۲۴۷۵۴۴
۲۳ نظر
۵۰۰۶
۲۳ نظر
۵۰۰۶
پ

دلایل رکود شدید در بازار خودرو

بر اساس اعلام انجمن خودروسازان، كاهش ۵۰ درصدي قدرت خريد مردم از سال ۹۱، تشديد ركود در دو سال گذشته و جو رواني جامعه پس از توافق در مورد كاهش قیمت ارز سبب شده تا مردم به امید کاهش قیمت خودرو دست از خرید این کالا به‌طور موقت بردارند.

اقتصاد نیوز: انجمن خودروسازان ایران در تحلیلی به بررسی دلایل به وجود آمدن رکود شدید در بازار خودرو ایران پرداخت. در این تحلیل سپردن امر قیمت‌گذاری به شورای رقابت یکی از دلایل ضرر و زیان خودروسازان و رکود در بازار خودرو اعلام شده است.

انجمن خودروسازان ایران با برشمردن دلایل وقوع رکود شدید در بازار خودرو کشور از حملات مستمر برخی مقامات و مسولان به صنعت خودرو، به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد ذهنیت منفی این صنعت نزد مردم یاد کرد.

در این تحلیل با اشاره به سابقه ايجاد تصوير ذهني منفي در مردم از ۵ سال پيش، آورده شده که حملات مستمر فرمانده راهور در مورد كيفيت نازل خودروها( فرار از پذيرش مسئوليت‌هاي راهور) و گفتن جملاتی نظیر «خودرو کیلویی چند» از زبان رئیس‌جمهور سابق باعث شده تا این توقع در مردم به وجود آید که قیمت خودرو باید رو به کاهش گذارد.

در بخش دیگری از این تحلیل از مصاحبه مداوم برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دال بر ضرورت كاهش قيمت خودرو به ميزان ۲۰ تا ۳۰ درصد و سياست مستمردامن زدن به جو رواني ايجاد شده توسط سازمان صدا و سيما بر عليه خودروسازان به عنوان دیگر دلایل کاهش محبوبیت خودروسازان داخلی در میان افکار عمومی یاد شده است.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که احاله امر قيمت گذاري خودرو به شوراي رقابت به زيان ۶۵۰۰ ميليارد توماني خودروسازان در سالهاي ۹۱ و۹۲ انجاميده و موجب خروج نقدينگي از شركت‌های خودروساز شده است.

بر اساس این تحلیل كاهش ۵۰ درصدي قدرت خريد مردم از سال ۹۱، تشديد ركود در دو سال گذشته و جو رواني جامعه پس از توافق در مورد كاهش قیمت ارز سبب شده تا مردم به امید کاهش قیمت خودرو دست از خرید این کالا به‌طور موقت بردارند.

انجمن خودروسازان ایران معتقد است که افزايش برنامه توليد بدون توجه به هشدارهاي كارشناسان از ۸۰۰ هزار دستگه به یک میلیون ۴۰۰ هزار دستگاه سبب شده تا مازاد عرضه در کشور به وجود آید و برخی از خودروها بدون مشتری بمانند.

از سویی دیگر اجرا نشدن مصوبات شوراي پول و اعتبار مبني بر پرداخت وام ۱۵ ميليون توماني توسط بانك‌ها و عدم توفيق در رفع مشكلات شركت‌هاي ليزينگ به عنوان بازوي ياري دهنده خريداران دو دلیل دیگر بروز رکود در این بازار اعلام شده است.

بر اساس اعلام انجمن خودروسازان، توقف خروج خودروهاي فرسوده ناشي از كاهش شديد واردات در سال ۹۴، به فروش نرسيدن ۳۰ تا ۴۰ درصد خودروهاي وارداتي در ۲ سال گذشته و آغازجنگ كاهش قيمت‌ها توسط يك شركت وارد كننده، براي فروش سريعتر خودروهاي وارداتي مدل ۲۰۱۴ سبب شده تا رقابتی برای دامپینگ عرضه خودرو در کشور به راه بیافتد.

این تشکل حامی خودروسازان اعتقاد دارد که مصاحبه هاي متعدد مديران خودرو ساز در مورد عرضه محصولات جديد شركت خودشان و شركاي خارجي‌شان، منجر به ايجاد حالت انتظار درمردم و به تاخير انداختن خريد خودرو شده است.

انجمن خودروسازان در این تحلیل از وزارت صنعت خواسته تا كارگروهي براي بررسي راهكارهاي تحريك تقاضا تشكيل دهد و راه حل مناسب براي هر يك از مشكلات صنعت خودرو را فراهم آورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرتضی

      وای وای وای مردم چه انتظارابیخودی دارن واقعا!

    • بدون نام

      کدوم بازار رکود شدید وجود نداره که بازار خودرو نداشته باشه . اینها همه نتیجه بی تدبیری مسئولان و نداشتن توان خرید اقشار مردم است . اکثریت مردم از جمله کارگران و کارمندان وبازنشستگان و جوانان تحصیل کرده بیکار توان مالی ندارند و همین که به زور بتوانند از پس مخارج خورد و خوراک و تحصیل فرزندانشان بربیایند هنر کرده اند . متاسفانه تو این جامعه دو قشر توان خرید عالی دارند یکی کسانی که به هر دلیلی از قبیل رسیدن ارث و میراث یا گران شدن زمین و ... پول مفت نصیبشان شده و دیگری دلالان

    • بدون نام

      بابا کار نیست پول نیست
      چرا هیچ کس باورش نمیشه اوضاع خرابیه!

    • بدون نام

      جالبه همه مقصرند به غیر از خودرو سازها که خودروهای بی کیفیت میسازند و با قیمت بالا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا.
        رو که نیست. سنگ پا قزوین

    • بدون نام

      تا خودرو با قیمت مناسب(یک چهارم قیمت فعلی) و با کیفیت توسط خودروسازها تولید نشه همچنان خریدن خودرو صفر ممنوع می باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منتظر کاهش قیمت نباش. انتظار واهی میکشی
        باید بگی کیفیت افزایش پیدا کنه و قدرت خرید مردم از طریق وام و پیش پرداخت و خرید اقساطی افزایش پیدا کنه.

        تصور کاهش قیمت خودرو یه تصور کودکانه است

      • معمار

        حتما منظورتون وام 25 درصده و مردم 7 سال قسط خودرو بدن، مردم انتظار قیمت واقعی و انصاف و عدالت رو دارن نه اون چیزی که شما فکر می کنید دوست گرامی

    • بدون نام

      با این اوصاف خودروسازها تصمیم گرفتن خودروسازی داخلی تعطیل بشه.

    • بدون نام

      مسب تعطیلی خودروسازی داخلی در آینده خودروسازها می باشند.

    • بدون نام

      خودت رو هم بکشی نمیخریم!

    • بدون نام

      چرا تیبا در عراق 2.5 میلیون ولی در ایران 25 ملیون است؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه شما هم حالا غلو نکنی
        و از آب گل آلود ماهی نگیرید؟
        لطفا به کمپین با این حرفای صد من یه غاز ضربه نزنین.
        درست صحبت کنید و منطقی
        اصلا هم این چیزی که شما میگی درست نیست.
        لدفن به بیراهه نرید

    • صحرا

      اگر فقط پاداش مدیران صنعت خوردرو را "نصف" کنند قیمت اتومبیل کلی کاهش می یابد .
      چرا مدیریت صنعت خوردرو را عامل اصلی نمیدانند؟؟
      کسی که حتی یک روز در این صنعت سابقه نداشته را مدیر عامل میکنند. ...

    • بدون نام

      فقط راه حل این قطعه چسبونها ورشکستگی و جمع شدن بساطشونه. گوش این دو قطعه چسبونها یکی دره ویکی دروازه: 48 سال حمایت بی حد وحصر و انحصار بی جا به کجا رسید؟ این همه کشته تصادفات که حتی بعضی ها از کشته های جنگ تحمیلی بیشتر میدونند این قطعه چسبان ککشون گزید؟؟ این همه شعار دادند موتور ملی، خودرو ملی فقط دروغ وشعار نبود؟ این همه صنایع دیگه در این کشور(نساجی و معادن و کاشی سازی ها )تعطیل شدند مگه کسی واکنش نشون داد؟ نه چون منافع ی عده اقا زاده بخطر نیفتاد و واتفاقا سود هم کردند. پس بذارین با جمع شدن این دو مردم ی نفسی بکشن مگر چی از بقیه مردم جهان کمتر دارن؟؟؟

    • بدون نام

      رک بگو کمپین نخریدن خودرو حالتونو گرفته و آشغالهاتونو کسی نمیخره
      قیمتو بیار پایین و کیفیتو ببر بالا

    • معمار

      راه کار که کار گروه نمیخواد=
      1 قیمت واقعی
      2 استاندارد واقعی
      3 کیفیت جهانی
      4 مشتری مداری و خدمات واقعی پس از فروش
      5 وام 4 % نه بیشتر
      6 محصولات جدید
      حالا شما 100 تا کار گروه بزارین تا باز هم جواب نه ملت رو ببینید.

    • MMK

      متاسفم واسه مسئولاني كه از دهن مردمش مي زنند و به عراق و سوريه و ... ميدن!!!
      يعني الان اگه تو عراق زندگي مي كرديم وضعمون بهتر از اين بود؟!

    • سید امیر

      بنده مالک نمایشگاه اتومبیل هستم . به عقیده بنده دلایل اصلی رکود در بازار خودرو سطح درامد پایین مردم .. عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات به دلیل داشتن معوق زیاد و همچنین توقع کاذب مردم در پایین امدن قیمت خودرو که فکر نمیکنم منطقی باشه . به عقیده بنده قیمت خودرو با توجه به میزان تورم فعلی تا حدودی منطقی است و الان بهترین زمان جهت خرید خودرو و یا حتی مسکن و ... است. در ضمن جهت اطلاع عرض میکنم قیمت تیبا در عراق یا سوریه 21 میلیون نه 2 میلیون دوست عزیز.

    • ایرانی

      خودتو بکشی نمی خریم!!!

      خودرو نمی خریم!!

      این دروغ ها هم دیگه کارساز نیست!!

      سال های سال است که همینطور به مردم دروغ گفتید و خودروها را با چند برابر قیمت توی پاچه شان کردید و پشت سرشان هر هر خندیدید

      دیگر به تاراج بردن مال مردم بس است!

      قیمت ها فقط یک چهارم! تمام!!

    • ساسان

      روتون سیاه که خودرو های سال 1995-1999 روکه مال کشور های دیگس رو هنوز با قیمت بالا تولید میکنید هیچ کار برای این مردم نکردید نه کیفیت مناسب نه قیمت منطقی نه خدمات پس از فروش مناسب.... سالهاس هر روز داریم خبرهای بی کفایتی شما در عرضه خودرو رو میشنویم و میبینیم و شما اینقدر بی شرمانه حرف میزنید هزاران مرگ و میر ناشی از ناامن بودن خودرو های خودتون رو نمیبنید و با وقاحت تمام به فرمانده راهور و اشخاص دیگر حمله میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شرم بر شما اگه برای مردم خودتون ارزش قائل نیستین لااقل خدارو ناظر ببینین شرم باد ...

    • رحمان

      این مسئله بی تدبیری دولت در اداره امور مملکت بالخص در سنوات گذشته می باشد حالا که دولت توانسته است راه چاره ای برای خود سری خودروسازان پیدا کند با این دولت همکاری نمایید تا بتوانند خودرو سازان را نیز نظارت کنند وهر آنچه خودشان می خواهند در خصوص قیمت گذاری انجام ندهند درود بر کمپین نخریدن خودرو صفر ان وضع انشالله که تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داشت اگرچه ممکن است به وضعیت معیشتی تعدادی معدود از کارکنان وشاغلین در این بخش لطمه بزن ولی دولت می بایستی در این رابطه فکری بکند که قشر شاغل در این بخش بالخص کارگران لطمه شدید نبینند

    • علی

      رو که نیست خودروی که در تحقیق و تفحص مجلس 12میلیون برای خودروساز تموم میشه میفروشه 21تومن
      یعنی مردم نمی فهمند اقای نمایشگاه دار تو پراید سوار میشی یا ام وی ام 110 که برای فضاهای محدود مثل محدوده اسکله ها و محوط کارخانه ها ساخته شده چند هزار کودک خردسال توسط این ارابه های مرگ گشته شدند میدونید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج