جاباما
۲۶۰۱۴۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تعداد خریداران بورس تهران نصف شد

بورس تهران در اولین هفته آبان ماه بر خلاف هفته پایانی مهر ماه روند نزولی در پیش گرفت و به دلیل انتشار گزارش‌های ضعیف شرکت‌ها با افت متغیرهای خود رو به رو شد و نیمی از خریداران خود را از دست داد.

خبرگزاری ایسنا: بورس تهران در اولین هفته آبان ماه بر خلاف هفته پایانی مهر ماه روند نزولی در پیش گرفت و به دلیل انتشار گزارش‌های ضعیف شرکت‌ها با افت متغیرهای خود رو به رو شد و نیمی از خریداران خود را از دست داد.

با پایان یافتن مهر ماه انتظار سهامداران برای انتشار گزارش ۶ ماهه شرکتها به سر رسید و در هفته ابتدایی آبان موجی از گزارش های ۶ ماهه منتشر شد که انتشار آنها وضعیت بازار سرمایه را تغییر داد.

به این ترتیب فعالان تالار شیشه‌ای به دلیل نزدیک شدن به زمان انتشار گزارشات ۶ ماهه شرکتها، به اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی بی توجه شدند و تمام توجه خود را به سمت این گزارش ها جلب کردند. البته گزارشات ۶ ماهه نیز چنگی به دل نزد و همانطور که پیش بینی شده بود تعدیل منفی شرکتهای مطرح زمینه افت شاخص و قیمت‌ها را فراهم کرد و موجب تسری جو منفی به کل بازار سرمایه شد.

البته این جو در روزهای پایانی هفته اندکی کاهش یافت و بورس تهران بعد از اتمام شوک ناشی از گزارش ها، روند متعادل تری در پیش گرفت اما انتشار گزارش ۶ ماهه شرکتها این واقعیت را نشان داد که صنایع بورسی با مشکلات جدی در زمینه افت قیمت و کاهش میزان فروش مواجه هستند و با رکودی عمیق دست و پنجه نرم می کنند.

با این حال همان‌طور که انتظار می‌رفت بازگشایی نماد شرکتها بعد از تعدیل‌های منفی موجب منفی شدن جو بازار شد به طوری که عملکرد ضعیف شرکتها در نیمه نخست سال بورس را به مدار نزولی برگرداند و موجب ریزش ۲۵۱ واحدی شاخص و برگشت آن از کانال ۶۳ هزار واحدی شد. به این ترتیب با افت ۰.۴ درصدی شاخص کل، سودآوری بازار سرمایه افت کرد و به ۰.۶ درصد رسید.

در این هفته همچنین ارزش و حجم معاملات هم ریزش های شدید بیش از ۶۰ درصد را تجربه کرد به طوری که در مجموع ۹۲۰ میلیون سهم به ارزش هزار و ۷۱۴ میلیارد ریال داد و ستد شد و ارزش و حجم معاملات به ترتیب افت ۶۶ و ۶۸ درصدی را تجربه کرد و به دلیل جو منفی ناشی از گزارشات ۶ ماه دفعات معاملات ۵۶ درصد افت کرد و تعداد خریداران نیز با افت ۵۳ درصدی به ۲۸ هزار و ۶۶۹ نفر کاهش یافت.

به این ترتیب با انتشار گزارش های ۶ ماهه شرکتها، ریسک ناشی از انتشار این گزارشات کاهش یافت و چشم سهامداران به اجرای بسته اقتصادی دولت در نیمه دوم آبان ماه دوخته شد. بسته ای که در نحوه اجرا ابهامات زیاذی دارد اما به اعتقاد کارشناسان به عنوان مسکن می تواند جلوی عمیق تر شدن رکود اقتصادی را بگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج