۲۶۸۰۶۲
۱۹ نظر
۵۰۰۴
۱۹ نظر
۵۰۰۴
پ

برندگان و بازندگان تسهیلات خودرو

سر و صدای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو این روزها نسبتا خوابیده و این در شرایطی است که حالا خیلی‌ها به دنبال برندگان و بازندگان این «تسهیلات» می‌گردند.

روزنامه دنیای اقتصاد: سر و صدای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو این روزها نسبتا خوابیده و این در شرایطی است که حالا خیلی‌ها به دنبال برندگان و بازندگان این «تسهیلات» می‌گردند.

اگر همه طرف‌های درگیر در ماجرای تسهیلات ۲۵ میلیونی را در نظر بگیریم، به یک چهار ضلعی می‌رسیم، چهار ضلعی که اضلاع آن را «دولت»، «بانک‌ها»، «مشتریان» و «خودروسازان» تشکیل می‌دهند. در این بین، برخی معتقدند دولت برنده بازی تسهیلات شده، برخی خودروسازان را پیروز آن می‌دانند، عده‌ای معتقدند مشتریان برد کرده‌اند و برخی نیز از بانک‌ها به‌عنوان برنده اصلی نام می‌برند. اما به واقع کدام یک از اضلاع این چهار ضلعی، بازی تسهیلات را به نفع خود تمام کرده و کدام شان باخته است؟ خودروسازان که توانستند پارکینگ‌های خود را خالی کنند؟

دولت که توانست رکود سنگین در فروش خودرو را شکسته و سبب افزایش دوباره تیراژ خودروهای داخلی شود؟ بانک‌ها که سودی نسبتا بی‌دردسر کسب کردند؟ یا مشتریانی که توانستند با آورده‌ای نه‌چندان زیاد، صاحب خودرو شوند؟ پیش از آنکه پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم، ابتدا نگاهی بیندازیم به آنچه در بازی تسهیلات ۲۵ میلیونی بر دولت، بانک‌ها و مشتریان و خودروسازان گذشت.

ماجرا از آنجا شروع شد که خودروسازی به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور به دلایل مختلف (قیمت بالای خودروها، کاهش قدرت خرید، انتظار برای ورود خودروهای جدید و کاهش قیمت و همچنین تشکیل کمپین «خودرو نخرید») به مشکل خورد و ابتدا فروش و به تبع آن، تولیدش پایین آمد. از آنجا که دولت نمی‌خواست یکی از غول‌های صنایع کشور کمر خم کرده و زمین‌گیر شود، تصمیم گرفت هر طور شده مشتریان را به بازار خودرو برگرداند، مشتریانی که به دلایل مختلف دست شان از این بازار کوتاه یا خود تمایلی به خرید خودرو نشان نمی‌دادند.

به باور کارشناسان، در حال حاضر مشتریان بازار خودرو کشور را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ دسته اول، بی‌پول‌ها، آنها که میل به خرید دارند اما نقدینگی لازم در اختیارشان نیست؛ دسته دوم، شاکیان، همان‌هایی که به‌دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا، خرید خودروهای داخلی را تحریم کرده اند؛ و دسته سوم، منتظران، همان‌ها که در انتظار کاهش قیمت شدید خودرو و همچنین ورود محصولات با کیفیت و ارزان خارجی به کشور (پس از لغو تحریم‌ها) هستند. در این بین، درد گروه اول (مشتریان بی‌پول) نقدینگی بود و بس، چه آنکه آنها اگرچه چندان دل خوشی از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی نداشته و ندارند، اما به شدت دسته دوم نبوده و بدشان نمی‌آید به واسطه تسهیلات و وام و... صاحب خودرو شوند.

این دسته از مشتریان در واقع اگر پولی به دستشان می‌رسید، بی‌فوت وقت، هر خودرویی را با هر کیفیت و قیمتی می‌خریدند، هرچند آنها نیز به‌خوبی نسبت به ضعف‌های خودروهای تولید داخل آگاه بوده و هستند. اتفاقا دولت نیز که خوب فهمیده بود درد بخشی از مشتریان بازار خودرو، بی پولی است، تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را وارد بازی کرد و با در نظر گرفتن سودی کمتر از سودهای معمول، آنها (مشتریان بی پول) را به بازار بازگرداند. این تصمیم اگرچه از جهاتی از جمله سود کمتر از عرف و اثرات تورمی، مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار گرفت، اما دولت تصمیم خود را گرفته بود و چون می‌خواست یکی از پیروزی‌های بزرگش یعنی مثبت شدن رشد اقتصادی، حفظ شود، به پایه پولی کشور افزود تا هم خود و هم خودروسازان را در معرض ریسکی بزرگ قرار دهد.

از سویی اما سیستم بانکی نیز اگرچه قلبا تمایلی به ارائه تسهیلات به مشتریان خودرو نداشت، اما وقتی دید قرار است بانک مرکزی نقدینگی این طرح را تقبل کرده و شاید هم سودی بی دردسر نصیب آنها شود، از تسهیلات ۲۵ میلیونی استقبال کرد. در آن سوی ماجرا اما خودروسازان نیز که فروش شان به شدت افت کرده بود و با تیراژی اندک روزگار می‌گذراندند، با آغوش باز به استقبال تسهیلات رفته و توانستند حدود ۱۱۰ هزار دستگاه از محصولات دپو شده خود را به فروش برسانند.

دولت مساوی کرد

حالا اما به سراغ تک تک اضلاع چهار ضلعی تسهیلات خودرو برویم و ببینیم درصد برد و باخت هر یک آنها در این بازی چقدر است. ابتدا از دولت شروع کنیم که به گفته کارشناسان، با تسهیلات ۲۵ میلیونی، ریسک نسبتا بزرگی را به جان خرید. ریسک این کار برای دولت از آن جهت است که اضافه شدن این حجم از نقدینگی به پایه پولی، اثرات تورمی در پی دارد و می‌تواند تلاش‌های دولت را برای کاهش نرخ تورم (البته به‌طور موقت) هدر دهد. اگرچه کارشناسان می‌گویند اثرات تورمی تسهیلات خودرو قطعی بوده و حداقل ۶ و حداکثر ۹ ماه ادامه دارد، اما در عین حال تاکید می‌کنند دولت توانسته با این تسهیلات، دومین صنعت بزرگ کشور و یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی را به نوعی احیا کند.

به عبارت بهتر، دولت توانست با تزریق تسهیلات ۲۵ میلیونی، خودروسازی را به مدار تولید طبیعی بازگردانده و امیدوار باشد تا این صنعت دوباره اثری مثبت بر رشد اقتصادی بگذارد. در این شرایط هرچند دولت بابت افزایش تورم، مرتکب ریسک بزرگی شده، اما از آن سو توانسته لکوموتیو صنایع کشور را دوباره به ریل بازگردانده و به نوعی آن را نجات دهد. با این حساب، دولت در بازی تسهیلات به نوعی یک-یک مساوی کرده و بابت نجات خودروسازی، یگ گل زده و از حیث اثرات تورمی این طرح، یک گل دریافت کرده است.

مشتریان بردند؟

از دولت که بگذریم، به مشتریان می‌رسیم، مشتریانی که از نظر خودروسازان، برنده واقعی بازی تسهیلات به شمار می‌روند. به اعتقاد خودروسازان و البته برخی کارشناسان، آن دسته از مشتریان که به‌دلیل کمبود نقدینگی قادر به خرید خودرو نبودند، توانستند با استفاده از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، خودرو شخصی برای خود خریداری کنند، بنابراین برنده این بازی هستند. از نظر خودروسازان و برخی کارشناسان، تسهیلات ۲۵ میلیونی به‌دلیل سود کمتر از معمول و زمان بازپرداخت چهار ساله، فرصت خوبی برای مشتریان بابت خرید خودرو فراهم آورده، مخصوصا اینکه بانک‌ها معمولا به راحتی وام و تسهیلات به بازار خودرو تزریق نمی‌کنند.

اگرچه برخی معتقدند تسهیلات ۲۵ میلیونی، مشتریان را تا چهار سال زیر بار قسط برده و قیمت تمام شده خرید یک خودرو را چند میلیون تومان افزایش داده است، اما در مقابل، خودروسازان و تعدادی از کارشناسان تاکید می‌کنند به‌دلیل سود کمتر از عرف، این تسهیلات گزینه خوبی برای خرید خودرو بوده است. به گفته آنها، مشتریان اگر می‌خواستند وام و تسهیلات خودرو را از منابع دیگری تامین کنند، مجبور بودند سود بیشتری پرداخته و با این حساب، قیمت تمام شده خودروشان بسیار بیش از قیمت تمام شده ناشی از تسهیلات، از آب در می‌آمد.

برد مشروط خودروسازان

به سراغ خودروسازان برویم، همان‌ها که از نظر مشتریان و منتقدان صنعت خودرو، برنده اصلی در بازی تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی هستند. توجیه برنده بودن خودروسازان از آن جهت است که به واسطه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، پارکینگ‌های شان خالی شده، نقدینگی بالا رفته و تولید نیز افزایش یافته است. در واقع این سه دلیل (خالی شدن پارکینگ‌ها، رشد نقدینگی و افزایش تیراژ)، سبب شده از نظر خیلی‌ها از جمله مشتریان، شرکت‌های خودروساز داخلی برنده اصلی در ماجرای تسهیلات ۲۵ میلیونی باشند، چه آنکه اگر نبود این تسهیلات، هیچ بعید نبود انبار خودروسازان حالا حالاها پر بماند و تیراژشان نیز روز به به روز پایین‌تر بیاید. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند خودروسازان از اثرات منفی پساتسهیلات در امان نبوده و هیچ بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، با بحران‌هایی مواجه شوند. به گفته آنها، مثلا ممکن است مشتریان تا زمانی که تسهیلاتی جدید برای خرید خودرو (چه از سوی دولت و چه از سوی خودروسازان) در نظر گرفته نشود، اقدام به خرید خودروهای داخلی نکنند.

از سوی دیگر، طبق روشی که برای فروش تسهیلاتی خودرو در نظر گرفته شد، مشتریان تا ۸۰ درصد قیمت خودرو و تا سقف ۲۵ میلیون تومان، تسهیلات با زمان بازپرداخت چهار ساله دریافت کردند؛ البته پیش‌تر قرار بود این بازه زمانی، هفت ساله باشد، که ناگهان به چهار سال کاهش یافت. هرچند خودروسازان شرط ضامن را برای دریافت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی در نظر نگرفتند، اما مشتریان چندین چک در اختیار آنها گذاشتند، چک‌هایی که از نظر برخی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، ریسک بزرگی را به همراه خواهد داشت. به عبارت بهتر، اگر بخشی از مشتریان (مثلا پنج یا شش درصد آنها) نتوانند یا نخواهند چک‌هایشان را پاس کنند، چند ۱۰ میلیارد تومان خودروسازها وصول نخواهد شد و هر چه درصد چک‌های پاس نشده بالا برود، غول‌های جاده مخصوص نقدینگی بیشتری از دست خواهند داد.

اما نکته دیگری که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، پیش خور شدن بخشی از نقدینگی خودروسازان در طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی است. به گفته آنها، طبق روال در نظر گرفته شده برای تسهیلات ۲۵ میلیونی، خودروسازان باید اسناد فروش تسهیلاتی خود را نزد بانک مرکزی برده و به اصطلاح تنزیل کنند، این در شرایطی است که بانک همان ابتدا سود ۱۶ درصدی تسهیلات را کم می‌کند. همچنین، خودروسازان باید همان ابتدای کار، هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده و شماره گذاری و بیمه را به نهادهای مربوطه پرداخت کنند.

به گفته کارشناسان، هرچند خودروسازان این هزینه‌ها را از مشتریان دریافت می‌کنند، اما نکته اینجاست که دریافتی آنها از مشتریان به‌صورت قسطی و تدریجی است، حال آنکه هزینه‌های موردنظر را باید یکجا به نهادهای مربوطه بپردازند. یکی از کارشناسان اقتصادی کشور با ذکر مثالی در این مورد، می‌گوید: فرض کنیم خودروسازان اسناد فروشی معادل دو هزار میلیارد تومان را نزد بانک مرکزی ببرند؛ این بانک در همان ابتدا سود ۱۶ درصدی (معادل ۳۲۰ میلیارد تومان) را کم کرده و بنابراین پولی که دست شرکت‌های خودروساز را می‌گیرد، ۱۶۸۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: خودروسازان باید چیزی حدود ۱۳ درصد دیگر نیز از این پول بابت مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های شماره گذاری و بیمه، به نهادهای مربوطه بپردازند که حدودا ۲۲۰ میلیارد تومان خواهد بود؛ با این حساب، از دو هزار میلیارد تومان اولیه، ۵۴۰ میلیارد تومان همان ابتدای کار از کیسه خودروسازان خواهد رفت. این کارشناس تاکید می‌کند: درست است که خودروسازان سود ۱۶ درصدی و عوارض و مالیات حدودا ۱۳ درصدی را از مشتریان دریافت خواهند کرد، اما این بازپرداخت در مدت چهار سال انجام خواهد شد.

زرنگی بانک‌ها؟

اما سری هم بزنیم به بانک ها؛ ضلع چهارم تسهیلات که به اعتقاد برخی از کارشناسان، آنها کمترین دردسر را در تسهیلات ۲۵میلیون تومانی متحمل شده‌اند. کارشناسان بر این باورند که بانک مرکزی در ماجرای تسهیلات ۲۵ میلیونی، عملا خودروسازان را (بابت تسویه حساب نهایی و پاس شدن چک ها) در مقابل مشتریان قرار داده است. در واقع بانک مرکزی سازوکار تسهیلات موردنظر را طوری ترتیب داده که عملا سیستم بانکی خود را تمام و کمال از ماجرا کنار کشیده و مشتریان و خودروسازان را با یکدیگر تنها گذاشته است. به عبارت بهتر، بانک مرکزی مسوولیت وصول چک‌ها را بر گردن خودروسازان انداخته است، به نحوی که اگر مشتریان بخشی از چک هایشان را عمدا یا از سر ناتوانی پاس نکنند، این دیگر مشکل جاده مخصوصی‌ها است نه سیستم بانکی.

با این حساب، اگر احیانا برخی از مشتریان موفق به پاس کردن چک هایشان نشوند، بانک‌ها با توجه به ضمانت‌ها و وثایقی که از خودروسازان دریافت کرده‌اند، به پول خود خواهند رسید و این وسط ممکن است سر شرکت‌های خودروساز بی‌کلاه بماند. نکته دیگری که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، تامین اعتبار تسهیلات ۲۵ میلیونی از ناحیه بانک مرکزی است، بدین معنا که بانک‌ها بدون استفاده از منابع داخلی خود، معادل ۱۶ درصد سود نیز به خزانه شان واریز خواهند کرد. هرچه هست، با توجه به موارد مطرح شده، به نظر می‌رسد پیدا کردن برنده‌ها و بازنده‌های طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، کار چندان سختی نباشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ژکس

      اخه مشتریان چه بردی کردن !؟ صاحب چه خودروی شدند !؟؟؟

    • بدون نام

      مشتریان از نظر خودروسازان، برنده واقعی بازی تسهیلات !!!!!!!!!

    • بدون نام

      خودروسازان باید چیزی حدود 13 درصد دیگر نیز از این پول بابت مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های شماره گذاری و بیمه، به نهادهای مربوطه بپردازند .....همه میدونن که این مبالغ از جیب مشتریان بالا کشیده خواهد شد وخودروساز زرنگتر از ان است که خیلی ضرر کند !!

    • تحریم

      بذار برات درست بگم.....
      اولا اینکه مملکت ما تا افرادی مثل شما رو داره نیازی به فشار اقتصادی نداره.....
      دوما دولت آخرین میخ را به تابوت پوسیده خودرو مونتاژ کنی داخلی کوبید..... چرا؟
      چون دیگر مردم ایران بدون وام بالای 25 میلیون خودرو داخلی نمیخرند....
      بعد خیانت خودرو سازها به مردم با تغییر چند باره شرایط فروش روشن شد پس مردم رغبت کافی برای خرید را از دست میدهند.....
      دولت چقدر و چند سال میخواد وام بده؟؟؟؟
      تازه کسانی که خودرو خریدند کار از 1 درصد مردم ایران هستن و دولت بتونه 1 درصد دیگه رو هم فریب بده بقیه چی؟؟؟؟
      پس مطمئن باش که تا دوست دیگه تمام پیچ و مهره های صنعت پیشتازتون از بین خواهد رفت......

      پاسخ ها

      • جواد

        آفرین ، امیدوار شدم آدمهای فهمیده و حسابگری چون شما کم نیستند بگذار خودروهای چند سال مانده در پارکینگها و گاری های آشغال را به همین آدمهای ساده بدهند تا چهار سال حالشو ببرند بعد که این گاری سازها ورشکست شدند انسانهای باهوش لیاقتشان خودروهای روز دنیا با قیمت مناسب خواهد بود

    • محمد

      به نظر من اين استارتي شده براي اينكه كشور ما هم مانند كشورهاي ديگر خودرو را قسطي به مردم ارائه كند چه تسهيلات از طرف بانك يا دولت باشد چه از طرف خودروساز
      فكر مي كنم منبعد انتظار مردم براي قسطي خريدن خودرو بالا خواهد رفت و اين استارتي بوده براي اين كار

    • بدون نام

      تنها برنده این بازی بانکها بودند،دولت با حمایت از خودروسازها عدم توجه به خواسته های مردم بازنده شد. خودرو سازها با منفور شدن بیش از پیش بازنده اند ،مردمی که به خواسته های بحقشان توجهی نشدو مشتریانی که بعد از خرید باید لگنهای بی کیفیت و مدتها خوابیده در انبار را سوار شوند هم بازنده اند.

    • بدون نام

      همه بازنده اند توی یک تخدیر بی پایان و نعشگی های موقت

    • nader

      بزرگترین خیانت دولت به مردم ایران همین کار بود

    • علی کرمانشاه

      درطرح مشخص شد که دولت با رای مردم آمده راس امور کشور ولی مدافع حقوق حقه مردم نیست و پشتیبان سرمایه دار کم فروش گرانفروش وبه پشتیبانی پا را فراتر نهاده و سرمایه ملی در خزانه را بعنوان وام ارزان و هنگفت در اختیار او گذاشته که اجناس غزر استاندارد و دپو شده طی 2سال گذشته در زیر باران و آفتاب فرسوده گردد و به تاریخ روز94به ملت غالب کند و مردم عوام را درگیر اقساطی گران و طولانی وخانواده ها را با فقر بیشتر مواجه سازد و تازه طی چند ماه آینده با حجم چکهای برگشتط فاقد پشتوانه مالی اموال بیت المال را قربانی غول سرمایه داری که با تولیدات غیر متعارف و غیر استاندارد طی ماه چند صد نفر ا خانواده ها را با این ارابه های مرگ به کشتن دهد در صورتی که جوان بیچاره سالها در نوبت حداقل وام ازدواج و یا وام استراری و عناوین مختلف در نوبت هستند ولی به یکباره چند صد برابر آن را بشورت وام به سرمایه دار متقلب و گرانفروش و کم فروش به آسانی پرداخت نماید چه فرقی میکند این پرداخت با پرداخت های مشابهی که هنو حتی یک قسط آن وصول نشده است.این دولت بیدری ضعیف و ناتوان است که حتی قدرت اجرایی به تولید استاندارد چه از احاظ قیمت و چه کیفیت خودرو را یک کارخانه دار خودرو را ندارد و تازه به ادامه کارش حماطت نطز دریافت میکند.واگر اینطور پیش برود باید در آینده ای نزدیک برای فروش اجناس بی کیفیت داتلی مثل قند و شک و زرنج و هزاران هزینا دیگر مردم وام پرداخت کند چوک تمام تولیدات داخلی امین وضع خودرو را دارند.مردم هم فللا وام بگیرند و خرید کنند تا انتخدبات بلدی کا لااقلمردم بدانند به که رای میدهند که در این وضع رها نشوند.

    • ترمز

      دنبال برنده نگردید

      همه بازنده اند به غیر از پرسپولیس زلزله


      خخخخخخخخ

    • بدون نام

      من متاسفم برای صنعت خودرو سازی چون که به جای اینکه مشکل اساسی خودرا درمان کندبه فکر سیاست فروش ودغل بازی درامده ما افتخار می کردیم که خودروی ملی داشته باشیم وسرمان را با سرافرازی بلند کنیم اما متاسفانه صنعت خودروسازی به این چیزها فکر نمی کندمردم هم مجبورند تن دهندوحسرت کشورهای دیگر را بخورند

      پاسخ ها

      • حمید

        خودرو سازها یکبار زمان دکتر خاتمی چند ده میلیارد پول بی زبان را فدای چیزی بنام خودرو ملی کردند که آنهم بعد مدتها مشخص شد که دروغ است و اغلب قطعات آن چینی است .

    • رضا

      در ضمن اون دسته ای که پول نداشتن و آرزوی اتومبیل داشتن حالا قسط ماهیانه و خودرو بی کیفیت و نمایندگیها و خدمات پس از فروش سرکاری و بعد از چندسال و پرداخت ماحصل عمرشان مقداری آهن پاره روی دستشان احتمالا بیشتر برای مسافرکشی رفتن در آژانس کار کردن ۰۰۰پس بازم مثل همیشه۰۰۰مصرف کننده بازنده میشه

    • بی نام

      به نظر من فقط وفقط مردم تو این طرح بازنده هستن.مردمی که تا 4سال به فکر این هستن که چه جوری و از کجا چکهاشونو پاس کنن

    • بی نام

      پس چرا کاهش سطح کیفی خودرو جزو عوامل نیست؟!

    • بدون نام

      از نظر من اینکه به روشنی معلوم است که دولت هیچ موقع در پشت ملت و منافع مردم نبوده با همکاری سازمانهای وابسته اش همچون بانکها و شرکتهای لگن سازی داخلی.اینم یکی دیگر از شواهد عینی که مردم دیدند وام25ملیونی برای لگنهایی که در هیچ یک از کشورهای دنیا به رسمیت شناخته نمیشوند و جز تابوت انسانها شناخته شده است در داخل و خارج از کشور(خودرو داخلی)که متاسفانه ما با ملتی روبه رو هستیم که یا از لحاظ اقتصادی زیر صفر قرار دارند و یا اینکه روشن بین نیستند و مثل ندیدبدیدها میمانند که خوشبختانه اینها زیاد نیستند و تا حالا فقط 110 هزار نفر از اینها پیدا شده.خرید خودرو صفر برای همیشه ممنوووووووع .کمپین به راه خود ادامه میدهد تا زمانی که خودروهایی مثل پراید و سمند و 405 از صنعت خودرو سازی حذف بشود و بجایش خودروهای روز تولید شود با قیمتی مناسب و ارزان و کیفیتی بالای100%.تمام..با سپاس از برترینهای عزیز.موفق باشید

    • کیان

      اگر بابت نظر اینجانب با تعمق و تامل بنگرید میبینید که گروه پنجمی هم هست که برنده اصلیست و آن گروه همانهایی هستند که در این معقوله وارد نشده اند و خرید نکرده اند.

    • محمد

      ایرانی کم حافظه و احساسی! 40 میلیون میدی پراید بخری بعد از 7 سال کلا اون قوطی 5 میلیون هم ازت نمیخرن که! تازه نا امنیت داری نه ارامش هر روزم باید خرج یه جاییش بکنی! والا هر روز آزانس بگیری به صرفه تره.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج