جاباما
۲۶۶۸۱۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

عطسه ۲ در راه است؟

چندی است که سریالی با نام «عطسه» وارد شبکه نمایش خانگی شده است. سریالی به طراحی و کارگردانی مهران مدیری و بازی جواد رضویان، سیامک انصاری و مهران غفوریان که طنزی آیتمی به شمار می آید.

هفته نامه تماشاگران امروز - دنیا خمامی: چندی است که سریالی با نام «عطسه» وارد شبکه نمایش خانگی شده است. سریالی به طراحی و کارگردانی مهران مدیری و بازی جواد رضویان، سیامک انصاری و مهران غفوریان که طنزی آیتمی به شمار می آید.

در اینترنت هم اطلاعات دقیقی از زمان تولید و عوامل پشت صحنه این سریال در دسترس نیست. تهیه کننده این مجموعه مهدی داوری است و سرپرستی نویسندگانش را هم امیر مهدی ژوله بر عهده دارد؛ سریالی که به نظر نمی آید تا اینجا فروش خیره کننده ای داشته باشد. سریالی که تقریبا همه عوامل ساختنش همان تیم «در حاشیه» هستند و انگار تعطیلی ناگهانی سیزن اول سریال باعث شده در میانه ساخت آن سریال عطسه را هم بگیرند.

قرار نبود در شبکه نمایش خانگی پخش شود

عطسه چطور شکل گرفت و جلوی دوربین رفت؟ امیر مهدی ژوله به عنوان سرپرست نویسندگان این کار توضیح می دهد: «ما مشغول ساخت سریال «در حاشیه» بودیم که آن مشکلات پیش آمد. یادتان که هست؟ قصه اعتراض و پایان کار در سی قسمت سیزن اول. در همان روزها بود که این همکاری برای ساخت عطسه به آقای مدیری پیشنهاد شد.»

عطسه 2 در راه است؟

ژوله می گوید که تصور نمی کرده این کار قرار است به صورت سی دی منتشر و وارد شبکه نمایش خانگی شود و توضیح می دهد: «پیشنهادی که به ما شد این بود که صد آیتم طنز بنویسیم که برای نرم افزاری به نام بیسفون طراحی شده بود. ما هم پذیرفتیم و در وقفه ای که داشتیم این کار را انجام دادیم و به چشم یک کار جنبی به آن نگاه کردیم. فکر می کردیم قرار است در فضای مجازی این آیتم ها پخش شوند و قرار نیست وارد شبکه نمایش خانگی بشود.»

اما این کار، حالا تقریبا هفته به هفته به سوپرمارکت ها و دیگر فروشگاه های عرضه کننده تولیدات شبکه خانگی می رود.

به نظر می رسد تهیه کننده پروژه بعد از تولید کار، تصمیم دیگری گرفته است. اینکه تولید جدید مدیری را به شبکه سینمای خانگی ببرد. اینگونه بود که بعد از «ویلای من» و حاشیه های سریال «در حاشیه»، مهران مدیری دوباره به سینمای خانگی برگشت، در حالی که این بار سریالش تبلیغات عجیب و غریب خیابانی نداشت؛ اتفاقی که برای خود گروه هم جالب است.

امیر مهدی ژوله می گوید همیشه از کار با مهران مدیری لذت برده و ممکن است هر پروژه ای به لحاظ کیفی، بالا و پایین داشته باشد اما اینجا برای او مسئله مهران مدیری نیست و آنطور که می گوید اصلا «عطسه» تم تولیدش، تبدیل شدن به سریال برای شبکه نمایش خانگی نبوده است. او می گوید: «این کار نزدیک به ۱۰ ماه پیش ساخته شد و بخشی از نگارش متن آن هم در وقفه ای که وجود داشت، قبل از عید نوشته شد.»

شاید من در جریان نبودم

نکته عجیب و جالبی که ژوله در این گفتگو به آن اشاره می کند این است که «این کار در وقفه های «در حاشیه» ساخته شد و کمترین زمان ممکن صرف آن شد، تصور کنید ما نگارش، ضبط و همه مراحل «عطسه» را در اردیبهشت به پایان رساندیم. این کار برای نرم افزار بیسفون بوده که کارکردی مشابه وایبر و ... دارد. آقای داوری می خواستند برای آنجا کاری نو انجام دهند. یکسری آیتم تولیدی در آن فضا منتشر کنند. نمی دانم چرا یکباره تصمیم شان عوض شد.

اگر کار، استانداردهای سریال های شبکه خانگی را ندارد، ما بی تقصیریم. همانطور که گفتم آقای مدیری از ما خواستند و ما نوشتیم و از همکاری با شخص مهران مدیری هم لذت بردیم و می بریم. من خیلی دوست دارم شما از آقای داوری بپرسید چرا چنین کاری کردند؟ چرا باید برای ده تا آیتم مردم هر بار چهار هزار تومان بدهند؟ البته این را هم اضافه کنم که شاید من در جریان نبودم که قرار است در شبکه نمایش توزیع شود و آقای مدیری می دانستند!»

ژوله از کار «شوخی کردم» مهران مدیری خیلی قاطع دفاع می کند و می گوید: «اصلا نمی شود عطسه را با آن مقایسه کرد. آن کار بسیار سنجیده و فکر شده جلو می رفت. آقای مدیری پلاتوهای دیدنی داشتند. هر کار بیست آیتم بود، موزیک داشت، بازیگران و لوکیشن های متنوع داشت اما من نمی فهمم ده تا آیتم پراکنده با اسم آقای مدیری و سریال جدید وارد بازار کردن یعنی چه؟!»

عطسه 2 در راه است؟

داوری: آقای مدیری در جریان بودند

مهدی داوری، او مالک نرم افزار مجازی بیسفون و تهیه کننده «عطسه» است. یک تهیه کننده سینما که در شبکه های مخابراتی با «بیس تاک» به شهرت رسید. کسی که حالا اولین پروژه مشترکش با مهران مدیری، سریال آیتمی «عطسه» است که بخش هایش با چند انیمیشن و موزیک به یکدیگر مرتبط می شوند!

بر اساس آنچه مهدی ژوله گفته، این کار احتمالا قرار نبوده به سریالی برای سینمای خانگی تبدیل شود اما مالک بیسفون در این باره چه می گوید؟ او به «تماشاگران امروز» توضیح می دهد: «از ابتدا هم ما این قرار را با آقای مدیری گذاشتیم که سریال، هم در نرم افزار به اشتراک گذاشته شود و هم در شبکه نمایش خانگی توزیع شود. هسته مرکزی این داستان آقای مدیری بودند که ما با ایشان صحبت ها را انجام دادیم؛ اینکه چرا عوامل از این اتفاق باخبر نیستند را من نباید پاسخگویش باشم.»

مهدی داوری درباره زمانی که برای ساخت این آیتم ها طول کشید، می گوید: «حدودا یک سال و نیم برنامه ریزی و نهایی کردن این کار طول کشید. ما سه ماه درگیر ضبط آن بودیم و قبل تر از آن هم بچه ها مشغول نگارش و کارهای پیش تولید بودند.»

در انتظار یک همکاری دیگر

تخمین های اولیه در این باره خیلی روشن نیست و سریال خیلی سروصدا نکرده و تکه هایش دهان به دهان نقل نمی شود اما داوری می گوید: «فروش سریال رضایت بخش بوده و از کامنت های مردم می شود فهمید که مجموعه را دوست داشتند و منتظر پخش قسمت های بعدی هستند.»

مهدی داوری تهیه کننده «عطسه» تاکید می کند که در هر قسمت حدود پنجاه دقیقه آیتم وجود دارد و چهار هزار تومان برای این بسته زیاد نیست: «این مبلغ زیاد نیست و همان یک آیتم پنجاه دقیقه زمان دارد، ضمن اینکه از این قسمت چیزهای دیگری هم به کار اضافه کرده ایم. متوجه این موضوع نمی شوم که چرا باید این مبلغ زیاد باشد؟»

او به قدری از این تجربه همکاری با مهران مدیری راضی است که می خواهد دومین کار مشترک شان را هم جلوی دوربین ببرد: «می خواهیم در پروژه دیگری با مهران مدیری همراه شویم. البته فعلا در حد صحبت است و چیزی حتمی نشده.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج