جاباما
۲۵۶۹۲۷
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

خوراکی های ضد سرما خوردگی

همیشه با شروع فصل پاییز، آمار ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم افزایش می یابد و یکی از بهترین راه های پیشگیری و درمان این بیماری های فصلی و ویروسی، استفاده از خوراکی های مختلف است.

خوراکی های ضد سرما خوردگی



هفته نامه سلامت: همیشه با شروع فصل پاییز، آمار ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم افزایش می یابد و یکی از بهترین راه های پیشگیری و درمان این بیماری های فصلی و ویروسی، استفاده از خوراکی های مختلف است. از این رو، در این مطلب به معرفی بهترین مواد غذایی می پردازیم که در پیشگیری و بهبود سرماخوردگی توصیه می شوند.

خوراکی های ضد سرما خوردگی

۱- سیر خام

سیر خام حاوی ترکیبانی به نام«آلیون» و «آلیسین» است. این ۲-ترکیب، ترکیبات ضدویروسی بسیار قوی ای محسوب می شوند که می توانند جلوی ابتلا به بیماری های ویروسی و مسری فصلی مانند سرماخوردگی را بگیرند. محققان بر این باورند اگر ویروس سرماخوردگی وارد بدن افرادی شد که عادت به مصرف سیر خام دارند، قبل از فعالیت از بین خواهد رفت و دیگر فرد را مبتلا به سرماخوردگی نخواهدکرد. برای دست یافتن به خواص ضدویروسی سیر، باید آن را به صورت له یا رنده شده مصرف کنید و از قورت دادن سیر به صورت درسته بپرهیزید.

۲- پیاز خام

پیاز خام هم مانند سیر خام، حاوی آلیون و آلیسین است و حجم بالایی از ویتامین C را به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در خود جای داده است. تمام این ترکیبات کنار هم می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی شوند. بهتر است افرادی که نمی خواهند سرما بخورند، وعده های اصلی غذایی خود را با پیاز خام همراه کنند.

۳- ادویه ها

ادویه های مختلفی مانند زردچوبه، دارچین و پودر گل میخک حاوی حجم بسیار بالایی از انواع آنتی اکسیدان ها هستند. از این رو، می توانند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی شوند. برای بهره بردن بیشتر از خواص ادویه ها، بهتر است آنها را ۱۰ دقیقه پیش از پایان زمان پخت به ظرف غذای خود اضافه کنید.

۴- سوپ مرغ

سوپ مرغ، جزو آن گروه از غذاهایی است که مصرف آن، هم برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی توصیه می شود و هم برای درمان آن. سوپ مرغی که حاوی گوشت مرغ، ادویه ها، هویج، پیاز و سیر باشد، علاوه بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن باعث افزایش رطوبت و دمانی حلق و بینی هم می شود. از آنجایی که ویروس های سرماخوردگی همیشه دنبال مخاط سرد و خشک برای نفوذ به بدن هستند، گرم و مرطوب شدن فضای حلق و بینی می تواند ویروس های سرماخوردگی را از بدن دور کند. از طرف دیگر، مصرف سوپ مرغ در دوران سرماخوردگی هم می تواند با کاهش التهاب های داخلی، علائم و عوارض ناشی از سرماخوردگی را هم تخفیف دهد.

خوراکی های ضد سرما خوردگی

۵- مرکبات

مرکبات هم مانند سوپ مرغ، نقشی دوطرفه در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی دارند. مرکباتی مانند پرتقال، نارنج، نارنگی یا لیموهای ترش و شیرین، سرشار از ویتامین C هستند.

به همین دلیل هم مصرف روزانه آنها می تواند تا ۲۳ درصد شانس ابتلا به سرماخوردگی را کم کند و عوارض ناشی از این بیماری ویروسی را کاهش دهد. کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، سبزی های برگ سبز تیره و گوجه فرنگی تازه هم تقریبا به اندازه مرکبات ویتامین C دارند و می توانند در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی موثر باشند.

۶- گوشت قرمز

اگر یکی از اعضای خانواده تان سرما خورده است، حتما حداقل روزی ۲۳ گرم گوشت قرمز را در برنامه غذایی سایر اعضای خانواده بگنجانید. گوشت قرمز، سرشار از ماده معدنی روی است. از این رو، می تواند با کمک به تولید گلبول های سفید خونی، باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شود و جلوی ابتلا به برخی از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی را بگیرد.

۷- ماهی سالمون

ماهی سالمون دریایی، حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین D است و می تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی داشته باشد.
برای پیشگیری از سرماخوردگی، می توانید هفته 2 مرتبه ماهی سالمون دریایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

8- گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون، یکی از مرغوب ترین انواع پروتئین است که علاوه بر تامین روی، می تواند انرژی کافی برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی را هم تامین کند تا آنها را از شر کرختی ناشی از سرماخوردگی در امان بمانند.

9- آب سبزی ها

ترکیب آب سبزی های مختلفی مانند گوجه فرنگی، کرفس، کدر و خیار می تواند علاوه بر آنتی اکسیدان های کافی و فراوان، حجم بسیار بالایی از ویتامین C را هم به بدن برساند تا با افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، طول دوره سرماخوردگی را هم کوتاه تر کند.

خوراکی های ضد سرما خوردگی

۱۰- زنجبیل

مصرف دمنوش زنجبیل برای افراد مبتلا به سرماخوردگی که دچار سوزش، خارش و زخم گلو هم هستند، بسیار مناسب است و می تواند با گرم و مرطوب کردن حلق و تخفیف گلودرد، باعث درمان سریع تر سرماخوردگی و از بین رفتن فضای مناسب برای رشد ویروس های این بیماری هم بشود.

به علاوه، زنجبیل خاصیت ضددرد و کاهنده تب هم دارد. به همین دلیل هم مصرف دمنوش آن می تواند برای افراد مبتلا به سرماخوردگی مفید باشد.

۱۱- چای گرم

مصرف انواع چای، مانند چای سبز، اولانگ یا سیاه به صورت گرم می تواند با وارد کردن حجم بالایی از آنتی اکسیدان ها به بدن و نرم و روان کردن مخاط بینی و گلو، در درمان هرچه سریع تر سرماخوردگی موثر باشد. اگر کمی عسل یا لیمو به چای خود اضافه کنید، خواص درمانی آن را برای رفع سرماخوردگی بیشتر خواهید کرد.

عسل، خاصیت درمان زخم های گلو را دارد و لیمو هم ۰حاوی ویتامین C و افزایش دهنده قدرت سیستم دفاعی بدن است. اگر به کافئین موجود در چای حساسیت دارید، انواع چای بدون کافئین را در دوران سرماخوردگی امتحان کنید.

۱۲- موز

یبوست، یکی از مشکلاتی است که افراد مبتلا به سرماخوردگی به دلیل از دست دادن آب بدنشان به آن مبتلا می شوند. از این رو، مصرف موز می تواند علاوه بر رفع یبوست ناشی از سرماخوردگی، در درمان تهوع و استفراغ ناشی از این بیماری هم موثر باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

    • بدون نام

      رب انار برای رفع سرماخوردگی و بخصوص سرفه عالیست اگر همراه عسل باشد چه بهتر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج