۲۴۷۸۹۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

محمد بنا و کشتی فرنگی؛ باید ها و نباید ها

شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی چهارشنبه گذشته در نخستین جلسه خود پس از جهانی ۲۰۱۵ لاس وگاس، اقدام به دعوت از محمدبنا برای قبولی سرمربی گری تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان کرد.

خبرگزاری ایرنا: شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی چهارشنبه گذشته در نخستین جلسه خود پس از جهانی ۲۰۱۵ لاس وگاس، ضمن پایان دادن به همکاری احد پازاج به عنوان سرمربی و خارج کردن امور تیم ملی بزرگسالان از مجموعه مدیریتی حسن بابک، اقدام به دعوت از محمدبنا برای قبولی سرمربی گری تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان کرد.

مصوبات شورای فنی درحالی اتخاذ شد که حداقل در یک سال و نیم گذشته نه تنها اعضای شورا، بلکه رسول خادم به عنوان رییس فدراسیون بارها در برابر خواسته های جامعه کشتی، ملی پوشان کشتی فرنگی و حتی خود محمد بنا برای بازگشت دوباره به راس تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان مقاومت کرده بودند.

اما گویا صدای زنگ خطر نتایج نه چندان دلچسب در جهانی ۲۰۱۵ لاس وگاس، نزول سه پله ایی در رده بندی جهانی بزرگسالان و آشکار بودن ناتوانی کادر فنی در کنترل ستاره ها و مدال داران تیم ملی و عدم رضایت عمومی به ویژه وزارت ورزش و جوانان چنان بلند بود که شورای فنی با چراغ سبز رسول خادم، مجبور به اجابت توصیه ها نسبت به ایجاد تغییرات اساسی در کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان بشود.

شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی و فدراسیون کشتی در شرایطی دست همکاری به سوی محمد بنا دراز کرده اند که هیچ یک از سیاست ها و مقاومت ها برای جایگزینی و جلوگیری از بازگشت احتمالی محمدبنا به بار ننشست تا خروجی جلسه ارزیابی عملکرد تیم های کشتی ایران در جهانی ۲۰۱۵ نیز تغییر و تقویت کادر فنی تیم بزرگسالان کشتی فرنگی باشد.

جلسه ایی که عصر سه شنبه گذشته در وزارت ورزش و با حضور محمود گودرزی ، نصراله سجادی وزیر و معاون حوزه قهرمانی و حرفه ایی وزارت ورزش و جوانان، رسول خادم رییس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، علیرضا رضایی سخنگوی فدراسیون و مدیر تیم های ملی کشتی آزاد و احد پازاج سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان و در غیاب حسن بابک مدیر تیم های ملی کشتی بدلیل ادامه حضور در آمریکا برگزار شد تا بدون تعارف و بی پرده عملکرد تیم ها و عوامل دخیل در عدم دستیابی به نتایج دلخواه مورد بررسی قرار گرفته و مسوولان نیز پاسخ سوالات مردان درجه اول وزارت خانه را بدهند.

در این جلسه بود که خادم در کنار ارایه گزارش های فنی تیم های کشتی آزاد و فرنگی ایران در جهانی ۲۰۱۵ لاس وگاس، قول تغییرات اساسی در ساختار مدیریتی و کادر فنی کشتی فرنگی در رده بزرگسالان را به وزیر ورزش و جوانان داد و فردای آن روز هم پرونده خاک خورده محمدبنا که پس از کسب ۳ مدال طلای تاریخی در بازی های المپیک ۲۰۱۲ در لندن بارها مورد بازبینی خادم، حسن بابک و اعضای شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی قرار گرفته و بسته شده بود، دوباره باز و به جریان افتاد.

اقدامی که شاید اگر پس از جام جهانی فرنگی ۲۰۱۵ در تهران و شکست ۶ بر ۲ تیم ایران مقابل آذربایجان انجام می شد، ضمن اینکه از پس رفت تیم جلوگیری می شد، انگیزه و میزان آمادگی روحی-روانی ستاره های کشتی فرنگی ایران را افزایش می داد تا آماده تر و هوشیارتر به مصاف حریفان درجه اول خود در لاس وگاس بروند.

اکنون شورای فنی تا هشتم مهرماه به محمدبنا فرصت داده است که تمایل خود را برای بازگشت به تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان اعلام کند، بدون اینکه از وی سووال کند چه شرایطی برای شروع دوباره همکاری با فدراسیونی دارد که با گفته می شود رییس آن بیش از تعداد انگشتان ۲ دست اختلاف ساختاری دارد.

البته شورای فنی با خارج کردن امور تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان از دایره اختیاراتی حسن بابک مدیر تیم های ملی کشتی فرنگی ، به طور غیر مستقیم یکی از بزرگترین موانع بازگشت محمدبنا را از پیش پای وی برداشته و شرایطی ایجاد کرده است که وی بتواند درصورت تمایل به همکاری، استقلال کامل داشته و امورات را فقط با هماهنگی رییس فدراسیون کشتی مدیریت کند.

از آنجایی که وزارت ورزش و جوانان با آگاهی کامل نسبت به شرایط حاکم بر کشتی فرنگی به طور جدی پی گیر فراهم شدن شرایط بازگشت محمدبنا به راس تیم ملی کشتی فرنگی است و شورای فنی نیز با دادن استقلال کامل ، بخش مهمی از موانع مورد اختلاف بنا با فدراسیون را مرتفع کرده است، تمامی طرف های این موضوع از جمله محمدبنا، شورای فنی، فدراسیون کشتی، وزارت ورزش و جوانان و حتی کمیته ملی المپیک باید با دقت و هوشیاری کامل شرایط موجود را مدیریت کنند تا از ضربات بیشتر به کشتی فرنگی و اعتبار آن در سطح اول کشتی جهان جلوگیری شود.

در این راستا به نظر می رسد برای اینکه اتفاقات حداقل ۳ سال گذشته پس از المپیک ۲۰۱۲ تکرار نشود، باید چند نکته مهم از سوی عوامل تصمیم گیرنده و محمدبنا، مورد توجه قرار گیرد، به طور مثال :

فدراسیون کشتی در راس آن رسول خادم ، پس از پذیرفتن شرایط محمد بنا برای بازگشت، به حمایت از برنامه های وی متعهد بماند و اجازه ندهد عواملی که در سال های اخیر روند جدایی بنا از کشتی فرنگی را رقم زدند، دوباره فعال شده و کار خود را از سر بگیرند.

حال که خادم با وجود پافشاری های ۳ سال اخیر بر پیاده شدن اصول مدیریتی خود، متقاعد شده است محمدبنا از تمامی کسانی که قبای سرمربی گری تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان را بر تن کرده اند، بهتر است ، اجازه ندهد آنهایی که به خاطر تثبیت خود ۳ سال طلایی کشتی فرنگی را از آن گرفتند و باعث شدند بنا و تنی چند از ستاره های این رشته خانه نشین شوند، دوباره اسب مراد را سوار شده و بنای تخریب وی و زیر مجموعه فعال او در تیم ملی بزرگسالان را بگذارند.
** شورای فنی تیم های ملی، که رای به بازگشت محمدبنا داده است همراه با فدراسیون کشتی در راس آن رسول خادم ، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک که خوب می دانند تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان حالش خوش نیست و با هارمونی نا همگونی که بر آن حاکم است ، قادر به کسب مدال طلا در المپیک نخواهد بود، حمایت از محمدبنا و برنامه های معقول و منطقی وی را در دستور کار قرار دهند و اجازه ندهند که حاشیه نشین ها به اهداف خود یعنی همان فشار روحی روانی بر محمدبنا ، دورکردن دوباره وی و در نهایت عدم موفقیت کشتی فرنگی در المپیک است، به اهدافشان برسند.

اعضای شورای فنی نیز، با مطالعه دقیق برنامه های ارایه شده از سوی محمدبنا، می بایست از همان ابتدا اگر نظرات اصلاحی بر برنامه های وی دارند، اعلام کنند تا بعدا مشکلی ایجاد نشود.

این خیلی بد است که کادر فنی جدید که کارش را شروع کرد، اعضای شورا به اشکال مختلف، اظهارنظر کنند که ما با فلان برنامه یا فلان مربی عضو کادر فنی موافق نبودیم ، اما به خاطر اینکه توقفی در روند کار پیش نیاید، مخالفت نکردیم و یا اینکه ما از اول می دانستیم برنامه های آماده سازی کارساز نیستند، اما نخواستیم مانع ایجاد کنیم .

** حسن بابک، مدیر تیم های ملی کشتی فرنگی که انصافا پس از کناره گیری محمد بنا از سرمربی گری، همه تلاش خود را بکار برد تا تیم را برای حضوری موفق در جام جهانی 2014 در تهران آماده و تا جهانی 2015 هم آن را مدیریت کرد، می تواند در کنار حمایت از کادر جدید فرنگی بزرگسالان و در صورت تمایل به ادامه همکاری، طبق سیاست گذاری جدید فدراسیون کشتی، روند امور نوجوانان و به ویژه جوانان را که از شرایط مناسبی نیز برخودار نیست، پی گیری کند.

** وزارت ورزش و جوانان و معاونت قهرمانی و حرفه ایی این وزرات خانه هم می تواند با نظارت دقیق بر اجرای دقیق تعهدات 2 طرف یعنی محمدبنا و فدراسیون کشتی و با برگزاری جلسات کارشناسی ماهانه، در جریان روند پیشرفت امور قرار گرفته و به سیاست حمایتی خود از ورزش اول کشور و داشتن نگاه ویژه به این رشته ورزشی ادامه دهد.

** شایسته است که کمیته ملی المپیک، به عنوان سردمدار کاروان ورزش ایران در بازی های المپیک 2016 ریو نیز از حمایت های خود نسبت به کشتی به ویژه کشتی فرنگی دریغ نکند تا در مجموع شرایط به گونه ایی پیش رود که بتوان تیم نا بسامان برجای مانده از رقابت های جهانی 2015 را در المپیک سرحال و قبراق دید.

** محمد بنا هم، باید بداند که یک سال باقی مانده تا المپیک به هیچ وجه جای قهر و آشتی و رفت و بازگشت نیست، اگر قرار است به کشتی فرنگی بازگردد و سکان رهبری تیم بزرگسالان تا المپیک را به عهده بگیرد، باید از همان ابتدا قول مساعد خادم ، شورای فنی ، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی را بگیرد و سپس کار را خود را با قدرت شروع کند.

شاید هیچ کس بهتر از بنا نداند که وضعیت تیم ملی کشتی فرنگی چقدر اسفناک است و برای رسیدن به یک تیم مدعی چقدر کار دارد ، پس باید تلاش کند در برنامه ریزی و محاسبات خود اشتباهی نکند و همان اول گام را محکم بردارد.

به نظر می رسد، محمدبنا هم باید 3 سال دوری پس از المپیک 2012 از تیم ملی را مرور کرده و با مرور دقیق نقاط و ضعف مدیریتی خود ، در صورت بازگشت دوباره به کشتی فرنگی کم اشتباهتر از گذشته بتواند در خدمت تیم باشد.

بنا باید بداند که شرایط نسبت به سال 2011 قبل از المپیک که تیمش با وجود از دست دادن اوزان 55 و 96 کیلوگرم به خاطر حاضر نشدن در برابر کشتی گیران رژیم اشغالگر قدس با کسب 2 مدال طلای 60 و 66 امید نوروزی و سعید عبدولی و برنز 130 کیلوگرم بشیر باباجان زاده روی سکوی سوم جهان ایستاد، خیلی متفاوت است .

جان کلام اینکه :

امروز شرایط کشتی فرنگی ما به ویژه در رده بزرگسالان اصلا خوب نیست و مستلزم آن است که هرچه سریعتر زمینه جمع وجور شدن آن فراهم شود و حال که زمزمه بازگشت محمدبنا نیز به گوش می رسد، همه عوامل درگیر در کشتی و ورزش باید دست در دست هم دهند تا ساز تیم و ستاره های کشتی فرنگی ایران کوک شود که اگر این اتفاق بیفتد، می توان به تکرار افتخارآفرینی فرنگی کاران در المپیک 2016 ریوو امیدوار بود.

اما نباید فراموش کرد که ستاره های کشتی فرنگی ایران و محمدبنا نسبت به المپیک 2012 لندن 4 سال پیرتر شده اند، قوانین تغییر اساسی کرده ، شیوه کشتی گیری متفاوت ترشده، حریفان نفرات طراز اول کشتی فرنگی ما تغییر کرده اند و نیاز به آنالیز جدید دارند، فرنگی کاران همچنان گرفتار مشکل روحی روانی ، تاکتیکی ، تکنیکی و ناهماهنگی با قوانین و شرایط حاکم برکشتی جهان هستند، هنوز 3 سهمیه المپیک 2016 ریو باقی مانده و دهها مشکل حاشیه ایی دیگر، پس باید بسیار هوشیار با پتانسیل های موجود برخورد کرد.

به نظر می رسد، در صورت موافقت محمدبنا به بازگشت و تمایل فدراسیون کشتی برای حمایت همه جانبه از وی و برنامه های او، بهترین راه این باشد که یک تفاهم نامه بین شورای فنی - فدراسیون و بنا تحت نظارت نمایندگان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک به امضا برسد که هیچیک از طرفین از موارد توافق شده اولیه، عدول نکنند.

با این حال باید صبر کرد و دید محمدبنا تا هشتم مهرماه جاری چه پاسخی به دعوت شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی می دهد و چه اتفاقاتی حول و حوش این موضوع خواهد افتاد و اگر بنا حاضر به همکاری نشد، چه کسی جایگزین وی خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج