۲۴۹۴۳۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

باز شدن درهای آمریکا به روی فرش ایرانی

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به لغو تحریم ها گفت: با لغو تحریم ها صادرات فرش ما به آمریکا که یکی از بهترین بازارهای ما بوده است، باز شده و شاهد یک جهش در صادرات فرش خواهیم بود.

خبرگزاری ایسنا: رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به لغو تحریم ها گفت: با لغو تحریم ها صادرات فرش ما به آمریکا که یکی از بهترین بازارهای ما بوده است، باز شده و شاهد یک جهش در صادرات فرش خواهیم بود.

حمید کارگر در نشست خبری به مناسبت ثبت جهانی فرش دست باف کرمان با بیان اینکه حوزه هنر و فرش دستباف ایران یک حوزه متنوع است، اظهار کرد: اگر از منظر هنر به فرش نگاه کنیم، بزرگترین وجوه هنری را در آن مشاهده خواهیم کرد ضمن آنکه از منظر تاریخی نیز؛ یک پیوند تاریخی در همه مناطق کشور در فرش ایران دیده می شود.

وی با اشاره به تاریخ ۳۰۰۰ ساله فرش ایران ادامه داد: در تاریخ ایران، فرش بافی یک شغل مکمل در کنار کشاورزی و دامداری بوده و عاملی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر بوده است.

رییس انجمن ملی فرش ایران با بیان اینکه صادرات فرش از مهمترین صادرات غیر نفتی کشور است، تصریح کرد: از نظر اشتغالزایی، فرش با کمترین سرمایه ایجاد اشتغال می کند و با دیگر صنایع هماورد می طلبد.

وی با اشاره به اینکه تولید فرش همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: فرش می تواند در حوزه دیپلماسی هنری ایفای نقش کند و سفیر ایران در آن سوی مرزها باشد و پیام رسان هنرمندی و صلح دوستی ایرانیان در دنیا باشد.

کارگر اذعان کرد: متوسط ارزآوری صادرات فرش متاسفانه از دهه های اخیر مقداری فاصله گرفته است. بطوریکه در سه دهه پس از انقلاب، سالانه ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری صادرات فرش بوده است که از سال ۹۰ تا ۹۲ این روند کاهشی بوده، بطوریکه در پایان سال ۹۲ به ۳۱۴ میلیون دلار رسید.

وی اضافه کرد: اما از سال ۱۳۹۳ به بعد روند افزایشی صادرات فرش را شاهد بودیم بطوریکه ۳۳۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۳ ارزآوری از سوی فرش داشته ایم و همچنین در ماهای اول سال ۹۴ نیز این روند افزایش اما این افزایش با شیبب کندی در حال حرکت است

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به لغو تحریم ها عنوان کرد: با لغو تحریم ها صادرات فرش ما به آمریکا که یکی از بهترین بازارهای ما بوده است باز می شود و شاهد یک جهش در صادرات فرش خواهیم بود.

وی با بیان اینکه، در صورت اجرایی شدن توافق،امیدواریم سهم خود را از بازارهای آمریکایی باز پس گیریم ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ اولین بازار هدف ما، بازارهای آمریکای بود، به گونه ای که قبل از تحریم‌ها ۸۰ میلیون دلار به آمریکا صادرات فرش داشته ایم.

کارگر اظهار کرد: رقبای فرش ایران هنوز نتوانسته اند از ما پیشی بگیرند، اگرچه سهم ایران روند کاهشی داشته است اما همچنان بیش از ۳۰ درصد سهم تجارت فرش جهان را ایران دارد.

وی افزود: چین درحال تبدیل شدن از تولید به یک خریدار فرش شده است بطوریکه، جزو ۱۰ خریدار اول فرش ایران هم اکنون کشور چین است به طوری که در پنج سال گذشته میزان صادرات فرش ایران به چین از ۸۰۰۰ دلار به هشت میلیون دلار رسیده است.

رییس ملی فرش ایران با اشاره به آنکه با لغو تحریم ها درهای بازار آمریکا به روی فرش ایران باز می شود تصریح کرد: صادرات فرش کرمان فقط از گمرک غرب تهران ۲۵ میلیون دلار اعلام شده است. شاید فرش کرمان از گمرک کرمان صادر نشود اما فرش کرمان در بازارهای بین المللی شناخته شده است.

وی تاکید کرد: بالاترین قیمت، گران ترین فرش و گران ترین اثر دوره اسلامی در حراج کریستی یک قالیچه کرمانی بوده است که به قیمت ۳۳ میلیون دلار به فروش رسیده است ضمن آنکه فرش کرمان در موزه های مشهور دنیا وجود دارد.

کارگر در پایان خاطر نشان کرد: پایگاه فرش جنوب شرق کشور به محوریت کرمان در کرمان افتتاح می شود. اگر فرش دستباف ایران ثبت جهانی شد به علت فرش دستباف کرمان بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج