جاباما
۲۵۱۰۴۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

بازداشت اختلاسگر ایرانی در اسپانیا

رئیس پلیس بین‌الملل ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده "محمود خاوری" از دستگیری یک اختلاس‌گر میلیاردی در اسپانیا خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: رئیس پلیس بین‌الملل ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده "محمود خاوری" از دستگیری یک اختلاس‌گر میلیاردی در اسپانیا خبر داد.

سردار سید مسعود رضوانی در حاشیه چهارمین نشست تخصصی پلیس بین الملل ناجا با قضات و کارشناسان قضایی، درباره پیگیری پرونده دلار فروشان متواری به خارج از کشور اظهار کرد: در این خصوص تا کنون چیزی به ما اطلاع داده نشده البته ممکن است به منظور رعایت اصل غافل گیری تاکنون چنین اقدامی انجام نگرفته است ضمن اینکه پیگیری‌های قضایی در تهران ادامه دارد اما مربوط به حوزه پلیس بین‌الملل نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت محمود خاوری، مدیر عامل فراری بانک ملی و از متهمان فساد سه هزار میلیاردی در دولت پیشین اظهار کرد: در مورد خاوری می‌توان گفت که بیش از ده‌ها مورد پیگیری از طریق پلیس اینترپل اوتاوا داشته‌ایم و چندین مورد نیز با روسای پلیس بین الملل جهانی دیدار و گفت و گو کرده‌ام و در آخر با فشاری که به اینترپل آورده‌ایم پرونده به دادگستری کانادا رفته و در آنجا تحت رسیدگی قرار دارد.

رئیس پلیس بین الملل ناجا با بیان اینکه برای خاوری اعلان قرمز صادر شده است اظهار کرد: اما با توجه به قوانین کانادا اعلان قرمز صادر شده از سوی پلیس بین الملل منجر به بازداشت خاوری نخواهد شد و باید دستگاه قضایی این کشور دستور بازداشت را صادر کند که در حال حاضر نیز این موضوع در دست بررسی است.

رضوانی اضافه کرد: دو موضوع در این پرونده وجود دارد؛ یکی اینکه به نظر می‌رسد اراده سیاسی از سوی کشور کانادا وجود ندارد و دیگر اینکه سیستم قضایی باید خودش دستور بازداشت را پس از انجام بررسی صادر کند.

وی با بیان اینکه حدود دو سال است که برای پیگیری پرونده خاوری وارد شده‌ایم خاطر نشان کرد: پناه دادن به یک مجرم برای کشور پناه دهنده نیز مسئولیت ایجاد می‌کند و علاوه بر آن ممکن است پیامدهایی را برایشان داشته باشد کما اینکه در مورد حادثه سیدنی ما بارها از طریق پلیس بین الملل به کشور استرالیا اعلام کرده بودیم که این متهم تحت تعقیب است و آنرا به کشور بازگردانند اما به دلایل سیاسی این کار را نکرده و در نهایت نیز دودش به چشم خودشان رفت.

وی با بیان اینکه پلیس اینترپل به دنبال بررسی طرحی است که اعلان طلایی برای متهمان به ویژه متهمان اقتصادی متواری از کشورها صادر شود که بر اساس آن اموال افراد متواری مصادره می‌شود ادامه داد: در صورت تصویب این طرح، عرصه برای مجرمان تحت تعقیب اینترپل از چیزی که هست تنگ تر خواهد شد.

رئیس پلیس بین‌الملل ایران با بیان اینکه صدور اعلان قرمز برای متهم فراری مانند این است که جهان را برایش به اتاقی کوچک تبدیل کنیم خاطر نشان کرد: افرادی که برایشان اعلان قرمز صادر شده باشد، علاوه بر اینکه در گرفتن اقامت دچار مشکل خواهند شد، نمی‌توانند میان کشورها جا به جا شده و همینطور هزینه‌های زیادی نیز به آنان وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که پلیس اینترپل به دنبال استرداد خاوری و در حال حاضر نیز برابر اطلاعات ما این فرد در کشور کانادا به سر می‌برد چرا که اگر بخواهد وارد کشوری دیگر شود در همان مبادی خروجی متوقف شده، ضمن اینکه خاوری تابعیت کانادایی نیز نداشته و مقیم کانادا بوده که اقامت مذکور را از طریق غیر قانونی از کشور کانادا اخذ کرده بود.

اینترپل به موضوع دکل نفتی و زنجانی وارد نشده است

رضوانی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر اینکه پلیس اینترپل به موضوع دکل گم شده نفتی در دولت قبل و همینطور وابستگان بابک زنجانی در دیگر کشورها وارد شده یا خیر؟ اظهار کرد: به ما چنین چیزی اعلام نشده اما در صورتی‌که قوه قضائیه چنینی چیزی را به پلیس بین الملل اعلام کند به آن ورود پیدا خواهیم کرد.

وی درباره پرونده مهرگان، برادر مهافرید امیرخسروی نیز گفت: برای این فرد نیز در کانادا اعلان قرمز صادر شده است.

رئیس پلیس بین الملل ایران درباره پرونده برادر ریگی، سرکرده معدوم گروه تروریستی جندالشیطان نیز گفت: برای این فرد اعلان صادر شده و در کشور پاکستان نیز دستگیر شده اما مسئولان پلیس پاکستان به ما اعلام کردند که این فرد به دلیل جرمی که در پاکستان مرتکب شده تحت بازداشت است و پس از آن او را به کشورمان منتقل خواهند کرد.

صدور تعقیب برای برخی از اعضای منافقین

رضوانی در پاسخ به سوال دیگری درباره صدور اعلان‌های پلیس برای اعضای گروهک‌های تروریستی در خارج از کشور اظهار کرد:‌ برای برخی از اعضای گروهک منافقین اعلان صادر شده و در سالهای گذشته نیز تعدادی از این افراد دستگیر شده‌اند.

دستگیری اختلاس‌گری جدید پس از شش سال در اسپانیا

رضوانی از دستگیری متهم اقتصادی دیگری که از شش سال قبل تحت تعقیب قرار داشته و اقدام به اختلاس میلیاردی از یکی از بانک‌های کشور و کلاه برداری از بیش از ۱۰۰ شهروند کرده بود خبر داد و گفت: حدود چهار روز قبل این فرد در اسپانیا دستگیر شده و به زودی به کشور منتقل می‌شود.

به گفته وی، این فرد به دلیل اختلاس‌ها و جرایمی که در شش سال قبل انجام داده تحت تعقیب بود که اخیرا دستگیر شده است.

رئیس پلیس بین الملل ایران درباره آمار عمکرد پلیس اینترپل در شش ماهه امسال نیز گفت: در شش ماهه امسال استرداد مجرمان به کشور ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی درباره دیگر اقدامات پلیس بین الملل نیز گفت: فردی به نام «علی» که از ۶۰۰ تن کلاهبرداری کرده و متواری شده بود نیز با اقدامات پلیس فتا دستگیر شد. همچنین سال گذشته نیز یکی دیگر از متهمان فساد سه هزار میلیاردی نیز که در اروپا بود به محض ورود به دبی دستگیر شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج