۲۴۸۴۳۵
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

تعرفه واردات خودرو افزایش می‌یابد؟

طی سال های اخیر صنعت خودرو به واسطه بالا بودن قیمت ها و اختلاف قابل توجه سطح کیفی خودروهای داخلی با نمونه های خارجی با انتقادهای فراوانی از سوی افکار عمومی مواجه بوده است.

نامه نیوز: طی سال های اخیر صنعت خودرو به واسطه بالا بودن قیمت ها و اختلاف قابل توجه سطح کیفی خودروهای داخلی با نمونه های خارجی با انتقادهای فراوانی از سوی افکار عمومی مواجه بوده است.

اما طی ماه های اخیر و همزمان با حصول توافق نهایی هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ و آغاز مذاکرات خودروسازان معتبر دنیا برای حضور در بازار ایران انتقادها از عملکرد خودروسازان داخلی به اوج خود رسیده و در همین راستا نیز کمپین نه به خرید خودروی صفر تشکیل شده است.

طی یک ماه اخیر واکنش های مختلفی به ایجاد این کمپین نشان داده شده است و در حالی که خودروسازان بارها بر افزایش مجدد قیمت ها و زیان های مالی خود تاکید کرده اند اما بسیاری از کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که قیمت خودروهای داخلی با کیفیت آنها تناسب ندارد.

در این شرایط که خودروسازان به صراحت اعلام کرده اند خودرو ارزان نمی شود و این کمپین به سرانجام نخواهد رسید تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کرده اند که و خواهان تقویت تولید ملی در کنار حفظ و صیانت از حقوق مصرف کننده شدند.

درا ین طرح آمده است میل به مصرف کالاهای خارجی خصوصاً استفاده از کالاهای خارجی با دوام، نظیر خودرو یک کشش دیرپای اقتصادی است که در ایران قدمتی طولانی دارد. آنچه که از روز اول تا امروز هنوز هم باور نشده است این است که ایرانی خود، خودرویی را می سازد که بر آن سوار است. حافظه تاریخی مردم ایران در بسیاری از موارد نمی خواهد این واقعیت را پذیرا باشد و وقتی هم خود را در مقابل این واقعیت می بیند بیشتر تولید خودروی ملی را با کشورهای پرسابقه در این زمینه یا نوخواسته هایی که توانسته اند در بازار نقش بزرگتری بگیرند، مقایسه می کنند.

طرح مذکور یک ماده واحده و ۳ تبصره دارد. بر اساس ماده واحده این طرح کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان و قطعات خودرو مکلفند در قبال واردات خودرو قطعات آن تا حد هزار درصد عوارض، تعرفه و مالیات بر حسب نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی به میزان ساخت، پرداخت نمایند.

همچنین خودرویی که از نظر میانگین حجم و ارزش بالاتر از ۷۰ درصد آن در داخل ساخته شده باشد، ساخت داخلی محسوب شده و در بقیه موارد، به نسبت سهم کوچکتر ساخت داخل تا واردات مطلق، عوارض به شکل پلکانی حسب آیین نامه ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد و به تصویب هیأت وزیران می رسد، تعیین می گردد.

بر اساس این طرح خودروسازان داخلی به نسبت سهم ساخت داخل بالاتر از ۷۰ درصد از همین محل جوایز تشویقی بنا به پیشنهاد شورای رقابت با در نظر گرفتن سطح کیفیت بالاتر و خدمات بهتر به مشتریان دریافت خواهند داشت.

در این طرح آمده است وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است طی آیین نامه ای برای حمایت از خریداران خودروی داخلی، حسب خدمات پس از فروش و توجه به فرهنگ مشتری مداری، شرکت ها را مورد تشویق یا آنها را وادار به قبولی شروطی در قراردادهای فروش نظیر تعویض کالا یا جمع آوری کالاهای معیوب از بازار نماید.

هم اکنون در شرایطی که مذاکرات برای حضور خودروسازان معتبر دنیا در ایران ادامه دارد و نمایندگان مجلس به دنبال افزایش تعرفه واردات خودرو هستند باید دید چه سرنوشتی در انتظار بازار خودرو است که از فصل اوج نقل و انتقالات با رکود وارد فصل پاییز شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما خر سوار میشیم خرجش هم کمتره

    • فرهاد

      ما مردم ایران کی واسه نمایندگان مجلس و دولت مهم بودیم خواهش زیاده خواهی و سودجویی هایتون را به نام ما تموم نکنید ما تا اخرش ادامه میدیم تا به انچه استحقاقش را داریم برسیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج