۲۵۹۸۲۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

اظهارات تکان دهنده رئیس سابق فیفا

سپ بلاتر سرانجام اعتراف کرد فیفا قصد داشته در انتخاب جام جهانی ۲۰۱۸ تبانی کند. او همچنین میشل پلاتینی را فردی حسود خواند.

خبرگزای ایسنا:‌ سپ بلاتر سرانجام اعتراف کرد فیفا قصد داشته در انتخاب جام جهانی ۲۰۱۸ تبانی کند. او همچنین میشل پلاتینی را فردی حسود خواند.

پس از اتفاقات جنجالی در راس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) که منجر به محرومیت سه ماهه بلاتر و نایب رییس او میشل پلاتینی شد، پیرمرد ۷۸ ساله سوئیسی سیاست سکوت در پیش گرفت تا ابهامات و مسائل حاشیه‌ای در فیفا افزوده شود ولی بلاتر در نهایت سکوتش را شکست و صحبت‌های بسیار جالب توجهی را به زبان آورد.

او برای اولین بار به طور رسمی به میشل پلاتینی حمله کرد و او را فردی حسود خواند که به موفقیت‌های او چشم دارد. او یوفا را متهم کرد که تبانی می‌کنند تا چوب لای چرخ فیفا بگذارند و همچنین با تبانی با یک سری رسانه‌های خاص فیفا را از رسیدن به راه اصلی خود باز داشته است.

سپ بلاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه به طور جزئی درباره قرارداد ۱.۳ میلیون پوندی در راه کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ صحبت کرد و گفت: فیفا قصد داشت قبل از آنکه انتخابات صوری میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ را برگزار کند روسیه را رسما به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ انتخاب کند.

او درباره این انتخاب که قطعا در روزهای باقی مانده بازتاب گسترده‌ای خواهد داشت گفت: قبل از اینکه انتخابات میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ برگزار شود، یک قرارداد خصوصی و محرمانه بین فیفا و روسیه برگزار شد و در آن قرارداد تصمیم بر این شد که روسیه میزبان جام جهانی شود و فقط یک نمایش صوری در روزهای آینده اتفاق افتد و همه چیز خیلی عادی جلوه داده شود.

همچنین فیفا این کار را درباره آمریکا در سال ۲۰۲۲ انجام داد ولی وقتی میشل پلاتینی با نیکولای سارکوزی نخست وزیر وقت فرانسه دیدار داشت و راهش را به سمت قطر کج کرد، میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ نیز از آمریکا به قطر رفت ولی من همین جا قول می‌دهم که به هیچ وجه میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ را از روسیه نمی‌گیرم.

صرف نظر از اینکه چه اتفاقاتی قرار است در بازرسی‌ها صورت گیرد. تورنمنت انتخابی جام جهانی در قاره‌های مختلف در حال جریان است و به هیچ وجه نمی توان روسیه را از امتیاز میزبانی جام جهانی محروم کرد.

بلاتر در ادامه به کمیته اخلاق فیفا حمله کرد که یک محرومیت ۹۰ روزه را برای او وضع کرده است. بلاتر در این باره گفت: این محرومیت کاملا احمقانه بود. من با این افراد که من را محروم کردند در کافی شاپ چای می‌خوردم. آن‌ها را به دفترم دعوت می‌کردم.

آن‌ها الان کجا هستند؟ آن‌ها حتی جرات ندارند خودشان را نشان دهند و حالا پشت یک سری اتفاقات قایم شده‌اند. آن‌ها فقط می‌خواستند من را محروم کنند و پروژه‌شان را بلافاصله بعد از فینال جام جهانی ۲۰۱۴ شروع کردند ولی این را کاملا در جریان باشید که روسای فدراسیون‌ها و نمایندگان قاره‌های مختلف همگی از من خواستند که به عنوان رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال باقی بمانم.

بلاتر درباره اینکه آیا در انتخابات فوریه امکان این هست که بار دیگر به عنوان رییس فیفا انتخاب شود و کارش را از سر گیرد و طبق گفته خودش آخرین دوره ۴ ساله ریاست فیفا اش را به پایان برساند گفت: اگر خدا با من باشد، امیدوارم که به عنوان رییس فدراسیون فوتبال (فیفا) باقی بمانم. این آرزوی من است و بلافاصله بعد از آن کنگره‌ای تشکیل خواهم داد و درباره آن مسئله صحبت خواهم کرد.

رابطه میشل پلاتینی و سپ بلاتر همیشه با فراز و نشیب همراه بوده است. پس از آنکه دادستان سوئیس به دفتر سپ بلاتر وارد شد و چند کارمند را دستگیر کرد، بلاتر رابطه بسیار بدی با پلاتینی پیدا کرد و او را مسئول این اتفاقات دانست. هرچند جک وارنر یکی از نایب رییسان بلاتر اعتراف کرد رشوه دریافت کرده ولی تاکنون پلاتینی و بلاتر دریافت هر گونه رشوه و کار خلاف را رد کرده‌اند.

بلاتر درباره پرداخت ۱.۳ میلیون پوند از سوی او به پلاتینی گفت: پلاتینی عضو کمیته برگزاری جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بود و پس از پایان جام جهانی به من گفت که دوست دارم با تو همکاری کنم. من به او گفتم این خیلی خوب است چرا که او فردی فوتبالی است.

بلافاصله او به من گفت من قیمت دارم و قیمتم هم گران است. گفتم مسئله‌ای نیست. او گفت من یک میلیون در سال قیمت دارم. من به او گفتم چنین پولی را نمی‌توانم به تو بدهم و برایم امکان‌پذیر نیست. پلاتینی در ادامه گفت اگر در حال حاضر پولی همراهت نداری می‌توانی بعدا به من پول بدهی و فقط به من یک تضمین بدهی. ما همان جا یک قرارداد امضا کردیم و او مقداری پول گرفت که البته یک میلیون پوند نبود.

او تا سال ۲۰۰۲ که به عنوان نایب رییس فیفا انتخاب شد کارش را انجام داد ولی سپس زیر قراردادش زد و گفت که نمی‌خواهم همکاری داشته باشم. باید به شما بگویم که او تا سال ۲۰۱۰ چنین مسئله‌ای را رسانه‌ای نکرد ولی حالا درباره قراردادی صحبت می‌کند که خودش آن را به من پیشنهاد داده و خودش قیمت را تعیین کرده است. من به هیچ وجه به پلاتینی پولی بدهکار نیستم. بله یک قرارداد امضا شده که البته بین من و او بوده و نه بین فیفا و یوفا. من همیشه در زندگی‌ام قانونمدار بودم و اگر پولی به کسی بدهکار باشم حتما آن را می‌پردازم، همین.

او در ادامه گفت: پلاتینی برای من برنامه در سر دارد. او به دنبال صندلی ریاست من است. فکر می‌کنید چه کسی مسئول این بوده که اینقدر هجمه علیه من راه بیفتد. سیاست پلاتینی و اتحادیه اروپا تمام حملاتی که به من شد از طرف پلاتینی طرح‌ریزی شده بود. او در پارلمان اروپا نیز نفوذ دارد و از نفوذ سیاسی خودش استفاده کرد تا دادستان سوئیس وارد دفتر من شود و مسئله من سیاسی شود. همه این اتفاقات را پلاتینی شروع کرد.

پروژه او در انتخاب میزبان جام جهانی وقتی دید روسیه انگلیس را شکست داده شکست خورد. او قول داده بود که انگلیس میزبان جام جهانی شود و سپس آمریکا میزبانی جام جهانی بعدی را به قطر باخت. می‌دید که نتوانست فیفا را رسوا کند. فیفا بانک سوئیس نیست. فیفا یک شرکت تجاری نیست. آن‌ها کاری که با شرکت‌های سوئیسی انجام دادند این بود که اعتبار فیفا را زیر سوال ببرند و نتوانستند به خواسته‌شان برسند. پلاتینی بسیار حسود است. او می‌خواهد رییس فیفا شود ولی جرات این را ندارد که این جمله را رسانه‌ای کند.

فیفا کارش را به خوبی دارد جلو می‌برد. من از وقتی رییس فیفا شدم آن را گسترش دادم و طبیعی است که او حس حسادت به من پیدا کند. چطور می‌شود سال ۲۰۰۷ که او رییس یوفا می‌شود از من به عنوان بهترین دوستش در رسانه‌ها سخن به میان می‌آورد و یک سال بعد در سال ۲۰۰۸ در جام ملت‌های اروپا من نیمکت نشین شدم و او از من دعوت نکرد. او هیچ احترامی برای من قائل نشد. نه تنها برای من بلکه او برای فیفا نیز هیچ احترامی قائل نشد.

رییس فیفا در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۰ جلسه‌ای تشکیل دادیم که تصمیم گرفتیم میزبان دو جام جهانی را مشخص کنیم. در این جلسه تصمیم بر این شد که روسیه میزبان جام جهانی شود چرا که این کشور بزرگ تا به حال به چنین افتخاری نرسیده بود. همچنین شرق اروپا نیز تاکنون میزبانی را تجربه نکرده بود. برای ۲۰۲۲ نیز تصمیم بر این بود که آمریکا میزبان جام جهانی شود تا دو قدرت سیاسی جهان دو جام جهانی پی در پی را برگزار کنند.

همه چیز به خوبی پیش رفت ولی به یک باره پای سارکوزی به جریان انتخاب میزبان جام جهانی باز شد. او از طرف شاهزاده قطر دعوت شد و در ادامه پلاتینی را مجاب کرد که به حمایت از قطر بپردازد. سارکوزی در ناهار مشترک با پلاتینی گفت که بهتر است قطر میزبان جام جهانی شود و این صحبت همه برنامه‌ریزی‌ها را عوض کرد. در یک انتخاب محرمانه‌ که اعضای فیفا انجام دادند، تنها ۴ رای به قطر رسید و ۱۴ رای را آمریکا کسب کرد. مطمئن باشید اگر آمریکا میزبان جام جهانی می‌شد یک جام جهانی بسیار خوب را نوید می‌دادیم.

بلاتر در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: فیفا بدون اعضای خود هیچ است و به پشتوانه اعضاست که فیفا روی پای خودش ایستاده است. فوتبال فقط لیگ قهرمانان نیست فقط بالا بردن جام نیست، فقط جام جهانی نیست. فوتبال همچنین ارث پدری من هم نیست که بخواهم بر صندلی فیفا تکیه بزنم. خیلی خوشحالم که کاندیداها این فضا را باز دیدند و برای انتخابات فیفا نام‌نویسی کردند. اگر من رییس فیفا انتخاب نشدم اشکالی ندارد به جانشینم توصیه می‌کنم فراموش نکن که فیفا ارزشمندترین سازمان در جهان است.

رشته ورزشی ما بهترین رشته ورزشی است و شایسته احترام و نظم است. این یک مدرسه زندگی برای همه انسان‌هاست. فوتبال بازی‌ای است که به شما احساس می‌دهد و امروزه احساس بسیار مهم است. احساس و امید در فوتبال موج می‌زند چیزی که در زندگی همه ما وجود دارد. اگر شما امروز ببازید می‌توانید فردا ببرید این قانونی است که فوتبال به ما داده و ما در زندگی از آن تبعیت می‌کنیم. فوتبال روحیه مثبت اندیشی به مردم تزریق کرده و مردم را به هم متصل کرده و از نژادهای مختلف گرد هم آورده. فوتبال مانند پلی است که هیچ وقت نمی‌توانیم آن را ترک کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج