۲۴۸۴۷۱
۲ نظر
۵۰۲۵
۲ نظر
۵۰۲۵
پ

«تصادفات ناجور» خیلی هوادار داره!

سوژه این مطلب جوانی خلاق است که سال ها پیش در فضای مجازی صفحه ای را تاسیس کرد به نام «تصادفات ناجور». این صفحه امروز بیش از ۵۵ هزار بازدید کننده و طرفدار در سراسر جهان دارد؛ طرفداران یکه دوربین به دست تصادفات را از همه جای دنیا برایش مخابره می کنند.

مجله سرنخ: هر کجا که تصادفی رخ داده باشد، دوربینش روی آن زوم است حتی اگر خودش هم سر صحنه تصادف حضور نداشته باشد طرفداران صحفه جنجالی اش یک پا خبرنگار می شوند و از تصادفات عکاسی می کنند و به دستش می رسانند. برای او مهم نیست چه کسی با چه مدل ماشینی تصادف کرده بلکه او دنبال یک چیز است؛ دلیل تصادف؟

«تصادفات ناجور» خیلی هوادار داره!

سوژه این مطلب جوانی خلاق است که سال ها پیش در فضای مجازی صفحه ای را تاسیس کرد به نام «تصادفات ناجور». این صفحه امروز بیش از ۵۵ هزار بازدید کننده و طرفدار در سراسر جهان دارد؛ طرفداران یکه دوربین به دست تصادفات را از همه جای دنیا برایش مخابره می کنند.

شاید شما هم یک یاز بازدیدکنندگان و حتی طرفداران صفحه اجتماعی او باشید. صفحه ای که پر است از عکس های تصادفات وسایل نقلیه همراه با تحلیل و بررسی علت آنها و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع آنها. این صفحه جنجالی با بیش از ۵۴ هزار بازدیدکننده و ۱۰۴۹ پست با محوریت تصادفات وسایل نقلیه، توسط یک جوان خلاق به نام «پورمان» مدیریت می شود.

طرفداران این صفحه کسانی هستند که با مدیر صفحه و همچنین با یکدیگر تبادل اطلاعات دارند و به هم قول داده اند تا بین خطوط قانونمندی رانندگی کنند. آنها روی انجام حرکات مارپیچی خط قرمز کشیده اند و همیشه کمربندشان را می بندند.

این بازدیدکنندگان با هم پیمان بسته اند تا اتومبیل شان سرعت غیرمجاز به خود نبیند. مدیریت این صفحه جالب نه بر عهده یک پلیس راهور است و نه فردی که کارش کارشناسی تصادفات وسایل نقلیه است، «پورمان»یک جوان ۲۴ ساله است که «فناوری اطلاعات»خوانده و متولد و ساکن خوزستان است.

او درباره صفحه ای که این روزها توانسته خیلی از افراد جامعه را نسبت به رعایت مقررات رانندگی حساس کند می گوید: «ماجرای من و تصادفات وسیله نقلیه به دوران نوجوانی ام برمی گردد، هر کسی علاقه مندی هایی دارد، من هم آن زمان درگیر تصادفات وسایل نقلیه شدم. فیلم ها را به خاطر تصادف هایش می دیدم. در اینترنت فقط دنبال عکس ها و مطالب درباره تصادفات می گشتم و سعی می کردم اطلاعاتم را درباره ماشین ها و موتورها بالا ببرم، وارد سایت رسمی شرکت های خودروسازی می شدم و کلیپ هایی را که درباره امنیت خودروهای تولید شده خود منتشر می کردند می دیدم. چند سال بیشتر طول نکشید که اطلاعاتم درباره ایمنی و امنیت خودروها و ... بالا رفت. دیگر همه اطرافیانم می دانستند که اطلاعاتم به شدت درباره خودروها و تصادفات بالاست. هر جا تصادفی می دیدم می ایستادم و با خودم نحوه برخورد را تحلیل می کردم. حتی این تحلیل ها را شبیه به یک کارشناس یادداشت می کردم.»

«تصادفات ناجور» خیلی هوادار داره!

او پس از اینکه موفق شد اطلاعات و آرشیو خوبی درباره تصادفات وسایل نقلیه به دست آورد، به این فکر افتاد که یک صفحه شخصی و البته تخصصی درباره تصادفات وسایل نقلیه بسازد و در آن صفحه با مردم درباره نحوه تصادفات، دلایل تصادفات و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از این حوادث ناگوار صحبت کند: «دی ماه سال ۹۰ بود که به طور جدی به خاطر علاقه ای که به بررسی تصادفات داشتم شروع کردم به جستجو در فضای مجازی و متوجه شدم هیچ صفحه تخصصی در این باره وجود ندارد، تصمیم گرفتم خودم اولین کسی باشم که این صفحه را راه اندازی می کند.»

خبرنگاران افتخاری در سراسر جهان

بازدیدکنندگان صفحه تخصصی او هر روز بیش از دیروز می شدند و پورمان سعی می کرد با آنها ارتباط برقرار کند: «هدف من این بود که فرهنگ درست رانندگی را در ایران از طریق یک صفحه ترویج کنم اما نباید لحنم نصیحت وار جلوه می کرد. بیشتر کسانی که صفحه من را دنبال می کردند جوانانی هم سن و سال خودم بودند که از شعار و نصیحت خوششان نمی آمد. شروع کردم به ارتباط گرفتن با آنها. نظرشان را درباره پست ها می پرسیدم. با آنها درباره تصادفات حرف می زدم و می پرسیدم فکر می کنید چرا فلان راننده در این تصادف جانش را از دست داد. آنها هم جواب می دادند و بعد دوباره می پرسیدم باید چه کار می کرد که امروز زنده در کنار ما می بود و آنها پاسخگو بودند. همین تبادل اطلاعات من با آنها و حتی بازدیدکننده ها با یکدیگر، باعث شد خیلی زود صفحه در میان هوادارانش جا بیفتد.»

او می گوید میانگین سنی طرفدارانش از ۱۳ تا ۵۵ سال است اما بیشتر افرادی که هر روز از صفحه او بازدید می کنند و در این صفحه با هم تبادل اطلاعات می کنند و عکس ارسال می کنند، بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند.

مادری که عکس دخترش را ارسال کرد

پورمان می گوید بیشتر پست هایی که در صفحه اجتماعی اش آپلود می کند، تلخ هستند چون در این پست ها یا خسارت مالی فردی به تصویر کشیده شده یا آسیب شدی جسمی اش و به همین دلیل او خاطرات تلخ بسیاری را در ذهن دارد: «در میان طرفداران صفحه ام، افرادی هستند که عزیزشان را از دست داده اند و برای این که فردی دیگر، عزیزش را از دست ندهد عکس هایی از تصادف عزیزشان در اختیارم می گذارند و ماجرای تصادف را برایم توضیح می دهند.

«تصادفات ناجور» خیلی هوادار داره!

زمانی که می خواهم این عکس ها و مطالب را آپلود کنم خیلی ناراحت می شوم. فکرش را بکنید چقدر دردناک است وقتی برادری عکس تصادف برادر کوچکترش را برایم فرستاد و گفت برادرش مشروبات الکلی مصرف کرده بود و بعد از مهمانی، پشت فرمان نشسته و به خاطر بی احتیاطی، جانش را از دست داده است.

او از من خواست این عکس ها و تحلیل و راهکارش را به اشتراک بگذارم تا دیگر شاهد از دست رفتن جوانان مان به این شکل نباشیم یا این که مادری عکس تصادف دختر ۲۰ ساله اش را فرستاد و گفت بر اثر سبقت خودروی کناری اش، دخترش کشته شده است.

این پست ها، دردناکترین پست هایی است که آپلود کرده ام اما برایم جالب است که طرفداران این صفحه دست به دست هم داده اند تا تلاش کنند کمتر شاهد تصادفات باشیم.»

من هم اشتباه می کنم

پورمان می گوید که او هم ممکن است مثل همه آدم ها اشتباه کند و درباره یک حادثه تحلیل اشتباهی داده باشد اما زمانی که متوجه شده تحلیلش اشتباه است به سرعت مطلب را تصحیح کرده است: «برای مثال یک بار دو ماشین یک مدل، با یک رنگ، در یک جاده در دو حادثه به صورت مجزا تصادف کردند و این در حالی بود که یکی از راننده ها زن و دیگری مرد بود. به همین خاطر من چندین بار تحلیل ها را به اشتباه و جا به جا پست کردم. خوب به یاد دارم که این پست حدود ۵ بار تصحیح شد.»

پورمان می گوید بیش از ۳۰۰ نفر تاکنون به او پیام داده اند و از تلاش هایش تشکر کرده اند و به او اطمینان داده اند که رانندگی شان بهتر شده است: «من هر روز که صفحه را باز می کنم منتظر پیام هایی هستم که مردم برایم نوشته اند که رانندگی شان بهتر شده است و دیگر بی احتیاطی های قبلی را نمی کنند. خوشبختانه تا امروز صدها پیام با این متن دریافت کرده ام.»

پورمان هیچ درآمدی از طریق این صفحه ندارد و فقط گاهی با انتشار چند تبلیغ هزینه مصرف اینترنت برای آپلود کردن این صفحه جالب را به دست می آورد.

بالای ۱۰۰ میلیونی ها امنیت بیشتری دارند

پورمان با توجه به بررسی تصادفاتی که عکس های آنها را در صفحه اش به اشتراک گذاشته است می گوید: «بیشترین دلیل تصادفات، بی احتیاطی راننده ها و عدم کنترل خودرو است. خیلی کم پیش می آید که مسائل فنی موجب تصادف شود. البته ترکیدگی لاستیک یکی از دلایل فنی بسیار مهم است. پس لطفا لاستیک خوب بخرید و خساست نکنید تا از بروز چنین حوادث ناگواری جلوگیری شود.»

او می گوید در طول این چند سال متوجه شده است که خودروهایی که قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان دارند و از برندهای سرشناس جهان به شمار می روند اصولا کمتر از خودروهایی که زیر این قیمت روانه بازار ایران می شوند خسارت جانی می دهند یا در بعضی موارد اصلا خسارت جانی نمی دهند.

«تصادفات ناجور» خیلی هوادار داره!

او می گوید در بیشتر مواقع، خودروهایی خسارت جانی می دهند که امنیت بالایی ندارند: «خیلی از طرفداران صفحه ام از من برای خرید خودرو مشورت می خواهند و بیشتر سوال هایی که از من پرسیده می شود این است که آیا ماشینی از فلان برند خسارت جانی اش از فلان ماشین کمتر است یا نه و من جواب شان را می دهم و برایم خیلی خوشحال کننده است که این روزها جوانان مان دنبال امنیت خودروها هستند و اگر موفق به خرید یک ماشین با امنیت بالا نشوند دست نگه می دارند تا بتوانند خودرویی بخرند که با یک تصادف در آن، جانشان را از دست ندهند. چندی پیش من یک پست از برخورد یک دستگاه تویوتا لندکروز با یک خانه گذاشتم، خودروی تویوتا دیوار خانه را مانند بلدوزر خراب کرده و وارد خانه شده بود اما جالب است بدانید راننده حتی یک خراش کوچک هم برنداشته بود. این تصادف در استان خوزستان رخ داده بود.»

او از تصادف عجیب دیگری می گوید که در آن، یک تویوتا کرولا در جاده سیتی سنتر به اصفهان در تقاطع غیرهمسطح سپاهان، سه بار پشتک زده و چند درخت را قطع کرده بود اما راننده فقط دچار شکستگی دست شده بود و همراهش هم فقط بینی اش شکسته بود.

او می گوید در میان پست هایش، جوان ترین فردی که درباره اش تصاویری را به اشتراک گذاشته است، پسر ۱۷ ساله ای است که به خاطر سبقت از سمت راست دچار حادثه ناگواری شده بود. مسن ترین فردی هم که تاکنون عکس تصادفش را آپلود کرده است، مربوط به حادثه تصادف یک مینی بوس بود: «راننده مینی بوس با یک کامیون حمل بار تصادف کرد که راننده مینی بوس، متاسفانه با ۵۵ سال سن جانش را از دست داد.»

من و اعضای هلال احمر

او می گوید تعداد زیادی از عکس هایی که به دستش می رسد از سوی اعضای سازمان هایی مانند هلال احمر و آتش نشانی است که این عکس ها را برایش ارسال می کنند و از طرفداران صفحه اش هستند: «خیلی از بچه های آتش نشانی در سراسر کشور و همچنین اعضای هلال احمر زمانی که برای یک عملیات به سر صحنه تصادف می روند برایم عکس می گیرند و ارسال می کنند. به همین خاطر است که من گاهی اوقات خبر از تصادفاتی می دهم که حتی خبرگزاری ها هم از آن خبر ندارند.»

«تصادفات ناجور» خیلی هوادار داره!

صفحه او هر ۵ ساعت یک بار به روز می شود و طرفداران این صفحه در یک روز حداقل ۱۵ پست از سوانحی که به خاطر تصادف وسیله نقلیه رخ داده است را مشاهده می کنند. او می گوید به هیچ وجه صفحه اش برای شهر یا کشور خاصی نیست. به همین خاطر بارها طرفدارانش از کشورهای دیگر نیز عکس هایی از تصادفات برایش ارسال کرده اند: «شهروندان بهترین خبرنگاران هستند و به من خیلی کمک کرده اند.»

پورمان می گوید بدترین تصادفی که در تهران رخ داده است و او عکس ها و مطالبش را به اشتراک گذاشته، مربوط به واژگونی یک دستگاه اتومبیل بی ام و سری ۳ بوده است: «در بوشهر، یک پورشه در خیابان شریعتی تصادف کرد و این یکی از وحشتناک ترین تصادفاتی بود که از بوشهر برایم ارسال شده بود. همچنین چندی پیش چهار دختر در مسیر ماکو به ماهشهر، سوار بر خودروی ال ۹۰ به علت سرعت بالا تصادف کرده بودند که این تصادف نیز به شدت وحشتناک بود و متاسفانه دو نفر از سرنشین ها فوت شده بودند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو کدوم قسمت دنیای مجازی هست ما هم عضو بشیم!!تلگرام ,فیسبوک ,ایسناگرام ؟؟؟؟کجا ؟؟؟ اگه میشه بگید ما هم بدونیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینستاگرام. مشخصه که

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج