جاباما
۲۴۶۸۴۰
۵۰۵۸
۵۰۵۸
پ

۳۱ شهریور - ۲۲ سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۳۱ شهریور برابر با ۲۲ سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۳۱ شهریور برابر با ۲۲ سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۶۶ - نرون آماده براي جنگ با ايران

بيست و دوم سپتامبر سال ۶۶ ميلادي نرون Neron امپراتور وقت روم دستور داد كه براي جنگ با امپراتوري ايران لژيون هاي ايتاليايي كه سربازانش رومي خالص باشند و قدشان كمتر از دو متر نباشد تشكيل شود. برخلاف ايران كه سواره نظامش نيروي اصلي بود و از پياده به عنوان نيروي كمكي و پشتيباني استفاده مي كرد، واحدهاي اصلي رومي ها پيادگان بود و سواران را به عنوان واحد كمك بكار مي بردند. لشكر ۵ تا ۸ هزار نفري پياده رومي را لژيون (به لاتين: لژيو) مي خواندند. چون ارتش روم در جنگ با ايران موفق نبود، نرون تصميم گرفت كه لژيون هايي صرفا از ايتاليايي ها (روميان خالص) تشكيل دهد و دستور تشكيل اين لژيون ها، طبق لوحي كه فرمان بر آن حك شده است ۲۲ سپتامبر سال ۶۶ ميلادي صادر شده بود، ولي عمر نرون كفاف نداد كه از اين نيرو برضد ايران استفاده كند و كمتر از دو سال بعد (تابستان سال ۶۸ ميلادي) خودكشي كرد.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
Neron

اختلاف ايران و روم در آن زمان عمدتا بر سر ارمنستان بود كه چند برابر امروز وسعت داشت.

337 - آغاز جنگهاي ايران و روم در دوران شاپور دوم

جنگهاي 13 ساله ايران و روم در دوران حكومت شاپور دوم (ذوالاكتاف) از دودمان ساسانيان 22 سپتامبر سال 337 ميلادي آغاز شد كه در «تاريخ عمومي» به جنگهاي دور اول معروفند. جنگهاي دور دوم از سال 359 آغاز شدند. در هر دو دور، ايرانيان پيروز شدند. در دور اول، كه جنگ تا سال 350 طول كشيد، روميان هرچه را كه در شرق مديترانه به دست آورده بودند از دست دادند و در دور دوم، امپراتورشان هم كشته شد.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاپور دوم (ذوالاكتاف)

1526 - آغاز محاصره وين توسط عثمانی

ارتش عثماني 22 سپتامبر 1526، با استفاده از اختلافات داخلي اروپائيان با هم، شهر وين پايتخت اتريش را محاصره كرد. دولتهاي فرانسه و آلمان به استمداد اتريشي ها پاسخ فوري ندادند. فرانسه حتي با عثماني عهدنامه مودت هم امضاء كرد. محاصره وين كه مدتها طول كشيد عميقترين پيشروي ارتشي از مشرق زمين در اروپاي مركزي بود.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۷۹۲ - اعلام الغاي رژيم سلطنتي فرانسه و آغاز حكومت جمهوري

با اوج‏گيري انقلاب فرانسه و كناره‏ گيري لويى شانزدهم از سلطنت، انتخابات مجلس جديد فرانسه كه كنوانسيون نام داشت در اواسط سپتامبر ۱۷۹۲م به پايان رسيد و كنوانسيون در روز ۲۱ سپتامبر تشكيل جلسه داد. نمايندگان حاضر در جلسه به اتفاق آرا به الغاء رژيم سلطنتي و استقرار رژيم جمهوري راي دادند و بدين ترتيب از روز ۲۲ سپتامبر ۱۷۹۲م جمهوري اول فرانسه شكل گرفت. مهم‏ترين وقايع داخلي فرانسه در اين زمان، محاكمه و اعدام لويي شانزدهم آخرين پادشاه فرانسه و آغاز به كار كميته نجات ملي و كشتار مخالفان بود.

۱۹۴۸ - مسئله كره

۲۲ سپتامبر سال ۱۹۴۸ جمهوري دمكراتيك خلق كره (شمالي) كه ۱۳ روز پيش از آن اعلام استقلال كرده بود خود را حاكم همه شبه جزيره كره خواند و جمهوري كره (جنوبي) نيز كه در شهر سئول اعلام رسميت كرده بود به همين ترتيب اعلام كرد كه حاكم بر همه كره است و دو دولت به اين ترتيب تقسيم اين شبه جزيره را رد كردند كه نتيجه اش يك جنگ سه ساله بود كه مسئله اي را هم حل نكرد و اين مسئله به همان شدت همچنان تا به امروز ادامه دارد. اين مسئله محصول ضديت دو بلوك متخاصم آن زمان با يکديگر بود.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

جنگ کره در سال ۱۹۵۳ با اعلام آتش بس پايان گرفت. بنابراين حالت جنگ در اين شبه جزيره از ميان نرفته است.

۱۹۸۰ - روزي كه عراق جنگ هشت ساله با ايران را آغاز كرد

حمله نظامي عراق به ايران كه از روزهاي قبل از آن پيش بيني شده بود، ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ (۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰) آغاز شد كه پيامدش يك جنگ هشت ساله بود و برخلاف تصور قبلي غرب، ايران در اين جنگ پُرتلفات و پُرهزينه حتي يك وجب از خاك خود را از دست نداد. مروري بر روزنامه هاي چاپ تهران در شهريور ماه آن سال نشان مي دهد كه همزمان با انتخاب نخست وزير براي جمهوري اسلامي، از نيمه اين ماه زد و خورد هاي مرزي عراق و ايران رو به شدت گذارده بود كه بعد از ظهر ۲۲ سپتامبر ناگهان نيروي هوايي عراق تهران، تبريز، همدان، كرمانشاه، شهر كُرد و شهرهاي خوزستان را مورد حمله قرار داد و همزمان ناوچه هاي آن كشور به سواحل ايران تا بوشهر تعرض كردند و متعاقب آن نيروي زميني عراق تعرّض به ايران را آغاز كرد. طبق اعلاميه هاي شماره ۲۰ تا ۲۸ وزارت دفاع اجمهوري اسلامي، در نخستين روز تعرض، نيروي هوايي عراق بيش از ۱۱ جنگنده و چهار ناوچه از دست داد و هواپيماهاي نظامي ايران متقابلا پايگاههاي عراق در كوت الاماره، شعيبيه، واسيله، ام القصر و سپس بغداد را مورد حمله متقابل قرار دادند. اين جنگ که (برغم ميثاق بين المللي) بدون اعلان قبلي، از سوي عراق آغاز شده بود از آن پس به صورت تمام عيار ادامه يافت.

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
در نخستين حمله هواپيماهاي عراقي به تهران، دو هوپيماي ايران در قسمت نظامي فرودگاه مهرآباد روي باند منهدم شد

بيستم سپتامبر 1980 و در آستانه حمله نظامي تمام عيار عراق به ايران، احتمال اين جنگ در ديدار مارگارت تاچر نخست وزير انگلستان با وزير امورخارجه كابينه اش مطرح و بررسي شده بود. تاچر در صفحه 91 كتاب خاطرات خود درباره اين ملاقات نوشته است: به وزير امور خارجه گفتم كه در اين نظر كه ايران در مدتي كوتاه از پاي درخواهد آمد شريك نيستم و دليل آوردم كه ايران داراي يك نيروي هوايي موثر است، و محاسبات صدام حسين از فروپاشيدگي ارتش ايران درست نيست زيرا كه افراد و سلاحهاي اين ارتش باقي هستند و .... هشت سال بعد نظر من تاييد شد زيرا كه عراق جز در هفته هاي اول جنگ پيشرفتي نداشت و مقروض و زمينگير شد و ....

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

اصحاب نظر گفته اند: اگر صدام حسين با ايران وارد جنگ نشده بود؛ با كويت و سعودي اختلاف نظر مالي پيدا نمي كرد، دست به اشغال نظامي كويت نمي زد، در نطق هاي خود زندگاني شخصي خاندانهاي سلطنتي اين دو كشور را به زير حمله و انتقاد نمي كشيد كه به كينه دائمي مبدل شد، همسايگان خود را از دست نمي داد (كه در روز مبادا جايي براي فرار به آنجا و پناهنده شدن داشته باشد) و كشورش در سال ۲۰۰۳ به اشغال نظامي آمريكا درنمي آمد و به اين روز نمي افتاد، خودش هم با آن خفت دستگير و اعدام نمي شد و ....

زادروزها

۱۵۱۵ - زادروز آن کلیو چهارمین همسر هنری هشتم پادشاه انگلستان
۱۷۹۱ - زادروز مایکل فارادی فیزیکدان و شیمیدان انگلیسی

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مایکل فارادی

۱۸۸۲ - زادروز ویلهلم کایتلفیلد مارشالی آلمانی در دوره رایش سوم
۱۹۳۶ - زادروز پرویز یاحقی ، نوازندهٔ چیره دست ویلون؛ موسیقیدان و آهنگساز ایرانی

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
پرویز یاحقی

۱۹۵۳ - زادروز سگولن رویال سیاستمدار فرانسوی، نامزدانتخابات ریاست جمهوری فرانسه ۲۰۰۷
۱۹۵۸ - زادروز آندریا بوچلی خوانندۀ ایتالیایی

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
آندریا بوچلی

۱۹۶۲ - زادروز فرهاد دریا موسیقیدان ،خواننده ، بازیگر و فعال حقوق بشر آمریکایی-افغانستانی

درگذشت‌ها

۱۰۸۷ - درگذشت ویکتور سوماز پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۵۲۰ - درگذشت سلیم یکم سلطان امپراتوری عثمانی

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
سلیم یکم

۱۵۳۹ - درگذشت گورو نانک مبدع آیین سیک، و نخستین گرو یا معلّم آیین سیک
۱۷۷۴ - درگذشت پاپ کلمنت چهاردهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
گورو نانک

۱۸۲۸ - درگذشت شاکا تاثیر گذارترین رهبر پادشاهی زولو
۱۹۵۶ - درگذشت فردریک سودی شیمیدان انگلیسی، برندۀ جایزه نوبل شیمی در سال ۱۹۲۱

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
شاکا

۲۰۰۷ - درگذشت مارسل مارسو احیا کننده هنر پانتومیم

31 شهریور - 22 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارسل مارسو

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج