جاباما
۲۶۶۹۹۵
۲ نظر
۵۰۳۲
۲ نظر
۵۰۳۲
پ

پیتزاخورها بدانند که ...

از همان ۳۰۰ سال پیش كه نخستین پیتزاها با طعم‌هایی متفاوت وارد بازار خوردنی‌های جهان شد،هیچ‌كس فكرش را هم نمی‌كرد كه پای این محبوبیت سر هر كوچه و خیابان باز شود،حتی در سفره ما ایرانی‌ها كه به غذاهای اصیل و طعم و عطرش معروف است.

مجله زندگی ایده آل - شقایق جعفری: از همان ۳۰۰ سال پیش كه نخستین پیتزاها با طعم‌هایی متفاوت وارد بازار خوردنی‌های جهان شد،هیچ‌كس فكرش را هم نمی‌كرد كه پای این محبوبیت سر هر كوچه و خیابان باز شود،حتی در سفره ما ایرانی‌ها كه به غذاهای اصیل و طعم و عطرش معروف است. این غذا كه روزی به غذای فقرا مشهور بوده با شكل امروزی خود تفاوت زیادی داشته اما با این حال از همان قدیم جمعیت زیادی را برای تجربه طعم متفاوتش به ایتالیا می‌كشانده است.

پس از آن جایی كه قدمت این غذا در ایران هم بیش از۵۰ سال می‌رسد، بد نیست قبل خوردن آن كمی اطلاعات هم چاشنی این فست فود پرطرفدار و لذیذ كنید. مهراوه شریفی‌نیا هم از جمله طرفداران پر و پا قرص پیتزا و البته به قول خودش پیتزای «خونگی» است و شما را به خوردن این غذای لذیذ دعوت می‌كند. همین موضوع بهانه خوبی است تا در باره پیتزا و تاریخچه آن بیشتر بدانید و با معروف‌ترین پیتزافروشی‌های شهر آشنا شوید.

پیتزاخورها بدانند که ...

ميگرن و آلرژي در انتظار طرفداران فست‌فود

به عنوان يك متخصص تغذيه پيشنهاد دائمي ما به مردم عزيز رعايت تنوع و تعادل در مصرف هر نوع ماده غذايي و به حداقل رساندن مصرف فست‌فودهاست؛ چراكه اكثر بيماري‌هايي كه امروزه گريبانگير جمعيت ايراني شده تا حدود زيادي ناشي از غلبه الگوهاي غذايي غربي به جاي غذاهاي سنتي و اصيل ايراني است كه چه بسا ممكن است بيماري‌هايي نظير ميگرن و آلرژي‌ها با مصرف اين غذاها ارتباط تنگاتنگي داشته باشند. لذا توصيه مي‌كنم براي حفظ سلامت خود و خانواده‌تان مصرف غذاهايي از اين دسته را به حداقل كاهش دهيد.

مصرف پيتزا چه خطراتي دارد؟

با يك نگاه اجمالي به تركيبات اكثر پيتزاها آنچه به چشم مي‌خورد نان سفيد، سوسيس، كالباس، پنير فراوان و در پاره‌اي موارد سبزيجات گريل شده‌اي است كه به‌دليل طول مدت پخت و شدت حرارت اثري از ويتامين‌ها و مواد مغذي موجود در آن باقي نمي‌ماند. در كنار اين مواد، نوشيدني‌هاي غيرسالم نيز انتخابي است كه در اكثر موارد مشاهده مي‌شود و نگراني ما را در ارتباط با تامين انرژي و مواد مغذي كافي براي نسل جوان‌مان دوچندان كرده است.

تحقيقات بيانگر تاثيرات مضر مصرف فست‌فودها به‌ويژه پيتزا با چاقي دوران كودكي، ديابت و بيماري‌هاي قلبي- عروقي در گروه‌هاي سني بالاتر است؛ چراكه استنباط نادرستي در مورد غذا وجود دارد.

پيتزا غذايي فقير است!

با درنظر گرفتن اين امر كه غذا خوردن و استقلال در انتخاب غذاي دلخواه از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين لذت‌هاي دنيا محسوب مي‌شود،در ارتباط با معضل فست فودها چند راهكار عملي قابل بررسي است:

اول؛ افزايش اطلاعات و آگاهي عموم مردم در مورد آنچه مي‌خورند؛ يعني فردي كه پيتزا را به عنوان غذاي انتخابي خود ترجيح مي‌دهد، بهتر است از كالري و چربي و فقر اين انتخاب در ارتباط با مواد معدني مهم نظير كلسيم و آهن در كنار ويتامين‌ها آگاه شود.

دوم؛ در تهيه نوع سالم و مشابه اين نوع غذاها در خانه بيشتر تلاش كنيم. براي مثال مصرف پيتزايي كه از نان سبوس‌دار تهیه و با استفاده از سبزيجات پخارپز همراه با ادويه‌جات مخصوص در كنار مقدار محدودي پنير آرایش شده ، اقدامي بسيار موثر در حفظ و تامين سلامتي كودكان و حتي بزرگسالان است.

صادره از ایتالیا

كسی نیست كه نداند پیتزا از غذاهای معروف ایتالیایی‌هاست. غذایی كه شكل ابتدایی آن با پیتزاهای امروز زمین تا آسمان تفاوت داشت و تنها تركیب اصلی آن همان خمیر معروف و گرد (از تركیب آب و آرد) و سبزیجات كوهی بود كه روی سنگ‌های بزرگ و داغ پخته می‌شدند. تعجب نكنید چون آن زمان خبری از پنیر پیتزا و انواع گوجه و فلفل برای تهیه پیتزا نبود شاید به همین دلیل هم طبقات مرفه جامعه رغبتی به خوردن آن نداشتند و این غذا به خوردنی محبوب طبقه فقیر و كارگر آن زمان مشهور بود اما محبوبیت بی‌اندازه این غذا بین اقشار مختلف جامعه به زمانی برمی‌گردد كه یك كارگر ساده نانوایی دست به خلاقیتی جالب زد و در تهیه پیتزا برای اولین بار از تركیب گوجه‌فرنگی، پنیر معروف موتزارلا و سبزیجاتی مانند ریحان استفاده كرد.

محبوبیتی كه او با هدف به دست آوردن دل پادشاه و ملكه مارگاریتا و تزیین شكل پیتزا به شكل پرچم ایتالیا به آن رسید و نام پیتزا مارگاریتا را سر زبان‌ها انداخت. این غذا كه بعد از تبدیل شدن به غذای محبوب ملكه ملی شد‌، به سرعت از مرزهای مختلف آمریكا و اروپا عبور كرد. در بدو ورود پیتزای سبك ایتالیایی با ذائقه مردمان مختلف كشورهای دیگر همخوانی نداشت؛ پس هر كشور با اعمال تغییراتی خلاقانه روی این خوردنی وسوسه برانگیز آن را به شكلی مطابق ذائقه و میل مردمانش شكل داد و این غذا با شكل و شمایل امروزی با خمیرهایی نازك یا كلفت، پنیر كم یا زیاد و پر شده با انواع گوشت، مرغ و سبزیجات و تركیبات دیگر وارد رستوران‌های بزرگ شهر شد.

مهاجرت به ایران

سفر پیتزا به دیار ما به دهه ۱۳۰۰ شمسی برمی‌گردد؛ سفری كه با توجه به نزدیكی مرز ایران به روسیه اتفاق افتاد و در نتیجه پای نخستین رستوران‌های فرنگی با مدیریت روس‌ها و ارامنه را به تهران باز كرد. ایرانی‌ها درست در همان زمان بود كه برای اولین‌بار در آن رستوران‌ها با غذاهایی جدید مانند كتلت، الویه و سوپ آشنا شدند اما در كنار اینها به مرور با ورود آمریكایی‌ها به قلمرو ما رستوران‌هایی با امتیاز آن با هدف عرضه غذاهای فرنگی در چند شعبه بازگشایی شد كه بعد از انقلاب با لغو آنها همه بساط‌ها برچیده شد اما با این حال از یادگارهای اصلی آن دوران همان پیتزا پنتری معروف خیابان ویلا را می‌توان نام برد.

از طرفی پیتزافروشی معروف داوود به عنوان اولین و قدیمی‌ترین پیتزافروشی ایران از سال ۱۳۴۰ شروع به كار كرد. پیتزافروشی كه از همان دوران تا امروز قدمت دارد و مشتریانش به همان سبك و سیاق گذشته طعم اولین پیتزاهای وارد شده به ایران را می‌چشند اما همین محبوبیت باعث شد تا امروزه در سطح شهر پیتزافروشی‌های گوناگونی را در اشكال مختلف ببینیم و برای خوردن یك پیتزای ایتالیایی مرغوب در شهر سردر گم نباشیم.

پاتوق پیتزاخورها

پیدا كردن مرغوب‌ترین و بهترین رستوران‌های شهر دیگر مثل سابق سخت نیست. تا پیش از این تجربه كردن طعم غذای رستوران‌های مختلف، ما را در محك زدن خوب یا بد بودن آن كمك می‌كرد اما امروز با پیشرفت امكانات و بالا رفتن كاربران شبكه‌های مختلف مجازی می‌توان به راحتی خوب و بد ماجرا را در چشم بر هم زدنی از میان هزاران كامنت و عكس تشخیص داد. با همه اینها‌ تعدادی از پیتزافروشی‌های محبوب شهر اینجاست كه اگر پیتزاخور حرفه‌ای باشید،حتما سری به آنها زده‌اید.

- حتما شما هم ازدحام عجیب محدوده این پیتزافروشی در بزرگراه چمران - ابتدای ولنجك به چشم‌تان خورده است. پیتزا پرپروك كه به خاطر پیتزاهای خوشمزه خود معروف است، كار خود را با مغازه‌ای كوچك در محدوده سعادت آباد شروع كرد كه تركیبی از پیتزاهای پرملات قدیمی با شكل و شمایلی (پنجره‌ای) جدید است؛بنابراین امتحان كردن طعم آن را از دست ندهید.

پیتزاخورها بدانند که ...

- اگر از انواع پیتزاها به دنبال ایتالیایی‌ترین نوع آن می‌گردید، فقط سراغ مورانو بروید. این رستوران در چند شعبه مختلف به ارائه بهترین پیتزای ایتالیایی با در نظر گرفتن تنوع مزه و كیفیت مرغوب مواد اولیه معروف است.

- اگر عاشق خوردن غذا در رستوران‌های قدیمی و نوستالژی شهر هستید باید سر زدن به اولین پیتزافروشی ایران را به شما توصیه كنیم. پیتزا داوود واقع در خیابان نوفل لوشاتو با حفظ شكل و شمایل گذشته خود در سرو پیتزایی خوش‌طعم،پرملات و استثنایی و البته با قیمتی مناسب معروف است.

- اگر از پیتزا علاوه بر طعم،كیفیت و سلامت می‌خواهید، می‌توانید نشستن در رستوران ساده و قدیمی دكتر آرین را تجربه كنید. این رستوران با ارائه ۱۱ نوع پیتزا در تهیه طعمی جدید و متفاوت از این غذا مشهور است پس اگر گذرتان به خیابان فاطمی افتاد، تجربه طعم آن را از دست ندهید.

پیتزا در خانه

برخلاف بسیاری از رستوران‌بازها خیلی‌ها حاضر نیستند لب به پیتزاهای رنگارنگ خارج از خانه بزنند و ترجیح می‌دهند كه همین غذای لذیذ و پرطرفدار را در منزل با سبك و سلیقه خودشان تهیه كنند. به ویژه افرادی كه به خاطر نوع خاص بیماری‌شان مجبور به رعایت نوع خاصی رژیم غذایی هستند. از فاكتورهای سلامت پیتزاهای خانگی كه بگذریم،به نكاتی می‌رسیم كه درست كردن این غذای پرطرفدار را برای شما لذت بخش‌تر می‌كند.

- بچه‌ها عاشق خوردن این نوع غذاها در بیرون از خانه هستند؛پس برای اینكه بتوانید آنها را به خوردن این نوع غذاها در خانه با دستپخت خودتان علاقه‌مند كنید،بهتر است با تهیه مواد اولیه لازم با همكاری خود آنها كار پخت پیتزا را مرحله به مرحله پیش ببرید.

- تمام افرادی كه دچار بیماری‌هایی مانند قلب، كلیه، دیابت و. . . هستند هم می‌توانند از این غذای لذیذ نوش‌جان كنند. فقط كافی است تركیباتی كه مورد استفاده قرار می گیرد،همان خوردنی‌های مجاز بیماری آنها باشد.

- در پخت پیتزای خانگی با كنترل میزان چربی و مواد مورد استفاده در آن حتی می‌توانید مراقب رژیم و اضافه وزن خود باشید و از نگاه كردن به آن در رستوران‌ها احساس سرخوردگی نداشته باشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن

      این نوشته ها برای آگاهی مردم از مضرات پیتزاست یا تبلیغات فروش پیتزا در برخی مغازه ها؟؟؟؟عجب شیوه متفکرانه ای جهت تبلیغات استفاده نموده اید. واقعا که

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هدف تبليغات بود كه به حمدالله حاصل شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج