جاباما
۲۵۲۸۵۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

دو کشوری که برای اولین بار نوبل گرفتند

روزهای هیجان انگیز معرفی برندگان جوایز نوبل علمی به پایان رسید، رویدادی که اتفاقات جالب توجهی نیز در خود نهفته داشت.

خبرگزاری مهر: ماراتن معرفی برندگان جوایز نوبل سال ۲۰۱۵ در روز دوشنبه ۵ اکتبر (۱۳ مهر) آغاز شد. کمیته نوبل مستقر در استکهلم سوئد صد و شمین جایزه نوبل این بخش را به طور مشترک به «ویلیام کمپل» از ایرلند و «ساتوشی اومورا» از ژاپن و «یویو تو» از چین اعطا کرد.

بر اساس اعلام کمیته نوبل پزشکی کمپل و اومورا به دلیل تحقیقاتشان در زمینه عفونتهای ناشی از انگل کرم گرد و یویو تو به دلیل کشفیاتش برای درمان مالاریا موفق به دریافت این جایزه شدند.

جایزه نوبل پزشکی امسال درحالی به این سه دانشمند به طور مشترک اهدا شد که برای نخستین بار در تاریخ بود که یک چینی موفق به دریافت این جایزه می شود.

کمیته جایزه نوبل پزشکی در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد: اینها بیماری هایی هستند که سالانه میلیون ها تن در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهند و مایه مباهات است که دستاوردهای این محققان به کاهش آلام و دردهای میلیونها تن در گوشه و کنار جهان منجر می شود.

در روز دوم ماراتن اعلام جوایز نوبل، آکادمی علوم سلطنتی سوئد در استکهلم برندگان جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۵ را اعلام کرد که بر این اساس یک ژاپنی و یک کانادایی موفق به کسب جایزه امسال فیزیک شدند.

«تاکاکی کاجیتا» از ژاپن و «آرتور بی مک دونالد» از کانادا به دلیل تحقیق در زمینه نوسان «نوترینوها» که نشان می دهد این ذرات جرم دارند، برندگان جایزه نوبل فیزیک امسال شدند.

نوترینو یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی بوده و به ندرت وارد برهمکنش می‌شود. نوترینو به معنی «کوچک خنثی»، معمولا با سرعتی نزدیک به حرکت می‌کند، از نظر الکتریکی خنثی بوده و قادر است از درون مواد تقریبا بدون هیچ برهمکنشی عبور کند.

برندگان یکصدونهمین جایزه نوبل فیزیک درحالی معرفی شدند که تا پیش از این ۱۰۸ مورد از این جایزه از سال ۱۹۰۱ اعطا شده بود و تنها در سالهای ۱۹۱۶،۱۹۳۱،۱۹۳۴،۱۹۴۰،۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ بود که جایزه نوبل فیزیک به کسی اعطا نشد.

فلسفه عدم اعطای جایزه نوبل در این سالها از سوی بنیاد نوبل اعلام شده است. بر این اساس اگر در طول سالی که دستاوردهای علمی این عرصه آنچنان ارزشی نداشته باشد که مفتخر به دریافت جایزه نوبل شود، پولی که برای این منظور در نظر گرفته می شود تا سال بعد از آن حفظ می شود که نمونه بارز آن به سالهای دو جنگ جهانی اول و دوم مربوط می شود.

در تاریخ اعطای جوایز نوبل (و تا پیش از معرفی برندگان امسال) تاکنون ۴۷ دانشمند به طور انفرادی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده بودند. همچنین در ۳۱ مورد جایزه به برندگان مشترک (دو برنده ) اعطا شده و در ۳۰ مورد نیز جایزه نوبل فیزیک به برندگان مشترک (سه برنده) ارایه شده بود.

در تاریخچه نوبل فیزیک، جان باردین تنها دانشمندی است که دو بار موفق به دریافت این جایزه شده است.

درحالی که متوسط سن دریافت کنندگان جایزه نوبل فیزیک ۵۵ سال است، لاورنس براگ در زمان دریافت این جایزه تنها ۲۵ سال سن داشت تا جوان ترین دانشمندی باشد که این جایزه را دریافت می کند. همچنین ریموند دیویس که در سال ۲۰۰۲ این جایزه را دریافت کرد ۸۸ سال سن داشت تا مسن ترین برنده تاریخ نوبل فیزیک تا این لحظه لقب بگیرد.

نکته قابل تأمل حضور بسیار کمرنگ زنان در میان برندگان جایزه نوبل است. تنها ماری کوری (۱۹۰۳) و ماری میر (۱۹۶۳) موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده اند.

در روز سوم اعلام جوایز نوبل، برندگان صد و هفتمین جایزه نوبل شیمی اعلام شدند.

بر این اساس «توماس لیندال» از سوئد، « پل مودریچ» از آمریکا و « عزیز سانکار» از ترکیه موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی امسال شدند. این جایزه به دلیل تحقیقات این دانشمندان در حوزه مکانیزم ترمیم دی ان ای به صورت مشترک به آنها اعطا شد.

یکی از نکات جالب توجه درخصوص معرفی برندگان جوایز نوبل ۲۰۱۵، انتخاب یک دانشمند ترکیه ای آن هم برای نخستین بار در تاریخ بیش از صد ساله آکادمی علوم سلطنتی سوئد بوده است.

برندگان صد و هفتمین جایزه نوبل شیمی در حالی معرفی شدند که از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی ۱۰۶ جایزه نوبل شیمی اهدا شده و تنها در ۸ سال چنین مراسمی برگزار نشده بود.

تا سال ۲۰۱۴، ۶۳ جایزه نوبل شیمی به یک برنده در هر سال، ۲۳ جایزه به دو برنده و ۲۰ جایزه نیز به سه برنده به طور مشترک اهدا شده بود.

تا پیش از معرفی برندگان امسال جایزه نوبل شیمی، میانگین سن برندگان جایزه نوبل شیمی ۵۸ سال بوده است. با این حال فردریک ژولیت در سال ۱۹۳۵ درحالی موفق به دریافت این جایزه ارزشمند به طور مشترک با همسرش یعنی ایرین ژولیت شد که تنها ۳۵ سال سن داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج