۲۵۴۰۱۷
۵۰۲۹
۵۰۲۹
پ

گشتی در خیابان‌های تهران و شنیدن صدای موسیقی

حس خوب شنیدن موسیقی آنقدر دلپذیر است که می‌تواند ساعت‌ها آرامش را هنگام گوش دادن و بعد از آن برای‌مان ایجاد کند؛حسی که شاید نتوانیم با دل دادن به هنرهای دیگر آن را به دست بیاوریم..

همشهری ۶و۷ - آزاده باقری: حس خوب شنیدن موسیقی آنقدر دلپذیر است که می‌تواند ساعت‌ها آرامش را هنگام گوش دادن و بعد از آن برای‌مان ایجاد کند؛حسی که شاید نتوانیم با دل دادن به هنرهای دیگر آن را به دست بیاوریم...

حس خوب شنیدن موسیقی آنقدر دلپذیر است که می‌تواند ساعت‌ها آرامش را هنگام گوش دادن و بعد از آن برای‌مان ایجاد کند؛حسی که شاید نتوانیم با دل دادن به هنرهای دیگر آن را به دست بیاوریم.

این حس خوب را می‌تواند یک موزیک در رادیوی اتومبیل، قطعه آهنگی در گوشی همراه، نوای در حال پخش در کافه و رستوران یا موزیک نوازنده گیتاری در کنار خیابان تقدیم‌مان كند.

هر فردی هم از ظن خود با یک سبک موسیقی(مثل پاپ، کلاسیک، سنتی، محلی و...) ارتباط برقرار می‌کند.

چندان دور نیست سال‌هایی که برای گوش دادن یک موسیقی نیاز بود منتظر بمانیم تا نوار کاست آن از راه برسد و بعد یا آن را بخریم یا از طریق ضبط صوت‌های دو کاسته برای خودمان کپی کنیم. نوارها و فیلم‌های ویدئویی وی‌اچ اسی که جای مخصوص داشتند و برای نگهداری از آنها وقت و زمان زیادی صرف می‌کردیم.

با وجود آنکه سال‌های زیادی از آن دوران نمی‌گذرد اما دوران جدید با پیشرفت‌ها و تكنولوژی‌ها‌ی جذابش باعث شده کمتر یاد گذشته بیفتیم یا وقتی به یادش می‌افتیم خوشحال باشیم که دیگر سختی‌های آن زمان را نمی‌کشیم.

گشتی در خیابان‌های تهران و شنیدن صدای موسیقی

حالا به دورانی رسیده‌ایم که کافی است لپ تاپ، تبلت یا گوشی مان را برای دانلود هر موسیقی که انتخاب کرده ایم آماده کنیم تا در کمتر از چند دقیقه آن را به دست بیاوریم و از طریق هدفون گوش دهیم.

با این حال لذت تهیه موسیقی‌ مورد علاقه از راهی به جز دانلود کردن همچنان در بعضی افراد وجود دارد. خوشبختانه همچنان هستند کسانی که با شوق و ذوق منتظر انتشار آلبوم مورد علاقه‌شان می‌مانند و برای تهیه آن به مراکز خرید می‌روند.

سی دی موزیک از کجا بخریم؟

دنیای مدرنی که خیلی‌ها با داشتن حجم بالای دانلود در سرعتی کم، بیشتر موسیقی‌ها را دانلود می‌کنند و هزاران تِرَک را در یک سی دی جا می‌دهند باعث شده تا اکثر موسیقی دوست‌ها به جای تهیه آلبوم‌ها ی موسیقی تعداد زیادی از تِرَک‌ها را در یک سی دی و با مبلغ کم تهیه کنند.

شاید خیلی‌ها موافق این کار باشند اما مخالفان هم کم نیستند و حاضرند برای آلبوم‌ها ی تهیه شده هزینه کنند. ما به این دسته از افراد مراکز خریدی را که می‌توانند سی دی‌ها ی موزیک مورد علاقه شان را تهیه کنند معرفی می‌کنیم.

گشتی در خیابان‌های تهران و شنیدن صدای موسیقی

البته قبل از معرفی این مراکز باید به شما بگویم که دیگر برای تهیه سی دی‌های موزیک روز نیاز نیست راه زیادی سپری کنید.

آلبوم‌ها ی روز را در سوپرمارکت‌ها و دکه‌ها ی روزنامه فروشی و فروشگاه‌های لوازم التحریر محله تان هم می‌توانید تهیه کنید اما کسانی که به شکل حرفه ای موسیقی را دنبال می‌کنند موزیک مورد علاقه شان را باید در جایی به جز سوپرمارکت محل جست‌وجو کنند.

شهر کتاب‌ها ، شهر موسیقی‌ها

شهر کتاب‌ها ی موجود در پایتخت می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها باشند. شهر کتاب‌هایی که هر روز پیشرفته‌تر و کامل‌تر از روز قبل می‌شوند و می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آنها پیدا کنید. در اینجا به چند شهر کتابی که مطمئنا از آنجا دست خالی بیرون نخواهید آمد اشاره می‌کنیم.

گشتی در خیابان‌های تهران و شنیدن صدای موسیقی

شهر کتاب شریعتی، كه شهر کتاب مرکزی پایتخت به حساب می‌آید جزو کامل ترین شهر کتاب‌ها ست. در این محیط ۲۵۰۰ متری که در سه طبقه واقع شده است می‌توانید کتاب بزرگسال، کتاب نفیس، موسیقی، صنایع دستی، کافه، کتاب کودک و نوجوان، نوشت‌افزار، نوشت‌افزار لوکس، هدایا و کتاب خارجی را تهیه کنید.

بخش موسیقی این شهر کتاب هم تقریبا کامل است و شما می‌توانید هر آنچه را که نیاز دارید در اینجا پیدا و تهیه کنید. آرشیو موسیقی این فروشگاه به ویژه در زمینه آلبوم‌های ۱۰سال اخیر آرشیو خوبی است. موسیقی فیلم و آرامش‌بخش، موسیقی کلاسیک، سنتی‌سازی، سنتی آوازی، پاپ، صدای شاعر، تلفیقی، تازه‌های موسیقی و گوناگون.

سی دی کنسرت‌ها و همچنین فیلم‌ها و سریال‌های گوناگون و کتاب‌های مربوط به هنر موسیقی در شهر کتاب شریعتی یافت می‌شوند. آدرس شهر کتاب شریعتی، خیابان دکتر شریعتی: بالاتر از خیابان استاد مطهری، نبش کوچه کلاته است.

شهر کتاب نیاوران هم که چند وقتی می‌شود از نیاوران به تجریش نقل مکان کرده و دیگر با نام شهر کتاب تجریش شناخته می‌شود گزینه مناسبی برای تهیه موسیقی‌های مورد علاقه شما است. این شهر کتاب به آدرس میدان تجریش، خیابان جعفری، مجتمع تجاری تندیس، طبقه‌ منفی ۲، واحد۲۷ تغییر مکان داده و شما هر زمان گذرتان به سمت تجریش افتاد می‌توانید سری هم به آنجا بزنید.

شهر کتاب ابن سینا در غرب تهران نیز برای ساکنان غرب نشین پایتخت می‌تواند گزینه مطلوبی باشد. این شهر کتاب که در شهرک قدس (غرب)،خیابان ایران‌زمین، جنب فرهنگ‌سرای ابن‌سینا قرار گرفته، بخش بزرگی از فروشگاهش را به صورت قفسه باز به محصولات موسیقایی اختصاص داده است.

در این بخش انواع سی‌دی، وی‌سی‌دی و دی‌وی‌دی بر اساس طبقه‌بندی موسیقی ایرانی شامل موسیقی سنتی، پاپ، محلی و آیینی، موسیقی خارجی شامل آثار باکلام و بدون کلام جمع آوری شده اند. همچنین سریال‌های تلویزیونی پرمخاطب و آثار موسیقی کلاسیک از بزرگ‌ترین آهنگسازان جهان هم در این شهر کتاب یافت می‌شوند.

شهر کتاب ابن‌سینا برای بخش موسیقی، خدمات متفاوتی ارائه می‌دهد که در نوع خود جالب است. در بخش موسیقی شهركتاب ابن سینا، سامانه‌ «پام» امكان شنیدن همه‌ سی‌دی‌های موسیقی موجود و حتی نا‌موجود را به شما می‌دهد. دسترسی به آثار در دو شكل جست‌وجو و وارد شدن به طبقه‌بندی آرشیو مجموعه امكان‌پذیر است.

در جست‌وجو می‌توانید نام نوازنده یا آهنگساز یا خواننده را بنویسید و همه آثار او را بشنوید و از آن جالب‌تر، باركد هر اثری را كه در قفسه‌ها هست می‌توانید جلوی دستگاه بگیرید و «پام»، قطعات داخلی آن را برای شما پخش می‌كند.

یعنی بدون بازكردن سی‌دی، آن را می‌شنوید. علاوه بر آنچه گفته شد در شهر کتاب ابن سینا طبقه چهارم آن یعنی در همان بخش موسیقی، فضایی متفاوت با سبک کافه در نظر گرفته شده تا موسیقی دوستان، مدت زمان بیشتری را بتوانند در چنین محیطی سپری کنند.

جایی برای کتاب و موسیقی

نشر ثالث، از جمله نشرهایی است که به بخش موسیقی بها داده است.وقتی وارد نشر ثالث در خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۰می‌شوید با محیط متفاوتی روبه‌رو خواهید شد.

گشتی در خیابان‌های تهران و شنیدن صدای موسیقی

در طبقه بالای نشر، کافه‌ای در نظر گرفته شده که در آنجا علاوه بر اینکه می‌توانید ساعت‌ها ی زیادی را سپری کنید با کتاب‌ها و موسیقی‌ها ی جدید نیز آشنا خواهید شد و در مدت زمان مناسب هر آنچه که مد نظرتان است می‌توانید انتخاب کنید.

اگر چندان به شلوغی علاقه ندارید صبح تا ظهر به نشر ثالث بروید. چون معمولا عصرهای شلوغی دارد. همچنین شما در سکوتی هم که حکم فرماست می‌توانید از موسیقی‌هایی که در این محیط پخش می‌شود لذت ببرید.

موسساتی برای موسیقی

موسسه فرهنگی و هنری آوای باربد از جمله موسسه‌ها یی است که در زمینه موسیقی و انتشار آلبوم‌ها ی موسیقی به شکل حرفه ای فعالیت می‌کند و بیشتر از ۷۰ فروشگاه آثار منتشر شده از سوی این موسسه را مورد فروش و عرضه قرار می‌دهد.

مرکز موسیقی بتهوون نیز از جمله مراکزی است که به شکل تخصصی در این زمینه مشغول به فعالیت است. این مرکز موسیقی سال‌ها به‌عنوان مهم‌ترین مرکز توزیع محصولات فرهنگی مرتبط با موسیقی شناخته می‌شد. حتی گفته می‌شود مرکز موسیقی بتهوون، قدیمی‌ترین فروشگاه موسیقی در ایران است.

این فروشگاه که سال ۱۳۳۲ با نام صفحه‌فروشی بتهوون به دست برادران چمن‌آرا افتتاح شد جایی برای همه علاقه‌مندان به انواع موسیقی بود. نشانی فروشگاه موسیقی بتهوون خیابان کریم‌خان‌زند، خیابان سنایی، نبش کوچه اعرابی، پلاک ۲۳ است.

گشتی در خیابان‌های تهران و شنیدن صدای موسیقی
پاتوق‌هایی برای موسیقی خیابانی

فرقی نمی کند در خیابان جردن باشید یا بازار تهران؛ آنها در همه جا هستند و حتی بعضی شان به عنوان امضا و نشانی‌های معروف محله‌ها شناخته می‌شوند.

شاید در سال‌های دور وقتی صحبت از موسیقی خیابانی می‌شد ذهن همه بر می‌گشت به سمت کوچه گردهایی که با دستگاه آکاردئون در کوچه‌ها پرسه می‌زدند یا در نهایت با نی زدن و عبور از میان عابران پیاده سعی می‌کردند از آنها پولی دریافت کنند اما این روزها استفاده کردن از هنر و سازهای موسیقی کمی فرق کرده است.

دیگر کسانی که دست به ساز می‌برند لباس تکدی‌گری نمی پوشند یا از سازهای کهنه و شکسته استفاده نمی کنند. بلکه جوان‌ها یی هستند خوش پوش با سازهای حرفه ای که می‌خواهند علاوه بر داشتن درآمد، هنر خود را هم به نمایش بگذارند، روز به روز هم به تعداد آنها اضافه می‌شود.

بعضی از آنها گروه‌های موسیقی خیابانی سه و شش نفره اند که در یک نقطه از پیاده رو بساط ساز خود را می‌چینند و مانند یك كنسرت شروع به نواختن می كنند.

گشتی در خیابان‌های تهران و شنیدن صدای موسیقی

کنسرت‌های خیابانی

برای تک نوازی‌ها ی خیابانی شاید نتوان پاتوق و جای مشخصی را نام برد. اما معمولا وقتی از ایستگاه‌ها ی مترو مفتح، قلهک، تجریش، قیطریه، هفت تیر و انقلاب اسلامی بالا می‌آیید بعضی از گیتار زن‌ها ، سنتور زن‌ها و سه تار زن‌ها را خواهیددید.

همچنین حتما تا به حال برایتان پیش آمده كه وقتی می‌خواهید از پل عابر پیاده عبور کنید با صدای موزیک و آواز روبه‌رو شوید.

در خیابان‌ها نیز بعضی با صدای ویولن، نی و فلوت در کنار رستوران‌ها و بعضی مراکز خرید ایستاده‌اند و می‌نوازند و بعضی که صدای خوبی دارند آواز را هم چاشنی کارشان می‌کنند اما چند سالی می‌شود كه بعضی ساز زن‌ها‌ی خیابانی به شکل حرفه ای و تخصصی کارشان را دنبال می‌کنند و حتی به شکل گروهی و مثل یک گروه کنسرت حرفه ای وارد عمل می‌شوند؛برای همین مردم ساعت‌ها در کنار خیابان به حالت ایستاده می مانند و از موسیقی و سبک کار آنها لذت می برند.

گروه‌ها‌یی که پاتوق مخصوص به خودشان را دارند و شما معمولا آنها را می‌توانید در میدان ونک و حوالی این محدوده پیدا کنید.

آنها هم بیشتر آخر هفته‌ها و بعد از غروب خورشید سر و کله شان پیدا می‌شود و بساط ساز و آوازشان را راه می‌اندازند. از جمله گروه‌هایی که این روزها به عنوان گروه موسیقی خیابانی شناخته شده‌اند و طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌اند گروه «پلاک ۶۰ » و گروه «زرد یواش» هستند.

گروه پلاک ۶۰
گشتی در خیابان‌های تهران و شنیدن صدای موسیقی

امید اسماعیل‌زاده، نوازنده کیبورد؛ علیرضا حبیبی، نوازنده فلوت و ساکسیفون؛ آریس جانس، درامر؛ سیاوش حیدری کاخون و بردیا تقی‌پور خواننده و گیتاریست این گروه هستند.

بردیا مدیر گروه است، از دو سال پیش با سازهای جدید و مدرن به اعضای گروه اضافه می‌شود و گروه سه نفره شان شكل می گیرد . نام گروه شان را پلاک ۶۰ گذاشته اند چون همگی شان متولد دهه ۶۰ هستند. این گروه در خیابان بیشتر به دنبال موسیقی‌ها یی هستند که مردم دوست دارند و با آن خاطره‌سازی می‌کنند.

همین موضوع باعث می‌شود تا مردم بیشتری دور آنها بایستند و البته درآمدی هم از این طریق کسب کنند. آنها موسیقی خیابانی را به موسیقی زیرزمینی ترجیح داده‌اند و دوست دارند به مرور زمان بتوانند آلبوم‌شان را منتشر کنند، کنسرت برگزار کنند و بعد از آن در خارج از کشور هم اجرا داشته باشند.

گروه زرد یواش
گشتی در خیابان‌های تهران و شنیدن صدای موسیقی

فعالیت خود را به صورت گروه شش نفره آغاز کرده و لینك ویدئوهای اجرای آنها در سایت آپارات به عنوان یکی از پربازدیدترین ویدئوها دست به دست می‌شود.

پیام ملکوتی ۳۵ ساله، مدیر گروه موسیقی خیابانی «زرد یواش» است که سال ۸۱ با وجود آلوده بودن به هروئین برای درآوردن هزینه مصرف اعتیادش شروع به ساز زدن كرد اما بعد از ترک مواد تصمیم می‌گیرد با جدیت این حرفه موسیقی خیابانی را ادامه بدهد و گروهی را هم به نام زرد یواش دست و پا می‌کند. از آن زمان سه سال می‌گذرد.

پیام ملکوتی از دورانی می‌گوید که گروه موسیقی خیابانی زرد یواش را به وجود آورد: «از چهار سال پیش گروه زرد یواش را ثبت کردیم و برای شناساندن آن به مردم صفحه‌ها ی مختلفی در شبکه‌ها ی اجتماعی ایجاد کردیم. گروه زرد یواش شش نفره است.

خودم گیتار می‌زنم و می‌خوانم. گیتار کلاسیک، گیتار الکترونیک، سازدهنی، ساکسیفون وتومبا از جمله سازهایی هستند که در گروهمان استفاده می‌کنیم.» آنها در اکثر نقاط مختلف تهران اجرا داشته اند.

همچنین در شهرهای مختلف مثل شیراز، قزوین، مشهد، کرج، رشت، نوشهرو شهسوار. در ابتدا می‌خواستند یک فولکس زرد داشته باشند و با آن به روستاهای مختلف بروند و ساز بزنند و سراغ کسانی بروند که شاید تا به حال ساز از نزدیک ندیده باشند ولی این هدف محقق نشد. با این حال اسم زرد یواش روی گروه مانده و همچنان کارشان را به عنوان برگزارکنندگان کنسرت خیابانی ادامه می‌دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج