۲۴۷۲۷۴
۱۳ نظر
۸۰۸۷
۱۳ نظر
۸۰۸۷
پ

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

کباب ترکی یا دنر کباب، نوعی کباب است که با بریدن گوشتی که در دور آتش به حالت عمودی در حال گشتن است به دست می آید. «دنر به ترکی یعنی چرخنده و چرخان».

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟



هفته نامه اوقات خوش: برای تحقیق در زمینه تاریخچه کباب ابتدا باید معنی لغوی کباب را بررسی کرد. چرا که ریشه و معنی این کلمه اطلاعات ارزشمندی در رابطه با گذشته این غذا در اختیار ما خواهدگذاشت. با نگاهی به معانی مختلف این کلمه در دوره های تاریخی مختلف می بینیم که کباب دقیقا از زمانی به وجود آمده که آتش کشف شده است.

براساس لغتنامه فرهنگستان زبان ترکی، کباب یعنی گوشتی که به طور مستقیم روی آتش یا در ظرفی بدون آب پخته می شود. برخی از محققان معتقدند آداب غذایی و سفره در طول تاریخ، از همان بدو پیدایش آتش و از زمانی که انسان ها در اطراف آتش برای پخت کامل گوشت انتظار می کشیدند، به وجود آمده است.

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

نخستین کوچ نشینان در طول تاریخ از سبزیجات و گیاهانی تغذیه می کردند که از اطراف محل زندگی شان جمع آوری می کردند. تغذیه از گوشت نیز از زمانی آغاز شد که آنان شکار را فراگرفتند. ابتدا گوشت شکار به طور خام مصرف می شد بعدها با پیدایش آتش، انسان ها با روش آزمون پخت گوشت روی آتش را آغاز کردند. با رشد عقاید دینی و معنوی در بین جوامع بشری و رواج سنت قربانی کردن برای خدایان ادیان مختلف، تکنیک های طبخ گوشت قربانی نیز توسعه یافت. روش طبخ گوشت به شکل های مختلف و بعدها نیز ترکیب آن با انواع سبزیجات و ادویه ها به مرور زمان توسعه یافت.

امروز کباب یکی از معروف ترین غذاهای مورد علاقه مردم خاورمیانه و قفقاز است.

در تهیه و پخت بیشتر کباب ها از گوشت قرمز بره یا گوساله استفاده می شود و همچنین در اکثر کباب ها از پیاز و ادویه جات استفاده زیادی استفاده می شود. نوعی از آن که در ایران با نام کباب کوبیده معروف است در قفقاز به نام کلی کباب یا در برخی نقاط به نام لوله کباب شناخته می شود.

کباب در کاخ های عثمانی متفاوت از آنچه امروزه همراه با گوجه فرنگی و فلفل سرو می شود، طبخ و سرو می شد. طبخ کباب از دوره سلطان محمد فاتح در کاخ های عثمانی رواج پیدا کرد. براساس منابع، سود کباب یکی از کباب های طبخ شده در آن دوره بود به شکلی که تکه های گوشت به سیخ کشیده شده و روی آتش ملایم طبخ می شد.

امروزه کباب در آناتولی با توجه به تنوع گیاهان و ادویه جات هر منطقه به شکلی متفاوت طبخ شده و طعم های مختلفی دارد. آدانا کباب، اورفا کباب و آنتپ کباب نمونه ای از کباب های بخش جنوب شرقی آناتولی را تشکیل می دهد.

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

کباب ترکی یا دنر کباب، نوعی کباب است که با بریدن گوشتی که در دور آتش به حالت عمودی در حال گشتن است به دست می آید. «دنر به ترکی یعنی چرخنده و چرخان».

مخترع دنر کیست؟

کباب ترکی یا دنر کباب را دیگر خیلی ها در جهان می شناسند. تنها در آلمان بیش از ۱۶ هزار مرکز عرضه، روزانه ۴۰۰تن کباب ترکی به فروش می رسانند.

قدیر نورمان یکی از مهم ترین کسانی است که نامش به خاطر درست کردم کباب ترکی مشهور شده است.

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

نورمان که از سوی اتخادیه دنر کباب ترکیه نامش به عنوان مخترع کباب ترکی در سال ۲۰۱۱ تایید شده در آلمان به خاطر کهولت سن درگذشته است. قدیر نورمان از سال ۱۹۷۲ در آلمان غربی رستوران دار بود و خیلی زود متوجه شد که ساکنان برلین شلوغ نیاز به غذایی دارند که سریع آماده شود و بتوانند راحت با خودشان حمل کنند. به همین خاطر او درست کردن کباب ترکی را شروع کرد و این غذا خیلی زود در میان آلمانی ها و بعد کشورهای دیگر محبوب شد.

نورمان در استانبول متولد شده بود اما در سن ۲۶سالگی به آلمان رفت و بعد از چند سالی در یکی از ایستگاه های قطار برلین فست فودی زد که در آن ساندویچ گوشت گریل شده به همراه سالاد می فروخت و بعد از مدتی فکر دونر کباب به ذهنش رسید. هرچند او در سال ۲۰۱۱ تاییدیه اتحادیه دونر کباب ترکیه را به عنوان مخترع این غذا گرفت اما نام مهمت آیکون هم در این رابطه مشهور است.

افراد دیگری هم مدعی اختراع این غذا هستند، اما گفته می شود فعالیت نورمان باعث شده تا این غذا خیلی سریع مشهور شود. نورمان خودش در مصاحبه ای در رابطه با این مسئله گفته بود: شاید در گوشه ای دیگر هم کسی دنر کباب درست کرده باشد اما هیچ کس متوجه آن نشد و من بودم که آن را معرفی کردم.

نشاط

اگر به کباب ترکی علاقه دارید و از غذاهای مورد علاقه تان است، کباب ترکی نشاط را حتما امتحان کنید. شلوغ ترین شعبه نشاط، در خیابان ستارخان است. به قدری این کبابی شلوغ است که در بیرون آن صف طولانی همیشه دیده می شود و ماشین ها ترافیکی در خیابان ایجاد می کنند. رستوران در اصل دو طبقه است اما تمامی میز و صندلی های غذاخوری در طبقه دوم چیده شده و طبقه اول قط برای سفارش غذا است.

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

بعد از سفارش غذا است. بعد از سفارش غذا، باید از یک راهروی نسبتا تنگ بالا رفت. میزها به هم چسبیده و ردیف های طولانی را ایجاد می کنند. چه دوست داشته باشید چه نه، می بایست سر این میزها با گروه های دیگر بنشینید. طراحی داخلی رستوران کاملا معمولی است و مدرن سازی در آن صورت نگرفته است. وقتی غذا آماده می شود باید هر مشتری برای گرفتن غذایش به طبقه پایین برود. کباب ترکی نشاط بی نظیر است.

کباب ترکی بهروز

اگر شما به خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی بروید کباب ترکی بهروز را خواهید دید.

بهروز از بهترین کباب ترکی های تهران است که با خوردن غذای آن از لذت زیاد هیجان زده خواهید شد.

غیر از کباب ترکی، سیب زمینی های خوبی هم در این رستوران وجود دارد که با ادویه های خاصی سرخ و طعم دار می کنند.

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

کباب ترکی بهار

هر وقت از خیابان بهار شمالی بگذرید بی شک دستگاه های کباب گردان بزرگ دونر کباب بهار و همچنین صف طولانی مشتریان توجه شما را جلب خواهد کرد.

دونر کباب بهار از خوش طعم ترین دونرهای تهران است که فراوانی مشتریانش گواه این حرف است.

کباب ترکی بهار جایی برای نشستن ندارد و باید غذای تان را در پیاده رو یا ماشین تان صرف کنید.

فست فود پینگودنر

پینگودنر با شمار اولین مرکز تخصصی دورن کباب در ایران، چند سالی است که غذاهای خوشمزه با تنوع فراوان را در اختیار مشتریان قرار می دهد. پینگودنر دارای گواهینامه بین المللی از کشور آلمان است و تمامی دستگاه ها و ادویه جات استفاده شده از کشور آلمان خریداری شده است.

در پینگودنر می توانید انواع مختلفی از دنر را سفارش دهید. این رستوران در ونک ضلع شرقی میدان شیخ بهایی ابتدای سئول قرار دارد.

ساندویچ ویژه و دنر کباب بهاران

ساندویچ و دنرکباب بهاران از غذاخوری هایی است که دارای چندین شعبه در تهران است که غذایی باکیفیت و با قیمتی مناسب در اختیار مشتریانش قرار می دهد. از خصوصیات دنرهای بهاران علاوه بر کیفیت و تازگی آن، پروپیمان بودن ساندویچ هایش است.

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

فست فود زیتون

اگر به خیابان ستارخان، بعد از فلکه اول صادقیه، خیابان اسدی شمالی بروید می توانید در فست فود زیتون کباب ترکی خوشمزه و لذیذی را نوش جان کنید.

زیتون علاوه بر کباب ترکی های خوشمزه، سیب زمینی سرخ شده فوق العاده ای دارد که به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت.

ممکن است هنگام مراجعه به زیتون در صف طولانی منتظر بمانید، اما طعم خوب کباب ترکی های آن به انتظارش می ارزد.

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

رستوران ایتالیایی امیر

رستوران ایتالیایی امیر یکی از بهترین رستوران های ایتالیایی است که در منوی آن کباب ترکی هم به چشم می خورد.

کباب ترکی امیر یکی از بهترین و خالص ترین کباب ترکی هایی است که در تهران می توانید تهیه کنید.

قیمت غذاهای رستوران امیر بالاست اما به کیفیت خوب آن می ارزد. برای رفتن به رستوران امیر باید به خیابان سهروردی شمالی، خیابان خرمشهر غربی، خیابان قنبرزاده، نبش کوچه چهارم بروید.

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

فست فود تک دنر

تک دنر در خیابان ملاصدرا، شیراز شمالی، انتهای دانشور شرقی قرار دارد. این دنری خوشمزه ترین دنرها را در اختیار مشتریان خوش خوراکش قرار می دهد و کیفیت بالای آن باعث شده شب ها مشتریان فراوانی جلویش صف ببندند.

دنر کباب هات

اگر به فلکه اول تهرانپارس نبش خیابان ۱۴۴ شرقی بروید، می توانید دنر کباب خوشمزه ای را بخورید.

دنر کباب هات با طعم لذیذ و ساندویچ های پرمغزش مشتریانش را همیشه راضی نگه می دارد.

رستوران احمدی بی

اگر به ضلع جنوبی خیابان رسالت، ایستگاه ۱۶متری دوم بروید حتما رستوران احمد بی را خواهید دید.

احمد بی یک رستوران ترکیه ای است که دارای تنوع غذایی بسیار زیاد است و این تنوع در کنار قیمت های مناسب آن جای خوبی برای قرارهای دورهمی است. در میان غذاهایی که سرو می کنند کباب ترکی های آن پرطرفدارتر است و باعث شهرت آنها شده است.

کباب ترکی خوب کجا بخوریم؟

فست فود پدرخوانده

این پدرخوانده را با پیتزا پدرخوانده اشتباه نگیرید. این رستوران یک فست فود کوچک با انواع برگر، ساندویچ، پیتزا و کباب ترکی است. کباب ترکی های پدرخوانده دارای کیفیت بالا و طعم عالی است و این خصوصیات باعث می شود که شما هنگام مراجعه کمی در صف انتظار نایستید. پدرخوانده جایی برای نشستن ندارد و باید غذای تان را سرپا یا داخل ماشین بخورید.

برای رفتن به پدرخوانده باید به میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان دانشور شرقی بروید.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      کباب یک واژه ایرانی است و همانطور که میدانیم غذاهای ایرانی که بهترین غذاهای جهان هستند بیشتر سرخ شدنی و یا کباب رو آتش هستند
      پس بیخود برای تبلیغات کشورهای دیگر مطالب دروغ منتشر نکنید.
      منظور من کباب ترکی نیست بلکه کلا کباب کوبیده و گرفتن گوشت روی آتش که ایرانی ها به آن کباب می گویند از این سرزمین به جاهای دیگر دنیا سرایت کرده است

      پاسخ ها

      • مرتضي

        هفت شهر عشق را عطار گشت
        ما هنوز اندر خم اين هستيم كه واژه كباب واس ماس

      • صمد از تبریز

        برای ادعای خود منابع موثق معرفی کنید روی هوا حرف نزنید .

      • بدون نام

        بازهم تیمارستان کمه؟؟؟
        ببین (جنون عظمت )چکارها که نمی کنه؟؟؟

    • بدون نام

      کباب مال ایرانی هاست و بس

    • مژگان

      به همگی پیشنهاد میکنم اگه گذرتون به شیراز افتاد یه سر به کباب ترکی 110 تو خیابون انوری بزنید اون موقع میفهمید اصل کباب ترکی چیه،واقعا محشره

    • مونا

      عوضش فلافل واس ماس.

    • بدون نام

      من همه اينها را امتحان كردم فقط و فقط كباب تركي سلماس نقاطع خيابان فاطمي و وليعصر

    • فاطمه

      فقط کباب ترکی ذغالی،۱۳۵ تو سپاهان شهر اصفهان عالیه

    • Arshiajj

      فلافل برای عرباس

    • مهدی جم

      عزیزم بالا نوشتی کباب با گوجه فرهنگی!
      گوجه فرنگی درسته

    • صادق

      اصفهان
      کباب ترکی ایتوان(1_8)
      خ مهرداد

    • نیکا

      من هیچ کدوم از اینارو نرفتم اما بنظر من خوشمزه تزین دونر مال دونر گاردنه محیط عالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج