۲۵۵۱۵۹
۵۰۷۰
۵۰۷۰
پ

سبک خانه‌های تاريخی تبريز؛ از مشروطه تا امروز

تبريز، شهر وليعهدنشين قاجار با وجود جنگ‏هاي تاريخي فراوان دومين شهر پررونق كشور به لحاظ خانه‌هاي تاريخي است. ويژگي‏ دقيقا يكساني براي اين خانه‌ها نمي‏شود در نظر گرفت چون بافت مسکونی شان تلفيقي از روش‌هاي معماري و چيدمان‏هاي متفاوت است.

سبک خانه‌های تاريخی تبريز؛ از مشروطه تا امروز
مجله منزل - لیلا شکیب مهر: گشت و گذار در شهر تبريز لطف خاصي دارد كه حتي در فصل تابستان هم گرمازده‌مان نمي‌كند. در كنار تمام جاذبه‌هاي طبيعي اين شهر، ديدن خانه‌ها و بناهاي تاريخي‏اش بيش از هر چيز ديگري لذت‏بخش است. اين بناها علاوه بر آنكه جلوه‌هايي از هنر و معماري ايراني‏ را نشان می‌دهند، گذري بر تاريخ و فرهنگ ايران هم دارند؛ گذر از دوره پيش از قاجار و زلزله مهيبي كه باعث بازسازي خانه‌ها و تا حدي زيباتر شدن آنها به وسيله هنر ايراني- اسلامي شد. تبريز شهر اولين‏هاست؛ روزنامه ملي، سالن تئاتر، چاپخانه، مدرسه‌هاي نوين و تقريبا هر چيز ديگري كه فكرش را بكنيد.

سبک خانه‌های تاريخی تبريز؛ از مشروطه تا امروز

تبريز، شهر وليعهدنشين قاجار با وجود جنگ‏هاي تاريخي فراوان دومين شهر پررونق كشور به لحاظ خانه‌هاي تاريخي است. چيزي حدود ۳۰۰ خانه با ارزش قديمي در این شهر شناسايي شده كه بيشتر آنها توسط سازمان ميراث فرهنگي ثبت شده است. ويژگي‏ دقيقا يكساني براي اين خانه‌ها نمي‏شود در نظر گرفت چون بافت مسکونی شان تلفيقي از روش‌هاي معماري و چيدمان‏هاي متفاوت است.

بافت خانه‌ها

سبک خانه‌های تاريخی تبريز؛ از مشروطه تا امروز

بيشتر خانه‌هاي قديمي در شهر تبريز بافت درونگرايي دارند. درونگرا به اين معني كه تمام بخش‌هاي خانه از حياط‌خلوت‏ها گرفته تا اتاق‏ها و سالن‏ها، اندروني و بيروني دارند. نكته جالب اينكه حياط اندروني كه در خانه‌ها طراحي شده معمولا نور و تهويه خانه را تامين مي‌كرده است. اين ويژگي دقيقا همان چيزي است كه گردشگران خارجي را هنگام بازديد از اين خانه‌ها به‌شدت به وجد مي‏آورد.

راهروي ورودي

سبک خانه‌های تاريخی تبريز؛ از مشروطه تا امروز

اولين چيزي كه بعد از ورود به اين خانه‌ها به چشم مي‏آيد، راهروي بسيار باريك و تاريك آنهاست؛ راهروهايي كه نهايتا فقط يك نفر مي‏تواند از آنها عبور كند. همین مسير را كه ادامه دهيد حياط بزرگ و دلبازي شگفت‏زده‏تان مي‌كند. وسط اين حياط معمولا حوضي با كاشي‏هاي آبي‌رنگ با باغچه‌هاي بزرگ قرار دارد.

اتاق اصلي (شاه‏نشين)

قبل از این خانه‌ها طوری بود كه قسمت مخصوص ‌مهمان يا همان پذيرايي تكليفش از بقيه قسمت‏هاي خانه كاملا جدا بود. هميشه همه سعي مي‌كردند اين قسمت از خانه تميز بماند و بهترين دكوراسيون را براي آن درنظر می‌گرفتند.

سبک خانه‌های تاريخی تبريز؛ از مشروطه تا امروز

قسمت شاه‏نشين هم تقريبا همين نقش را در خانه‌هاي قديمي برعهده داشت. در دوران درخشش سياسي تبريز در خانه كساني كه اهل سياست بودند، اين بخش خانه محفل بحث و حلقه‌هاي فكري هم بود. اين‌طور مي‏شود گفت كه در اين دوران دكوراسيون اين قسمت از خانه‌ها كمي تغيير كرد و كتابخانه‌هاي پر از كتاب و مجله‌ها فضا را كمي روشنفكرانه كرد.

گچبري

سبک خانه‌های تاريخی تبريز؛ از مشروطه تا امروز

حالا گچبري به نظرمان كمي از مد افتاده به نظر مي‏رسد اما اگر به نمونه‌هاي بي‏نظير آن در بعضي از خانه‌هاي تبريز نگاه كنيم، احتمال اينكه دل‌مان همچنان يكي از اين گچبري‏ها را بخواهد، زياد است. گچبري در ايران در دوره‌هاي مختلف تاريخي از ورود اسلام گرفته تا دوره سلجوقيان و قاجار هميشه تفاوت‌هاي اساسي داشته است. در خانه‌هاي تبريز بيشتر مي‏شود گچبري‏هاي دوره قاجار را ديد. در اين دوره به دليل مسافرت پادشاهان قاجار به فرنگ از هنر گچبري اروپا تقليدهاي زيادي شد كه نمونه‌هاي منحصربه‏فردش را مي‏شود در كاخ‏ گلستان ديد.

آينه‌كاري

سبک خانه‌های تاريخی تبريز؛ از مشروطه تا امروز

آينه‏كاري جزء سخت‏ترين كارها براي تزیين خانه است. این هنر از تزيينات جدانشدني خانه‌هاي تاريخي تبريز محسوب می شود. آينه‏كاري يكي از ابتكارهاي ويژه هنرمندان يراني در دوره ساسانيان بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج