۲۵۰۵۳۶
۲۳ نظر
۵۶۲۶
۲۳ نظر
۵۶۲۶
پ

دهه ۶۰ بهتر است یا ۷۰؟

با یکدیگر کل کل دارند. کل کلی که هنوز پایانش مشخص نیست. معلوم نیست برد با دهه شصتی هاست یا هفتادی ها؟ دو قشری که به فاصله ۱۰ سال از یکدیگر به دنیا آمده اند و زمین تا آسمان با هم متفاوت هستند.

دهه 60 بهتر است یا 70؟



هفته نامه چلچراغ - سارا غضنفری: با یکدیگر کل کل دارند. کل کلی که هنوز پایانش مشخص نیست. معلوم نیست برد با دهه شصتی هاست یا هفتادی ها؟ دو قشری که به فاصله 10 سال از یکدیگر به دنیا آمده اند و زمین تا آسمان با هم متفاوت هستند. دهه شصتی ها که خود را یادآور دروان جنگ و خاطرات روزهای سختمی دانند و به دهه هفتادی ها فخر می فروشند که شما چه می دانید نفت کوپنی، صدای آژیر قرمز و وضعیت سفید یعنی چه؟!

کافی است از یک دهه شصتی در مورد دهه هفتادی ها بپرسید تا بگویند: «امان از دهه هفتادی های بی خیال و راحت طلب.» و اگر از دهه هفتادی ها این سوال را درباره دهه شصتی ها بپرسید، اگر نگویند اصلا برایشان اهمیتی ندارد، می گویند: «افسرده و یک سره در حال تفکرند!»

دهه 60 بهتر است یا 70؟

بحث بر سر تفاوت های دهه شصتی ها با هفتادی ها کار را به جایی رساند که در شبکه های اجتماعی صفحه ای به نام دهه شصتی ها باز شد و نوستالژی های این دهه دست به دست می چرخید. از تیله بازی در کوچه های محل تا کارتون ها و فیلم های مورد علاقه بچه های آن دهه متقاضیان زیادی پیدا کرد. اما دهه هفتادی ها هم از پای ننشستند و علاقه مندی هایشان را به رخ بچه های دهه شصتی کشیدند.

دهه هفتادی ها راحت زندگی می کنند

محمد متولد ۱۳۶۲ است. در یک کافه کار می کند. کافه ای که پاتوق بچه های تئاتر است. می گوید: «دهه هفتادی ها عشق و حال می کنند. راحت اند. سرخوش اند. دغدغه زندگی کردن ندارند و مثل ماها سر هر موضوعی ساعت ها درگیر نمی شوند.»

می خندد و می گوید: «به قول خودشون وقتی دور هم در کافه جمع می شوند: نسل ما، نسل «تیک ایت ایزی» است.» سر تکان می دهد و می گوید: «برای ژست در خودشان می روند، هاله ای از یک دود دور خودشان درست می کنند و در آن می نشینند، ولی وقتی می پرسی چه مشکلی دارد، حرفی ندارند. ولی وقتی از یک دهه شصتی می پرسی چه مشکلی داری، شروع می کند از تفکراتش درباره گرسنگی در سیاره ای دور تا همین بیخ گوش خودمان. می گوید و بعد واقعا افسرده می شود!»

فرق ژست عکس های دهه شصتی ها با هفتادی ها

هانیه دانشجوی جامعه شناسی است. متولد ۱۳۶۰ است. در مورد تفاوت دهه ۶۰ و هفتادی ها می گوید: «همه چیز عوض شده است. در گذشته های نه چندان دور جور دیگری بودیم. این روزها مدل ها فرق کرده است. مثلا: زیر عکس ها، دخترهای دهه هفتادی برای همدیگر می نویسند: «مرسی عشقم. عاشقتم ملوسم. همه من. نفسم!»

دهه 60 بهتر است یا 70؟

یعنی واژه هایی به کار می برند که یک دهه شصتی کلا با آن آشنا نیست و اگر هم بلد شده، به دلیل این هم جواری با دهه هفتادی هاست.

درواقع بچه های دهه ۶۰ به اعتقاد من به دلیل شرایط سختی که در آن بزرگ شده اند، تودارتر هستند و احساساتشان را به راحتی بروز نمی دهند.»

هانیه که در همین مورد تحقیقی هم انجام داده و به قول خودش دوست دارد پایان نامه اش را به تفاوت های این دو دهه اختصاص دهد، می گوید: «من تمام جنبه های اقتصادی، فرهنگی، فکری و اجتماعی بچه های این دو دهه را بررسی می کنم. ولی اگر به صورت ظاهری و فرهنگی بخواهم مقایسه شان کنم، مثلا در پدیده ساده عکس گرفتن هم ژست ها فرق کرده است.

دخترهای هفتادی لب ها را غنچه می کنند. دست ها را به نشان پیروزی کنار صورت می برند و معمولا سه رخ عکس می اندازند. پسرها انگشتان یک دست را لای چپه موها می برند و سه رخ با اخمی و ته ریش عکس می گیرند. پسرها زیر عکس های همدیگر می نویسند: «بیگ لایک داداشی. فدات بشم فدا مدا دادا»

درواقع مدل ها فرق کرده و ادبیات گفتاری هم بین این دو نسل متفاوت شده. است. دوران ما (دهه شصتی ها) که شامل سال های ۷۷ تا ۸۹، ۸۷ است، یعنی دوران دبیرستان و دانشگاه که دوست انتخاب می کردیم، این سبک ادبیات و ژست ها در عکس ها باب نبود.

انگار به نوعی رها و به دور از اداهایی بودیم که نمی خواهد خود واقعی را بروز دهد. درواقع بی ژستی خاص رو به دوربین می نشستیم و ردیف دندان ها را نمایش می دادیم. به دوستان نمی گفتم «عشقم، نفسم».

می گفتیم عکست جواد شده یا عکست قشنگه. اسم همدیگر را صدا می زدیم و نهایت مرسی عزیزم را گاهی چاشنی رفاقتمان می زدیم.»

هانیه این تغییرها را فقط مختص دخترها نمی داند و می گوید: «پسرها در زمان ما دست در گردن همدیگر عکس می انداختند، ژست نمی گرفتند و بر اثر خنده سقف دهان و حلقشان پیدا بود. به همدیگر فدا و مدا و داداشی جون نمی گفتند، در نهایت مخلصم، آقایی، سروری، عزیزی یا خیلی جوادی تکیه کلامشان بود. اما این روزها به عکس های اینستاگرامی و فیس بوکی که خیره می شوم و ادبیاتشان را می خوانم، فکر می کنم افراد دهه ۶۰ را بیشتر دوست داشتم یا شاید نسلی که راحت بود. عکس ها لخبند را بی دهان غنچه نشان می دهد و عشقم و بوس را به هم جنسم قالب نمی کند. اگر طرف خز است واقعا، می گوید خز نه عشقم، دافم، بوسم، داداشی جونم... درواقع صاف و صادق نظرش را بیان می کند و نگران نیست اگر دهانش را باز کند و بخندد و دندان هایش معلوم شود ممکن است زشت شود.»

متفاوتیم، جسوریم، راحتیم!

این جنگ و فرق بین دهه هفتادی ها و شصتی ها فقط صدای دهه شصتی ها را درنیاورده است. دهه هفتادی ها هم نسبت به آن ها نظراتی دارند.

سحر. م، متولد ۱۳۷۳ و دانشجوی بازیگری است. در مورد تفاوت هایش با خواهری می گوید که متولد ۱۳۶۲ است. در کافه نشسته ایم و راحت به اصطلاح لم داده و آستین هایش را تا آرنج بالا زده انگار می خواهد به جنگ برود. خواهرش اما مانتوی سنتی پوشیده و پاهایش را روی همدیگر انداخته است.

دهه 60 بهتر است یا 70؟

سحر می گوید: «ما واقعا فرقی با شما نداریم، ولی کاملا متفاوتیم.» و پخی می زند زیر خنده و می گوید که درواقع این جفتش دوتاست! خواهرش چشم غره ای به او می رود و می گوید شوخی بی مزه و بی جایی کرده است. همان لحظه سحر به سمتم بر می گردد و می گوید: «بیا خواستم با چشم های خودت شاهد باشی که فرقمان در چیست. اگر این جا بچه های گَنگ خودمان نشسته بودند (گنگ دارند. یک سری هم دانشکده ای هایش که هفتادی هستند و اسم کنگشان «هفتادی های خفن» است)، حتما کلی با این شوخی حال می کردند. راحت جواب سوال هایت را می دادند. پا روی پا نمی انداختند. در ضمن اگر یکی باهات شوخی می کرد، پا به پاش می آمدند و خوش می شدیم. اما همین خواهر من... کلا عجیب اند. همه اش می خواهند توی سرت فرو کنند شما هفتادی ها پررو هستید، بی هدفید، مطالعه درست ندارید! یعنی دهه هفتادی ها بی مخ اند، این ها عقل گرا هستند!»

بلند می شود سری به گنگ در طبقه بالا بزند و به قول خودش با دود علامتی بدهد. سارا خواهر بزرگ تر است در مورد خواهرش و افکارش می گوید «من ازشان بدم نمی آید. حقیقت این است که اصلا نمی توانم درکی ازشان داشته باشم. می دانی دنیاشان، افکارشون، خواسته هاشان و حتی مدل بزرگ شدنشان با ما خیلی متفاوت است. ولی بعضی وقت ها واقعا تحسینشان می کنم و با خودم می گویم کاش من هم عین دهه این ها می توانستم نسبت به حرف و عکس العمل مردم و اطرافیانم بی خیال باشم و کاری را که دوست دارم انجام بدهم خیلی بی محابا حرف می زنند و رفتار می کنند.

ما در دوران جنگ بزرگ شدیم. به ما یاد دادند باید قانع باشیم و حتی ما همیشه یک ترس پنهان از شرایط داریم. این ها نمی ترسند. مثلا چند وقت پیش ماشین می خواست خیلی عادی توضیح داد می خواهد با دوستانش بروند و بگردند و باید ماشین ببرد و اصلا مهم نیست روزهای جمعه ممکن است خانواده ماشین بخواهد و استدلالش هم این بود وقتی بچه دار می شوید، باید اولویت با بچه باشد، در صورتی که زمان ما و دانشجویی دسته جمعی با اتوبوس و پیاده می رفتیم و کلا جرئت نداشتیم بگوییم دسته جمعی می رویم گردش!»

دهه 60 بهتر است یا 70؟

سحر پایین می آید، اکثر بچه های کافی را می شناسد و دست می دهد و بلند بلند می خندد و رو به پسری می گوید: «چطوری زامبی؟! جدیدا آدم جدید چی خوردی؟» و صدای خنده اش کل کافیه را بر می دارد. نصف موهایش آبی است و تا نصف دستش بند و نخ و چیزهای گوناگونی آویزان است. راحت و سرخوش است و اصلا برایش مهم نیست میز کنار دستی اش دختر و پسر جوانی نشسته اند به دلیل سر و صداهایش چپ چپ نگاهش می کنند.

دهه شصتی ها معروف ترند یا هفتادی ها؟

دهه شصتی ها می گویند ما معروف تریم. نوستالژی های ما قوی تر است. نسل بچه هایی که زمان تولدشان را از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۹ تقسیم بندی می کنند، بچه های که به واسطه جنگ زودتر واقعیت زندگی را دیدند.

دورهمی ها را بهتر می شناسند وقتی در یک زیرزمین تاریک با دایی و خاله و بچه های فامیل باید جمع می شدند تا بمباران تمام شود. بچه هایی که کتاب می خواندند، چون هنوز گوشی های تاچ و دنیای مجازی وارد زندگی شان نشده بود. نسلی که هنوز نسبت به بعضی موارد سخت گیر است.

دهه 60 بهتر است یا 70؟

اما دهه هفتادی ها می گویند ما جنگی با شما نداریم. اصلا شما معروف تر. برای ما هیچ چیز مهم نیست. در لحظه زندگی می کنیم خوشیم و تمام. مهم نیست چه فکری در مورد ما دارند. مهم این است که آزاد و رها باشیم که هستیم. این است جنگ دهه شصتی ها و هفتادی ها...

* دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در مورد تفاوت دهه شصتی ها و هفتادی ها معتقد است: «خیلی ها می گویند جوانان دهه ۶۰ افسرده هستند، اما من این حرف را قبول ندارم. شاید بتوان گفت دهه شصتی ها در مقایسه با بچه های نسل جدید درون گراتر هستند و حساسیت روحی بیشتری دارند.

حتما تمام کودکان دهه شصتی کوپن و صف قند و شکر را به یاد می آورند. همه این ها متولدان دهه ۶۰ و اواخر دهه ۵۰ را از متولدان سایر دهه ها متمایز می کند. حتی بخواهیم شرایط آن ها را به لحاظ فرهنگی هم بررسی کنیم، می بینیم که در حساس ترین سال های زندگی با مسائلی مواجه بوده اند که برای سن آن ها خیلی نامناسب بوده. مثلا رنگ اکثر لباس ها حتی به های پیش دبستانی هم تیره بودند. خندیدن در ملا عام عیب محسوب می شد و کسی که از همه ساکت تر و سنگین تر بود، بیشتر از همه تحسین می شد.

آنها تحت تربیت انقلابی بزرگ شده اند. یعنی پدر و مادرها آن ها را با مفاهیمی آشنا کرده اند که باعث تفاوت نسل آن ها با نسل های قبل می شود. به همین دلیل به نظر می رسد که متولدان دهه ۶۰ آرمان های اجتماعی قوی تری دارند.البته حتی اگر دهه شصتی ها شرایط ویژه ای را که برشمردم نداشتند، باز هم از میزان تفاوت های خودشان با دهه هفتادی ها تعجب می کردند، چون فاصله سنی نسل ها خیلی کم شده است، یعنی اگر در گذشته هر ۵۰ سال و بعدتر هر ۳۰ سال یک نسل عوض می شد، الان افراد با فاصله سنی کمتر از ۱۰ سال دو دنیای مختلف دارند.

این به دلیل تغییرات روز به روز تکنولوژی و تغییر در سبک زندگی آدم هاست. همین تغییرات سریع تکنولوژی باعث می شود که دهه شصتی ها آخرین نسل خاطره بازی بشوند که فرصت اخت شدن با یک تکنولوژی را پیدا کرده اند. اما بچه های حالا، قبل از این که به یک تکنولوژی عادت کرده یا با آن خاطره ای پیدا کنند، یک وسیله جدیدتر به بازار می آید و فرصت خاطره بازی نیست. البته دهه شصتی ها الان تازه به سن خاطره بازی رسیده اند و دهه هفتادی ها ممکن است با نزدیک شدن به ۳۰ سالگی شروع به نوستالژی کردن تبلت کنند!»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی عالی بود. ممنون.

    • رویا ی جواد

      هیچکودوم.... من که شصتی ام یعنی متعلق به یک نسل سوخته ... فتادیها هم با این که دک و پز و هارت و پورت دارن و مثلا همه جور امکانات واسشون هستش اونام نسل جزغاله ان... مگه تو این کشور از مابهتروووووون میزارن نسلی هم باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میدونی مشکل کجاست این جاست که پدر های ما ما دهه 70 دی ها رو بچه فرض میکنند. محبت زیاد رگ 60 تی هارو ترکانده مگه دهه 70 دی ها مومن هستن و پای بند به انقلاب دهه 60 هم از جیب آمریکا جنایت کار خردند و بزرگ شدن...

    • ooo

      من که متولد سال 70 هستم متعلق به کدوم دهم؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام. شما دهه هفتاد هستی . من هم دهه 70 هستم. به نظر من نگذار دهه 60 تی ها حقت رو بخرند. چون دهه شصتی ها مار خوش خط و خال هستند.

    • بدون نام

      خیلی افسرده میشم که میبینم ده پنجاهی ها حتی در فضای مجازی هم فراموش شده اند.همین بچه های دهه شصتی خواهر و برادرای کوچکتر ما بودند وقتی که پنجاهی ها توی اون شرایط سخت دهه شصت کودک یا نوجوان بودند.
      در واقع دهه شصتی ها هم مثل دهه پنجاهی ها بودند ولی طعم سخت سوختن رو در اصل دهه پنجاهی ها کشیدند و شصتی ها ادامه دادند این سوختن رو.
      ولی باید قبول کرد هر دوره ای شرایط و سختی های خودش رو داره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا از نیمه شصت به بعد اصلا هم نسوختند . فرهنگشون هم با هفتادیها فرقی نداره . دور و بر ما که اینطوره .

    • هلن

      به جای اینکه بگیم دهه 60 افسرده یا کم حرف ترند بهتر بگیم سنگین ترند،مودب ترند،با شخصیت ترند...مثلا تو یه جمع بزرگ قهقهه نمیزنند!!!
      دهه 70 اینجورین دهه 90 چی میشن!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخر شصتیها هیچ فرقی با هفتادیها ندارند . من خواهرم متولد 68 و دختردایی ام متولد 71 . هیچ فرقی بینشون نمی بینم چون هم دوره هستند .در واقع ژنی به نام شصتی یا هفتادی وجود نداره:))

    • bEHZAd

      دهه ۶۰ که خودم اواخرش هستم یعنی ۶۸ دهه سوخته است.فک کنم دهه ۶۰ ها خیلی با ادب و سنگین تر نسبت به ۷۰ باشن و همینطور جسوورتر.البته حق دهه ۶۰ خورده شد و اینکه دهه ۶۰ مخصوصن پسرها از لحاظ کاری فنی باشن دهه ۷۰ پشت میزی.ولی خوبیش اینه دهه ۸۰ خیلی سوسول و از خود راضی هستن.خدا به داد بچه های ما برسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه دهه 60 سوخته است با سوختنشون ما دهه 70 دی هارو. ذغال کردن با ندانیم کارهاشون زندگی دهه 70 دی ها رو هم .خراب کرده اند تازه ها 80 بچه های دهه 60 هستند به ما وصله نزنید. دهه 60 سال 1364 آشقال های آمریکایی هستند..

    • بدون نام

      اولا دهه شصتی ها ایده آل گرا با پرستیژ و با شخصیتن، ضمن اینکه اینقدر کلاس دارن که مثل زنان بیسواد 200سال پیش 15ساله ازدواج نمیکنن

    • هفتادی

      به نظرم کاملا اشتباه بود :) میگن هفتادیا درد ندارن و ... خخخخ یعنی همین حرف کل مقاله تونو زیر سوال میبره :) هفتادیا راحت تر میتونن خودشون باشن این درسته ولی شما بیا از همون دانشگاهش بگیر تا کار پیدا کردنش دقیقا اوج پیشرفت تکنولوژی وقتی بودی که این دهه 60 ایای بی عرزه 20 و خوده ساله بودن یعنی خودشون نه خلاقیتی داشتن نه چیزی بعد میان زرت و زرت فقط گله میکنن راجع به شغل مثلا الان دهه هفتادیا لیسانسه هاش فقط از چن تا دانشگاه معتبر ایران تازه اگر شانس بیارن استخدام میشن ولی قبلا ظرفیت قبولی کمتر بود ولی قبولیا شغل داشتن واضح ترین نمونش همین دانشگاه صنعت نفت :) کی گفته ما هفتادیا کوپن ندیدیم یا بستنی زی زی گولو نخوردیم یا سریال پدرسالارو نمیدیدیم یا مثلا اشی مشی ندیدیم یا حروف برگردون یا 5 تومنی یا پاک کنایی که میگفتن خودکار پاک میکنه ما همه شونو دیدیم :) فقط مشکل اینه شما شصتیا حس میکنین جا بابا بزرگ مایین خخخ نمیدونین الان گنده ی شما ته تهش میشه 35 ساله که تازه سن کار کردنشه نه فکر نوستالژی بودن و ...
      در ضمن دهه شصتیا به خاطر پرستیژ و .... نیس که ازدواج نمیکنن اوناییشون که کارو پول داشتن ازدواج کردن یه عده شونم که اینارو داشتن و مخالف ازدواج بود رفتن خارج اونایی که ازدواج نمیکنن یا قیافه ندارن یا کارو پول ندارن خخخ

      پاسخ ها

      • علیرضا

        سلام حرف شما کاملا درست و متین است. . چرا ما دهه هفتادی ها با این همه علم و مهارت باید به دهه 60 تی ها باج بدهیم . به نظر من باید کل دهه 70 دی هارو باخبر کرد و حق نرم را از دهه 60 تی ها بگیریم. ما در کل با دهه 60 تی ها مشکی نداشتیم. اون ها همه این کارا میکنند تا نصف دهه هفتادی را پاک کنند. باید جای خودمان را در هر زمینه ای محکم کنیم. . ایمیل من بیاید همه ی دهه هفتادی ها را جم کنیم و حق خودمان را بگیریم..

    • سیروس

      دوست عزیز هفتادی مطالبی رو که عنوان کردی روخودتت مرور کن از همون ابتدا تفاوت دهه 60 با 70 رو خودت نشون دادی بزرگترین تفاوت این دو نسل ادب و شعور و شخصیت و تربیت و ایناس که هفتادیا اکثرا 99 درصدشون به هیچ وجه نمیتونن مثل انسان صحبت کنند بچه های 60 نسل سوخته نبودن نسلی بودن پر دل و جرات پر انرژی اکثرا همشون تو ازدواج جدا شدند چون به قدری محو مشکلات شدند و شب ور روز فکر کردند برای حل کردنش که تقریبا همشون ایده ال گرا هستن دهه هفتادیا هیچ نقصی ندارن فقط خیلی بی ادبن طوری که باید بکوبی تو دهنشون تا بتونن اروم بگیرن زمان ما جرات نداشتیم به بابامون بگیم تو الان بابا جرات نداره به بچش بگه تو خیلی به خودتون افتخار نکنین نه چیزی برای بدست اوردن دارین نه برای از دست دادن اگر هم الان روی پاهاتون ایستادین دنبال رد پای دهه شصتی ها بگردین که اگر نبودن الان شماها هیچی نبودین از مدل املا نوشتنتون و دست خط هاتون میشه فهمید یک صفحه مشق شب تو زندگیتون ننوشتید همشم لغات غلط و الفاظ چرند و مسخره تو پیام های مخابراتیتون نسلی هستین الکی خوش و دست تو جیب بابایی

    • متولد ۱۳۷۲

      متئاسفانه فکر میکنم انگار نیمه دوم دهه هفتادی ها آبروی نیمه اول دهه هفتادی ها را بردن

    • روزبه

      من دهه شصتی هستم ، پر از نفرت هستم از این دوره ، ماها رو مثل یه سرباز تربیت کردند ، هر روز و سال بهمون دیکته می کردند ، توی مدرسه و سربازی و دانشگاه و خانواده که :: متواضع باش ، رو حرف بزرگتر حرف نزن ، مودب باش ، توی صف وایسا ، بلند نخند ، توی چشم نامحرم نگاه نکن ، احترام بذار ، لباس جلف نپوش ،
      من یه دهه شصتی ام و با این هنجارهای مضخرف بزرگ شدم ، در حالی که دهه هفتاد هیچ کدوم از این هنجارها رو اصلاً ندارند ، راحت حرف شون رو می زنند ، به بزرگتر احترام نمی ذارن ، لباس های شاد می پوشن ، بلند می خندند ، توی هیچ صفی معطل نمی شن ، اکثرشون هم آفتاب مهتاب دیده هستند ،

      در واقع من ازشون خوشم میاد ،
      تازه می فهمم توی چه سیستم اشتباهی بزرگ شدم ، مثل یک سرباز ما رو بار آوردن ، ولی دیگه نه ،
      الان 33 سالمه و هیچ کدوم از این هنجارها رو رعایت نمی کنم ، ازدواج نمی کنم ، به نظر بزرگتر احترام نمیذارم ، توی هیچ صفی معطل نمی شم حتی توی ترافیک ، بلند می خندم ، ورزش می کنم ، و تقریباً به هیچ دنیایی غیر از همین جا اعتقادی ندارم ، ماهی سه بار هم ازدواج موقت دارم ،

      ادمین جان لطفاً نظر من رو حذف نکن.

      پاسخ ها

      • هرچه گویم به قدر فهم توست/مردم اندر حسرت فهم درست

        خب اول یک وقت بخیری بگم خدمت تمام اونهایی که این نظر رو اگر منتشر بشود میخوانند.خب وقتتون بخیر
        اول بگم من برادرم دهه 60 هست و خود بنده هم اول 70 و خب تفاوت بین ما بسیار زیاد هست و باید بگم اصلا ربطی به دهه تولد نداره و شنا آن چیزی میشوید که شعور شما به آن میرسد و درک شما از اطرافتان است و مهمتر از تمام این ها خانواده است که شما چه چیزی از آن یاد گرفته اید من شخصا پدرم رو تحلیل کردم و خب فکر میکنم فهمیدم و البته تفاوت سنی پدرم با من بیش از 50 سال است. از این گذشته خب جامعه و دوستان شما تاثیر زیادی بر شما دارند من تمام همان خاطراتی که دهه 60 ها میگویند دارم البته شخصیت شناسی دهه ها بسیار پیچیده تر از این حرف ها است و شما که ازدواج موقت دارید امیدوارم همسری پیدا کنید مثل خودتان که اجحافی در حق امثال من نگردد.و اگر هم اینچنین نشد امیدوارم در آینده از همان دست که دادید بگیرید. و برای آنهایی که درباره جنگ میگویند باید چشم ها را شست جور دگر دید.و آنهایی که میگویند پس خوشی چه میشود هم میگم کاری رو بکن که دوست داری به سر خودت بیاد و خودت را به جای طرف بگذار و ببین اصلا اون طرف چرا اینجوری هست و وقتی قهمیدی خودت میفهمی که چقدر فهم و شعور و وجدان به دهه ربط داره
        هرچه گویم به قدر فهم توست/مردم اندر حسرت فهم درست

        .
        .
        موی بشکافی به عیب دگران/چو به عیب خود رسی کوری از آن

        هرکسی گر عیب خود دیدی به پیش/کی بًدی فارغ وی از اصلاح خویش.
        .
        ای برادر تو همین اندیشه ای/مابقی تو استخوان و ریشه ای

        نیم عمرت در پریشانی رود/تیغ دیگر در پشیمانی شود
        تا که احمق باقی است اندر جهان/مرد مفلس کی شود محتاج نان
        (مولانا)

    • مهدی

      دوران طلایی این مملکت ما دهه هفتادیا بودیم
      دیگه بقیه دهه ها هرکدوم از یه طرف افتادن

    • مریم

      من خودم متولد 70 م اما دهه هفتادیا رو دوست ندارم خیلی. دهه شصتیا خیلی صبورن و اهل سازش با زندگی.

      پاسخ ها

      • علیرضا

        سلام. . باید در جواب شما بگویم که دهه 60 دهه ای است که به دهه 70 حسودی میکنند. .تا کی باید نشت و شاهد این باشیم که دهه 60 حق دهه 70 رو بخرند. و این که خودشون حتی صبور بودن جا میزنند . . و ناموس دهه 70 در ها روببرند . اگر دقت کنید می بینید که جامعه اقتصاد بازار کار و.... به دست آن ها میچرخد. دهه 70 در ها کجا دنیا هستند؟ تمام اداره ها کارخانه ها شرکت ها صدا سیما و هرجایی که فکر کنید هستند. حتی بچه هاشون از جامعه را گرفته اند .. چرا نباید صدایه دهه 70 در ها درنیاد . . زن های دهه 70 دی ها رو ناز خودشون میکنند . که فرزندان عزیزشان در کوچه ها و خیابان ها راه برند. اما دهه 70 دی ها باید نوکری آن ها باشند. . در کل باید بگویم که دهه 70 دی ها از جای خود بلند شید و از حق خود و ناموس خود دفاع کنید دهه 60 دهه زمان شاه است و آن ها از اصول آمریکا تبعیت میکنند . شاید به ظاهر خودشان را آدم های خوب جلوه بدند. اما وجودشان آمریکایی است.

    • خسته

      والله من یکی که خفه شدم بس که دهه شصتی و هفتادی شنیدم. بابا ول کنید...

    • علیرضا

      سلام . باید در جواب کلیه کاربران بگویم که دهه 60 دی ها شاید به نظر شما آدم ها خوب وصبوری باشند . اما اینطور نیست. دهه 60 دی ها در کل با چاپ لوسی حتی خود را محکم کرده اند آن ها با حرف در آوردن در باره دهه 70 دی ها خوب را بهتر جلوه میدهن . تا کی باید نشت و شاهد این باشیم که حق ما دهه 70 دی ها رو بخرند ببرند . آن ها حتی ناموس دهه 70 دی ها را مال خود کرده اند. در اقتصاد بازار کار صدا سیما و هر جایی از جامعه که فکرشو کنید هستند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج