۲۶۳۲۴۸
۱ نظر
۵۰۸۲
۱ نظر
۵۰۸۲
پ

۱۴ نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

روزنامه مطرح و بریتانیایی «دیلی تلگراف» در گزارشی به ارائه نقشه هایی جالب و متفاوت از کره زمین که با موضوع هایی کمتر پرداخته شده ترسیم گشته اند، اقدام کرده است. نقشه هایی که بیشتر توسط وزارت امور خارجه بریتانیا رسم شده و میتواند کمک کننده به تشخیص نگاه این کشور بزرگ به سایر سرزمین ها و ملت های کره زمین باشد.

برترین ها: روزنامه مطرح و بریتانیایی «دیلی تلگراف» در گزارشی به ارائه نقشه هایی جالب و متفاوت از کره زمین که با موضوع هایی کمتر پرداخته شده ترسیم گشته اند، اقدام کرده است. نقشه هایی که بیشتر توسط وزارت امور خارجه بریتانیا رسم شده و میتواند کمک کننده به تشخیص نگاه این کشور بزرگ به سایر سرزمین ها و ملت های کره زمین باشد.

1. کجا امن است؟

این نقشه آن کشورهایی را که وزارت امور خارجه بریتانیا معتقد است، برای بازدید مسافران بریتانیا امن هستند (سبز) و جاهایی را که برای انها امن نیستند (قرمز) را نشان می دهد. همچنین وزارت امور خارجه مسافرت نکردن به بعضی از بخش های کشورهایی را، که در این نقشه به رنگ زرد نشان داده است، توصیه کرده است.

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

وزارت امور خارجه توصیه کرده است که به کشورهای زیر سفر نشود.

افغانستان، بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، گینه، عراق، لیبی، موریتانی، نیجر، سرزمین های فلسطینی، سیرالئون، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، تونس، یمن
وزارت امور خارجه توصیه کرده است که به بخشهایی از کشورهای زیر سفر نشود.

الجزایر، آنگولا، ارمنستان، آذربایجان، بنگلادش، بورکینافاسو، برمه (میانمار)، کامبوج، کامرون، کلمبیا، جیبوتی، اکوادور، مصر، اریتره، اتیوپی، گرجستان، هائیتی، هند، ایران، اسرائیل، ساحل عاج، ژاپن، اردن، کنیا، کوزوو، لبنان، ماداگاسکار، مالزی، مالی، نپال، نیجریه، پاکستان، فیلیپین، جمهوری کنگو، روسیه، عربستان سعودی، سودان، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، اوگاندا، اوکراین، ونزوئلا، صحرای غربی


۲. خطر ترور

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

این نقشه که بر اساس پیش بینی های و مطالعات وزارت امور خارجه شکل گرفته است، نشان می دهد که به احتمال زیاد در چه کشورهایی یک حمله تروریستی ممکن است رخ بدهد. خطر ترور در بیش از ۳۰ کشور در سطح پر خطر رتبه بندی شده است. کشور های معروف و محبوب در تابستان مثل فرانسه و اسپانیا با کشورهایی همچون لیبی، پاکستان و سومالی در یک سطح قرار گرفته اند. روسیه، مصر، تونس، میانمار، کنیا، فیلیپین و کلمبیا، ترکیه، تایلند، استرالیا و بلژیک نیز به همراه کشورهایی از خاورمیانه شامل عراق، عربستان سعودی، یمن، سوریه، لبنان، اسرائیل و افغانستان در سطح پر خطر رتبه بندی شده اند.

کشورهایی که در آنها تهدید تروریستی کم است شامل ایسلند، بولیوی، اکوادور، لهستان، جمهوری چک، سوئیس، مجارستان، ویتنام و ژاپن است.


3. امید به زندگی

این نقشه کشور های جهان را بر اساس امید به زندگی نشان می دهد. نتایج به طرز غم انگیزی شگفت آور است. آفریقا تنها قاره ای است که شامل کشورهایی با متوسط امید به زندگی کمتر از 60 سال است. در این قاره 28 کشور با امید به زندگی کمتر از 60 سال وجود دارد. کمترین امید به زندگی در سیرالئون با متوسط 46 سال است.

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

ژاپن جایی است که ساکنانش با متوسط طول عمر ۸۴ سال، طولانی ترین زندگی را دارند. این داده ها مطابق با داده های سازمان بهداشت جهانی است، که در این سال منتشر شده است. این کشور بطور نزدیک توسط ۶ کشور با متوسط طول عمر ۸۳ سال که شامل آندورا، استرالیا، سوئیس، ایتالیا، سنگاپور و سان مارینو است دنبال می شود.


4. تراکم جمعیت

کشورهایی با کمترین و بیشترین تراکم بر اساس آخرین آمار موجود در بخش جمعیت سازمان ملل متحد در اینجا نشان داده شده اند. اگرشما تنهایی را دوست دارید از شرق دور و اروپایی غربی دوری کنید و یکی از کشورهای موجود در لیست زیر را انتخاب کنید.

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

۱. گرینلند - ۰.۰ نفر در هر کیلومتر مربع
2. جزایر فالکلند - 0.3 نفر در هر کیلومتر مربع
۳. مغولستان - ۱.۹ نفر در هر کیلومتر مربع
4. صحرای غربی - 2.3 نفر در هر کیلومتر مربع
۵. نامیبیا - ۲.۹ نفر در هر کیلومتر مربع
6. گویان فرانسه - 2.9 نفر در هر کیلومتر مربع
۷. استرالیا - ۳.۱ نفر در هر کیلومتر مربع
8. ایسلند - 3.3 نفر در هر کیلومتر مربع
۹. سورینام - ۳.۳ نفر در هر کیلومتر مربع
10. بوتسوانا - 3.5 نفر در هر کیلومتر مربع


۵. مصرف الکل

این نقشه مصرف سرانه الکل را در کشورهای جهان نشان می دهد. بلاروس مست ترین کشور دنیا است. یک فرد بالغ در بلاروس به طور معمول ۱۷.۵ لیتر الکل خالص را در یک سال مصرف می کند، که این مقدار معادل ۱۷۹ بطری شراب یا ۱۷۵۰ پیک وودکا است. این کشور در این رتبه بندی توسط مولدووا، لیتوانی، روسیه، رومانی و اوکراین دنبال می شود. بریتانیا در مجموع ۲۵ ام است. یعنی بریتانیایی ها به طور متوسط ۱۱.۶ لیتر الکل خالص در سال مصرف می کنند.

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

کدام کشورها کم الکلی ترین کشورهای جهان هستند؟ جا تعجب نیست که کشورهایی که عمدتا مسلمان نشین هستند و مصرف الکل در انها ممنوع است، کمترین سرانه مصرف الکل در جهان را دارند. سرانه متوسط مصرف الکل در بین شهروندان کشورهای پاکستان، موریتانی، لیبی و کویت فقط ۱۰۰ میلی لیتر الکل خالص در یک سال میباشد که این میزان برابر تنها یک بطری شراب است.


6. میراث جهانی یونسکو

نقشه فوق کشورهای دارای بیشترین میراث جهانی یونسکو را نشان می دهد. ایتالیا، چین، اسپانیا و فرانسه به ترتیب با اختیار داشتن 51، 48، 44 و 41 اثر در صدر قرار دارند. قرار گرفتن این کشور ها در صدر اصلا تعجب اور نیست، زیرا فرانسه مشهورترین کشور در جهان است. اسپانیا فاصله چندانی با ان ندارد. چین پرجمعیت ترین کشور جهان است و ایتالیا زادگاه رنسانس است.

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

اما برخی کشورهای دیگر که مجموعه های تاثیر گذاری از مکان های قدیمی را در خود جای داده اند ممکن است باعث شگفتی شما شود. اتیوپی، که نزدیک به ۱ میلیون گردشگر را در سال به خود جذب می کند، ۹ اثر دارد. کره جنوبی دارای ۱۲ (به مقدار قابل توجهی بیشتر از مصر، آرژانتین و یا اندونزی)، بلغارستان دارای ۹ و الجزایر ۷ اثر ثبت شده است.

در انتهای دیگر این رتبه بندی، میانمار و پاراگوئه هر یک فقط با یک اثر، کامبوج، ایسلند و ایرلند تنها دو و نیوزیلند، بهترین کشور منتخب جهان توسط رای خوانندگان بخش سفر تلگراف ، صاحب عدد ناامید کننده سه است.


7. مسافران مکرر

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

نقشه فوق نشان می دهد که کدام ملیت ها، مسافران مکرر هستند. این رتبه بندی با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط بانک جهانی در سال ۲۰۱۴ است. بدون تعجب و با توجه به اندازه و ثروت هر کشور، ایالات متحده مایل ها جلوتر از هر کشور دیگری با ۹،۵۵۳،۲۱۴ خروج از فرودگاه در سال گذشته در صدر قرار دارد. کشور بعدی در این لیست چین با ۳۳۵۶۷۵۶ است. کشورهای دیگر حاضر در ۱۰ کشور اول برای سال ۲۰۱۴، کانادا (۱۲۹۰۴۲۰ پرواز)، انگلستان (۱۰۶۹۴۲۰)، برزیل (۹۳۷۴۳۷)، ژاپن (۹۲۷۴۳۷)، آلمان (۹۱۳، ۱۵۶)، روسیه (۷۴۷۸۰۴)، ترکیه (۷۲۳۲۰۷) و هند (۷۲۰۰۵۰) هستند.

در این رتبه بندی کشورهای نروژ، سوئد و اروگوئه به علت نبود اطلاعات حضور ندارند. کمترین تعداد پروازهای سال گذشته در چاد تنها با ۷۵ پرواز بود.


8. بلایای طبیعی

این نقشه نشان می دهد که کدام کشورها با توجه به گزارش جهانی ریسک در سال 2015 بیشتر در معرض خطر زلزله، طوفان، سیل و یا خشکسالی قرار دارند. این گزارش توسط دانشگاه سازمان ملل متحد برای بخش محیط زیست و امنیت انسانی (UNU-EHS) تهیه شده است. این گزارش همچنین در بر گیرنده چگونگی آمادگی هر کشور برای مقابله با یک فاجعه است. اروپا - به استثنای هلند، آلبانی و صربستان - تا حد زیادی از خطر دور است، ایالات متحده و کانادا نیز به همین صورت می باشند. جای تعجب نیست که آفریقا و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام در بالاترین خطر قرار دارند.

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

بر اساس این گزارش ۱۰ کشور امن جهان به ترتیب زیر می باشند.

قطر ۰.۱، مالت ۰.۶۱، باربادوس ۱.۱۶، عربستان سعودی ۱.۳۲، گرانادا ۱.۴۴، ۱.۵۵ ایسلند، کیریباتی ۱.۷۸، ۱.۸۱ بحرین، امارات متحده عربی ۲.۱ و سوئد ۲.۲۶

۱۰ کشور جهان با کمترین امنیت به صورت زیر می باشند.

تیمور شرقی ۱۶.۳۷، السالوادور ۱۶.۸۵، کامبوج ۱۶.۹، کاستاریکا ۱۶.۹۴، جزایر سلیمان ۱۸.۱۱، بنگلادش ۱۹.۸۱، ۲۰.۸۸ گواتمالا، فیلیپین ۲۷.۵۲، تونگا، ۲۸.۲۳ و وانواتو ۳۶.۴۳


9. شهرنشینی

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

نقشه فوق کشور های جهان را بر اساس جمعیت شهری به عنوان درصدی از کل جمعیت آن کشور نشان می دهد. آن کشورها و یا مناطقی که به رنگ آبی تیره نشان داده شده اند شهرنشین ترین درصد جمعیت را نسبت به جمعیت کل خود دارا هستند و مناطقی که با رنگ های روشن نشان داده شده اند صاحب حداقل این مقدار هستند. هفت منطقه وجود دارد که در انها ۱۰۰ درصد از جمعیت در مناطق شهری زندگی می کنند. این مناطق که توسط اداره ملی امار اعلام شده اند، عبارتند از: هنگ کنگ، سنگاپور، برمودا، ماکائو، جزایر کیمن، سنت مارتن و موناکو. کشور های دیگر با نرخ شهرنشینی بسیار بالا شامل قطر، کویت، بلژیک، مالت و اروگوئه می باشند.

کشور هایی با جمعیت شهرنشین حداقل که عمدتا در آسیا، آفریقا و کارائیب قرار دارند، عبارتند از: ترینیداد و توباگو، بروندی، پاپوآ گینه نو، اوگاندا، مالاوی، نپال و سریلانکا. این کشور ها، ۱۰ کشور روستایی اول جهان را تشکیل می دهند.


10. گردشگری

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

این نقشه کشورهایی که بیشتر از همه تکیه بر درآمد های حاصل از گردشگری دارند را نشان می دهد ( با رنگ قرمز نشان داده شده است ). ۹ تا از ۱۰ تای اول جزیره هستند، از جمله : مالدیو و سیشل در اقیانوس هند، جزایر ویرجین بریتانیا، باهاما، آروبا و آنگویلا در کارائیب، ماکائو ( که یک منطقه ویژه اداری چین است. ۴۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود از طریق بازدید کننده های خارج از کشور تامین می کند و بیشتر از هر جای دیگر متکی بر دلار توریستی است ).


11. جنگل

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

نقشه فوق کشورهای با بالاترین درصد از سطح جنگل را با توجه به داده های باز بانک جهانی نشان می دهد. جای تعجب نیست که سرزمین های گرمسیری امریکا جنوبی، جزایر کارائیب، آفریقا، مناطقی از جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام جنوبی، سورینام، میکرونزی، پالائو، گابن، گویان، ساموآ و جزایر سلیمان در ۱۰ تای اول قرار داشته باشند. اما برخی کشور های شمالی تر نیز دارای درصد جنگلی بالایی هستند که می توان به فنلاند (۷۲.۹ درصد مساحت کل) ۱۱ ام، سوئد (۶۹.۲ درصد) ۱۵ ام و ژاپن (۶۸.۶ درصد) ۱۷ ام اشاره کرد.


12. خطوط راه اهن

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

این نقشه کشورهای جهان را با توجه به خطوط راه آهن خود نشان می دهد. انهایی که بارنگ آبی تیره نشان داده شده اند گسترده ترین شبکه را دارند و انهایی که در رنگ های روشن تر هستند کوچکترین شبکه ریلی را دارند. جای تعجب نیست که بزرگترین و پرجمعیت ترین کشورها شامل ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه، هند و کانادا ۵ تای اول را تشکیل می دهند. با این حال برخی یافته های شگفت آور تر نیز وجود دارد. وابستگی بریتانیا به سفر های ریلی کاملا روشن است. بریتانیا ۱۷مین شبکه راه آهن بزرگ در جهان را دارا است، که طول ان حدود ۱۷،۷۳۲ کیلومتر می باشد. در حالی که از نظر مساحت ۷۸ امین کشور بزرگ دنیا محسوب می شود. می توان ان را با کشوری که ۳۴۰۰۰ کیلومتر راه اهن دارد برابر دانست. شبکه خطوط ریلی رومانی نیز قابل توجه است. به طوریکه شبکه ۲۲۲۹۸ کیلومتری رومانی، ان کشور را در این لیست در مکان ۱۵ام دنیا قرار داده است. در حالی که این کشور ۸۱مین کشور بزرگ دنیا از لحاظ مساحت است.

بسیاری از کشورها اغلب به علت محیط سخت و خشن، کوهستانی و یا تراکم جنگلی اصلا هیچ راه آهنی ندارند. این کشور ها عبارتند از ایسلند، گرینلند، یمن، عمان، بوتان، لیبی و پاپوآ گینه نو.


13. مرگ و میر جاده ای

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

هر کشور در این نقشه دارای یک کد رنگی است که منعکس کننده تعداد مرگ و میر جاده ای در ان کشور به ازای هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر در هر سال می باشد. بسیاری از کشورهای ۱۰ کشور اول - از جمله اریتره، مرگبارترین مقصد رانندگی، لیبی (۴۰.۵) و عراق (۳۱.۵) - بعید است که مقصد سفر بریتانیایی ها برای اینده باشد. اما دو تا از انها - تایلند (۳۸.۱) و آفریقای جنوبی (۳۱.۹) - جزو مقاصد محبوب گردشگری هستند. همچنین می توان جاده های نسبتا خطرناک را در اکوادور، ویتنام، برزیل، پاراگوئه، کنیا و لائوس یافت کرد.

امن ترین مناطق برای رانندگی شامل مالدیو (۱.۹ کشته، اگر چه کمک های احتمالی جاده ای ندارد)، نروژ (۲.۹)، دانمارک (۳)، سوئد (۳) و سوئیس (۳.۴) است. در پشت سر این کشور ها بریتانیا با تنها ۳.۵ کشته در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر در هر سال قرار دارد.


14. جاده ها

کدام کشورها بهشت را مفرش کرده اند؟ این نقشه جهان هر سرزمینی را با توجه به طول کل شبکه های جاده ای خود نشان می دهد. بدون تعجب آمریکا - سرزمین RV ها (ون ها و ماشین های تفریحی)، وانت ها و فضاهای باز و گسترده که در آن ماشین ها بدون شک پادشاه هستند - بالاتر از همه قرار می گیرد و طول شبکه جاده ای باور نکردنی 6،586،610 کیلومتری خود را به رخ همه می کشد. بقیه ی 5 تای اول که شامل هند، چین، برزیل و روسیه هستند. بعید است که این کشور ها باعث شگفتی شوند. چون هر کدام در سایز یا جمعیت بسیار بزرگ هستند.

14 نقشه شگفت انگیز و متفاوت از جهان

شبکه جاده ای کدام کشور کوچکتر از همه است؟ این افتخار نسیب تووالو - در جنوب اقیانوس آرام - با تنها هشت کیلومتر شبکه جاده ای می شود.

۱۰ کشور اول

ایالات متحده - ۶،۵۸۶،۶۱۰ کیلومتر، هند - ۴۶۸۹۸۴۲، چین - ۴۱۰۶۳۸۷، برزیل - ۱۵۸۰۹۶۴، روسیه - ۱۲۸۳۳۸۷، ژاپن - ۱۲۱۰۲۵۱، کانادا - ۱۰۴۲۳۰۰، فرانسه - ۱۰۲۸۴۴۶، استرالیا - ۸۲۳،۲۱۷، آفریقای جنوبی - ۷۴۷۰۱۴
10 کشور اخر

تووالو - از 8 کیلومتر، جزایر کوکوس - 22، جبل الطارق - 29، نائورو - 30، سنت مارتن - 53، موناکو - 77، جزیره نورفولک - 80، مالدیو - 88، سنت پیر و میکلون - 117، نیووی - 120
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      به جز دو سه تاشون همشون دروغه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج