جاباما
۲۴۸۸۹۵
۴۹ نظر
۵۶۵۳
۴۹ نظر
۵۶۵۳
پ

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

این پرونده در مورد خانم های بازیگری است که به واسطه ی «چشم و ابرو» وارد سینما نشده اند، بازیگرانی که با تلاش و مرارت و خاک صحنه خوردن ردای بازیگری بر تن کرده اند...

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!




برترین ها - ایمان عبدلی: این پرونده در مورد خانم های بازیگری است که به واسطه ی «چشم و ابرو» وارد سینما نشده اند، بازیگرانی که با تلاش و مرارت و خاک صحنه خوردن ردای بازیگری بر تن کرده اند و اتفاقا خیلی ماندگارتر از آنهایی شده اند که به واسطه ی چهره و به یمن میمیک جذاب وارد سینما شده اند؛ همان هایی که دو سالی جولان می دهند و بعدتر پیدایشان نیست، پرونده ای در تکریم ستاره های درخشان سینمای ایران، «بانوانی که خیلی زیبا نیستند، اما زیبایی های زیادی خلق کرده اند»

سوسن تسلیمی

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

بیوگرافی: فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا و بازیگر صحنه های تئاتر، بازیگری که با سینمای بیضایی چهره شد و نامش در تاریخ سینمای ایران جاویدان شد، کارهایی نظیر: باشو غریبه کوچک، چریکه تارا، پرنده کوچک خوشبختی، تسلیمی با شجاعتی مثالزدنی تمام المان های جذابیت زنانه را شکست، او گریم سنگین را پذیرفت «طلسم،داریوش فرهنگ»، با لهجه ایفای نقش کرد«باشو غریبه کوچک» و متوهم و روانی نشان داد «شاید وقتی دیگر»، البته تسلیمی بدشانس بود که در بدو ورود چند کار توقیفی داشت و دیرتر دیده شد، بعدتر مهاجرت زود هنگامش به سوئد او را به طور کلی از سینمای ایران دور کرد، هر چند که فعالیت های مداوم هنری در سوئد جایگاه خاصی از حضور یک ایرانی مهاجر در خاک غربت ساخته است.

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

سکانس برتر: صحنه اي كه نايي جان با بازي سوسن تسليمي نام گيلكي برخي خوراكي ها و اشيا را به باشوي عرب زبان ياد مي دهد، يكي از زيباترين قاب هاي فيلم مربوط به حضور نايي در مزرعه و هنگامي است كه او شال سفيدش را طوري روي سر و صورتش مي بندد كه فقط چشمان روشنش پيداست.

فاطمه معتمد آریا

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

بیوگرافی: معتمدآریا با کانون پرورش فکری شروع کرد و با عروسک گردانی شناخته شد و با نقش آفرینی در سینما ماندگار شد، مردم کوچه و بازار او را با مجموعه ی «گل پامچال» به یاد می آورند و حرفه ای تر ها با «روسری آبی»، او هر جا که لازم بود با لهجه ایفای نقش کرد، لباس محلی پوشید و از شکستن قواره ی یک استار سینما ابایی و نداشته است (به گریمش در گیلانه توجه کنید) ازهمان سالهای جوانی تا این روزها که یک ستاره ی میانسال است.

معدود آثاری مثل «عینک دودی» یا «دختر شیرینی فروش» در کارنامه ی او مشاهده می شود که شمایلی شیک از او ارائه می دهد؛ نکته ی جالب توجه گوناگونی و تنوع کاراکترهای اوست، از همکاری همیشگی با طهماسب و جبلی تا نقش هایی چند لایه مثل «یحیی سکوت نکرد»،او این روزها پس از چند سال کم کاری تحمیلی در سینما و تئاتر فعال است.

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

سکانس برتر: سکانسی که ننه گیلانه روی تختی در فضای باز نشسته، نگران آمدن دکتر است. او که چادرش را به کمرش بسته و در حال برنج پاک کردن است جوری که انگار سالهاست در آن روستا در گیلان زیسته ، خطاب به سماواتی از پسر علیلش می گوید البته با لهجه گیلکی: گفتم اگر تو ده سال انتظار شوهر خودتو کشیدی، فهمیدی شهید شده، خیال کن این پسر من، شوهر تو این طور برگشته...

گلاب آدینه

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

بیوگرافی: آدینه به طور تخصصی با تئاتر شروع کرد، در دهه ی پنجاه و همکاری گسترده با افرادی مثل: مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ ، ورود به سینما و تلویزیون رفته رفته جایگاه آدینه را ارتقا داد، تا حدی که او به عنوان یکی از اساتید برجسته ی بازیگری شناخته می شود، آدینه البته بیشتر متعلق به دنیای تئاتر است اما نقش آفرینی در مجموعه ی «سلطان و شبان» و حضور پر رنگ در سینما او را شناخته شده تر کرد،او خالق دو مادر ماندگار سینمای ایران است؛ مادر صمیمی و ملموس «مهمان مامان» که هیچ اطواری در خلق شخصیتش ندارد و در نهایت واقع گرایی ایفای نقش می کند و مادر «زیرپوست شهر» که فرزندانش را به دندان می گیرد و درعین فقر مالی از لحاظ فکری بالنده نشان می دهد.

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

سکانس برتر: جمع شدند دور آن سفره ی خوش رنگ و لعابی که به اندازه ی دل تمام ساکنین خانه ی قدیمی وسیع است و پر و پیمان. همان سفره ای که تا ساعاتی قبل از آنکه از زمین و آسمان برایش مرغ و ماهی ببارد، مادر از اضطراب خالی ماندنش آرام و قرار نداشت. مهمان های مامان را نشانده اند بالای سفره و مادر را روبرویشان، جایی که به راحتی بتواند سرکی بکشد و به رسم تمامی میزبانان از سیر شدن و رضایت کامل مهمانان اطمینان حاصل کند.

گوهر خیر اندیش

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

بیوگرافی: یکی دیگر از محصولات دانشکده هنرهای زیبا و گوینده ی رادیویی که بعدتر یک تئاتری قهار شد؛ بازیگری که هیچوقت دربند استایل و شمایل نبوده است در قالب نقشهای محلی گوناگون در آمده و تا امروز موقعیت ویژه اش را در سینما، تلویزیون و تئاتر حفظ کرده این خودشکستن ها که شجاعت خاصی را می طلبد، عصاره اش در خنداونه بود، آنجا که رامبد جوان از او خواست لبخند بزند و او یک لبخند ساده را در تیپ های متفاوت اجرا کرد، برای درک تنوع نقش های او جنس بازی اش را در «دعوت» و «ارتفاع پست» با کاراکترهایش در «اشک ها و لبخندها» و «آتش بس» مقایسه کنید؛ از شمسی پلنگ تا شهدخت فیروز کوهی از فالگیر تا زنی مذهبی، از کاراکتری که ناخواسته باردار شده تا کاراکترش در «نقاب» که فداکارانه ایفا شده است، خیر اندیش صدا و میمیک نمونه ای دارد که کمتر در سینمای ایران یافت می شود.

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

سکانس برتر: در فیلم «دایره زنگی»، پروین در سکانسی نسبت به حرف‌های فرزندانش واکنش نشان می‌دهد و وقتی کلمه فیلم «شُرت کات» را می‌شنود به مرد سی‌دی فروش می‌گوید: مگه نگفتم دیگه ازاین فیلما نیارین؟

پسر: شُرت به معنای کوتاه

پروین: چه فرقی می‌کنه کوتاه یا بلند

پانته آ بهرام

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

بیوگرافی: دانش آموخته دانشگاه هنر و ادبیات صدا و سیما و یک تئاتری فعال، او دیر شکوفا شد، اما با مهارتی خاص موفق شده نقش های کوتاه را ماندگار کند، حضور او در «چهارشنبه سوری» و بازی پیچیده اش از ماندگار ترین نقش های مکمل است، زن لال و عاجز فیلم «هیچ»، زن سرکوب شده ی «پستچی سه بار در نمی زند»، کاراکتر روان پریش فیلم «بیگانه» که شجاعانه صورتش را زشت کرده، زن عاشق و نگران «میگرن» و حضور کاریکاتوری اش در «طبقه ی حساس»، نشانگر توانایی های بازیگر زنی است که به هر شکل و قیافه ای در می آید و مسیر درخشانش را ادامه می دهد.

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

سکانس برتر: در «بیگانه» سکانسی است که پانته آ بهرام روی تخت دراز می کشد و از سفتی تشک تختش گله می کند پس از رد وبدل شدن دیالوگی مابین دو خواهر، بهرام که حالا سشوار کشیدنش تمام شده، تغییر لحن می دهد، او خطاب به خواهرش می گوید: این آخریا مامان چند بار خودشو خیس کرد، مجبور شدم دیگه پوشکش کنم، یه دفه داشتم پوشکشو عوض می کردم گفت بسمه دیگه خسته شدم دلم میخواد بمیرم، بهرام دوباره تغییر لحن می دهد در حالی که نگاه تمسخر آمیزی دارد و چانه ی خواهرش را گرفته خطاب به او می گوید: آخی بغض کردی؟ تو که کلا دو سه دفه بیشتر نیومدی بیمارستان و هردفعه ام نیم ساعت بیشتر نمی موندی، الان چی شده؟ نازک نارنجی شدی

رویا نونهالی

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

بیوگرافی: فارغ التحصیل دانشگاه هنر از رشته ی نقاشی، بازیگری که تماما به سینما تعلق دارد، شاید اولین بار با «عروسی خوبان» دیده شد و در «خانه ای روی آب» و آن نقش کوتاه و درخشان خودش را تثبیت کرد، نونهالی هم مانند دیگر نمونه های این فهرست شجاعت ایفای نقش های متفاوت و ساختار شکن دارد؛ از «زندان زنان» و سرتراشی تا «اعترافات ذهن خطرناک من» و نقش روان پریش و هولناکی که به خوبی ایفا می کند، البته نونهالی را عمدتا با نام ناتاشا و سریال پلیسی فخیم زاده می شناسند.او در«هم نفس» هم نقش متفاوتی داشت، در «ماهی ها عاشق می شوند» نقش یک زن مستقل و عاشق را ایفا کرد،تنوع نقش هایی از دنیاهایی کاملا متفاوت.او با صدایی ویژه و چشمانی که حالتی شیشه گونه دارد فرمی اگزجره دارد، از این رو گاها بازی او در سکوت ماندگارتر است مانند: «خانه ای روی آب».

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

سکانس برتر: در «زندان زنان» سکانسی است که تیموریان به عنوان مسئول زندان از زندانیان می خواهد حجاب خود را رعایت کنند و در حالی که زنان بیرون از زندان درگیر جنگ هستند، زنان زندانی درگیر لپه نباشند. زندانیان که از فرط سرما در خود فرو رفته اند نای اعتراض به احکام سختگیرانه ی مسئول زندان ندارند، تنها یک نفر که همان میترای فیلم است دستانش را بالا می برد و با لحنی اعتراضی وارد بگو مگو می شود، او از اینکه مثل حیوان ها با زندانیان رفتار می شود گله می کند، در نمای بعد میترا(رویا نونهالی) را می بینیم که با سری تراشیده وارد انفرادی می شود .

باران کوثری

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

بیوگرافی: دانش آموخته ی هنرستان سوره که در ابتدا با فیلم های مادرش واردعرصه ی سینما شد و از این لحاظ مورد خاص فهرست است؛ چون قاعده ی مرارت و خاک صحنه در مورد اومصداق ندارد، از معدود بازیگران نسل جدید که جسارت خود تخریبی دارد، او در «خون بازی» نقش یک معتاد را ایفا می کند و چهره اش را ویران می کند، کاری که بسیاری از ستاره های سینما جرات آن را ندارند، کوثری در «گیلانه» لباس محلی تن می کند و در «یه حبه قند» ایفاگرنقش دختری است که چشمانش مشکل دارد، کوثری جوانترین این فهرست است و با روند درخشانی که در پیش گرفته مطمئنا کارنامه ی سنگین تری خواهد داشت، در سال گذشته نقش آفرینی او در «کوچه بی نام» و «خانه دختر» نشان داد که باران کوثری به سینما نگاهی حرفه ای دارد.

بازیگران زن ایرانی که واقعا بازیگرند!

سکانس برتر: سارا و مادرش پس از گذر از ایست بازرسی وارد کلامی می شوند که به مرافعه ختم می شود، سارا از فرط خماری به ویرانی رسیده و محبت های مادرش را بدبینانه نگاه می کند، مادر که طاقت ویرانی سارا را ندارد سعی در آرام کردن اوضاع دارد، اما سارا با بازی برون گرایانه ی کوثری که از حنجره و بدنش به خوبی کمک می گیرد در جنگلی زمستانی با دست به سر و صورتش می زند و یکی از دردناک ترین صحنه های عجز یک معتاد را به نمایش می گذارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مریلا زارعی مهتاب کرامتی ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهتاب کرامتی خوشگله

      • بدون نام

        ببخشید باران کوثری رو بر اساس کدوم معیار انتخاب کردید؟! ایشون یه بازیگر به شدت متوسطه .مامانش کارگردان نبود اصلا بازیگر نمی شد! اساسا در حدی نیست که در کنار سوسن تسلیمی قرار بگیره .

      • باران

        بله... به جای باران کوثری بهتر بود مریلا زارعی رو می اوردید.

      • javad

        ترانه علیدوستی.

    • user

      انتخابهای بجایی بود آفرین

    • سام

      رویا نونهالی حرف اول رو میزنه ایشون واقعا بازی قدرتمند و پر جاذبه ای دارن زیبایی ظاهر و بازی زیبا هر دو یکجا جمع شده به نظرم ستاره اسکندری هم جا داره تا طی چندسال آینده به این لیست شما اضافه بشه

    • باران

      جای مهتاب کرامتی. مریلا زارعی و ترانه علی دوستی و نگار جواهریان الحق خالی بود

    • مالی

      به نظر من دوستان بهتره جوسازی نکنن و به این لیست اصولی و دارای چارچوب های هنری و تکنیکی پیشنهاد اضافه کردن اسامی دیگه ای رو نکنن و سلیقه ای و از روی احساس تصمیم نگیرن این لیست حرف نداره با اینکه به یکی دوتاشون علاقه ندارم ولی مطمئنم که بازیشون در حدی هست که در این لیست قرار گرفتن پس بهتره کار را به کرادان سپرد ما که کارشناس نیستیم لطفا از برخوردهای احساسی جلوگیری کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مریلا زارعی هم بره بوق بزنه هان؟؟؟؟!!!!

      • باران

        نه جانم
        مریلا زارعی، نگار جواهریان، ترانه علیدوستی ... این هنرمندان با توجه به نظرات منتقدین سینما (که اگر کمی مطالعه بفرمایید حتما متوجه خواهید شد) جاشون واقعا خالی بود.

    • بدون نام

      امیدوارم شماره دومی هم داشته باشید و کسانی مثل لیلا حاتمی، مریلا زارعی، ترانه علیدوستی، نگار جواهریان رو به لیستتون اضافه کنید

    • فرناز

      دونام ازبهترین هنرپیشه های زن دوست داشتنی روفراموش کردید:لیلاحاتمی ونیکی کریمی که بحق بازیگران خبره وموفقی هستند.

    • رعنا

      به نظر من بازی های نگار جواهریان خییییلی بهتر از باران کوثری بوده
      نگار جواهریان نمونه بارز بازیگر توانمندیه که به خاطر قیافه ش یا مادر کارگردانش به سینما نیومده. به خاطر هنرش تو این عرصه پذیرفته شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این همه منفی واسه حرفی ک بیشترش واقعیته ؟؟؟؟!!!!!

      • بدون نام

        اره واقعا نگار خیلی بازیگر بهتریه . باران کوثری مطلقا بی استعداده .

    • بدون نام

      لیلا حاتمی کو؟

    • payamak

      خودشیفته خجالت بکش

    • امیر

      جای خانوم کتایون ریاحی با بازی قشنگشون در نقش زلیخا واقعا خالیه

    • اروشا

      پس جواهریان وترانه علیدوستی ولیلاحاتمی مریلازارعی هانیه توسلی که توفیلم دهلیز واقعاخوب بازی کردن و.....جاشون تواین لیست خالیه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منفی رو به خاطر هانیه دادم

      • بدون نام

        این کامران یا کوروش یا میلاد !! همه جا هست! قطعا بازی هانیه توسلی از امثال باران کوثری خیلی بهتره .

      • بدون نام

        گویا نظرشون این بوده که بازیگرهایی که زیبایی زیادی ندارند رو لیست کنند و هانیه و ترانه واقعا زیبا هم هستند:) البته رویا نونهالی یا سوسن تسلیمی هم از نظر من خیلی زیبا هستند . زیبایی که نباید عروسکی باشه حتما .

    • جلیل

      سریال سربداران خانم تسلیمی رو از قلم انداختین

    • سارا

      واقعا همشون بازیگرن لایک دارن هوارتا البته جای اسم لیلا حاتمی خالیه

    • ناشناس

      جای بزرگانی همچون سحر قریشی، لیلا بلوکات، مهسا کامیابی،نیوشا ضیغمی، صدف طاهریان، هانیه غلامی، نرگس محمدی و همه بازیگرانه فیلمهای سوپر مارکتی واقعاً خالی بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرین

      • بدون نام

        این اساتید رو فراموش کردید : استاد شهره قمر،استاد حنانه شهشهانی،استاد پیشکسوت شراره رخام و ...

      • باران

        خخخخخخخخخخخ

    • هموطن

      1. خیلی خوشحالم که برای اولین بار اسم مهناز افشار جز این قبیل لیست ها نیست!
      2. به نظرم باران کوثری اگرچه بازی های خوبی داشته، ولی در قد و قواره این لیست و قابل مقایسه با دیگران بازیگران آورده شده نیست.
      3. بهتر بود مریلا زارعی هم به این لیست اضافه می کردید به جای باران کوثری.
      4. خوشحالم که پانته آ بهرام هم قرار دادید.

    • بدون نام

      لطفا یک لیست دیگه هم درست کنید چون جای خیلی ها خالیه خصوصا نگار جواهریان

    • بدون نام

      سایت خاله زنکی !!!

    • بدون نام

      قابل توجه عزیزانی که از بازیگری فقط نمایش چهره و عشوه است
      اونقدر بازیگربشون نمایش چهره است که حتی حاضر نشدن تو چالش سطل اب یک لیوان اب رو خودشون خالی کنن

    • فریماه

      چقدر خوبه که آدم منصف باشه. همه خوب بودن، الی یه نفر اونم باران کوثریه. باران کوثری چهره زنونه نداره، بیانش ناخواسته مشکل داره. میدونم الان میگین ، اوه چه بی فرهنگ! چهره و بیان که دست خود آدم نیست!......بله نیست، ولی جایی که استانداردترهایی مثل ترانه علیدوستی با اون بیان قوی، یا پگاه آهنگرانی با چهره آفریده شده برای سینما هستن واقعن باران کوثری؟؟؟؟چرا نمیخواین قبول کنین که فقط داره از پارتی استفاده میکنه و تمام قد رو پرده های سینما دراز کشیده و به هیچ احدی هم نمیخواد اجازه عرض اندام بده. تگار جواهریان زونمیگم چون فیلمهاش برای سلیقه خاصن، اما از جوونها که بگذریم ‌ تا وقتی مریلا زارعی هست واقعن باران کوثری؟؟؟؟؟!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این لیست بر اساس چهره زنونه!!! نیست . اصلا چهره زنونه چیه؟! مثلا مریل استریپ وقتی خواست وارد بازیگری بشه بهش گفتند چهره زنونه نداره!! همین مولفه های مردسالارانه باعث میشه خیلی از زنها که مستعدند نتونن بازیگر بشن . بهتره ما زنها به خودمون رحم کنیم! با اینکه باران کوثری بازیگر مستعدی نیست موافقم .

      • نسیم

        کاملا باهاتون موافقم . اصلا باران در حد خانم زارعی نیست

      • باران

        باران کوثری هنرمند شاخصی نیست اما کم لطفی نکن فریماه، باران چهره نمکینی داره حتی اون حالت توک زبونیش بهش میاد و معصوم نشونش میده ...
        البته و صد البته با جملات آخرت موافقم خانم ها زارعی و جواهریان بسیار قابل تقدیرند

    • صبا

      میخوای تعریف کنی دیگه تخریب نکن، بهتره بگی بانوانی که زیبایی طبیعی و بازی درخشان دارند و اهل "عمل" نیستند!

      پاسخ ها

      • باران

        افرین ... زیبایی طبیعی
        چیزی که کم کم داره نایاب میشه
        زنده باد این هنرمندان واقعی که با هنر خود و نه با ظاهر سازی، خوش می درخشند.

      • سحر

        موافقم این بازیگرا زیبایی خودشون رو دارن و ممکنه مورد پسن جماعت پلنگ پسند نباشند اما زیببا هستن...

    • امیر

      باران کوثری دقیقا در کدوم سکانس یه حبه قند بازی می کنه؟

    • بدون نام

      وای عاشق سوسن تسلمی ام ...اصلا یک آنی داره که تو بازیگرهای دیگه ندیدم . حیف باشه که رفت . حیف حیف حیف .

    • يزداني

      لطفاخانم مريم امير جلالي وخانم مهرانه مهين ترابي را نيز به اين اسامي اضافه نماييد0

    • امير

      خيلي جالبه دو نفر اول سينماي ايران يعني بانو حاتمي و بانو فراهاني تو اين ليست نيستن!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • باران

        این دو بانو خوبند اما تکراری بازی می کنند و معروفیتشون رو بیشتر به خاطر شهرت پدرهاشان دارند. به بازی های مختلف مریلا زارعی نگاه کن ...با کمی توجه به استعداد و هنر ایشون پی می بری

    • بدون نام

      لیلا حاتمی

    • کوکنار

      خخخخخخ....بانو بهنوش بختیاری و بانو الهام چرخنده رو جا انداختین!

    • سحر

      خوب بود این بازیگرا پیشکسوت هم هستن و بازیگرای خوب زیادی داریم که تو دنیا هم شناخته شده ان و داور جشنواره های مختلفی بودن مثل لیلا حاتمی. نگار جواهریان. نیکی کریمی و خیلی های دیگه که بهشون افتخار میکنیم

    • لیلی

      بله باران کوثری بازیگر متوسطیه منم موافقم
      جاش مریلا زارعی هانیه توسلی لیلا حاتمی باید میبودن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج