جاباما
۲۶۱۹۴۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

چه کسی به موسیقیدان ترک مجوز نداد؟

حاشیه‌های مربوط به کنسرت رهبر ارکستر ترکیه در ایران هرچند هنوز با صحبت‌های متناقض همراه است.

روزنامه شرق: حاشیه‌های مربوط به کنسرت رهبر ارکستر ترکیه در ایران هرچند هنوز با صحبت‌های متناقض همراه است.

حاشیه‌های مربوط به کنسرت رهبر اركستر ترکیه در ایران هرچند هنوز با صحبت‌های متناقض همراه است اما یک موضوع را آشکار کرد و آن‌هم کمبود بودجه بنیاد رودکی در بحث ارکسترهاست که به گفته علی رهبری، از مقدار پیش‌بینی‌شده کمتر است و همین بحث باعث تغییراتی در جدول برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران شده.

نشست خبری «مسترکلاس رهبری ارکستر» ظهر سه‌شنبه، ١٢ آبان در تالار وحدت برگزار شد. هرچند علی رهبری، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، به‌همراه ارول اردینج، رهبر ارکستر ترکیه، در این نشست حاضر شد اما پس از آنکه اردینج نشست را ترک کرد، به موضوع‌های حاشیه‌ای ارکستر نیز پاسخ داد.

او در بخشی از نشست در میان پاسخ به یکی از خبرنگاران ناگزیر شد که از کم‌شدن بودجه پیش‌بینی‌شده ارکسترها صحبت کند و بگوید دلیل تغییر در برنامه «مهر تا مهر» ارکستر، توجه به کمبود بودجه و درنظرگرفتن مسائل مرتبط با آن است.

رهبری در ادامه درباره برگزارنشدن کنسرت «مرثیه موتسارت» که قرار بود با حضور اردینج به‌عنوان رهبر میهمان در روزهای ۱۳ و ۱۴ آبان در تالار وحدت برگزار شود، عنوان کرد: «در مورد لغو این کنسرت واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد. این قطعه تک‌خوان زن ندارد و اصلا هم شاد نیست. اما دلیل اصلی لغو این کنسرت عدم صدور مجوز از سوی آقای فرزاد طالبی (سرپرست دفتر موسیقی) بوده است. من در این روزها و به‌ویژه در ایام سوگواری خیلی تلویزیون ایران را تماشا می‌کنم. تلویزیون ایران برای تبلیغ ته‌دیگ، آهنگ‌های «دالام‌دالام» می‌گذارد کسی هم چیزی نمی‌گوید چون این یک موضوع تجاری است اما درحالی‌که ما خط‌قرمزها را رد نکرده‌ایم، این اتفاق برای اجرای ما افتاد».

رهبری افزود: «من در جایی بزرگ شده‌ام که این آقایان بزرگ نشده‌اند، من در یک منطقه مذهبی زندگی کرده‌ام بنابراین خطوط قرمز را خوب می‌شناسم و خیلی دوست دارم که به من بگویند ماجرای این لغو برنامه کنسرت آن هم با رهبری خارجی از چه قرار است؟ در زمان ما این‌گونه نبود. در ایام سوگواری تلویزیون ایران اصلا موسیقی پخش نمی‌کرد یا موسیقی به‌طورکامل اجرا می‌شد یا به‌طورکل قدغن بود».

او همچنین درباره بحث‌هایی که پیرامون تک‌خوانی زنان در اجرای «اپرای عاشورا» به وجود آمده است، اظهار کرد: «اولین انتقادی که من نسبت به این حاشیه‌ها دارم، این است که چرا دوستان منتقد در ابتدا به سراغ من نیامدند و مستقیم به سراغ وزیر و معاون وزیر رفتند؟ من خودم شب اول اجرای اپرای عاشورا در تالار وحدت حضور داشتم و اجرا را دیدم، اتفاقا همان شب به آقای صفی (مدیر داخلی ارکستر) پیامکی فرستادم تا صدای میکروفون دوم را تقویت کند. نمایندگان مجلس حق داشتند اعتراض کنند چون این ماجرا مدیریت نشد. در قطعه «مرثیه موتسارت» هم، تک‌خوانی‌ها حذف شده بود و اصلا شاد نبود».

رهبری البته گفت که برنامه حضور اردینج برای برگزاری کنسرت تغییر نکرده و او در همان ساعت‌های مقرر کنسرت را برگزار می‌کند تا برنامه ضبط شود.

سخنان علی رهبری، درباره صادرنشدن مجوز از سوی دفتر موسیقی درحالی بیان می‌شود که فرزاد طالبی نظر دیگری دارد. او با بیان اینکه بنیاد رودکی در برنامه‌های «مهر تا مهر» خود تغییرهایی داده است، به «شرق» گفت: «به دلیل همین تغییر برنامه، برنامه جدیدی قرار است برای صدور مجوز به دفتر موسیقی ارسال شود که ما هم پس از بررسی‌های لازم براساس ضوابط موجود، مجوزها را صادر می‌کنیم».

به گفته او، سیاست بنیاد رودکی در مورد حضور رهبر ارکستر ترکیه، انجام کارهای آموزشی و ضبط موسیقی بوده است. طالبی همچنین در پاسخ به این سؤال که برای کنسرت اردینج بلیت فروخته شده و بعد از مدتی بلیت‌فروشی متوقف شده، پس باید مجوزی در این زمینه صادر شده باشد، چنین گفت: «فروختن بلیت ربطی به ما ندارد. باید این پرسش را از بنیاد رودکی بپرسید. به‌هرحال دفتر موسیقی مجوزی برای کنسرت مرثیه موتسارت صادر نکرده است که بخواهد آن را لغو کند و خود بنیاد رودکی به ما می‌گوید که برنامه‌های مهر تا مهر به دلیل کمبود اعتبار تغییر کرده است. بنابراین ما منتظر برنامه نهایی بنیاد هستیم که هرزمان برنامه جدید ارائه شود ما هم طبق ضوابط موجود، برنامه‌ها را بررسی و مجوزها را صادر می‌کنیم».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج