۲۵۱۸۷۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

مخالفت قاطع مجلس با استیضاح آخوندی

استیضاح عباس آخوندی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس مطرح و به رای نمایندگان گذاشته شد و در نهایت نمایندگان با ۷۲ رای موافق استیضاح، ۱۷۵رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.

فرارو: استیضاح عباس آخوندی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس مطرح و به رای نمایندگان گذاشته شد و در نهایت نمایندگان با ۷۲ رای موافق استیضاح، ۱۷۵رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی صبح روز سه‌شنبه بدون حضور رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، علی جنتی وزیر ارشاد، فانی وزیر آموزش و پرورش، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، حجتی وزیر جهاد کشاورزی، زنگنه وزیر نفت و صادق نیز در جلسه علنی امروز حضور پیدا کردند.

جلسه استیضاح عباس آخوندی در حالی آغاز شد که فراکسیون رهروان ولایت در جلسه صبح امروزش مخالفت اعضای این فراکسیون با استیضاح را اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز صبح فراکسیون رهروان ولایت در خصوص دو موضوع اساسی به سوالات نمایندگان پاسخ داد؛ اول، در خصوص خط آهن بجنورد در استان خراسان شمالی و دوم، در خصوص وظایف سازمان نظام مهندسی و شهرداری، همچنین توضیحاتی در خصوص مسکن مهر توضیحاتی داشت.

پاسخ‌های وزیر در خصوص خط ‌آهن استان خراسان شمالی به ویژه شهرستان بجنورد توضیحات فنی و تخصصی بود. همچنین وی در خصوص وظایف سازمان نظام مهندسی و شهرداری که هر دو جزو ناظران ساخت و ساز در شهرها به شمار می‌روند توضیحاتی ارائه داد و افزود که شهرداری نمی‌تواند هم ناظر بر ساخت و ساز و هم مجری فرآیند ساخت مسکن باشد.

تجمع مقابل مجلس

جمعی از صاحبان زمین‌های شمال شرق تهران و معلمان حق‌التدریسی همزمان با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

تعدادی از صاحبان زمین‌های شمال شهر تهران مدعی بودند که وزارت راه و شهرسازی مجوز ساخت و ساز به آنان نداده است به همین دلیل خواهان برداشته شدن رأی اعتماد نمایندگان از عباس آخوندی و همچنین صدور دستور ساخت و ساز زمین‌هایشان شدند.

پانزده نماینده متقاضی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن انتشار محورهای پنجگانه استیضاح یکی از مهمترین دلایل‌شان را عدم اعلام موضع شفاف عباس آخوندی نسبت به فتنه و سران آن اعلام کردند.

رحماندوست، کوچک‌زاده، حاجی، بیرانوند، ثروتی، نبویان، کریمی قدوسی، حسینیان، رسایی، سامری، موسوی لارگانی، اخوان، آلیا و طبیب‌زاده، اجرا نکردن تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات حوزه عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل کشور و مشکلات حوزه مالی وزارت خانه را پنج محور استیضاح خود اعلام کردند.

استیضاح کنندگان بر این باورند که عدم عمل به تعهد وزیر مبنی بر تاسیس و فعالیت سازمان ایمنی جاده‌ها، بدون اقدام و بدون پاسخ ماندن ایرادات عملکردی و برنامه‌ای مندرج در گزارش ماده ۴۹ کمیسیون عمران، عزل و نصب‌های بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم اعلام موضع شفاف نسبت به موضوع فتنه و سران آن، عدم اجرای احکام قانون برنامه پنجم توسعه، عدم توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و عدم توجه به اجرای قوانین ایثارگران از عمده دلایل‌شان برای ارائه طرح استیضاح است.

به اعتقاد این ۱۵ نماینده، خریدهای خارجی بالاخص در حوزه‌های ریلی و دریایی علی‌رغم وجود تولیدات مشابه داخلی، عقد قراردادهای مبهم و غیر شفاف با قیمت‌های غیرواقعی، بروکراسی شدید، ناتوانی در شناسایی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و بکارگیری نقدیندگی جامعه در عمران کشور عدم موفقیت در جذب تسهیلات خارجی، و تبعیض در توزیع و تخصیص اعتبارات به طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام در استان‌ها از عواملی است که باید رای اعتماد نمایندگان از عباس آخوندی برداشته شود.

مشروح مذاکرات مجلس

وزیر گفت مسکن مهر مزخرف است

موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد که در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر راه سخن می‌گفت، اظهار کرد: این استیضاح در راستای حل مشکلات مردم است.

وی اضافه کرد: رکود فعلی مسکن صدای همه را بلند کرده و حتی آشپز هم از شوری آش می‌نالد. رکود مسکن مهر و پروژه‌های اینچنینی و مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که این طرح از طرح‌های خوبی بوده که رهبری هم به آن تأکید کرده‌اند و یکی از نیازهای اولیه در قانون اساسی نیز مسکن عنوان شده از ایراداتی است که ما وارد می‌دانیم. مردم از وضعیت جاده‌ها نیز کلافه هستند.

ثروتی عدم توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی علیرغم وجود قانون، فقدان برنامه‌ریزی و عدم تحقق برنامه‌های وزیر در زمان رأی اعتماد را از دیگر مشکلات وزارت راه و شهرسازی عنوان و خاطرنشان کرد: ۱.۵ میلیون نفر به خاطر رکود مسکن بیکار شده‌اند و احکام برنامه پنجم، قانون جامع مسکن، قانون جامع حمل و نقل عمومی و... به بهانه نبود اعتبار و تحریم اجرا نمی‌شود و طرح‌های توسعه راکد مانده است.

ثروتی با اشاره به توقف وام‌های روستایی و مقاوم‌سازی مسکن، اظهار کرد: ما معتقدیم اگر مشکلاتی وجود دارد باید در دولت حل شود.

وی با بیان اینکه وعده‌های وزیر راه و شهرسازی در زمان رأی اعتماد عملی نشده، گفت: از ۱۱۳ مورد ارائه شده در روز رأی اعتماد،‌ ۸۴ درصد آن نیازی به اعتبار نداشته اما کدام یک اجرایی شده است.

ثروتی عملکرد ۱۰ ساله راه‌آهن را حاکی از کاهش شدید فعالیت‌ها دانست و در پایان از جوسازی‌های صورت گرفته در مورد سیاسی بودن استیضاح وزیر راه انتقاد کرد.

هیچ شائبه سیاسی در استیضاح وزیر راه نمی‌بینیم

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران نیز در مجلس با تاکید بر این که هیچ شائبه سیاسی در کار خودم و همکارانم نمی‌بینم گفت: عمده‌ترین مشکل در عملکرد وزیر مربوط به ایثارگران است که تاکنون قوانینی را که در این خصوص وجود دارد اجرایی نکرده است.

وی در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی با بیان این که انتقاد بنده نسبت به عملکرد وزیر آن هم در حوزه مربوط به ایثارگران و تامین مسکن خانواده‌های ایثارگر است گفت: طبق قانون برنامه، وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به تامین مسکن جانبازان بالای ۲۵ تا ۵۰ درصد که دو سال سابقه حضور در جنگ را داشتند اقدام کند، اما علی رغم پیگیر‌ی‌هایی که انجام شده این کار تحقق نیافته است.

وی افزود: از ۱۵۸ هزار و ۳۶۲ واجد شرایط اعلامی از سوی ایثارگران تنها زیر ۴ درصد توانستند از این امتیاز برخوردار شوند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در استیضاح وزیر راه و شهرسازی هیچ شائبه‌ سیاسی در کار خود و همکارانم نمی‌بینیم افزود:‌ چرا هنوز فرزندان شهدا در شرکت‌های تابعه این وزارت‌خانه رسمی نشده‌اند؟ چرا شرکت‌های مجموعه وزارت راه نسبت به اجرای بند «و» قانون برنامه پنجم در خصوص استخدام ایثارگران را عمل نمی‌کند؟

رأی شکننده وزیر در رأی اعتماد توقع عمل به وعده‌ها را ایجاد کرد

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز از عدم تحقق وعده‌های وزیر راه و شهرسازی در زمان رأی اعتماد انتقاد کرد.

وی که به عنوان یکی از موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: امروز استیضاح در حالی برگزار می‌شود که پیش از این دو سوال از آقای آخوندی مطرح شده بود. ایشان بعد از دادن وعده‌هایی با اختلاف ۸ رأی وزیر شدند و این رأی شکننده این توقع را ایجاد می‌کرد که به وعده‌هایشان توجه کنند.

وی افزود: اردیبهشت ماه سال ۹۳ اولین سوال از وزیر راه مطرح شد و ایشان گفت که فرصتی برای اجرای تعهداتش نداشته و در نتیجه متقاضی سوال، سوالش را پس گرفت و به رأی نگذاشت. اما امروز همان فرد جزو متقاضیان استیضاح است.

این نماینده مجلس یادآور شد: یک سال بعد من سوالی را از آقای آخوندی در خصوص مسکن مهر مطرح کردم و ایشان همان پاسخ‌هایی را به من دادکه به آقای حاجی داده بود و سوال به رأی گذاشته شد و آقای وزیر با وعده‌هایی که برای حل مشکل دادند با اختلاف یک رأی که بعداً معلوم شد درست نبوده از کارت زرد مجلس خلاصی پیدا کرد.

رسایی ادامه داد: آیا اگر استیضاح سیاسی بود ما اینقدر مماشات می‌کردیم و آیا استیضاح سیاسی اینقدر روند طولانی را طی می‌کند؟

آقای رسایی تخلف نکنید

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ادعای مطرح شده توسط رسایی در صحن علنی مجلس را رد کرد.

لاریجانی پس از سخنان حمید رسایی که در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخن می‌گفت، اظهار کرد: آقای رسایی نکته‌ای را گفتند که در مورد سوال گذشته از وزیر اختلاف یک رأی وجود داشته که بعد مشخص شد درست نبود و از کارت زرد مجلس رهایی یافت.

وی ادامه داد: این مسأله مربوط به هیأت رئیسه است و ما چنین چیزی را تأیید نمی‌کنیم.

در این بین رسایی می‌خواست به لاریجانی در این رابطه پاسخ دهد که رئیس مجلس ادامه داد: آقای رسایی تخلف نکنید، ‌شما اتهامی را به هیأت رئیسه زدید و حالا هیأت رئیسه جواب شما را می‌دهد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: شما حرفی زدید که معلوم شد خلاف بوده و ما چنین حرفی را تأیید نمی‌کنیم و در آن زمان سوال انجام شد و رأی نیاورد.

قرار نبود وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کند

هم‌چنین مهدی کوچک زاده از موافقان استیضاح وزیر راه صحبت‌هایی در نطق خود مطرح کرد که در ادامه با اعتراض طیب‌نیا وزیر اقتصاد و تعدادی از نمایندگان مواجه شد.

این نماینده مجلس در ابتدای نطق خود با اشاره به این که نمایندگان دور وزیر راه جمع شده‌اند گفت: اعضای کابینه‌ای که رئیسش مجلس را به حساب نمی‌آورد، اعضایش هم وقت شنیدن این حرف‌ها را ندارند.

وی ادامه داد:‌ در دو سه هفته‌ی اخیر که پس از تلاش‌های بسیار این استیضاح از قید قضاوت‌ها و برداشت‌های سلیقه‌ای رها شد و در مسیر قانونی قرار گرفت شارلاتانیزم رسانه‌ای خدمتگزار کانون‌های قدرت و ثروت تلاش نمودند که آن را جناحی نشان دهند و ضرب‌المثل کافر همه را به کیش خود پندارد مصداق واقعی پیدا کرد.

کوچک‌زاده افزود:‌ این استیضاح از نظر من که آن را امضاء کرده‌ام صد در صد در خدمت منافع یک جماعت و در مقابله با منافع یک جماعت دیگر است. این استیضاح فریاد بی‌خانمان‌ها و بیهوده‌نشینانی است که از دست ملاکان به ستوه آمده‌اند و به امید سرپناهی همه دارایی خود را در مسکن مهر سرمایه گذاری کردند. البته بر اساس قراردادی که امضاء کنندگان آن جمهوری اسلامی است و نه آقای آخوندی و همان شارلاتان‌های رسانه‌ای حرف بیجای آن مبنی بر مزخرف بودن این طرح را تکرار می‌کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: این استیضاح می‌خواهد منعکس کننده فریاد پابرهنگانی باشد که می‌گوید اگر برای آسفالت کردن فضای بین بلوک‌های مسکن هشتگرد بودجه نیست چطور از ابتدای روستای کوشکه زرد تا دم ویلای آقای جهانگیری بودجه است؟

کوچک‌زاده ادامه داد: این استیضاح می خواهد بغض فروخورده کسانی را بازتاباند که می‌گویند اگر بودجه برای ارتقای حمل و نقل عمومی نیست چطور برای خرید ایرباس، برای سفر رئیس جمهور به نیویورک بودجه است؟

وی سپس خطاب به آخوندی گفت: شما از ۲۰ سالگی معاون وزیر بودید و پس از سالها اشتغال کرسی وزارت‌خانه برای جبران خدماتتان با بودجه وزارت نفت به انگلستان اعزام شدید و پس از اخذ مدرک دکترا خدماتتان را با پذیرش ریاست ستاد فتنه جبران کردید.

کوچک زاده همچنین گفت: این استیضاح فریاد کامیون‌داران مظلومی است که بی هیچ حمایتی در مقابل زورگویی‌های مدیریت گمرک بوشهر در بحث تخلیه بار به حال خود رها شده‌اند چون وابسته به آقایان وزارت اقتصاد نیستند. البته این مساله ربطی به آقای آخوندی ندارد اما ایشان هم هیچ کاری برای این افراد نکرده‌اند.

این صحبت‌های کوچک زاده با اعتراض طیب‌نیا وزیر اقتصاد که در جمع مجلس حاضر بود مواجه شد و برخی دیگر از نمایندگان نیز به کوچک‌زاده معترض شدند.

اما این نماینده اصولگرا نطق خود را ادامه داد و افزود: این اعتراض می‌خواهد حرف جوانان با عرضه و فرهیخته‌ای را منعکس کند که می‌گوید برخی از کمبود بودجه را می‌توان از فروش زمین‌ها و واحدهای تجاری مسکن مهر تامین کرد. این استیضاح، استیضاج متعهدان به عهد علیه وزیری است که موقع رای اعتماد خودش و رئیسش هزار وعده و وعید بیجا به مردم دادند، اما دریغ از عمل به یکی از آنها.

وی افزود: رئیس جمهور قرار بود صد روزه مشکلات را حل کند اما امروز دو سال می‌گذرد. قرار بود به درد مردم برسد، نه این که وزیر خود را مامور دست دادن با شیطان کند.

هاشمی: آقای وزیر چرا چرخ هواپیماها باز نمی‌شود؟

سیدمهدی هاشمی نیز اظهار کرد: آقای وزیر راه پاسخگو باشید که چرا چرخ هواپیماها باز نمی‌شود و آمار سوانح هوایی در زمان مدیریت شما افزایش یافته و ۲۲۰ درصد بالاتر از استاندارد جهانی است؟

این نماینده مردم تهران که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت: اظهار کرد: بر اساس آمار از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ روندی کاهشی سوانح هوایی داشتیم و از سال ۲۰۱۱، ۱۸ برابر استاندارد بین‌المللی سوانح هوایی داشتیم اما در سال ۲۰۱۵ طبق پیش‌بینی‌ها ۲۲۰ برابر عرف جهانی حوادث هوایی داشتیم که این نشان از بی‌برنامگی وزارت راه در عرصه هوایی است. چرا در مورد سقوط هواپیمای آنتونف کسی بازخواست نشد و چرا تاکنون بارها و بارها چرخ هواپیماها باز نشده است؟

وی با انتقاد از حضور وزیر راه در مجامع غیرمرتبط با وظایف خود گفت: اینکه بیماری‌های مزمن بانکی در کشور داریم مشکل درستی است و از رئیس جمهور و وزرای اقتصادی برای تدوین برنامه و تأکید بر نگرانی‌های اقتصادی قدردانی و تشکر می‌کنیم اما چرا وزیر راه پیگیر مسائلی است که به وی مربوط نیست در حالی که برای کارهای مربوطه و پیگیری‌های حیطه خود وقت نمی‌گذارد و حتی برای نمایندگان اقلیت نیز هیچ فرصتی قرار نمی‌دهد؟

سپس وزیر مسکن، راه و شهرسازی در دفاع از عملکرد خود به سخنرانی پرداخت.

گزیده سخنان وزیر راه را در ادامه می خوانید:

یک بار روز رای گیری و سه بار در جلسه سوال از وزیر موفق به قانع کردن نمایندگان شدم. با این وجود به جریان افتادن استیضاح بنده جای سوال دارد. تظاهر به اقدام نمی‌کنم بلکه برنامه‌های واقعی نوشته و آنها را در دست اجرا دارم.

وزارت مسکن ۵۶ هزار کارمند و دهها هزار پیمانکار و مشاور دارد. همانطور که می‌دانید با مطرح شدن استیضاح کل زیر مجموعه متاثر از استیضاح می‌شود اما بنده به هیچ وجه اجازه ندادم سر سوزنی عملکرد همکارانم تحت الشعاع این استیضاح قرار بگیرد. در حال حاضر بستر جذب ۲۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری جدید را با زحمت زیاد و قانع کردن تک تک سرمایه گذاران در دست اجرا داریم.

پس از فرمایشات رهبری در خصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جزو اولین وزارت‌خانه‌هایی بودیم که برنامه و نقش راه طراحی کردیم.

روش‌های اجرایی تهیه کردیم و به توصیه‌های کلی اکتفا نکردیم، در دفاعیه خود به تدریج برنامه‌های وزارتخانه‌ها را ارائه خواهم کرد، در زمان اخذ رای اعتماد بر حفظ حقوق شهروندی تاکید داشته‌ام و در ادامه گزارش خواهم داد که در این زمینه چه اقدامات بزرگی در وزارتخانه راه و شهرسازی صورت گرفته است و ملاحظه خواهید کرد که چگونه مباحث شفافیت، صداقت و مبارزه با فساد را به شکل گسترده در سطح وزارتخانه پیاده ساختیم.

قیمت نفت ۱۰۶ دلار بشکه‌ای به ۴۲ دلار کاهش یافته، ۶۰ درصد درآمدهای نفتی نیز کاهش یافته و برای همه محسوس است که دولت در تنگنای مالی کم نظیری در تاریخ ایران قرار گرفت، لذا اطمینان دارم که می‌دانید امکان تخصیص اعتبارات عمرانی در سال جاری در وضعیت مناسبی نبود و با تمام لطف و پیگیری سازمان مدیریت و برنامه و بودجه در حوزه حمل و نقل، کمتر از هزار میلیارد تومان از ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته‌ایم. وزارتخانه راه و شهرسازی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قرارداد دارد، وزارتخانه توانست علارغم تمامی تنگنا‌ها، تمام پروژه‌ها را فعال نگه داشته و تعطیل نکند، می‌دانید قدرت وام دهی بانک‌های ایران به کمتر از ده درصد از تولید ناخالص ملی ایران کاهش پیدا کرده، در واقع ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تنها کل تسهیلاتی که در بانک‌های کشور به ما داده می‌شود و حداکثر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید است که دربخش صنعتف خدمات، کشاورزی، مسکن و سایر بخش‌ها داده شود.

۱۰۰هزار میلیارد تومان نسبت به کل تولید ناخالص ملی ایران کمتر از ده درصد است و از آنجایی که ماموریت بزرگی برای خروج از رکود و توسعه ایران و رشد بالای ۸ درصد که مورد انتظار مقام معظم رهبری است، داریم، دولت در شرایط سختی قرار گرفته و لازم است با همدلی و هم زبانی از تنگنای سخت مالی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه ایشان دو رویکرد اصلی که یکی درون‌زا و دیگری رویکرد برون‌گرا است را برای ما تعیین کرده‌اند، افزود: مفهوم رویکرد درون‌زا این است که ما بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های اقتصادی ایران داشه باشیم و ما در وزارت راه و شهرسازی چگونه به آن عمل کرده‌ایم و از عواملی که وابسته به شوک‌های مختلف اقتصادی است، جلوگیری کنیم و به ثبات اقتصادی دست یابیم، ثبات اقتصادی که وابسته به سرمایه‌گذاری مردم باشد.

هم سهم خودمان را در بازار جهانی افزایش دهیم و هم از منافع آن بهره ببریم و از دانش فنی، سرمایه و بازار جهانی استفاده کنیم.

تلاش ما بر این بوده به تمام شبکه‌های راه‌های آسیا وصل شویم، تلاش ما بر این بوده تا بتوانیم تمام پایانه‌های مرزی ایران را بازسازی کنیم. تمام کسانی که در مرز حضور دارند، می‌دانند که چطور در جهت نوسازی پایانه‌های مرزی فعالیت کردیم. مردمی که وارد ایران می‌شدند و یا می‌خواستند از آن خارج شوند، در چه فضاحت و گرفتاری‌هایی در پایانه‌های مرزی ایران بودند.

در کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، آذربایجان‌غربی تمام پایانه‌ها را علی‌رغم نداشتن بوجه دولتی بازسازی کردیم. اکثر پایانه‌ها را مکانیزه کردیم تا مدت توقف مردم و رانندگان در این پایانه‌ها کاهش یابد.

نماینده چابهار می‌تواند شهادت دهد که بندر شهید بهشتی چگونه و با چه سرعتی در حال ساخت و ساز است. چگونه در حال عملیاتی کردن راه‌آهن چابهار به بیرجند هستیم و در واقع می‌تواند تمام شرق ایران را به آبادانی برساند. نمایندگان شرق کشور کاملا در جریان هستند و جدیت ما را با رگ و پوست خود حس می‌کنند.

نمایندگان بنددرعباس می‌دانند چگونه در این شرایط بی‌پولی در حال توسعه فازهای ۲ و ۳ بندر شهید رجایی هستیم. نمایندگان خوزستان در جریان طرح‌های بزرگ در توسعه بنادر جنوب کشور و بندر امام خمینی (ره) هستند. نمایندگان شمال کشور شاهد آبادی بندر امیرآباد هستند. بندر انزلی دو هفته پیش، افتتاح جدید داشت. تمام چیزهایی که بیان شد برنامه‌های عملیاتی برای تحقق یک فرمانی است که از سوی رهبری صادر شده است. ما اقدام عملی انجام می‌دهیم و برنامه واقعی می‌نویسیم و تظاهر به اقدام نمی‌کنیم.

صنعت حمل و نقل هوایی بیشترین آسیب را از تحریم دید، این آسیب چه در بخش ناوبری ناوگان و فرودگاه‌ها رخ داده است. از صنعت هوانوردی در لبه فناوری جهان است و سیستم ناوبری پیشرفته‌ترین فناوری جهان است. بیش از ۱۱ سال در سیستم ناوبری ایران هیچ سرمایه‌گذاری نشده است. فرودگاه مهرآباد که بیش از ۱۰ میلیون مسافر در سال جابجا می‌کند، بیش از ۴۰ سال است که تعمیر اساسی نشده است.

همه احساس کرده‌اند که وضعیت فعلی فرودگاه‌های کشور در شأن مردم ایران نیست و باید ارتقا یابند، در فرودگاه مهرآباد تمام کنترل‌های بی‌مورد از بین رفته و مردم به راحتی در فرودگاه پذیرش می‌شوند و در این راستا ۷۰ سانتیمتر بتن‌ریزی صورت گرفته و محل‌های مناسب و جدیدی برای پارک هواپیماها ایجاد شده است.

باند ۲۹ راست فرودگاه که ۴۰ سالی مورد تعمیر قرار نگرفته بود، در حال حاضر تعمیر اساسی شده و قصد داریم باند ۲۹ چپ فرودگاه را نیز تعمیر کنیم. بحث ایمنی که رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کردند، راهکارهایی اینگونه دارد و باید باند فرودگاه‌ها در این راستا به صورت کامل آماده شود.

برای نوسازی بحث ناوبری حدود ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته و این در حالی است که ۱۱ سال بود که در بحث ناوبری سرمایه‌گذاری انجام نشده بود.

اتفاقات اوکراین باعث شد میزان ترافیک عبوری از آسمان ایران از حدود ۵۰۰ هواپیما به بیش از یک‌هزار هواپیما افزایش یابد که این عبور به سیستم پیشرفته‌ای نیاز دارد و ما مفتخریم که این کار بدون رخ دادن هیچ حادثه‌ای صورت می‌گیرد و تمامی شرکت‌های هوایی دنیا علاقه‌مند به عبور از آسمان ایران هستند.

سال‌های برای توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) انتظار کشیده بودیم که خوشبختانه ترمینال ۲ فرودگاه با نام سلام تا ۱۰ دیگر افتتاح می‌شود و در این راستا من هیچ تبلیغی نکردم، حتی به معاون اول رئیس جمهور نیز گزارش ارائه ندادم و این ترمینال بدون استفاده از اعتبارات دولتی افتتاح خواهد شد و باعث حل مشکلات می‌شود و ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) را به دو برابر افزایش خواهد داد.

تمامی تجهیزات ترمینال سلام سفارش داده شده و انشاالله در سال جاری ترمینال ۲۲ میلیون نفری فرودگاه امام با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح خواهد شد. آیا فکر می‌کنید این کارها به صورت تصادفی انجام شده است؟ حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که از پروژه‌ها بازدید کرده‌اند، در جریان هستند که برای تک‌تک این پروژه‌ها وقت گذاشته شده و بررسی‌های فنی و اقتصادی و مالی صورت گرفته تا امکان جذب سرمایه‌گذار ملی و بین‌المللی فراهم شود.

تنها اقدامات صورت گرفته به فرودگاه امام خمینی (ره) محدود نمی‌شود، بلکه ۷ ترمینال بزرگ بین‌المللی در حال ساخت است و ترمینال فرودگاه کرمان به صورت صددرصد توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام شده و نمایندگان مردم کرمان در مجلس می‌دانند که این ترمینال بزرگ می‌تواند، ظرفیت فعلی فرودگاه کرمان را به ۵ برابر افزایش دهد.

فرودگاه‌های بین‌المللی اهواز و بوشهر و ترمینال‌های شیراز، مشهد و اصفهان انشاالله توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توسعه خواهد یافت و وابستگی‌ها کاهش می‌یابد و نباید فراموش کرد انجام این کارها نیاز به کار کارشناسی، اندیشه و خلق اعتماد دارد تا بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند و ما برای نوسازی کامل صنعت هوانوردی ایران برنامه داریم و در حال حاضر با وجود تحریم‌ها بیش از ۱۲ هواپیما به ناوگان هوایی کشور وارد شده و عمر ناوگان هوایی ایران ۳۲ ماه کاهش یافته است.

برنامه خرید ۱۱۴ هواپیمای جدی به صورت اجاره‌ای و همچنین اجاره به شرط تملیک وجود دارد که مذاکرات در این رابطه بدون حضور دلالان صورت گرفته تا وضعیت نابسامان فرودگاه‌های کشور سامان یابد.

دوستان درباره ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم سوال می‌پرسند که باید توجه داشت چه کسی اجرای این ماده را آغاز کرده است؟ ماده ۱۶۱ تا سال ۹۲ اصلا اجرایی نشده بود و در سال ۹۳ و ۹۴ اجرایی شده است.

دوستانی که با صنعت ریلی آشنا هستند، می‌دانند که این دوره رستاخیز مجدد صنعت ریل ایران است. همچنین بیش از ۳ هزار کیلومتر از راه‌های کشور بازسازی شده و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از خطوط راه‌آهن ۲ الی ۴ خطه شده‌اند و نباید فراموش کرد قبلا برای ورود به تهران، قطارها معطل می‌شدند.

راه‌های خروجی ریلی تهران نیز ۳ الی ۴ خطه شده‌اند و در حال حاضر دوخطه شدن خط ریلی کرج به قزوین در حال اجرا است و همچنین کارهایی در زمینه دوخطه کردن راه‌آهن قزوین به زنجان در حال انجام است. نکته دیگر اینکه کارهای مربوط به هوشمند کردن سیستم ریلی تهران - مشهد و برقی کردن این خط نیز در حال اجرا است.

برای اولین بار در وزارت راه و شهرسازی موضوع حمل و نقل حومه‌ای مطرح شده و روزی ۶ قطار از حومه تهران مانند شهرهای شهریار و شهر قدس مسافر جابجا می‌کند و این در حالی است که قبلا با خودرو این کار صورت می‌گرفت. همچنین کارهایی برای ۶ خطه شدن ریلی تهران- قم صورت گرفته و خط تهران- ورامین نیز رشد قابل توجهی کرده است.

در دو سال گذشته پایه‌گذاری‌هایی انجام گرفته تا از وضعیت فلاکت‌بار عبور و مرور شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز و قم خارج شویم و همچنین در حال حاضر روزانه بیش از یکصدهزار خودرو در مسیر تهران- کرج در حال عبور هستند که باید با توسعه راه‌آهن حومه زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت را فراهم کنیم.

برنامه‌های اصلی وزارت این است که شبکه راه‌های ایران درجهت افزایش صادرات و اقتصاد مقاومتی به شبکه راه‌های آسیایی متصل شود.

فقط سال گذشته ۱۵۰۰ کیلومتر آزادراه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جذب شد که هر کیلومتر میانگین ۱۰ میلیارد تومان است یعنی ۱۵ هزار میلیارد تومان؛ این به مفهوم توجه به اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی و جلب بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران است٬ این‌ها شعار نیست آزادراه‌هایی زیرساخت است و یک به یک افتتاح خواهند شد.

انشالله همه نمایندگان با حوزه‌های انتخابی خود آشنا هستند در این مدت در بحث بهسازی راه‌های ایران سال ۹۲ که رشد زیادی نسبت به سال ۹۱ داشت ۵ میلیون تن آسفالت و سال گذشته ۱۰ میلیون تن آسفالت ریخته شد و امسال هم ۱۵ میلیون تن آسفالت ریخته خواهد شد٬کدام نماینده است که بگوید حداقل یک جاده در حوزه انتخابی‌اش مورد ترمیم و مرمت قرار نگرفته است.٬ اتفاق بزرگی در بحث نگهداری شبکه راه‌ها صورت گرفته و در حفظ جان مردم و ارتقای کیفیت خدمتداری به راه‌ها صورت گرفته است.

تمام مراکز خدماتی و بین راهی از طریق مناقصه در حال واگذاری است٬چن دصد مجتمع خدمات رفاهی در ایران برای سرمایه‌گذاری عرضه شده٬ وزارت پشتوانه اصلی صنعت گردشگری است که این صنعت اگر بخواهد رشد کند متکی به حمل و نقل درست خواهد بود.

دوستان گفتند چقدر روستا را می‌شناسید٬ یک جمله بگویم هیچ ادعایی ندارم و خاک پای مردم ایران هستم ولی در ۴ سال ابتدای انقلاب عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم دوستان جهادسازندگی آقیان جهانگیری٬هاشمی٬حجتی و زنگنه در جریان هستندکهحداقل ۴ سال مسئول جهاد سازندگی بودم٬بعد از آن هم ۶ سال رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودم و فقط کارم روستا و بخش راه روستایی بود.

سال گذشته علی‌رغم این‌که یک ریال هم برای راه روستایی در بودجه نداشتیم با این وجود ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی اجرا شد٬در همین دوره بنده ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی ایجاد شد٬بیش از ۲ هزار کیلومتر راه روستایی جدید برای هفته دولت افتتاح و ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر هم روکش شده است. از جباری بپرسید که چقدر برای آسفالت راه مهران لمزان درخواست کرد و بعد از ده‌ها سال این محور آسفالت شد.

اگر به هر دلیلی می‌خواهید استیضاح کنید حق قانونی شماست و ما هم باید پاسخگو باشیم ولی خواهش می‌کنم انصاف را رعایت کنید.

پس از این بخش از سخنان وزیر راه مخالفان استیضاح وزیر به دفاع از عملکرد آخوندی پرداختند. آرامی سخنگوی کمیسیون عمران و محمد رضا باهنر از عملکرد وزیر دفاع کردند.

پس از زارعی و هاسمی باز هم به عنوان موافقان استیضاح به نقد عملکرد وزارت راه پرداختند.

در گام بعدی وزیر راه آخرین دفاعیات خود را صورت داد. آخوندی در این بخش از سخنانش اقدامات وزارتخانه در حوزه مسکن مهر و مقابله با فساد را تشریح کرد.

در پایان رای گیری برای موافقت یا مخالفت با استیضاح وزیر راه انجام شد که نمایندگان با ۷۲ رای موافق، ۱۷۵رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج