniosi

(بزرگ‌ترین کلمه در زبان انگلیسی هست که به بیماری ریه اشاره دارد)

این باکس پس از اعمال تغییرات بر وب سایت، بدون تغییر مانده است. قبل از شروع کار طراحی، تحقیقات گسترده ای در مورد عقاید و نظرات کاربران اینترنت در مورد چگونگی بهینه سازی داشتند. تمرکز تحقیقات بر نیازهای کاربران و انتظارات آن‌ها از یک موتور جستجو و ابزارهای مورد نیاز و پر کاربرد در جستجو، قرار گرفت. دامنه سنی کاربران مورد نظر بر گروه 18 - 35 ساله متمرکز شد.

گروهی که اغلب از مردان متبحر در استفاده از تکنولوژی، تشکیل شده است. آنچه در تحقیقات گسترد ه و میدانی، مشخص شد. گسترش حس عدم رضایت کاربران از جذب آگهی‌های تبلیغاتی و نمایش بیش از حد آن‌ها در وب سایت بود. در پی انجام این تحقیقات، تیم تحقیقاتی اسک دات کام به نتایجی دست یافت که عبارت‌اند از؛ بازنشسته کردن سرویس ask jeeves، کاهش میزان تبلیغات در وب سایت و ادغام محتوا در نتایج جستجو.

تفاوت‌هایی بین جست وجو در ask.com و Google.com مشاهده می‌شود که در 2 تصویر زیر قابل بررسی می‌باشد. اگر پرسش: what is gluten را در این 2 سایت طرح کنید، نتیجه و تبلیغاتی که معرفی می‌شود متفاوت هست.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(نتیجه جست و جو در سایت گوگل برای جست جو در what is gluten)

گوگل، برای این جمله، ابتدا یک تبلیغ معرفی می‌کند (که شاید اخیراً آن را حذف کرده باشد)، و سپس پاسخ را در یک جمله ارائه می‌دهد. پاسخ‌های تکمیلی نیز در قالب نتایج ارگانیک معرفی می‌شود که معمولاً از ویکی پدیا هست. اما در سایت اسک، وضعیت به گونه دیگری هست و حجم تبلیغات بیش تر هست.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(نتیجه جست و جو در سایت ask.com برای جست جو در what is gluten)

همان طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، اسک دات کام، برای ارائه نتایج جست وجو، تبلیغات زیادی ارائه می‌کند که به صورت کلمه ای می‌باشد و کاربر، خیلی سریع به نتایج مورد انتظار بعضاً نمی‌رسد. البته این قضیه همیشگی نیست.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(تصویر تبلیغات ارائه شده برای جمله what is gluten)

به هر حال طی دو دهه اخیر، این پرتال استراتژی‌های مختلفی را برای بقا در عرصه کارآفرینی دیجیتالی آزمود که در نهایت این سایت را در فهرست 40 پرتال پر بیننده وب قرار داده است. استراتژی درامد زایی آن شبیه گوگل ادز می‌باشد، یعنی در پاسخ به پرسش‌های دیگران، آگهی‌های تبلیغاتی کلمه ای نیز عرضه می‌شود.

یکی از بخش‌های جالب سایت، بخش "دانستنی‌ها" می‌باشد که در آدرس http://theknow.ask.com قرار دارد. در این بخش، سؤالات بسیاری در زمینه‌های گوناگون پرسیده شده و جواب‌هایی برایان‌ها ارائه شده که برای افزایش اطلاعات عمومی جالب هست.

پول درآوردن با سؤال و جواب به شیوه ask.com
(تصویر بخش دانستنی‌های پرتال Ask.com)

کسب وکار پاسخ به پرسش‌های کاربران و مدیریت سؤال‌های متداول، به تنهایی می‌تواند یک کارآفرینی خلاق را سبب شود. اما باید توجه داشت که همه هنر چنین پرتال‌هایی ان هست که کاربران را در سریع‌ترین زمان، به دقیق‌ترین پاسخ ها رهنمون کنند و در این بین، ماهی خود را از آب بگیرند.

کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) این پرتال، نمونه خوبی برای استارت آپ های (Start-up) ایرانی هست که بتوانند بستری برای طرح پرسش کاربران و ارائه جواب‌های مطلوب و واقعی توسط کاربران حرفه ای (نشان دار در انجمن‌های اینترنتی) فراهم کنند.

در روزهای زوج، همراه با باشگاه کارآفرینی دیجیتالی پرتال برترین‌ها در سرویس موفقیت باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج