جاباما
۲۶۱۰۰
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

تصاویری از مبتكرانه‌ ترين سازه‌ های بلند ۲۰۱۲

هر ساله گروه غیر انتفاعی شورای ساختمانهای بلند و زیستگاه شهری (CTBUH) در موسسه فناوري ايلينويز به معرفي ساختارهايي از سراسر جهان مي‌پردازند كه نمايشگر تركيبي از پايداري، ابتكار فناوري و طراحي ظاهري است.

خبرگزاری ایسنا: هر ساله گروه غیر انتفاعی شورای ساختمانهای بلند و زیستگاه شهری (CTBUH) در موسسه فناوري ايلينويز به معرفي ساختارهايي از سراسر جهان مي‌پردازند كه نمايشگر تركيبي از پايداري، ابتكار فناوري و طراحي ظاهري است.

برندگان امسال اين شورااز استراليا، كانادا، ايتاليا، قطر و ابوظبي هستند كه موفق به كسب جوايز اول ابتكار از سوي گروهي از داوران بين‌المللي براي رجوع به رقابت نهايي در شيكاگو شده‌اند.

در اين دوره رقابتها، با تكميل ۸۸ ساختمان بالاي ۲۰۰ متر در سال گذشته در سراسر جهان و ثبت نام ۷۸ ورودي، داوران با چالش بزرگي روبرو بودند.

كانادا

برجهاي مطلق

تصاویری از مبتكرانه‌ ترين سازه‌ های بلند 2012

اين دو برج موسوم به ساختمان مريلين‌مونرو كه در اونتاريوي كانادا واقع شده، قرار است تا ماه آينده تكميل شود. اين دو سازه مسكوني منحني پس از تكميل به سه برج قديمي‌تر ديگر براي شكل‌گيري پروژه ۴۷۰ ميليون دلاري مي‌پيوندند.

اين دو سازه ماده، از يك پيچ ۲۰۹ درجه برخوردار است و بيش از نيمي از بودجه كلي اين پروژه براي شيارهاي موجي آنها مصرف شده است.

هر طبقه و واحد با ديگري متفاوت است و براي مثال ابعاد ديوارها و ستونهاي حائل براي استقرار طبقه مجاور اصلاح شده‌اند. همچنين از آن جا كه نماي بيروني منحني ساختمان مانع از كاربرد بالابرهاي سنتي است، مهندسان از يك جرثقيل ساختماني داخلي براي انجام اين كار در زمان مناسب استفاده كرده‌اند.

همچنين آب‌وهواي سخت منطقه نيز مزيد بر علت شده و چالش ديگري براي طراحان براي جلوگيري از اتلاف بيهوده سرمايشي و گرمايشي در بالكنهاي طولاني طبقات ايجاد كرده بود كه اين مشكل با شيوه جديد جداسازي آنها از طبقات اصلي با شكافهاي حرارتي كه مي‌تواند يك ابداع جديد محسوب شود، رفع شد.

شركت طراح اين دو سازه MAD Architects ، ارتفاع برج اول ۱۷۹.۵ متر، برج دوم۱۵۸ متر، تعداد طبقات برج اول ۵۶ و برج دوم ۵۰ طبقه است.

مبتكرانه‌ترين ساختمان بلند آسيا و استراليا

خيابان بلاي ۱

تصاویری از مبتكرانه‌ ترين سازه‌ های بلند 2012

اين ساختمان اداري بيضوي ۱۷۰ ميليون دلاري كه بهار سال گذشته به پايان رسيده، به بندرگاه سيدني مشرف بوده و از ويژگي‌هاي خاصي برخوردار است كه باعث كسب موقعيت شش ستاره سبز از شوراي ساختمان سبز استراليا شده است.

از تصفيه‌خانه زيرزميني اين سازه كه ۹۰ درصد از بازيافت مواد ساختمان را برعهده دارد، تا صفحات خورشيدي روي سقف و سيستم تهويه هواي پرتوي سرد آن، مي‌توان دريافت كه طراحان نهايت سعي خود را براي كاهش نشانه هاي كربني در اين سازه داشته‌اند.

تصاویری از مبتكرانه‌ ترين سازه‌ های بلند 2012

سازه بلاي ۱ همچنين اولين آسمان‌خراش اصلي استراليا با نماي خارجي دو پوستي داراي حائل روزنه‌دار خارجي است كه بطور همزمان قادر به حفظ انرژي و همچنين حذف تابش‌هاي آسماني است. براي بهره‌وري بيشتر اين سيستم، جهت تيغه هواكش به سمت خورشيد در تمام طول روز تنظيم شده است. اين ساختمان اولين سازه استراليايي است كه توسط شوراي CTBUH انتخاب شده است.

شركت طراح اين ساختمان ingenhoven architects و Architectus، ارتفاع آن ۱۳۵ متر و داراي ۲۸ طبقه است.

بهترين ساختمان بلند اروپا

پلازوي لومبارديا

تصاویری از مبتكرانه‌ ترين سازه‌ های بلند 2012

اين مجموه اداري بزرگ در ميلان كه اولين سازه ايتاليايي برنده شوراي CTBUH بوده، قرار است سكونتگاه دولت محلي لومباردي باشد. اين پروژه ۵۰۵ ميليون دلاري در اوايل سال ۲۰۱۱ تكميل شده و از ويژگيهاي فراواني برخوردار است كه به آن لقب دوستدار محيط زيست را مي‌دهد.

برج نسبتا باريك ۱۶۱ متري اين اداره، با يك مجموعه ۱۴ متري از هفت تا ۹ رشته خطوط منحني عرض به زمين متصل مي‌شود كه همه با ديوارهاي فعال آب‌وهوايي پوشيده شده‌اند. اين ديوارها از دو لايه شيشه با فاصله يك متر از تيغه‌هاي عمودي چرخان در ميان آنها برخوردار است كه مي‌تواند براي ايجاد سايه داخلي جهت صرفه‌جويي غیر فعال انرژي مورد استفاده قرار گيرد.

تيغه‌هاي ريز سوراخدار درون آنها كه با رايانه كنترل مي‌شوند براي توقف نور مستقيم خورشيد به چرخش در مي‌‌آيند. در زمان قرار گرفتن در زواياي كمتر از ۹۰ درجه نسبت به شيشه، اين سوراخهاي ريز در حقيقا به نمايش فضاي خارجي مي‌پردازد.

كاربرد آگاهانه سلولهاي خورشيدي در بخش جنوبي صفحات شيشه‌اي برج به كاهش مصرف كلي ساختمان كمك خواهد كرد.

در يكي از نوآوري‌هاي غيرمعمول اين سازه، نزديكي اين پروژه به يك رودخانه زيرزميني به طراحان اجازه داده تا يك سيستم پمپاژ براي استفاده از ظرفیت تبادل حرارت از آب قنات نيز تعبيه كنند.

شركت طراح اين ساختمان Pei Cobb Freed & Partners است . همچنين اين ساختمان، ۱۶۱ متر ارتفاع دارد و داراي ۴۰ طبقه است.

- بهترين ساختمان بلند خاورميانه و آفريقا

برج دوحه

تصاویری از مبتكرانه‌ ترين سازه‌ های بلند 2012

برج دوحه قطر، برج اداري گرد، با يك گنبد در راس آن است. اين پروژه ۱۲۶ ميليون دلاري كه در غرب خلیج ولسوالی قرار گرفته، ماه مارس گذشته به پايان رسيد و از نمای خارجی متشکل از لایه‌هایی از آلومینیوم با برشهاي پیچیده برخوردار است. ظاهر بيروني اين برج با لايه‌اي از شيشه انعکاسی در زير آن و پرده‌هاي غلتكي در ميان آن منجر به كاهش هزينه‌ها با حفاظت ساختمان در برابر حرارات داغ كويري شده است.

با ستوني بودن اين ساختمان در عرض مقطعي، هر طبقه به ارائه يك نمایش پانورامايي مي‌پردازد. ادارات مشرف به شرق از منظره خليج،‌ جنوب از منظره بندر،غرب از چشم‌انداز شهر دوحه و شمال از افق كوير داغ برخوردارند.

برج دوحه همچنين به عنوان اولين ساختمان بلند از ستونهاي شبکه‌های مورب متقابل بتون تقویت شده برای پشتیبانی سازه برخوردار است كه نياز به يك هسته مركزي را از بين مي‌برد. اين ابتكار نه تنها به بهينه سازي فضاي در دسترس براي ساكنان پرداخته بلكه همچنين به ساخت يك دهليز شيشه‌اي ۲۷ طبقه‌اي تاثيربرانگيز منجر شده است.

شركت طراح اين برج Ateliers Jean Nouvel، ارتفاع آن ۲۳۸ متر و شامل ۴۶ طبقه است.

برجهاي البهار

تصاویری از مبتكرانه‌ ترين سازه‌ های بلند 2012

اين برجهاي اداري دوقلو در ابوظبي امارات متحده عربي كه چندي پيش به مرحله تكميل رسيده، به عنوان اولين برنده جايزه ابتكار CTBUH انتخاب شده است. نماي مبتكرانه اين برجها مانند برج دوحه به كاهش نيمي از نور دريافتي از خورشيد با ساختاري پرداخته كه شبيه به طرح مشبك صحرايي در ساختمانهاي كل منطقه است. لبه‌هاي صفحات خورشيدي در سقفهاي رو به جنوب هر دو برج به ارائه حدود پنج درصد از ملزومات انرژي كلي خود و نيروي باز و بسته كردن سيستم سايه ديناميك مرتبط با نما مي‌پردازند.

شركت طراح اين برج Aedas Architects Ltd، ارتفاع آن ۱۴۵ متر و داراي ۲۶ طبقه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مطالب جالب و جدید بود
      ممنونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج