۲۴۸۰۴۳
۹ نظر
۵۰۶۲
۹ نظر
۵۰۶۲
پ

رانندگی خانم ها واقعا بد است؟

در اين مطلب يافته‌هاي پژوهشگران مختلفي را كه اين موضوع را بررسي كرده‌اند با شما در ميان مي‌گذاريم و مي‌گوييم رانندگي شما چه ضعف‌ها و برتري‌هايي نسبت به رانندگي همسرتان دارد.

رانندگی خانم ها واقعا بد است؟
مجله سیب سبز - الناز مظاهري: حتي اگر بهترين راننده شهر باشيد، ممكن است گاهي دست و پاي‌تان را گم كنيد. وقتي مردهاي راننده اطراف‌تان مي‌خواهند غيرمجاز سبقت بگيرند و نمي‌گذاريد، وقتي كه به‌خاطر خرابي خودروی‌تان شما و زن بودن‌تان را متهم مي‌كنند و وقتي كه آقاي تعميرگاه هم حدس مي‌زند كه از ماشين و راندنش چيزي نمي‌دانيد و ايراد ساده اتومبيل شما را پيچيده‌تر از آنچه كه هست جلوه مي‌دهد، ممكن است شما هم با تمام مهارتي كه داريد به خودتان شك كنيد.

اما محققان مي‌گويند مغز شما و همسرتان با هم متفاوت است و به‌خاطر همين تفاوت‌هاست كه رانندگان مرد برچسب نابلدي به شما مي‌زنند. در اين مطلب يافته‌هاي پژوهشگران مختلفي را كه اين موضوع را بررسي كرده‌اند با شما در ميان مي‌گذاريم و مي‌گوييم رانندگي شما چه ضعف‌ها و برتري‌هايي نسبت به رانندگي همسرتان دارد.

دست و پاي‌تان خوب كار نمي‌كند

به شما مي‌گويند رانندگي‌تان خوب نيست و از لحظه‌اي كه پاي‌تان را روي گاز مي‌گذاريد، متلك‌گويي رانندگان ديگر شروع مي‌شود؟ شايد تصور كنيد ادعا‌هاي آقايان در مورد رانندگي‌شان بي‌اساس است و اگر اين كليشه‌هاي جنسيتي دست و پاي شما را نگيرد به خوبي يك مرد مي‌توانيد برانيد اما محققان مي‌گويند با توجه به ساختار مغزتان بعيد است به سادگي بتوانيد از مردهاي راننده جلو بزنيد.

رانندگی خانم ها واقعا بد است؟

پژوهشگران دانشگاه پنسيلوانيا مي‌گويند، سيم‌كشي مغز خانم‌ها و آقايان واقعا با هم فرق مي‌كند و همين تفاوت در ساختار مغز است كه توانايي‌هاي زنان در زمينه مهارت‌هاي زباني و ادراك اجتماعي را بهتر مي‌كند و در عين حال باعث مي‌شود مردها توانايي‌هاي حركتي و درك فضايي بهتري داشته باشند. بررسي‌ها ثابت كرده‌ است مغز زن‌ها ماده خاكستري بيشتر و مغز مردها ماده سفيد بيشتري دارد و به همين دليل است كه مردها توانايي حركتي بهتري دارند و در عوض زن‌ها موضوع‌ها را بهتر تحليل مي‌كنند و تفكر عيني بهتري دارند.

همين تفاوت‌هاي مغزي است كه باعث مي‌شود تعداد مردهايي كه حرفه‌اي ورزش مي‌كنند و در عرصه بين‌المللي مطرح مي‌شوند بيشتر شود، رانندگي آقايان در بسياري موارد بهتر از خانم‌ها باشد و زن‌ها در علوم انساني موفق‌تر باشند. محققان مي‌گويند از ۱۳ تا ۱۷ سالگي تفاوت ميان خانم‌ها و آقايان در عملكرد اين بخش‌هاي مغز بيشتر مي‌شود. با اين وجود برخي خانم‌ها در مهارت‌هاي فضايي مي‌توانند توانايي بالايي داشته باشند و برخي مردها هم مي‌توانند مهارت‌هاي تحليلي و زباني بهتري را پرورش دهند.

به‌موقع ترمز مي‌گيريد

پيش از اين پژوهشگران ثابت كرده‌ بودند زن‌ها به‌خاطر محتاط و منطقي بودن‌شان لااقل در محدوده‌هاي شهري رانند‌گان بهتري هستند، به‌ويژه آنهايي كه در ۱۷تا ۲۵ سالگي گواهينامه‌شان را مي‌گيرند، نسبت به مردها سريع‌تر اما مطمئن‌تر مي‌رانند و در شرايط ناگهاني به‌موقع ترمز مي‌گيرند. به نوشته ديلي‌ميل به همين دليل است كه كار خانم‌ها بيشتر به تعميرگاه مي‌افتد و نام مردها بيشتر در آمار آسيب‌ديدگان تصادف‌هاي جاده‌اي مي‌آيد.

تصادف كنيد، نمي‌ميريد

بررسي‌هايي كه روي شدت تصادف‌ها و ميزان تلفات‌شان انجام شده، نشان مي‌دهد تصادف‌هاي آقايان مرگبارتر است. درحالي كه به گزارش ديلي‌ميل محققان ثابت كرده‌اند رانندگان جوان تصادف‌هاي شديد‌تر و مرگبارتري را تجربه مي‌كنندو بررسي‌ها نشان داده است كه زنان حتي اگر جوان باشند، كمتر با چنين بي‌احتياطي‌هايي جان خود را تهديد مي‌كنند. به گفته آنها زنان جوان ۶۶ درصد بيشتر از مردان جوان كمربند ايمني مي‌بندند.

پژوهشگران مي‌گويند زنان راننده جوان در تقاطعات تصادف بيشتري داشتند و بيشتر هم با عابران پياده تصادف كرده اند. اين در حالي است كه مردان در جاده‌ها بيشتر تصادف مي‌كنند.

با دقت بيشتري مي‌رانيد

شايد هيچ‌وقت به خوبي پدرتان از پس راندن اتومبيل برنياييد اما محققان مي‌گويند ذات زنانه شما باعث مي‌شود كه محتاط‌تر رانندگي كنيد. بي‌بي‌سي نوشته است به عقيده آنها هورمون استروژن كه در بدن شما ترشح مي‌شود، نمي‌گذارد پشت فرمان بي‌گدار به آب بزنيد و به شما تمركز بيشتري مي‌دهد. اين هورمون باعث مي‌شود درك بهتري از قوانين داشته باشيد و مقررات رانندگي را بهتر ياد بگيريد و براي عمل كردن به آنها انگيزه بيشتري داشته باشيد.

به باور محققان ترشح بيشتر همين هورمون در بدن شما كافي است تا با احتياط بيشتري رانندگي كنيد و كمتر جان خود و ديگران را به خطر بيندازيد. ان‌بي‌سي نوشته است زنان ۲۷ درصد كمتر از مردها گرفتار تصادف‌هاي مرگبار مي‌شوند درحالي‌كه تستوسترون بالاي آقايان از آنها آدم‌هاي خشن‌تري مي‌سازد و باعث مي‌شود كه پشت فرمان هم بيشتر اشتباه كنند.

هر دوي شما نابلديد

با توجه به آنچه گفته شد، مي‌توان گفت برخلاف ادعا‌هايي كه در مورد نابلدي خانم‌ها در رانندگي مطرح مي‌شود، رانندگي خانم‌ها و آقايان از نظر كيفيت تفاوت چنداني با هم ندارد. مردها كمتر در رانندگي‌شان احتياط مي‌كنند و به همين دليل بيشتر صدمه مي‌بينند، خانم‌ها هم كندتر و محتاط‌تر هستند و به‌خاطر همين گاهي راننده‌هاي ديگر را كلافه مي‌كنند. با اين اوصاف، چاره‌اي جز اين نداريم كه بگوييم هم زنان و هم مردها بايد روي مهارت رانندگي‌شان بيشتر كار كنند.

راه را گم مي‌كنيد

درست است كه دقت شما در رانندگي ممكن است حال سرنشينان را خوب كند اما عجيب نيست كه همين سرنشينان خوشحال وقتي شما را در حال پارك كردن مي‌بينند، با تذكر دادن‌هاي‌شان استرس‌تان را بيشتر كنند و گاهي ناتواني‌تان را در خوب پارك كردن اتومبيل به سخره بگيرند. به نوشته بي‌بي‌سي، پژوهشگران مي‌گويند شما به‌خاطر زن بودن‌تان ممكن است از پس خوب پارك كردن اتومبيل‌تان برنياييد و به گفته آنها چنين مهارتي به‌خاطر كمبود تستوسترون در بدن‌تان ممكن است براي شما دشوار باشد. از طرف ديگر محققان مي‌گويند همين ميزان كم تستوسترون باعث مي‌شود بيشتر از مردها مسير را گم كنيد و از مهارت‌هايي مثل جهت‌يابي يا خواندن نقشه بهره كمتري ببريد.

رانندگی خانم ها واقعا بد است؟

به خودتان بباليد

تفاوت‌هاي شما و همسرتان تنها به سبك رانندگي‌تان محدود نمي‌شود. محققان مي‌گويند همسرتان در اين زمينه‌ها از شما توانايي پايين‌تري دارد:

زودتر مي‌ميرد

محققان دانشگاه استنفورد، پژوهش‌هاي مختلفي را انجام دادند تا بفهمند چرا خانم‌ها بيشتر از آقايان عمر مي‌كنند و گفتند احتمالا استروژن، هورموني كه چرخه توليدمثلي زنان را كنترل مي‌كند در زياد عمر كردن خانم‌ها تاثير مي‌گذارد. محققان مي‌گويند زمان بارداري خانم‌ها هم بر طول عمرشان تاثير مي‌گذارد و زناني كه بعد از ۳۳سالگي باردار مي‌شوند در مقايسه با زناني كه قبل از۰۳ سالگي مادر شده‌اند، بيشتر عمر مي‌كنند.

مغز اقتصادي‌‌اش خوب كار نمي‌كند

اگر شما هم به شيوه مادربزرگ‌ها اختيار حساب و كتاب زندگي را به شوهرتان داده‌ايد، بايد بدانيد با دادن چنين اختياري به همسرتان به اقتصاد خانواده‌تان صدمه مي‌زنيد. به نوشته cnbc، محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه زن‌ها بيشتر از مردها نگران تامين هزينه‌هاي زندگي هستند و به آينده و بازنشستگي فكر مي‌كنند. همين توجه خانم‌ها به آينده اقتصادي باعث مي‌شود خانم‌ها زودتر به پس‌انداز فكر كنند.

سبز را آبي مي‌بيند

اگر همسرتان را تنها براي خريد راهي كرده‌ايد، رنگ چيزي را كه مي‌خواهيد به او نگوييد و ويژگي‌هاي ديگرش را توضيح دهيد.تا کارتان به دعوا و جدل نکشد.

به نوشته ديلي‌ميل، محققان مي‌گويند مردها به نسبت خانم‌ها رنگ‌هاي كمتري را مي‌بينند و در بسياري موارد درك‌شان از رنگ‌ها با درك شما تفاوت دارد. بررسي‌ها نشان داده آقايان تعداد رنگ‌هاي كمتري را مي‌بينند و درك درستي از رنگ سبز و قرمز هم ندارند.

خودش را لوس مي‌كند

به ظاهر قدرتمند مردها نگاه نكنيد ؛ شما چندين برابر قوي‌تر از شريك زندگي‌تان هستيد. محققان مي‌گويند زن‌ها چندين برابر بيشتر از آقايان از پس تحمل درد برمي‌آيند. ديلي‌ميل نوشته ؛خانم‌ها نه‌تنها درد‌هاي جسماني كه درد عشق را هم آسان‌تر تحمل مي‌كنند؛درحالي‌كه مردها به‌خاطر شكست عشقي بيشتر درد مي‌كشند وهم براي دردهايي كه سراغ‌شان مي‌آيد بيشتر از ديگران ناله مي‌كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ِDAvid

      بد شاید ناعادلانه باشه اما خوب نیست اکثراً

    • بدون نام

      از خیلی از مردها بهتره. بخشی از زنها اعتماد به نفس ندارند اینه که خیلی موقع ها رانندگیشون دست و پاگیر میشه .هر چی هم جامعه ای بدوی تر باشه اعتماد به نفس زنها کمتره . اما بهرحال سرعت کم و محتاطانه رانندگی کردن زنها بهتر از توحش بعضی از راننده های مرده که منجر به تصادفهای شدید و مرگ و میر میشه .

    • پمپ خلا

      به خانم ها واقعا اعتمادی نیست

    • بدون نام

      خانمها خیلی خوب رانندگی میکنن ! فقط باید بدونن که برا عوض کردن اهنگ نیازی به کلاج ندارن:)

    • بدون نام

      تا زمانی که آقایان هنوز هم با دید جنسیتی زن و مرد بودن ب موضوعات نگاه میکنند معلوم است که خیلی از مشکلات این جامعه حل نمیشود. هنوز این را متوجه نشده ایم که خوب یا بد انجام دادن کار یا مهارتی را به جنسیت طرف ربط ندهیم. در واقع این کار فقط از عهده کسانی بر میاید که هنوز به بلوغ فکری نرسیده اند و بالغ نشده اند.

    • بدون نام

      تا زمانی که آقایان هنوز هم با دید جنسیتی زن و مرد بودن ب موضوعات نگاه میکنند معلوم است که خیلی از مشکلات این جامعه حل نمیشود. هنوز این را متوجه نشده ایم که خوب یا بد انجام دادن کار یا مهارتی را به جنسیت طرف ربط ندهیم. در واقع این کار فقط از عهده کسانی بر میاید که هنوز به بلوغ فکری نرسیده اند و بالغ نشده اند.

    • یاشار

      هر وقت کنار یک خانم نشستم جداً مطمئن شدم که ما خانمها رانندگیمون خوب نیست نمیدونم چرا باید تحقیق علمی عمیق کرد .

      پاسخ ها

      • NASIM

        شاید رانندگی تو افتضاحه ! لطفا صفات خودت رو به همه نسبت نده

    • بدون نام

      همش حرفرهای من درآوردی در یک جامعه مرد سالار عقب موندس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج