۲۵۳۶۲
۳۰ نظر
۷۴۱۷
۳۰ نظر
۷۴۱۷
پ

آشنایی با اصطلاحات ویژه در هنگام خرید خودرو

قصد داریم شما را با معنای برخی از اصطلاحات خودرویی و عملکرد تجهیزات مدرن اتومبیل ها آشنا سازیم و برای این کار ابتدا به سراغ سیستم های نسبتا ساده می رویم.

روزنامه هفت صبح: امروزه روند پیشرفت تکنولوژی و ابداع تجهیزات مدرن به قدری سرعت گرفته که هر روز با خبری جدید در این زمینه مواجه می‌شویم. حتی اگر آخرین مدل از هر وسیله را خریداری کنید، طولی نمی‌کشد که مدلی جدیدتر و کامل‌تر از آن به بازار معرفی می‌شود.

مساله از آنجایی شروع می‌شود که شما برای خرید یک کالا به بازار می‌روید، اما تنوع امکانات و گستردگی ویژگی‌های جدید آنها، تصمیم گیری را برای تان مشکل می‌سازد. احتمالا با واژه‌ها و اصطلاحات جدیدی رو به رو می‌شوید که حتی تا به حال اسم آن‌ها را نشنیده اید. در مورد بازار خودرو نیز همین مساله صدق می‌کند.

خودروسازان همواره تلاش می‌کنند که آخرین تکنولوژی روز را در ساخت محصولات خود به کار برند و امکانات و تجهیزات مدرن را روی مدل‌های جدید عرضه کنند، اما در کنار این امر، اطلاعات مشتریان نیز باید توسط مراجع معتبر به روزرسانی شود.

در ادامه قصد داریم شما را با معنای برخی از اصطلاحات خودرویی و عملکرد تجهیزات مدرن اتومبیل‌ها آشنا سازیم و برای این کار ابتدا به سراغ سیستم‌های نسبتا ساده می‌رویم.

سیستم ترمز ABS

آشنایی با اصطلاحات ویژه در هنگام خرید خودرو

Anti-Lock Brake System یک سیستم ضدقفل برای ترمز بوده که به هنگام ترمزگیری، با قطع و وصل کردن ترمزها، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. در خودرو‌هایی که این سیستم وجود ندارد، قفل شدن چرخ‌ها باعث انحراف و سرخوردن خودرو می‌شود.

سیستم EBD

این سیستم روی ترمز ABS نصب می‌شود و وظیفه توزیع الکترونیکی نیروی بین ترمز بین چرخ‌ها را به عهده دارد.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP

این سیستم در بعضی از خودرو‌ها با نام‌های دیگری، چون DSC و ESC هم شناخته می‌شود. سیستم‌های کنترل پایداری با کمک سنسور‌های مختلف، شرایط خودرو را آنالیز کرده و به وسیله ایجاد تغییر در قدرت موتور، گشتاور چرخ ها، از سرخوردن اتومبیل در پیچ‌ها جلوگیری کرده و پایداری را بهبود می‌بخشد.

سیستم ترمزگیری اضطراری:

این سیستم با نام‌هایی مانند BA، BAS و EBA روی خودرو‌ها عرضه می‌شود و عملکرد آن به این صورت است که اگر در شرایط اضطراری، پدال ترمز را به طور ناگهانی و با شدت زیاد فشار دهید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو مهیا می‌سازد.

آشنایی با اصطلاحات ویژه در هنگام خرید خودرو

فرمان حساس به سرعت

این سیستم در اکثر اتومبیل‌های امروزی دیده می‌شود و نقش بسزایی در جلوگیری از واژگون شدن خودرو دارد. در واقع عملکرد آن بدین صورت است که هرچه سرعت خودرو بیشتر شود، فرمان آن نیز سفت‌تر می‌شود، زیرا عملکرد فرمان هیدرولیک، بسیار نرم بوده و چرخش آن‌ها در سرعت‌های بالا ممکن است موجب به هم خوردن تعادل خودرو شود.

جعبه دنده تیپ ترونیک

گیربکس تیپ ترونیک، نوع کامل تری از گیربکس اتوماتیک بوده که امکان تعویض دنده به صورت دستی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. به این صورت که اهرم تعویض دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار داده و با حرکت آن به صورت جلو و عقب و یا چپ و راست، دنده‌ها را به صورت دستی تعویض می‌نمایید.

پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان

بعضی از اتومبیل‌هایی که گیربکس تیپ ترونیک داشته باشند از این سیستم نیز بهره می‌گیرند تا لذت رانندگی افزایش یابد. در این اتومبیل‌ها راننده می‌تواند با استفاده از پدال‌های تعبیه شده در پشت و یا روی فرمان، تعویض دستی دنده‌ها را انجام دهد. از این سیستم ابتدا در خودرو‌های فرمول یک استفاده می‌شد.

سیستم استارت و ورود بدون کلید

این سیستم که Keyless Go Starter نام دارد در بسیاری از خودرو‌ها به صورت استاندارد یا آپشن عرضه می‌شود. عملکرد آن به این صورت است که راننده با دارابودن یک سوئیچ یا کارت هوشمند به فاصله یک متری خودرو رسیده و قفل در‌ها به صورت اتوماتیک باز می‌شود. سپس بعد از بازکردن در‌ها می‌تواند با فشاردادن دکمه Start و نگه داشتن پدال ترمز اتومبیل را روشن کند.

آشنایی با اصطلاحات ویژه در هنگام خرید خودرو

تهویه مطبوع اتوماتیک

در خودرو‌هایی که مجهز به این سیستم باشند، سرنشینان فقط دمای موردنیاز خود را انتخاب می‌کنند و سپس سیستم تهویه مطبوع با استفاده از سنسور‌های حرارتی وظیفه تنظیم دما را عهده دار می‌شود. البته شما می‌توانید دور چرخش فن را نیز به صورت دلخواه تنظیم کنید. بعضی از خودرو‌ها دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم چندگانه هستند، یعنی هریک از سرنشینان به طور مستقل می‌توانند دمای موردنیاز محدوده خود و دور فن را تنظیم کنند.

سیستم حافظه صندلی، فرمان و آینه ها

این سیستم برای خانواده‌هایی که همه اعضای آن از یک خوردو استفاده می‌کنند بسیار مناسب است و هریک از اع ضا می‌توانند باتوجه به تعداد حافظه ها، وضعیت صندلی، فرمان و زاویه آینه‌ها را تنظیم کرده و در یکی از حافظه‌های تعبیه شده، ثبت نمایند تا در صورت استفاده از خودرو، با فشاردادن کلید معین، وضعیت مطلوب خود را مهیا سازند.

سقف شیشه‌ای (پانورامیک)

این مدل از سقف به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده و در بسیاری از اتومبیل‌های جدید دیده می‌شود. با وجود سقف پانورامیک، فضای کابین بسیار دلبا زو روشن‌تر به نظر می‌رسد و شما به راحتی می‌توانید آسمان را از داخل خودرو مشاهده کنید.

ساختار این سقف به صورت دو سانروف تمام شیشه‌ای بوده که یک ستون عرضی آن‌ها را از هم جدا کرده است. بدین ترتیب امکان بازشدن سانروف برای سرنشینان جلو یا عقب فراهم شده و در صورت تمایل با کشیدن یک محافظ پرده‌ای می‌توانید از ورود نور جلوگیری کنید.

دکمه‌های چندکاره روی فرمان

دکمه‌های مختلفی هستند که به صورت فابریک روی فرمان خودرو تعیه شده و با استفاده از آن‌ها می‌توانید تنظیمات سیستم صوتی و کامپیوتر سفری را کنترل نمایید.

سیستم Head Up Display یا همان نمایشگر سربالا: این سیستم ابتدا در هواپیما‌های جنگی استفاده می‌شد و حالا به دنیای خودرو راه یافته است. باوجود این سیستم اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، وضعیت دنده و دور موتور به وسیله لیزر روی شیشه جلوی خودرو و در مقابل چشمان راننده نمایش داده می‌شود.

رادار

رادار نصب شده روی اتومبیل‌ها وظیفه تشخیص فاصله با اتومبیل جلویی را برعهده دارد و گاهی با نصب رادار‌های مختلف در دو طرف خودرو (سیستم تشخیص نقطه کور)، فاصله‌ای جانبی نیز بررسی می‌شود. سیستم رادار با کمک سیستم کروز کنترل پیشرفته، از برخورد خودرو با دیگر خودرو‌ها (در جلو و یا اطراف) جلوگیری می‌کند.

سیستم دید در شب یا نایت ویژن

این سیستم در تاریکی شب با کمک دوربین مادون قرمز، تصویر روشن تری از مسیر را روی مانیتور خودرو نمایش می‌دهد، البته در خودروهایی، چون مرسدس بنز S-Class یا ب ام و سری ۷ این سیستم با کمک سنور‌های حرارتی و رادارها، وجود اشیاء زنده و غیرزنده را در مقابل خودرو تشخیص داده و به وسیله سیستم‌های هشداردهنده و ترمز خودکار، از تصادف جلوگیری می‌کنند.

سنسور‌های پارک

این سنسور‌ها در بعضی از اتومبیل‌ها علاوه بر سپر عقب، روی سپر جلو نیز نصب می‌شوند و به هنگام پارک کردن با ایجاد آلارم صوتی متغیر، شما را از فاصله برخورد مطلع می‌سازند. البته بعضی از اتومبیل‌ها نیز علاوه بر این سیستم، دوربین دید عقب و سیستم کمک پارک را دارا هستند.

آشنایی با اصطلاحات ویژه در هنگام خرید خودرو

سیستم مکش درها

این سیستم روی اکثر سدان‌های مجلل دیده می‌شود و عملکرد آن بدین صورت است که بدون نیاز به نیروی اضافی، در را در جلوی قفل رها می‌کنید و سپس با استفاده از سیستم مکش، در به آهستگی و به طور اتوماتیک بسته می‌شود.

سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها: این سیستم با کمک سنسور‌های نوری و باتوجه به میزان تاریکی مسیر، چراغ‌ها را روشن می‌کند. البته در حال حاضر نوع هوشمندی از این چراغ‌ها نیز در بعضی خودرو‌ها دیده می‌شود که میزان تابش نور را در مقابل خودرو‌هایی که از مقابل می‌آیند کمتر می‌کند و از آزار دیدن چشم راننده مقابل، جلوگیری می‌کند.

امروزه روند پیشرفت تکنولوژی و ابداع تجهیزات مدرن به قدری سرعت گرفته که هر روز با خبری جدید در این زمینه مواجه می‌شویم. حتی اگر آخرین مدل از هر وسیله را خریداری کنید، طولی نمی‌کشد که مدلی جدیدتر و کامل‌تر از آن به بازار معرفی می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرزاد

      ااااا اینام اختراع شده؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • مهدی

        البته که تولید شده ولی روی خودرو های ساخت ایران قابل نسب نیست

    • بدون نام

      و ما همچنان از خودروی پیکان برای وسیله نقلیه استفاده میکنیم! :دی
      خیلی ام عاااااااااالی

    • محسن

      از پراید که بهتره !!!!!!!!!!!

    • مهدی

      سلام دوستان تنظیم صندلی بر روی حاظه و ست کردن ان رو بی زحمت روششو بگین

    • سعید

      سلام خدمت دوستان
      این امکانات ذکر شده شاید برای خیلی ها عجیب و یه چیز ارمانی باشد ولی کسانی که در این رشته فعالیت دارند و علم خودویی اپدیتی دارند امری عادی است
      در کشور خودمون صنعتگران خودرو متاسفانه فقط به شکل ظاهری خودرو توجه میکنند
      هزار ماشاله نزدیک 30 مدل پراید داریم که هیچ آبشن جدید و به روزی روی هیچکدام از این مدل ها نمیباشد
      امید است که کشور اسلامی ایران با توجه به ظرفیتهایی که دارا میباشد هرچه سریع تر در این عرصه پیشرفت کند

    • ممد

      *****************************توجه****** توجه*******************************************
      امید است که کشور اسلامی ایران با توجه به ظرفیتهایی که دارا میباشد هرچه سریع تر ساخت فرغون را شروع کند.

    • پراید

      از اینا پراید داره؟

    • علی

      از اینکه اینقدر ساده و روان اصطلاحات را توضیح دادید بسیار متشکرم ولی ایکاش اصطلاحات لاتین انرا هم کنار شان قرار میدادید باتشکر از شما

    • محمد

      بازم خداروشكر كنيم فرشته كوچكمون اومد به بازار
      پرايد وانت خداييييييييييي همه كارشون لنگ. بوووووود

    • حامد

      ممنون از مطلبتون

    • رضا

      رادارها کجا نمایش میدن اطلاعات رو روی مونیتور یا

    • آرش

      فقط وانت نیسان بقیش سوسول بازیه

    • صمد

      .با سلام بسیار عالی بود ممنون

    • علی

      فق نیسان آبی دو در شاسی بلند

    • محمد

      فقط نیسون آبی

    • علی

      تنها راه رسیدن به خدا شرکت سایپا با این ماشیناشه

    • mhn

      پرده جانبی در خودرو یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ممنون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه جور ایربگ هست که در کنار سرنشین یا راننده باز میشه

      • امیررضاپرده جانبی یا همون ایرب

        پرده جانبی یا همون ایربگ در تصادف ز جوانب خودرو عمل م

    • بدون نام

      ممنونم بابت توضیحات عالی تون

    • محمد

      سلام ، مطالب مفيدي بود ممنون
      بفرماييد كه فرمان نيم دور يعني چي !؟

    • MASIH

      خيلي عالي بود. ممنون از اطلاعاتي كه دادين

    • بدون نام

      عالی بود

    • بدون نام

      بسیار ع

    • حسین

      اقا خداوکیلی اینایی که این بالا توضیح داده ینی چی رو موتور سیکلت منم میشه بزارن ؟!؟!اصلا نمیفهمم هواپیمای جنگی و رادار و اینا رو ماشین؟؟؟؟؟؟مگه میشه

    • امیر

      لطفا یکی بهم بگه اتاق وسط چیه؟
      ازرا اتاق وسط با از را چه تفاوتی داره ممنون میشم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به ازرا مدل ۲۰۱۱ میگن اتاق وسط دوست عزیز

    • بدون نام

      سلام و درود من محمد هستم فارغ تحصیل رشته مکانیک ساخت موتور من یه ماشین اردی مدل 81 کابرات دارم که بنده با یه سری داستانای و لوازم کوچیک و اضافه تونستم بهترین عمل کردو ازش بگیرم و حاضرم با موتور ماشین های که 1800 هستن کرس بندازم و اینکه و دریافت مشاوره در مورد ماشین ای ایرانی در خدمتم

    • سعید

      سلام خیلی عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج