۲۶۴۶۰۷
۲۵ نظر
۱۰۲۰۵
۲۵ نظر
۱۰۲۰۵
پ

کمال سونال، مرد خندان سینمای ترکیه

کمال سونال یکی از کمدین های معروف سینمای ترکیه در ۱۱ام نوامبر سال ۱۹۴۴ در استانبول چشم به جهان گشود. پدرش مصطفی سونال یک کارگر ساده، مادرش سعیمه خانم نیز خاندار بود.

وب‌سایت TRT فارسی:

نام اصلی:علی کمال سونال

زمینه فعالیت:بازیگر

تولد:۱۱ نوامبر ۱۹۴۴ ملطیه

مرگ:۳ ژوئیه ۲۰۰۰(۵۵ سال)

ملیت:ترک

سال های فعالیت:۱۹۷۲-۱۹۹۹

همسر:گول سونال

فرزندان:علی و زیبا
 
کمال سونال، مرد خندان سینمای ترکیه

کمال سونال چه کسی بود؟

کمال سونال یکی از کمدین های معروف سینمای ترکیه در ۱۱ام نوامبر سال ۱۹۴۴ در استانبول چشم به جهان گشود. پدرش مصطفی سونال یک کارگر ساده، مادرش سعیمه خانم نیز خاندار بود. کمال سونال دوران کودکی بسیار شادی را در آغوش خانواده تقریبا فقیر خود سپری نمود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه "وفا"ی استانبول به پایان رساند. شخصیت شوخ طبع و شیطنت آمیز وی در طول دوران تحصیلش بعدها نقش "اینک شعبان" در سری فیلم های "Hababam Sınıfı" را پدید آورد.

ماجرای ورود کمال سونال به سینما کی و چگونه آغاز شد؟

حیات هنری وی با بازی در تئاتر "Zoraki Tabip" آغار گردید. در سال ۱۹۷۳ با پیشنهاد Ertem Yılmaz کارگردان معروف ترکیه وارد عرصه سینما گردید.کمال سونال به عنوان یکی از بهترین کمدین های سینمای ترکیه یکی پس از دیگری در فیلم های بسیاری ایفای نقش نمود. او در بسیاری از فیلم های خود نقش انسانی ساده لوح و خوش قلب را ایفا کرده است. سری فیلم های شعبان از جمله این نقش ها به شمار میرود. کمال سونال در سال ۱۹۷۴ ازدواج کرده و صاحب دو فرزند به نام های علی و ازو گردید.کمال سونال در سال ۱۹۷۷ جایزه بهترین بازیگر مرد را در فستیوال فیلم آنتالیا دریافت کرد. این جایزه به مثابه سرآغاز وجهه هنری این کمدین معروف بود. از آن پس تا سالهای دهه ۹۰ در فیلم های بیشماری ایفای نقش نمود.
 
کمال سونال، مرد خندان سینمای ترکیه

در سن ۵۱ سالگی فارغ التحصیل شد!

کمال سونال در سال ۱۹۹۵ تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته رادیو وتلویزیون دانشکده ارتباطات دانشگاه مرمره به پیان رساند. او میخواست الگویی برای جوانان باشد. چرا که معتقد بود ترکیه به انسانهای تحصیل کرده نیازمند است . با همین طرز تفکر تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد را نیز به پایان رساند.

حتی لحظه مرگ نیز لبخند به لب داشت!

کمال سونال در طول حیات کوتاه ولی پر ثمره خود در ۸۲ فیلم ایفای نقش نموده است. که از جمله آنها میتوان به فیلم های "Salako"،"Süt Kardeşler"، "Davaro"،"Tosun Paşa"، مجموعه فیلم های" Şaban"، سری فیلم های"Hababam Sınıfı"،"Köyden İndim Şehire "،"Sütçüler Kıralı"،"Devlet Kuşu" و"Kibar Feyzo" اشاره کرد. از آخرین فعالیتهای وی میتوان به فیلم "Propaganda" و تبلیغات تلویزیونی اشاره کرد. کمال سونال در ۳ ام ژوئیه سال ۲۰۰۰ هنگامی که برای بازی در فیلم "بالالایکا" عازم شهر طرابزون بود در نتیجه سکته قلبی در هواپیما در سن ۵۶ سالگی درگذشت. مرگ آنی این کمدین نامی که گفته میشود ترس از هواپیما باعث سکته قلبی وی شده بود ،همگان را تحت تاثیر قرار داد. مراسم تشییع جنازه این هنرمند با حضور چشمگیر هزاران تن از دوستداران وی برگزار گردید. جم داوران یکی از کمدین های ترکیه که در خلال سفر به طرابزون با کمال سونال همسفر بود، گفت: "کمال سونال مرد فوق العاده ای بود، حتی لحظه مرگ نیز لبخند به لب داشت. "
 
کمال سونال، مرد خندان سینمای ترکیه

بی شک، موفقیت بسیاری از فیلم های ترک مدیون استعداد و مهارت کمال سونال در بازیگری میباشد. کمال سونال هنرمند ارزشمندی بود که آثار بی نظیریش لبخند را بر لبها و اندیشه را در ذهن ها شکوفا میکند. امروز نیز مردم ترکیه از هر گروه سنی با علاقه فراوان فیلم های وی را مکررا تماشا میکنند.

کمال سونال با مرگ خود برای اولین و آخرین بار ما را گریاند....
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهنام

      با سلام وخسته نباشین بابت توزیح که کاملتر از ویکی پدیا بود.من دست کم نصف فیلماشونو دارم و مکررا تماشاشون میکنم ولذت میبرم روحش شاد.
      بعضی انسانها تکرار پذیر نیستند...

    • مهدی

      اگه ترانه حاجی قیزی بیزه قل شعبانودارین بفرستین خیلی دنبالش گشتم ولی پیدانکردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کجا بفرستیم؟!!!!!

    • صبا

      من بارها فیلمهاشو دیدم.هنوزم میبینم و لذت میبرم.کهنه نمین

    • بدون نام

      الله رحمت السین کمال سونالی

    • مجید نوروزی

      2 سال پیش با رفقا رفتیم جایی واسه کار
      1 هفته اونجا بودیم ، عصر که میشد فیلم های شعبان رو میدیم ، بخدا الان هم با بچه‌ها تعریف میکنیم و شادیم با یادش. خیلی خوب بود

    • بدون نام

      خدا بیامرزه هر چقدر فیلماشو میبینیم قدیمی و تکراری نمیشن

    • امیر

      خدا بیارمزتش...وقتی فهمیدم مرده کلی گریه کردم
      هنوزم فیلماشو نگاه میکنم...هیچوقت فیلماش تکراری نشدن

    • الهه

      باسلام.دلم میخوادحداقل به این طریق دینم روبه این هنرمندواسطوره کمدین وطنزاداکنم.چون به هرحال من به دلیل یکی ازهزاران لبخندی که این اسطوره ونابغه هنرمندبه لبهای من نشونده من بهش مدیونم ودوست دارم که نظرمودرموردشون به دیگران انتقال بدم.مهم نیست که این هنرمندیک شهروندترکه ومن ایرانیم.درهرصورت رسالت ایشون دراین دنیاشادکردن وبردن چهره غم ازقلب وروح بیننده بوسیله آثاربسیارازشمندش بوده.شایدباورتون نشه که من به زورخندم میادولی بادیدن هنرمندیهای ایشون بارهاازته دل خندیدم وحتی اشکم درومد.من این هنرمندروعاشقانه دوست دارم وازنظرمن درنوع خودش دردنیالنگه نداره وبی نظیروبی مثاله.واقعاصدافسوس که چنین هرمندایی روبایدزودازدست بدیم.هنرمندی که توسن میانسالی لیسانس وفوق لیسانسشومیگیره واین نشوندهنده هوش واستعدادسرشاراین هنرمندفقیده.کمال سونال عزیزبخشی ازخاطرات قشنگ وتکرارنشدنی زندگی منه.خاطراتی که دیگه تکرانمیشن.چون درزمان کودکیم وقتی که پدرم زنده بودخانوادگی به تماشای فیلماش مینشستیم.وازونجایی که اصالتاآذری هستیم قشنگ سناریورومتوجه میشدیم.پدرخدابیامرزم ازشدت خنده گریش میگرفت.الان که دارم ایناروتایپ میکنم گریم گرفته.پاینده باشید.پاینده بادکمال سونال وتمام انسانهای خدمتگذاروخوش قلب ونیکوکار

    • الهه

      من تازه فهمیدم که 17سال پیش فوت کرده.وقتی توهمینجااین موضوع روفهمیدم خیلی ناراحت شدم.ولی نمیدونم چرااصلانمیتونم مرگشوباورکنم.اخه ادمای انرژی مثبت جزوانرژیهای مثبت کائناتن.همیشه زنده ان.به قول سعدی: مردنکونام نمیزدهرگز
      مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

    • قمى

      بازيگر طنز رو دستش نيومده و نخواهد آمد حالا حالاها، روحش شاد

    • سشگءشهریار

      خدارحمت کند

    • amir

      واقعا من عاشق فیلماشم عالین اونقدر نگاه کردم که زبان استانبولی رو کامل یاد گرفتم

    • حسین

      خدا رحمتش بکنه خیلی بازیگر بزرگی بود

    • ایدین

      من فیلماش رو دوست دارم و هیچوقت تکراری نمیشن مثلا هابابام سینیفی و ساکار شاکیر

      به دلیل سکته تو هواپیما بعد از ترس از ارتفاع فوت کرد خدا رحمتش کاش الان زنده بود و مثل زکی آلایسا فیلمای بیشتری می ساخت من دوستش رمضان رو خیلی دوست داشتم در حال حاضر فیلم های پسرش علی سونال رو تماشا میکنم

    • محمدرصا

      من 33 سالمه. همه فیلماشو هر روز وقت کنم شبا میبینم بلا استثنا. به جرات میگم تک تک فیلماشو شاید 200 بار دیدم ولی انگار بار اولمه میبینم. روزی بوده یه فیلمش رو سه تا شبکه نشون داده باز هر سه تاشو دیدم و خندیدم. اصلا حرف نزنه همینجوری نگاه کنه ادم میبینه خندش میگیره. تاریخ سینمای جهان همچین شخصیتی نداشته و نخواهد داشت. خداوند روحش رو بخاطر خنداندنه میلیونها ادم شاد کنه شاید ادمهایی بودن با خندیدن فیلماش به زندگی برگشتن.
      توسون پاشا بی نظیره.

    • جوهد

      باسلام..خدارحمتش کنه این مردعالی بود...
      وممنون ازهمه نظردهندگان که کسی نشناخته وچشم بسته توهین نکرده....

    • حمزه

      شعبان همتانداره

    • رضا

      بی نظیر بود واقعا خدا رحمتش کنه مملیلر نه یرلر سوت اوت بنون گیبیلری ده بوک ها بابان صنفی

    • مختار مهدوی

      اگه روزی یکبار از فیلمهای شابان نبینم اون روز برای من روز نبوده،.خدا روحشو شاد کنه این نرد افسانه ای سینمای تورکیه و جهان را،.بخدا همتراز با کمدینهای بزرگ تاریخ سینماست این مرد دوست داشتنی و اگه تبلیغات هالییوود روش بود از اونها هن نعروف تر میشد،تا حالا یکبار نشده که از دیدن فیلماش خسته بشم و یا احساس تکراری بودن دست بده،.مخصوصا ساکار شاکیر و روفقی افندی و شابان اوغلی شابان و اینک شابان و و و .روحش شاد و یادش همواره گرامیباد.

      پاسخ ها

      • سعید

        سلام
        اگه ممکنه ایم شبکه هایی ک فیلم های کمال سونال و پخش میکنن برام بزار....مرسی

      • سعید

        یا اسم کانالها رو به این شماره تلگرام کن
        ۰۹۳۹۵۲۱۲۹۲۹
        بازم تشکر میکنم

    • سعید

      سلام
      کسی میدونه دقیقا چه شبکه یا شبکه هایی در ترک ست ، مرتب فیلم های کمال سونال و پخش میکنن... ممنونم

    • مختار

      مگه میشه فیلمای شابان رو هر روز ندید و شاد شد،.همین الان که دارم مینویسم دارم فیلماشو نگاه میکنم،.دیگه امار از دستم در رفته ،.هر کسی که افسردگی داره و یا میخواد اوقاتش خوب و شاد باشن هیچ چیزی بهتر از دیدن فیلمای این اسطوره بی امتا نیست،.روحش شاد و یادش گرامی

    • الین

      خدا رحمت ش کنه تو خوابم hababam snfمیاد به فیلمش نگاه میکنم هیچ وقت برای من تکراری نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج