جاباما
۲۵۱۵۵۲
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

یک موفقیت بین المللی دیگر برای کیارستمی

برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان، فهرست جدیدی از صد فیلم برتر آسیا منتشر کرده‌اند که ایران در آن با ۱۹ فیلم بعد از ژاپن، در ردیف دوم قرار گرفته و کره جنوبی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.و براساس این رتبه‌بندی عباس کیارستمی از ایران رتبه سوم را بعد از ساجیرو اوزو کارگردان ژاپنی و هو شیائو شین برنده جایزه اسکار در اختیار دارد.

خبرگزاری صبا: برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان، فهرست جدیدی از صد فیلم برتر آسیا منتشر کرده‌اند که ایران در آن با ۱۹ فیلم بعد از ژاپن، در ردیف دوم قرار گرفته و کره جنوبی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

این طرح در قالب بخشی از برنامه ویژه جشنواره پوسان و توسط مسئولان جشنواره و مرکز سینمای پوسان برای گرامی‌داشت بیستمین سال برگزاری این جشنوراه انجام شده است.

فهرست یاد شده که از دیرباز فیلم‌های آسیایی را بررسی کرده (قدیمی‌ترین فیلم در فهرست به ساجیرو اوزو کارگردان ژاپنی در سال ۱۹۳۲ تعلق دارد) با پرسش از فیلمسازان آسیایی و منتقدان بین‌المللی فیلم آسیا به‌دست آمده، از همه این افراد خواسته تا ۱۰ فیلم برتر خود را اعلام کنند.

آنها فهرست ۱۰ فیلم اول و کارگردانان مطرح آسیایی را از نظر خود معرفی کرده‌اند که در نهایت ۱۱۳ فیلم و ۱۰۶ کارگردان (بعضی رتبه‌ها مشترک است) برای فهرست نهایی صد فیلم برتر به دست آمده است. در این فهرست ژاپن با ۲۶ فیلم، ایران با ۱۹ فیلم و کره جنوبی با ۱۵ فیلم سه رتبه اول را در اختیار دارند. قرار است این فهرست هر پنج سال یک‌بار به عنوان راهنمایی برای ارزش زیبایی شناختی و تاریخ سینمای آسیا و کشف آثار هنری پنهان همچنین استعدادهای کارگردانی برتر در این قاره روزآمد شود.

فیلم «داستان توکیو» (۱۹۵۳) ساخته یاسوجیرو اوزو فیلم اول و فیلم هو شیائو شین کارگردان تایوانی به‌نام «شهر غم» پنجمین فیلم در این فهرست هستند. فیلم «کلوز آپ» (۱۳۶۸) ساخته عباس کیارستمی رتبه سوم را در اختیار دارد. ۱۰ فیلم برتر این فهرست در جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان به نمایش در می‌آیند.

این نظرسنجی همچنین کارگردانان مشهور آسیا را نیز رتبه‌بندی کرده و براساس این رتبه‌بندی عباس کیارستمی از ایران رتبه سوم را بعد از ساجیرو اوزو کارگردان ژاپنی و هو شیائو شین برنده جایزه اسکار در اختیار دارد.

هو شیائو شین در این مورد گفت: فهرست ۱۰۰ فیلم برتر سینمای آسیا یادآوری کننده‌ای برای فیلمسازان است که همواره به دنبال حقیقت باشند. وی افزود: گاهی به عنوان یک فیلمساز باید چیزی را نشان دهید که مردم علاقه‌ای به دیدنش ندارند.

کیم یانگ وو، مدیر برنامه آسیا این جشنواره نیز در مورد این فهرست گفت: می‌خواستیم تاریخ سینمای آسیا را با جشم اندازی آسیایی بازنویسی کنیم که با رویکردهای غربی متفاوت باشد.

قصد داشتیم فیلم‌های آسیایی را کشف کنیم که احتمالا برای بقیه مردم جهان ناشناخته‌اند.

بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان از پنج شنبه (۹ مهر) با حضور قدرتمند سینمای ایران در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی کار خود را آغاز کرد و تا ۱۹ مهر ادامه دارد.

۱۰ فیلم برتر آسیا

۱. داستان توکیو (۱۹۵۳) ساخته یاسوجیرو اوزو (ژاپن)

۲. راشومون (۱۹۵۰) به کارگردانی آکیرا کوروساوا (ژاپن)

۳. در حال و هوای عشق (۲۰۰۰) ساخته ونگ کار وای (هنگ کنگ)

۴. سه گانه آپو (۱۹۵۵) ساخته ساتیاچیت‌رای (هند)

۵. شهر غمگین (۱۹۹۸) به کارگردانی هوشیائو شین (تایوان)

۶. هفت سامورایی (۱۹۵۴) ساخته آکیرا کوروساوا (ژاپن)

۷. روز روشن‌تر تابستان (۱۹۹۱) ساخته ادوارد یانگ (تایوان)

۸. بهار در شهری کوچک (۱۹۴۸) ساخته فی مو (چین)

۹. طبیعت بی‌جان (۲۰۰۶) به کارگردانی جیا ژانگ کی (چین)

۱۰. کلوزآپ (۱۹۹۰) به کارگردانی عباس کیارستمی و خدمتکار (۱۹۶۰) ساخته کیم کی یانک (کره جنوبی)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی جاورسیان

      پس اصغر فرهادی و فیلم جدایی چی؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج