۲۴۹۱۵۶
۵۸۳۲
۵۸۳۲
پ

امروز در تاریخ

۷ مهر - ۲۹ سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۷ مهر برابر با ۲۹ سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۷ مهر برابر با ۲۹ سپتامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

سال ۴۸۰ پيش از ميلاد - روزي که جنگ دريايي سالاميس روي داد

امروز ـ ۲۹ سپتامبر، سالروز جنگ دريايي سالاميس است كه در سال ۴۸۰ پيش از ميلاد ميان ايران و اتحاديه يونانيان روي داد و ايران در آن موفق نشد. نيروي زميني يونانيان در برابر ارتش ايران توان مقاومت نداشت و همه اميد ژنرالهاي يوناني به جنگ دريايي بود. مورّخان، تعداد كشتي هاي ايران را ۴۰۰ تا ۷۰۰ نوشته اند، ولي بيشتر اين كشتي ها به دست عنصر ايراني هدايت نمي شد. اين كشتي ها متعلق به وابستگان به ايران از جمله فنيقيه [سوریه و لبنان]، مصر و ايوني ها بودند كه نسبت به ايران تا پاي جان وفاداري نداشتند و فرماندهي يونانيان اين را مي دانست.

در آن زمان با اين كه آبراه درياي سرخ به رود نيل به تصميم داريوش بزرگ ساخته شده بود، ولي هنوز انتقال كشتي از خليج پارس به مديترانه از طريق آن آبراه چندان متداول نشده بود. زيراکه، ناويان خليج پارس با اوضاع مديترانه آشنا نبودند. بنابراين، فرماندهي ارتش ايران تصميم گرفته بود که در لشکرکشي سال ۴۸۰ پيش از ميلاد به يونان از کشتي هاي ساتراپی ها و وابستگان خارجي ايران استفاده کند و اين کشتي ها ضمن حمل تدارکات و ملزومات نيروي زميني، وظيفه حمله و دفاع هم داشتند.

بامداد ۲۹ سپتامبر به خشايارشا اطلاع رسيد كه يونانيان كه از آتن به جزيره سالاميس فرار كرده بودند قصد رفتن به منطقه «كرنت» و مقاومت از آنجا را دارند كه يك فريب جنگي بود. خشايارشا به كشتي هاي مصري نيروي خود دستور داد كه در باريكه ميان دو قسمت جزيره، راه را بر آنان ببندند كه اين كشتي ها با حمله متقابل غير منتظره يونانيان رو به رو شدند و چون اين باريكه عرض كمي داشت و جاي مانور نبود براي نجات خود با بي نظمي دست به عقب نشيني زدند. كشتي هاي ايوني ارتش ایران (مناطق يوناني نشين غرب آسياي صغير و جزاير مجاور ـ تركيه امروز) هم كه علاقه مندي بيشتري به همنژادهاي يوناني خود داشتند تا به ايران اقدام موثر نكردند، و از كشتي هاي فنيقي هم در برابر سيصد كشتي سه رديف پاروزن يوناني كاري ساخته نشد و ....

باوجود اين، اگر همه نيروي زميني ايران كه آتن را در تصرف داشت در يونان مانده بود، آتني ها ياراي بازگشت به ساحل را نداشتند. در آن روز بعضي مشاوران به خشايارشا گفتند كه اگر سريعا به وطن باز نگردد ممكن است كشتي هاي يوناني پُل متحرّك (ساخته شده از قايق و زنجير) را كه ميان آسيا و اروپا زده است از ميان بردارند و در اروپا سرگردان شود كه وي بي درنگ با دو سوم نيروهايش به اسيا باز گشت كه يك اشتباه نظامي ديگر بود.

جنگ سالاميس درس بزرگي است براي قدرت هاي بزرگ كه در صدد استيلاء بر كشورهاي كوچكتر برمي آيند. ولي، تا اين لحظه همه از آن استفاده نكرده اند از جمله فيليپ دوم پادشاه اسپانيا در قرن ۱۶، كه ناوگان انگلستان را حقير شمرد، آما از آن شكست خورد و دوران برتري اسپانيا پايان يافت و نوبت به انگلستان رسيد. جنگ سالاميس و جنگ ماراتن كه ۱۳ سپتامبر سال ۴۹۰ پيش از ميلاد روي داد اهميت ويژه نيروي دريايي را به ثبوت رساند .

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
منظره جنگ دريائي سالاميس

سال 115 پيش از ميلاد - پيام تاريخي فرهاد دوم به امپراتوري روم

در پي برافتادن جانشينان اسكندر در شرق مديترانه به دست ايران و در غرب آن توسط امپراتوري نوپاي روم، فرهاد دوم شاه وقت ايران از دودمان اشكاني پس از عقد معاهده دوستي با چين، 29 سپتامبر سال 115 پيش از ميلاد به دولت روم پيام فرستاد كه قلمرو ايران همان قلمرو هخامنشيان (پيش از حمله اسكندر) و پايتخت ان شهر تيسفون (كنار دجله) خواهد بود كه اخيرا ساخته شده است و اين قلمرو بايد از تعرّض مصون باشد تا ميان دو كشور كه اينك همسايه شده اند صلح پايدار بماند.

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرهاد دوم

فرهاد دوم به روميان پيشنهاد كرد كه بهتر است اختلاف نظرهايي كه پيش خواهد آمد از راه مذاكره و داوري حل شود تا جنگ و خونريزي.

129 - آغاز نهضت عباسيان با قيام ابومسلم خراساني

نهضت عباسي به سال 129 ه‍ . ق در خراسان توسط ابو مسلم رسماً اعلام موجوديت كرد. قبل از اين فعاليت‌هاي آنان از سال 118 توسط امام محمّد به طور كاملاً مخفيانه رهبري مي‌شد، ابو مسلم توانست همكاري اقوام يمني و ربيعه و نيز خوارج حروريه را جلب كند و به زودي بر سرزمين شرق تسلط يابد.

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۱۱ - آغاز جنگ ايتاليا و عثماني براي تصاحب سرزمين ليبي

كشور ليبي از اوايل قرن شانزدهم ميلادي بخشي از قلمرو امپراتوري عثماني بود و تا سال ۱۸۳۵م كه مستقيماً تحت نظارت دولت عثماني قرار گرفت فرمان‏روايان اين كشور، منصوب و مأموري خراج‏گيري دولت عثماني بودند. در اين ميانْ دولت استعمارگر ايتاليا كه از مدت‏ها قبل چشم طمع به شمال افريقا به ويژه ليبي دوخته بود از ضعف دولت عثماني استفاده كرد و با يورش به اين منطقه در ۲۹ سپتامبر ۱۹۱۱م، آن را از دست امپراتوري عثماني خارج ساخت. اين جنگ منشأ تشكيل كشور ليبي گرديد و سرزميني كه تا آن زمان بيشتر به طرابْلُسِ غرب معروف بود، نام ليبي گرفت. ليبي در جريان جنگ جهاني اول تحت استعمار كامل ايتاليا واقع شد و پس از چهل سال، سرانجام در ۲۴ دسامبر ۱۹۵۱، استقلال خود را اعلام كرد.

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیروهای ترک عثمانی در لیبی

1378 - كشف بزرگترين ميدان نفتي ايران با ظرفيت 26 ميليارد بشكه در حوالي اهواز

ميدان نفتى آزادگان در 80 كيلومترى غرب اهواز قرار دارد. اين ميدان با ذخيره نفت درجاى حداقل 26 ميليارد بشكه و ميزان قابل برداشت 6 ميليارد بشكه در سال 1378 كشف گرديد.ميدان نفتى آزادگان كه ميزان هيدروكربور درجاى آن بالغ بر 31 ميليارد بشكه است ظرفيت توليد حداقل 300 هزار بشكه در روز را دارد، كشف اين ميدان بزرگترين كشف انجام گرفته در ايران در 35 سال گذشته به شمار مي‌رود.

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ميدان نفتى آزادگان

2004 - اعلام رسمي اتمي شدن كره شمالي

« چوئه ـ سو هوم » معاون وزارت امورخارجه جمهوري دمكراتيك خلق كره (شمالي) درجلسه 27 سپتامبر 2004 مجمع عمومي سازمان ملل جزئيات دست يافتن اين كشور به اسلحه اتمي را اعلام كرد و گفت:

"دولت متبوع ما راه ديگري جز مسلح شدن به سلاح هسته اي نداشت زيرا نگران حمله اتمي ناگهاني آمريكا بود كه سياست قديمي خود مبني بر حذف كره شمالي را همچنان دنبال مي كند. مسلح شدن به سلاح اتمي صرفا براي دفاع از خود و پيشگيري از حمله اتمي آمريكا و نيز يك جنگ اتمي در آسياي شرقي بوده است. با وجود اين، ما (کره شمالي) آماده ايم اين سلاحها را در صورتي كه آمريكا سياست خود را تغيير دهد و صادقانه آماده همزيستي شود از كار بيندازيم. ما قبلا هم اشاره كرده بوديم كه از سوخت مصرف شده، پلوتونيوم به دست آورده ايم.".

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

در همين زمينه، «لي كوان يو» كه به پدر سنگاپور شهرت دارد و يك چيني تبار است در مصاحبه با «چارلي رز» كه همان شب از تلويزيون عمومي آمريكا پخش شد گفت كه به گمان او، كره شمالي اسلحه اتمي بكار نخواهد بُرد ولي اين احتمال وجود دارد كه دست به فروش سلاح اتمي بزند و باعث رواج اين تجارت در جهان شود. وي در عين حال گفت كه کره شمالي اطمينان دارد که مسکو و پکن به هيچوجه نمي خواهند كه كره شمالي از ميان برود و با رژيم ديگري هم مرز شوند.

وي ضمن اشاره به برنامه اتمي ايران گفت: در جايي كه پاكستاني ها بمب اتمي دارند، چرا ايرانيان نداشته باشند. مروري بر روانشناسي ايرانيان نشان مي دهد كه وقتي كاري را شروع كنند، رها ساختنش برايشان دشوار است و آن را تا به آخر دنبال خواهند كرد.

۲۰۰۹ - زلزله ای به بزرگی ۸.۰ ریشتر در حوالی جزایر سلیمان باعث ایجاد تسونامی شد.

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۵۴۷ - زادروز میگل دِ سِروانتِس رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و شاعر مشهور اسپانیایی و خالق یکی از بزرگترین شاهکارهای ادبی جهان «دون کیشوت»
۱۵۷۱ - زادروز کاراواجو نقاش ایتالیایی

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
میگل دِ سِروانتِس

۱۹۰۱ - زادروز انریکو فرمی فیزیکدان آمریکایی، برندهٔ جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۳۸
۱۹۱۲ - زادروز میکل آنجلو آنتونیونی، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایتالیایی

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
انریکو فرمی

۱۳۰۶ - زادروز حسین دهلوی، آهنگساز، رهبر ارکستر و از صاحب نظران موسیقی معاصر ایران
۱۹۳۶ - زادروز سیلویو برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
میکل آنجلو آنتونیونی

۱۹۴۳ - زادروز لخ والسا رئیس جمهور لهستان از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵، برندهٔ جایزه صلح نوبل سال ۱۹۸۳
۱۹۵۱ - زادروز میچل باچله سیاستمدار، رئیس‌جمهور سابق شیلی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
حسین دهلوی

۱۹۶۱ - زادروز جولیا گیلارد سیاستمدار استرالیایی، اولین نخست‌وزیر زن تاریخ این کشور

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
جولیا گیلارد

درگذشت‌ها

۴۸ - درگذشت پومپه جنگ‌سالار و سیاست‌مدار برجستهٔ جمهوری روم
۱۹۰۲ - درگذشت امیل زولا نویسندهٔ فرانسوی

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
پومپه

۱۹۱۳ - درگذشت رودلف دیزل مخترع ومهندس مکانیک آلمانی، مخترع موتور دیزل
۱۹۳۰ - درگذشت ایلیا رپین نقاش برجستهٔ روس

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
امیل زولا

۱۹۶۷ - درگذشت لولا کارسون اسمیت مک‌کولرز، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس آمریکایی
۱۳۶۰ ـ شهادت موسی نامجو، وزیر دفاع ایران

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
رودلف دیزل

۱۳۶۰ ـ شهادت یوسف کلاهدوز، قائم‌مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۱۳۶۰ ـ شهادت محمد جهان‌آرا، فرماندهٔ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمد جهان‌آرا

۱۳۶۰ ـ شهادت جواد فکوری فرمانده نیروی هوایی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
۱۳۶۰ ـ شهادت ولی‌الله فلاحی فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
ولی‌الله فلاحی

۲۰۱۰ - درگذشت تونی کرتیس بازیگر آمریکایی
۲۰۱۲ - درگذشت هبه کامارگو مجری تلویزیون، بازیگر و خوانندهٔ برزیلی

7 مهر - 29 سپتامبر؛ در تاریخ چه گذشت؟
تونی کرتیس

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج