۲۶۳۱۳۵
۴ نظر
۵۴۶۴
۴ نظر
۵۴۶۴
پ

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای ۲۰۱۵

با مهم ترین ستاره های فهرست ۲۳ نفره کاندیداهایی که فیفا برای توپ طلا انتخاب کرده براساس شانس به دست آوردن توپ طلا آشنا شوید.

هفته نامه همشهری جوان - محمد امیرپور: چند هفته پیش، کاکا، ستاره برزیلی باشگاه میلان و رئال مادرید ادعا کرده بود «من آخرین برنده واقعی توپ طلا هستم.» دلیلش هم این بود؛ از سال ۲۰۰۷ که کاکا توپ طلا را برنده شد، هیچ بازیکن دیگری نتوانسته غیر از مسی و رونالدو برنده آن باشد. استیلای ۸ ساله دو فوق ستاره فوتبال دنیا بر مهم ترین جایزه فردی دنیای فوتبال؛ جایزه ای که در چند سال گذشته خیلی روی ابعاد تبلیغاتی آن مانور داده شده بود و یکی از دلایل انتخاب بهترین بازیکن دنیا از بین مسی یا رونالدو اسپانسرهایی هستند که می توانند با نام مسی یا رونالدو پول دربیاورند، اما مثلا با مانئول نویر نه. آلمان ها هنوز هم توپ طلای سال قبل را حق مانوئل نویر می دانند که جام جهانی را با مانشافت برده بود.

فرانسوی ها وقتی ریبری یک تنه بایرن یوپ هاینکس را قهرمان اروپا کرد از انتخاب نشدن ریبری شگفت زده شدند و اسپانیایی ها ندادن جایزه به اینیستا و ژاوی بعد از فتح دوگانه یورو و جام جهانی را نهایت بی کفایتی فیفا می دانند. مراسم انتخاب بازیکن دنیا بدل به یک شوی چشم نواز شده تا در نهایت بازیکنی که اسپانسرها ترجیح می دهند، نامش از گوش بیرون بیاید. با مهم ترین ستاره های فهرست ۲۳ نفره کاندیداهایی که فیفا برای توپ طلا انتخاب کرده براساس شانس به دست آوردن توپ طلا آشنا شوید.

کریستیانو رونالدو

شانس توپ طلا: یک به ۵

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: هر سال رکوردهای زیادی وجود دارند که ستاره پرتغالی آنها را می شکند و به نام خودش ثبت می کند. فصل اخیر فوتبال اروپا هم مستثنا نیست؛ بهترین گلزن تاریخ رئال مادرید، شکست رکورد رائول و خیلی آمارهای دیگر. اما اگر دنبال یک دلیل برای دادن توپ طلا به رونالدو باشید، قطعا ۶۱ گلی است که در تمام رقابت های فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ تا امروز زده است.

مهم ترین توجیه برای انتخاب نشدن: هیچ کدام از ۶۱ گلی که رونالدو برای رئال مادرید زده است، منجر به کسب جام برای مادریدی ها نشده است و این واضح ترین دلیل برای ندادن توپ طلا به اوست.


نیمار

شانس توپ طلا: یک به 28

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: هرگاه مسی خاموش می شد، این نیمار بود که بارسلونا را هدایت می کرد. ضلع دوم مثلت هجومی خودش را در مسیری قرار داده که همه منتظر ظهور یک فوق ستاره در سال های بعد باشند. ۳۹ گل زده در سال گذشته و البته ۱۰ گلی که در لیگ قهرمانان برای بارسا زد، شانس او را برای توپ طلا زنده نگه می دارد.

مهم ترین توجیه برای انتخاب شدن: چند هفته قبل که مسی به مدت هشت هفته از همراهی تیمش بازماند، همه نگاه ها به سمت نیمار برگشت. اما عملکرد نیمار، چیز بیشتری از بازیکنان جوان بارسا نداشت. او در این هفته ها نه ناجی تیمش است، نه گل های زیادی می زند.


روبرت لواندوفسکی

شانس توپ طلا: یک به 14

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: اگر قرار بود برنده توپ طلا را فقط با محاسبه عملکرد همین چند هفته ای که از شروع فوتبال اروپا می گذرد، محاسبه کنیم، انتخاب دیگری غیر از لواندوفسکی وجود نداشت. اوج عملکرد ستاره لهستانی بایرن را باید زدن ۱۵ گل در طول ۶ بازی برای بایرن، و ۹ گل برای لهستان در رقابت های ملی داست.

مهم ترین توجیه برای انتخاب نشدن: تا همین چند هفته پیش یکی از خریدهای ناموفق بایرنی ها به حساب می آمد. گواردیولا اعتقاد بازی به او نداشت و در ترکیب اواریایی ها قرار نمی گرفت. یکس ال گذشته را باید برای لواندوفسکی به دو دوره قبل از بازی با وولفسبورگ و قبل از آن تقسیم کرد. تا قبل از بازی با وولفسبورگ لوا یک خرید شکست خورده بود و امروز یک قهرمان.


لیونل مسی

شانس توپ طلا: یک به 9

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: لیونل مسی در دوئل دونفره اش برابر رونالدو کم نیاورد و در یکسال گذشته ۵۸ گل زده است؛ یعنی فقط ۳ گل کمتر از رونالدو. اما چیزی که شاید شانس او را نسبت به رقیب پرتغالی اش بالا ببرد، این است که گل های مسی منجر به کسب سه گانه برای بارسلونا شده است.

مهم ترین توجیه برای انتخاب نشدن: شکست مقابل شیلی در کوپا آمریکا در ضربات پنالتی در فینال این رقابت ها احتمالا تنها نکته ناامید کننده ستاره آرژانتینی است. برای ستاره ای که می خواهد بازیکن سال دنیا شود، عدم توفیق در تمی ملی مشکل بزرگی است. مسی در کل رقابت های کوپا آمریکا فقط یک گل زد تا سایه ای از مسی بارسلونا را هم در آرژانتین به نمایش نگذارد.


لوییس سوارز

شانس توپ طلا: یک به 33

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: بعد از مدت ها، بارسلونا را از زیر فشار انتقاداتی که ادعا داشتند بارسلونا پست مهاجم نوک را در فوتبال از بین می برد، نجات داد. اما شاید هم ترین افتاقی که می تواند سوارز را در فهرست نفرات اصلی توپ طلا قرار دهد، گل او در فینال لیگ قهرمانان بود. سوارز را در فهرست نفرات اصلی توپ طلا قرار دهد، گل او در فینال لیگ قهرمانان بود. مسی و نیما را فراموش کنید. همین یک گل سوارز برای کامل کردن پازل سه گانه بارسلونا کافی بود.

مهم ترین توجیه برای انتخاب نشدن: سوارز با وجد گل های بیشتر در لیورپول و نقشی کامل تر در لیگ جزیره، هیچ وقت به توپ طلای فیفا نرسید. عملکرد مهاجم اروگوئه ای حتی به اندازه نیمی از نمایش های او در لیورپول هم نمی رسد و بعید به نظر می رسد با وجود مسی و نیمار، ضلع سوم بارسایی ها شانسی برای بردن توپ طلا داشته باشد.


پل پوگبا

شانس توپ طلا: یک به 50

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: پل پوگبا خصوصیاتی دارد که فقط مختص به اوست و کس دیگری را نمی توان پیدا کرد که شبیه پوگبا بدود، به توپ ضربه بزند، قدرت شوت های او را داشته باشد و در یک کلام تناسب همگنی از قدرت بدنی و تکنیک باشد. بازی برگشت سال گذشته یوونتوس مقابل رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو، اوج نمایش پوگبا بود؛ جایی که تیمش را از جهنم مادرید عبور دارد و به بازی فینال رساند.

مهم ترین توجیه برای انتخاب نشدن: در تابستان مدیران یوونتوس تصمیم گرفتند بیشترین دستمزد باشگاه را به ستاره فرانسوی شان بدهند و شماره ۱۰ بیاکنونری را روی تن او بنشانند. به این خاطر که پوگبا را راضی به ماندن در تورین کنند. این روزها هرچند پوگبا در تورین زندگی می کند، اما بازیکنی بی مسوولیت، مغرور و دچار توهم خودبزرگ بینی است. ستاره ای که ثابت کرد شایسته این همه بهادادن نبود.


مانوئل نویر

شانس توپ طلا: یک به 66

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: آلمانی ها هیچ وقت شکست را راحت نمی پذیرند و همیشه برنامه ای برای بازگشت تدارک می بینند. سال ۲۰۱۴ همه دنیا منتظر بودند نویر بعد از پشت سر گذاشتن یک جام جهانی فوق العاده برنده توپ طلا باشد. اما بعد از انتخاب عجیب رونالدو، نویر پروژه بازگشت در فصل بعد را استارت زد تا و و بایرن مونیخ آماده ترین تیم این روزهای دنیا باشند.

مهم ترین توجیه برای انتخاب نشدن: باید سیاست های فیفا و سلیقه انتخاب کنندگان را مغیر با پست دروازه بانی دانست. مستدل ترین دلیل این تز هم نبودن نام بوفون بین ۵۰ بازیکنی بود که در فهرست اولیه بازیکن سال قرار داشتند.


گرت بیل

شانس توپ طلا: یک به 66

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: همه در مادرید روی او به عنوان جانشین رونالدو حساب کرده اند. کاری که گرت بیل در ولز کرد و آنها را به اولین یوروی عمرشان رساند، از ستاره هایی مثل یان راش و رایان گیگز هم برنایمد. همین طور شروع فصل جدید فوتبال اروپا با نمایش قابل قبول، کماکان او را ستاره ای آینده دار نگه می دارد.

مهم ترین توجیه برای انتخاب نشدن: وقتی ستاره هایی مثل بکا، تزو، بوفون و خیلی های دیگر در فهرست کاندیداهای توپ طلا غایب باشند، حضور بازیکنی مثل بیل که بیشتر فصل را مصدوم بوده و در مواقعی هم که بازی کرده نه آمار گلزنی بالایی داشته، نه جامی کسب کرده، بیشتر از همیشه ماهیت تبلیغاتی توپ طلا را برملا می کند.


سرخیو آگوئرو

شانس توپ طلا: یک به 66

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: آگوئرو با ۲۶ گل در باکیفیت ترین لیگ دنیا، لیگ برتر انگلیس آقای گل شد و به اولین بازیکنی تبدیل شد که در فصل گذشته بعد از مسی و رونالدو بیشترین تعداد گل را در یک فصل ثبت کرده است. داماد سابق مارادونا فصل جدید فوتبال اروپا را هم پرفروغ شروع کرده و تا اینجای فصل بهترین آمارهای فصل تازه اروپا را ثبت کرده است.

مهم ترین توجیه برای انتخاب نشدن: بزرگ ترین مشکل ستاره آرژانتینی بدشانسی ای است که مدت هاست گریبانش را گرفته است. آگوئرو همیشه فصل را رویایی شروع کرده و به پایان می رساند، اما بین این شروع و پایان مدام مصدومیت زانو سراغش می رود و مثل همین هفته ها که زمینگیرش کرده، مانع درخشش اش می شود.


ادن هازارد

شانس توپ طلا: یک به 66

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

چرا باید بازیکن سال شود: قرار داشتن بین کاندیداهای توپ طلا تازه شروع راه است. هازارد به ترتیب بیشترین پاس کلیدی و بیشترین دریبل موفق را داشت و تاثیرگذارترین بازیکن فصل لیگ جزیره بود. بدون شک درخشش ستاره بلژیکی بود که لندنی ها را به اولین جام بعد از ۵ سال قحطی قهرمانی در چلسی رساند. به اینها نمایش خیره کننده هازارد در بلژیک را که موجب صعود شیاطین بلژیکی به رنکینگ یک دنیا شده است هم اضافه کنید.

مهم ترین توجیه برای انتخاب نشدن: تا پایان هفته نهم لیگ برتر انگلیس، چلسی در رتبه یازدهم قرار دارد و هیچ چیز برای مورینیو آزاردهنده تر از این نیست که ستاره فصل قبل تیمش هازارد، در این فصل هنوز پایش به گلزنی باز نشده است. آمار هازارد در اروپا هم چندان بهتر نیست. این یکی از بدترین شروع های فصل برای چلسی و هازارد است.


مهم ترین ستاره هایی که از فهرست فیفا برای توپ طلا جا ماندند

در فهرست 23نفره ای که فیفا تصمیم دارد بهترین بازیکن سال 2015 دنیا را از بین آنها انتخاب کند، غایبانی جود دارند که بیرون ماندنشان از فهرست با هر متر و معیاری یک اشتباه نابخشودنی خواهد بود. بازیکنانی که فوتبال اروپا با نمایش آنها زیباتر به نظر رسید ولی از چشم مدیران فیفا جا ماندند.

بوفون

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

قبل از مطرح شدن نام بازیکنان انتخابی برای توپ طلا، نام بوفون به عنوان یکی از رقبای مسی و رونالدو برای بردن آن اعلام می شد. اسطوره ایتالیایی که بار زیادی از حضور یوونتوس در فینال لیگ قهرمانان روی دوش او بود. بزرگ ترین غایب این فهرست است.

مودریچ

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

کافی است به نتایج رئال مادرید قبل از مصدومیت موردیچ و بعد از مصدوم شدنش دقت کنید. رئالی ها با مصدوم شدن مودریچ دستشان از همه جام ها کوتاه ماند و این روزها که ستاره کرواتشان را آماده می بینند، همان تیم خطرناک همیشگی هستند. کسی جواب این سوال را می داند که چرا مودریچ نیست، اما یایا توره چرا؟!

وراتی

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

ستاره جوان تیم ملی ایتالیا و باشگاه پاریسن ژرمن کلی از بهترین ها را در خود دارد، اما حتی عنوان بهترین پاسور لیگ فرانسه و پاس هایی که باعث شده او را با پیرلو مقایسه کنند هم نتوانست او را در فهرست نهایی فیفا قرار بدهد.

لاکازته

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

بهترین مهاجم فصل قبل لاشامپیونه کلی رکورد و آمار طی یک فصل اخیر به نام خودش ثبت کرده است. بیشترین درصد دریبل موفق، پاس کلیدی، گل و... اما عجیب ترین نکته فیفا حضور ایراهمیموویچ که فصل فاجعه باری داشت در فهرست توپ طلا و غیبت لاکازته است.

گریژمان

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

در فصل ناکامی آتلتیکومادرید، این ستاره فرانسوی تیم سیمونه بود که با گل ها و پاس گل هایش آنها را مدعی جام نگه داشت؛ ستاره ای ۲۳ ساله که هم سن مناسبی دارد. هم نمایش درخشانش را این فصل هم ادامه داده است.

سرخیو راموس

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

تابستان نقل و انتقالات را یکبار دیگر مرور کنید. منچستریونایتد حاضر بود برای راموس، مدافع ۲۹ ساله رئالی ها، ده خیه آو ۳۰ میلیون یورو پول نقد بدهد. به نظرتان همین ثابت نمی کند که هنوز مدافعی با کیفیت سرخیو راموس در فوتبال اروپا وجود ندارد.

باکا

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

دو سال رویایی با سویا که منجر به دو قهرمانی لیگ اروپا شد. مهاجم کلمبیایی مهم ترین عنصر قهرمانی و موفقیت سویا در لیگ اروپا بود. اگر بهترین بازیکن لیگ اروپا راهی به جمع بهترین های دنیا ندارد، اصلا چرا این تورنمنت با ادعای لیگی معتبر برگزار می شود.

کارلوس توز

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

نمایش فوق العاده کارلوس توز در سال قبل همراه یوونتوس حتی فدراسیون آرژانتین را متقاعد کرد که با وجود داشتن مشکل با او، توز را به تیم ملی دعوت کنند. توز یکی از پایه های اصلی قهرمانی یوونتوس و رسیدن این تیم به فینال لیگ قهرمانان شده است.

در مذمت جایزه ای به نام توپ طلا

توپی با رنگ و بوی سیاسی!

جایزه Ballon d'Or یا همان توپ طلا از سال ۱۹۵۶ توسط سردبیر مجله معتبر فرانس فوتبال بدعتگذاری شد؛ این جایزه به بازیکنی تعلق می گرفت که با رای تعدادی از خبرنگاران اروپایی، به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب می شد. از سال ۱۹۹۵ فرانس فوتبالی ها تغییراتی دادند و به خاطر کثرت بازیکنان غیراروپایی، بازیکنان خارج از قاره اروپا هم شانس برنده شدن این جایزه معتبر را پیدا کردند.

ژرژ وه آ اولین بازیکن غیراروپایی بود که توپ طلا را برد. این جایزه تا ۶ سال پیش از ارزش زیادی برخوردار بود، زیرا خبرنگاران رسانه های معتبری که معمولا همه بازیکنان و لیگ ها را می دیدند و فوتبال را رصد می کردند، دست به انتخاب بهترین بازیکن می زدند و کمتر پیش می آمد که بازیکن برنده توپ طلا شایستگی بردن آن را نداشته باشد.

اما از سال ۲۰۱۰ شیوه رای گیری تغییراتی کرد و این مربیان تیم های ملی دنیا و کاپیتان های هر تیم بودند که همراه یک خبرنگار بازیکن سال را انتخاب می کردند. انتخاب هایی که معمولا غیرکارشناسانه و دور از مسائل فنی بود و بیشتر رنگ و بوی هواداری و طرفداری از یک تیم خاص داشت.

همه چیز درباره کاندیداهای توپ طلای 2015

در یکی از همین نظرسنجی ها بود که سرمربی تیم ملی گینه، به جای ژاوی هرناندز که جزء کاندیداهای سال ۲۰۱۰ توپ طلا بود، به ژاوی آلونسو رای داد؛ بازیکن رئال مادرید که اصلا در فهرست حاضر نبود یا سال گذشته بیشتر مربیان کشورهای آسیای شرقی و آمریکای جنوبی به خاطر علاقه و تعصب به مسی رای داده بودند و رونالدو هم آفریقایی ها را با خود همراه کرده بود چون موسسه خیریه اش در بیشتر کشورهای آفریقایی فعالیت دارد.

همیشه هم بخش زیادی از رای ها به بازیکنی از همان کشور تعلق دارد؛ یعنی مثلا مربی تیم ملی آفریقای جنوبی نام یکی از بازیکنان تیم ملی این کشور را هم در فهرست سه نفره ای که باید اعلام کند، قرار می دهد. این قبیل رای ها و اشتباهات ثابت می کند رای هایی که در چند سال گذشته برای انتخاب بهترین بازیکن سال دنیا داده شده، رنگ و بویی از منطق ندارد.

از سال ۲۰۰۸ توپ طلا تبدیل به جایزه ای برای ستایش ارزش های دو فوق ستاره دنیای فوتبال یعنی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو شد و فهرست ۲۳ نفره کاندیداها برای گرم تر کردن رقابت بین این دو نفر منتشر می شود تا مهم ترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال تنها بین دوقطبی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو تقسیم شود و هر بازیکنی که گل بیشتری در طول یک فصل بزند و جام بیشتری بگیرد، توپ طلا را از دیگری خواهد ربود.

این یک حقیقت است که لیونل مسی در سال ۲۰۱۰ از لحاظ فردی در سطح بازیکنانی مثل اشنایدر، اوی و اینیستا نبود و ستاره پرتغالی رئال مادرید هم در سال ۲۰۱۳ نصف تاثیرگذاری فرانک ریبری در بایرن مونیخ را نداشت، اما جایزه را به رونالدو دادند تا ریبری هم حسابی اعتراض کند: «از اول مراسم هم مشخص بود که رونالدو برنده می شود بلاتر به سمتش رفت و او را در آغوش گرفت مهلت رای گیری را هم تمدید کردند تا مصدومیت رونالدو به پایان برسد و شانس انتخابش بالا برود. توپ طلا جایزه فوتبالی نیست. چیزی که متاسفم می کند، این است که توپ طلا جایزه ای سیاسی شده است.»

امسال هم این فهرست پر از غایبین بزرگی بود که جایشان خالی بود و در عوض نام بازیکنانی اضافه شده بود که بیشتر فصل گذشته را مصدوم بودند. واقعا آخرین بازی به یاد ماندنی ای که از ستاره های مثل روبن، یایا توره و گرت بیل به یاد دارید، دقیقا کدام بازی است؟!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      بی حیثیت ها حق بوفون رو خوردن!کلا گند زدن توو فوتبال

    • یلدا

      به نظر من رابرت لواندوفسکی اگر چه خودم طرفدار چلسی ام ولی لواندوفسکی واقا فوق العاده کار کرد حتی خیلی بهتر از مسی و رونالدو.

    • ashkan

      بدون شک حق مسیه و خواهد برد...

    • امير قادري

      به نظز من اين مقاله نويس كاملا طرفدار رئاله چون از ميزان شانسي كه به بازيكنا ميده معلومه،تو راي گيري كه واسه بازيكن سال اروپا كردن،سوارز بيشتر از رونالدو راي آورد،علاوه بر اين مي بينين كه همين الا نيمار با ١١ گل در صدر جدول گلزنان لاليگاست و بعد اون هم سوارز هستش.و قطعا رونالدو افت بسيار چشم گيري در اين فصل داشته و كل دنيا دارن ميگن مسي بهترين بازيكن جهانه،بعد شانس مسي رو كمتر از رونالدو مي دونه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج