۲۶۴۳۷۷
۱۲ نظر
۵۰۸۰
۱۲ نظر
۵۰۸۰
پ

قدم زدن بین کلاف‌ های رنگارنگ بازار حسن‌آباد

راحت‌ترین راه برای رسیدن به میدان حسن‌آباد استفاده از مترو و پیاده شدن در ایستگاه حسن‌آباد است.

وب سایت همشهری ۶ و ۷ - فاطمه شیخ‌علیزاده: راحت‌ترین راه برای رسیدن به میدان حسن‌آباد استفاده از مترو و پیاده شدن در ایستگاه حسن‌آباد است. اگر هم می‌خواهید با تاکسی یا خودروی شخصی به بازار حسن‌آباد بروید بهترین مسیر، میدان توپخانه و بعد از آن حرکت به سمت غرب تا رسیدن به حسن‌آباد است. مغازه‌های کلاف‌فروشی در ضلع غربی میدان حسن‌آباد هستند.

قدم زدن بین کلاف‌ های رنگارنگ بازار حسن‌آباد

گران‌ترین کلاف کدام ‌است؟

یکی از گران‌ترین کلاف‌های موجود در بازار کاموافروشی حسن‌آباد، کلاف «تمپو» است. نخ این کاموا کلفت است. به همین دلیل طرفداران خودش را دارد چون به اصطلاح کار زود بالا می‌آید.یکی از فروشندگان در مورد این کلاف می‌گوید:«‌کلاف کاموای پشمی تمپو ۲۰۰ گرمی است. بنابراین نسبت به کلاف‌های موجود در بازار سنگین‌تر است و یکی از علت‌های گران بودن آن هم، همین است. جنس آن پشمی است اما خشک و زبر نیست. به همین دلیل برای بافت انواع لباس و شال و کلاه مناسب است.»‌

از دستفروشی تا مغازه‌داری

آقای موسی‌زاده یکی از کسبه قدیمی بازار حسن‌آباد است.در مغازه تقریبا بزرگ او انواع و اقسام نخ‌های موجود در بازار پیدا می‌شود. این مرد میانسال و خوش‌برخورد در مورد اینکه چطور در میان مشاغل مختلف به بازار حسن‌آباد و کلاف‌فروشی رسیده می‌گوید:«‌حدود ۵۰ سال پیش برای کار به همراه تعدادی از همشهریان و اقوام از اردبیل به تهران آمدم.آن زمان حدودا ۱۵ سالم بود.تعدادی از بستگان که قبلا هم به تهران آمده بودند، می‌گفتند در میدان حسن‌آباد دستفروشی می‌کنند. من هم که جایی را بلد نبودم به تبعیت از آنها به حسن‌آباد آمدم.»‌موسی‌زاده در ادامه می‌گوید:«آن زمان حال و هوای میدان خیلی با حالا فرق داشت. الان به بازار بورس کلاف تبدیل شده است. البته در آن طرف میدان هم بورس ابزار و تزئینات ساختمانی وجود دارد. قبلا اینجا بیشتر شبیه به بازار محلی بود؛ چرا که حسن‌آباد از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است و بازار آن هم بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. برای همین هم در بازار انواع مغازه‌ها وجود داشت و مثل الان فقط یک کالای خاص در مغازه‌ها فروخته نمی‌شد.از مغازه میوه‌فروشی و آرایشگاه گرفته تا مغازه‌های دیگر در اینجا فعالیت می‌کردند. برای مثال همین مغازه خود ما، قبل از اینکه من آن را بخرم، عکاسی بود.البته همان موقع هم چند‌تایی مغازه کلاف‌فروشی وجود داشت.»‌

موسی‌زاده قضیه مغازه‌دار شدنش را اینطور تعریف می‌کند:« زمانی که به تهران رسیدم اوایل پاییز بود.یکی از بستگان پیشنهاد داد که کلاف نخ بخریم و در کنار خیابان بفروشیم.استدلالش هم این بود که اول فصل سرماست و خیلی از خانم‌‌ها کلاف می‌خرند. این کار درآمد خوبی دارد. قبول کردم. کم‌کم خیلی از مشتری‌ها من را به‌عنوان کلاف‌فروش شناختند و به من جنس مورد نظرشان را سفارش می‌دادند. وقتی برای خرید جنس به بازار می‌رفتم برایشان تهیه می‌کردم. چند سال به همین منوال گذشت و توانستم پولی پس‌انداز کنم و بالاخره تصمیم گرفتم با یکی از بستگان مغازه‌ای اجاره کنم.همین مغازه‌ای را که هنوز هم پس از سال‌ها در آن هستم، اجاره کردم.چند سال بعد هم اینجا را از صاحبش خریدم. از همان اول هم اینجا کلاف می‌فروختم.آن وقت‌ها چندتایی مغازه کلاف‌فروشی اینجا بود که در بین خانم‌ها به داشتن اجناس مرغوب و جدید معروف شده بود.همین باعث شد مغازه‌ها یکی یکی کلاف‌فروشی شوند و اینجا تبدیل شد به بورس کلاف فروشی.»‌البته آن زمان تعداد کسانی که بافتنی می‌بافتند هم خیلی بیشتر بود.به این دلیل که درحال حاضر تنوع لباس‌های آماده خیلی بیشتر شده و از طرفی آن وقت‌ها هوا در فصل پاییز و زمستان خیلی سردتر از حالا می‌شد.

جانان و بلوزهای بافتنی

«جانان» نوعی نخ کاموایی است که شکل کلاسیک کاموا دارد. ساده و پشمی است و بیشتر برای بافتن بلوز و ژاکت به کار می‌رود.دلیلش هم این است که استحکام خوبی دارد و بعد از شست‌وشو کمتر تغییر شکل می‌دهد.اما اگر دل‌تان می‌خواهد بافت‌های‌تان خیلی ساده نباشد و دنبال نخ‌های جدیدتر و رنگی هستید می‌توانید نخ‌هایی تهیه کنید که جنس آن شبیه کاموای جانان است اما خود کلاف رنگی رنگی است. برای مثال در یک متر از این نوع کاموا هر ۱۰ سانت یک رنگ است و وقتی این کلاف بافته می‌شود رنگ‌های آن در هم می‌پیچد و ترکیب جالبی ایجاد می‌کند.از انواع این نخ‌های رنگی می‌توان به « آلیز دیوا» و «ناکوواس»اشاره کرد. جنس‌شان معمولا پشمی است و در طیف رنگی متنوعی دیده می‌شوند. یکی از مزایای استفاده از این نوع کلاف این است که اگر هنوز دربافتنی حرفه‌ای نشده‌اید و نمی‌توانید با میل بافتنی طرح خاصی روی لباس بیندازید؛ در عوض با بافتن حتی یک مدل ساده، بلوز یا ژاکت شاد خواهید شد چون رنگ‌های کاموای آن لباس‌تان را از سادگی درمی‌آورد.شاید هم دوست داشته باشید از آن برای بافتن شال و کلاه استفاده کنید اما به خاطر انعطاف کمی که دارد توصیه می‌کنیم از کامواهای دیگر استفاده کنید.

•‌ قیمت: قیمت آن بین شش تا هشت هزار تومان برای هر کلاف متغیر است. البته ناکوواس به خاطر کیفیت بهترش، قیمت بالاتری نسبت به انوع آلیزدیوا دارد.

چطور خوب کلاه سرتان بگذارید؟

تنوع کلاف برای بافتن شال و کلاه خیلی زیاد است.البته خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از همان نخ‌های کلاسیک استفاده كنند به جای آن کلاه را طرح‌دار ببافند. اما همه اینها بستگی به سلیقه شما دارد و اگر بخواهید از کلاف خاص و طرح‌دار استفاده کنید، می‌توانید هر آنچه را که می‌خواهید در این بازار پیدا کنید.

قدم زدن بین کلاف‌ های رنگارنگ بازار حسن‌آباد

یکی از این کلاف‌ها که طرح خاص دارد و این روزها مشتریان زیادی هم پیدا کرده، کاموای میله ابریشمی یا سنجدی است.فرض کنید روی کلاف کاموای ساده، سنجدهای پشمی با فاصله چند سانت از هم بنشیند.البته این کاموا بیشتر برای بافتن شال گردن بدون کلاه استفاده می‌شود.وجود سنجدهای پشمی هر چند در کلاه خیلی زیبا خواهد شد اما بافتن آن کمی سخت است. نوع دیگری از کلاف‌ها که برای بافتن شال و کلاه مورد استقبال مشتریان قرار گرفته، کاموای جدیدی به نام « پن‌پن لا» است.روی این کاموا گل‌ یا برگ‌های کوچک و ریز وجود دارد. بافت این کاموا باعث می‌شود طرح‌ها کنار هم قرار گرفته و طرح‌های زیبایی ایجاد کند. ست شال و کلاه این کلاف‌ها هم برای بچه‌ها و رنگ‌های سنگین‌تر آن برای بزرگسالان مناسب است.

اسکاچ‌بافی با یوموش

«یوموش» نام نوعی کامواست که به علت زبری خاصی که دارد، عمدتا برای مصارفی غیر از لباس استفاده می‌شود.یکی از استفاده‌های رایج آن برای بافتن اسکاچ است.قیمت این کاموا نسبت به سایر کلاف‌های بازار کمتر است و جزو کارهای ارزان محسوب می‌شود.هر کلاف آن ۲۵۰۰ تومان قیمت دارد.اگر اهل بافتن اسکاچ با قلاب هستید، می‌توانید از این کلاف بخرید و با هر عدد آن حداقل پنج اسکاچ ببافید. به خاطر کیفیت بالای این نخ کاموایی عمر اسکاچ شما طولانی خواهد بود چرا که این کاموا به‌راحتی شل و ریش ریش نمی‌شود.از طرفی به خاطر زبری مناسبی که دارد، ضمن شست‌وشوی کامل ظرف‌ها به قابلمه‌های تفلونی آسیب نمی‌رساند.نوعی از کاموای یوموش هم وجود دارد که مرغوب‌تر بوده و در آن زری به کار رفته است.هر چند این نوع هم به خاطر زبری خاص خودش برای لباس مناسب نیست و به اصطلاح بدن را می‌خورد؛ اما به خاطر زیبایی‌ که دارداز آن برای تزئین روی لباس استفاده شده یا به اصطلاح خرج کار می‌شود.

گلوله‌های تزئینی

خیلی از کامواهای بازار حسن‌آباد برای تزئین روی لباس مناسب هستند. انواع کلاف‌های زری‌ و پولکدار با جنس‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید برای حاشیه ژاکت، بلوز، شال و کلاه از آن استفاده کنید. جنس و طرح آنها متنوع است. برای مثال می‌توانید برای یک بلوز دخترانه یک کلاف کتان صورتی ساده بگیرید و برای حاشیه آن از همان رنگ،زری‌دارش را تهیه کنید. یکی از انواع پر طرفدار کلاف در بازار هم کلاف‌های اکریلیک هستند. این کلاف‌ها انگار در اکلیل فرو رفته‌اند. از آنها می‌توانید برای تزئین یا بافتن تمام لباس استفاده کنید.

‌قیمت کلاف اکریلیک: حداقل شش هزار تومان

کلاف‌هایی برای قلاب‌بافی

هرچند بافتنی با میل رایج است اما خیلی‌ها هم بافتنی را با قلاب می‌بافند. دنیای قلاب‌بافی شاید به مراتب شیرین‌تر هم باشد چرا که به دلیل ظرافت بسیار بالای کارهای قلاب بافی، می‌توانید با قلاب کوسن، رومیزی و حتی عروسک‌های تزئینی هم ببافید. البته کار با قلاب کمی تخصصی‌تر از کار با میل است و شاید تنها با مراجعه به چند کتاب نتوانید از پس بافتنش برآیید و نیاز به آموزش دارد.

اما به هر حال اگر به این هنر علاقه دارید در بازار حسن‌آباد انواع و اقسام نخ‌های قلاب‌بافی را هم پیدا می‌کنید. نخ‌های کتان که هر چند کاموایی هستند اما نخ بسیار نازکی دارند،کلاف‌هایی هستند که برای قلاب‌بافی به کار می‌روند. کلاف‌های قلاب‌بافی هم مثل کلاف‌های بافتنی با میل متنوع بوده و از ساده تا لمه و زری‌دار در بازار موجود است. با استفاده از هنر قلاب‌بافی می‌توانید حاشیه کارهای مختلف را طراحی کنید.

قدم زدن بین کلاف‌ های رنگارنگ بازار حسن‌آباد

کلاف‌های بچگانه

اگر برای کودک خردسال به فکر بافتن لباس هستید، سراغ کامواهای ویژه بزرگ‌ترها نروید. برای مثال کامواهای موهر که برای بزرگ‌ترها خیلی زیبا هستند، برای بچه‌ها مناسب نیستند و ممکن است کودک کرک آن را با دستش بکند و به دهانش ببرد یا اینکه بدن او را بخورد. در بازار حسن‌آباد کلاف‌های کودکانه کاملا مشخص هستند و جنس اغلب آنها مخملی است. بنابراین بسیار نرم و لطیف هستند.

کلاف‌هایی به اسم «نوزادی» هم وجود دارند که درصد پنبه آنها بالاست و ضد حساسیت هستند. علاوه بر اینها بعضی از انواع کلاف‌های مناسب برای بزرگسالان هم نوع بچگانه دارند. برای مثال پن‌پن‌لا که درباره آن توضیح دادیم، نوع بچگانه به نام «پن‌پن‌لا بی‌بی» دارد که لطیف‌تر از حد معمول است و نوع گل‌های آن بچگانه‌تر بوده و رنگ‌بندی شادتری دارد. علاوه براین میله ابریشمی سنجدی نوع بچگانه هم دارد.به نوع بچگانه آن «مرفتلی» می‌گویند که نخ کاموا نسبت به نوع بزرگانه‌اش نازک‌تر و سنجدهای پشمی‌اش کوچک‌تر و در واقع اندازه یک کشمش است. از مرفتلی علاوه بر شال و کلاه برای بافتن پتوی نوزادی هم استفاده می‌کنند.

کلاف‌های دانتل‌دار

اگر همیشه اهل بافتنی بوده‌اید و حالا دوست دارید با شروع فصل سرما، لباس بافتنی متفاوت داشته باشید، می‌توانید کلاف‌های دانتل‌دار را به‌عنوان یکی از جدیدترین کارهای موجود در بازار انتخاب کنید.این نوع کلاف‌ها انواع و رنگ‌بندی‌های متنوعی دارند.همانطور که از نام این کاموا پیداست در آن دانتل یعنی نوعی تور به کار رفته و کاموا به آن تور متصل است.

طریقه بافت آن هم این است که از قسمت توری بافته می‌شود. این کاموا بیشتر برای بافتن شال گردن و دامن استفاده می‌شوند. برای پایین بلوز و ژاکت هم می‌توانید از آن استفاده کنید و حتی با قرار دادن در لبه آستین یک مدل آستین چین‌دار طراحی کنید.

•قیمت این کلاف‎ها هشت هزار تومان است

متعلقات بافتنی

میل بافتنی یکی از اصلی‌ترین وسیله کار شماست. اگر میل گرد می‌خواهید‌ یا میل معمولی، باید آن را متناسب با نوع لباسی که می‌خواهید ببافید، انتخاب کنید. برای مثال اگر می‌خواهید با کاموای تمپو کار کنید، میل معمولی کلفت را انتخاب کنید.

قبل از سرزدن به بازار، مدل‌تان را انتخاب کنید تا برای انتخاب کاموا و میل سردرگم نشوید.علاوه بر این انواع دگمه‌های مناسب برای لباس بافتنی، نوارهای تزئینی برای کار و حتی کتاب‌های آموزش بافتنی را هم در اینجا پیدا خواهید کرد. بعضی از انواع کامواها یک تکه بافته شده و به عنوان نمونه بافت در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

قیمت میل: میل‌های بافتنی در این بازار از حدود ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان بسته به کیفیت کار متفاوت است.

قیمت کتاب: کتاب‌های آموزشی هم قیمت‌های متنوعی بین پنج تا ۲۰ هزار تومان دارند که تهیه آن در انتخاب ایده برای بافت لباس و همچنین تمیز از آب در آمدن کار به شما کمک خواهند کرد.

قدم زدن بین کلاف‌ های رنگارنگ بازار حسن‌آباد

۳۰ سال در بین کلاف‌ها نشسته‌ام

آقای جلالیان حدود ۵۰‌ سال دارد و از بچگی در شغل کاموافروشی فعالیت می‌كند.او می‌گوید خیلی اتفاقی به این بازار آمده و حالا هم از مغازه‌داران با سابقه این بازار محسوب می‌شود. از او در مورد تاریخچه این بازار و چگونگی وارد شدنش به این شغل می‌پرسیم و می‌گوید:« وقتی دیپلم گرفتم تصمیم گرفتم سرکار بروم. درهمین فکر بودم که دایی خدابیامرزم پیشنهاد داد برای کار به مغازه کاموا فروشی‌اش در حسن‌آباد بروم تا کار مورد علاقه‌ام را پیدا کنم. همان کار موقتی باعث شد به حسن‌آباد بیایم و ماندگار شوم. ۳۰ سال است که اینجا ماندگار شده‌ام.بعد از فوت دایی‌ام، با پسرانش مغازه‌ای خریدیم و الان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های این بازار متعلق به ماست.»‌ او در مورد حال و هوای میدان حسن‌آباد می‌گوید:«مغازه‌های اینجا اغلب قدیمی هستند.تا همین چند سال پیش حوض بزرگی وسط میدان بود و مجسمه سنگی هم وسط آن قرار داشت. بعدازظهرها کنار حوض استراحت می‌کردیم و چای می‌نوشیدیم و گپ می‌زدیم. اما میراث فرهنگی با کمک شهرداری تصمیم گرفتند نمای میدان را مرمت کنند چون میدان حسن‌آباد جزو میراث فرهنگی ماست.در جریان سنگفرش کردن خیابان و مرمت نماها از جمله نمای بانک در شرق میدان و همچنین احداث ایستگاه متروی حسن‌آباد؛ حوض و مجسمه برداشته شد.»‌او در ادامه می‌گوید:« در آن سال وقتی مرمت می‌کردند، خیلی از مغازه‌ها از جمله خود ما تصمیم گرفتیم که داخل مغازه را هم بازسازی کنیم.تا سال ۸۳ هنوز هم سقف بسیاری از مغازه‌ها چوبی بود و بعد از بازسازی ضمن حفظ ظاهر باستانی آن، کار استحکام‌سازی در برابر زلزله هم انجام شد.»‌

بعضی‌ها برای عشق‌شان، شعر می‌گویند؛ بعضی دیگر حکایت‌های زیبا می‌خوانند و بعضی دیگر هنرشان را در طرح و رنگ پارچه می‌ریزند و لباس‌های زیبا به قامت یار می‌دوزند. اما شیوه دیگری هم برای ابراز عشق و محبت به آنهایی که دوست‌شان داریم، وجود دارد و آن گره زدن به هر نخ و بافتن عشق و طرح به تار و پودهای کلاف‌های رنگارنگ است. به همین دلیل اولین سوز پاییز که صورت و دست‌ها را می‌نوازد، خیلی‌ها برای خرید شال و کلاه می‌کنند. اگرچه در شهر تهران مغازه برای خرید کاموا کم نیست؛ اما بورس‌ اصلی آن بازار حسن‌آباد است.این بازار قدیمی که در فهرست میراث فرهنگی هم جا دارد، سال‌هاست که بورس کلاف و میل کاموا است. این بازار بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صبا

      ممنونم. برای من خیلی مفید بود.

    • بدون نام

      ممنون. خوب بود

    • بدون نام

      خوب بود

    • بدون نام

      سلام کاموا میخواستم سفارش بدم چه جوری؟

    • بدون نام

      سلام كامواى آليزه آنگورا گلد ٧٠١ طوسى ميخواستم شما داريد؟

    • بدون نام

      سلام ببخشید کاموای یوموش میخواستم چه جوری باید سفارش بدم

      پاسخ ها

      • محمدمهدی جوادی

        منم کاموا برااسکاج بافی میخان

    • نسیم محمدی پور

      ببخشید نخ تریکو هم داربد

    • محمدمهدی جوادی

      کاموابراسکاج بافی میخام چطور بخرم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • الناز

      سلام منم کاموا یوموش میخواستم چجوری سفارش بدم

    • مینا

      کاموا یموش میخواستم قیمت چنده

    • مرضیه بنی

      ببخشید نخ تریکو با لوازمش رو از کجا باید تهیه کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج