جاباما
۲۶۹۴۶۶
۱ نظر
۵۱۴۴
۱ نظر
۵۱۴۴
پ

پوست اندازی «سیمای خانواده» با طعم تبلیغات

یکی از طرح های مدیریت جدید تلویزیون از سال پیش، دگرگونی «سیمای خانواده» بود تا این که بالاخره روز گذشته دستپخت تازه شبکه یک با نام «خانواده یک» و با ساختاری کاملا متفاوت روی آنتن رفت.

روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: «سیمای خانواده» به خاطر قدمت ۲۱ ساله، نامی آشنا برای مخاطبان تلویزیون است. حتی اگر کسی پیگیر تلویزیون نباشد این نام حداقل یک بار به گوشش خورده. هرمز شجاعی مهر سالیان طولانی روی آنتن شبکه یک بود اما نه او، نه برنامه اش از دوره ای به بعد همپای خواست و نیاز جامعه پیش نیامدند.

یکی از طرح های مدیریت جدید تلویزیون از سال پیش، دگرگونی «سیمای خانواده» بود تا این که بالاخره روز گذشته دستپخت تازه شبکه یک با نام «خانواده یک» و با ساختاری کاملا متفاوت روی آنتن رفت.

برنامه اما در عین برخورداری از نقاط قوت، ضعف هایی هم دارد که برای اصلاح آنها باید منتظر گذر زمان بود. با این حال آنچه توی ذوق می زند و نمی توان به راحتی از کنارش گذشت، تبلیغات مستقیم است. این عیب بزرگ پاشنه آشیل «خانواده یک» خواهد ماند؟ مصطفی شریفی تهیه کننده برنامه به هفت صبح توضیح می دهد.

پوست اندازی «سیمای خانواده» با طعم تبلیغات

آنچه دیدیم

«خانواده یک» با چند مجری روی آنتن رفت. هر کدام اجرای یک بخش را بر عهده دارند و با میهمان درباره موضوع وارد بحث می شوند. ساختار برنامه به گونه ای طراحی شده که هر روز عده ای علاقمند در استودیو باشند و به شکل رو در رو سوال های خود را با کارشناس مطرح کنند. در فرآیند برنامه هم حضور فیزیکی دارند و مثلا یک نفر انتخاب می شود تا روی ترازو قرار گیرد و نمودار کاهش وزنش برای حاضران و بیننده ها نمایش داده شود. این شیوه هم به طراوت برنامه کمک می کند و باعث مشارکت مردم می شود.

دکور هم دیگر برگ برنده آن است. منظور از این چند سطر کوتاه این است که می توان به «خانواده یک» امیدوار بود.

آنچه توی ذوق زد

آیتم پایانی برنامه اما حکم حکایت آن گاو را داشت که بعد از دادن نُه من شیر با لگدی محکم تمام شیر را بر زمین می ریخت و زحمت ها را بر باد می داد. در این بخش مجری با نماینده یکی از برندهای مو صحبت می کرد و خانم مثلا کارشناس، در خواص جادویی محصولش صحبت ها می کرد. همزمان هم در ته تصور روی یک مانیتور شماره پیامکی حک شده بود که عدد فلان را به این شماره ارسال کنید.

عجیب تر صحبت های کارشناس بود که طوری درباره محصولش حرف می زد که گویی اگر ذره ای از آن را بر سر بمالی مشکل ریزش مو حل می شود! بدتر از بد این که خانم مجری باز تاکید می کرد بیننده های عزیز چطور می توانند آن را تهیه کنند. این نمایش عجیب درست مثل تبلیغات ماهواره ای برگزار شد.

خیال تان راحت، درست می شود

نخستین مسئله ای که با تهیه کننده برنامه مطرح می کنیم همین مسئله است. در «خانواده یک» در حالی برای محصول پیشگیری از ریزش مو تبلیغ شد که نقیض آن را از زبان کارشناس های متخصص شنیده ایم.

پوست اندازی «سیمای خانواده» با طعم تبلیغات

حتی ممکن است در این برنامه کارشناسی بیاید و آن تبلیغ را منکر شود. مصطفی شریفی ایراد برنامه را می پذیرد و می گوید: «فراموش نکنید این برنامه مشارکتی است. شبکه به هیچ وجه نمی تواند هزینه برنامه ای در این سطح را تقبل کند. البته ما سعی می کنیم مدل مشارکت را تغییر دهیم. بعد از ۱۰ برنامه فرم تبلیغ را خیلی متفاوت تر و غیرمستقیم تر خواهید دید. اگر تغییر نکرد خود شما تماس بگیرید هم راهنمایی بدهید هم از ما پاسخ بخواهید. تمام تلاش مان این است که درست شود، نگران نباشید.»

برنامه هنوز شکل نگرفته

شریفی بعد از این قول سنگین، نکته ای دیگر را هم متذکر می شود: «ببینید پیش تولید برنامه شش ماه زمان برد. چیزی که شما دیدید شماره صفر است. برنامه هنوز شکل نگرفته و باید اصلاحات اساسی روی آن انجام شود. نتیجه را در برنامه شش و هفت خواهید دید. «خانواده یک» مثل ماشینی است که تازه از کمپانی بیرون آمده، باید آب بندی شود، آچار کشی شود... نحوه صحبت مجریان، رنگ و نور و ... باید اصلاح شود. پلی بک ها شکل واحد بگیرند و ...»

مجریان از کجا آمده اند؟

طبعا با یک برنامه نمی توان درباره اجراها قضاوت جامعی داشت و باید فعلا صبر کرد. با شریفی این سوال را در میان می گذاریم که مجریان از کجا آمده اند؟ «برنامه ۱۲ مجری - کارشناس دارد که همه اینها تربیت شده اند. اینها از بین حدود ۱۸۰ نفر انتخاب شده اند. برایشان جلسات متعدد تمرین بدن و بیان برگزار کردیم تا با آمادگی کامل جلوی دوربین بیایند.»

می پرسیم برنامه مجری مستر ندارد؟ «نه، بهناز شفیعی، علی عسگری و نیلوفر امینی فرد مجریان عمومی هستند. چیزی به نام مجری مستر در برنامه نداریم. سبک اجرا دومینویی است یعنی هر کس بخش خودش را اجرا می کند و می رود. البته گستردگی و پیوستگی برنامه حفظ می شود.»

درباره شجاعی مهر و میهمان های هنری

همانطور که پیش تر نوشتیم هرمز شجاعی مهر قرار است پنجشنبه ها مجری برنامه باشد و خاطره بازی کند. تهیه کننده برنامه «خانوده یک» درباره کم و کیف برنامه های شجاعی مهر توضیح بیشتری نمی دهد.

سازندگان تصمیم دیگری هم دارند؛ برای تزریق جذابیت قصد دارند از بازیگران نیز استفاده کنند. اگر بتوانند بازیگران درجه یک به برنامه بیاورند که گل طلایی را زده اند اما نه استارها چنین برنامه هایی را تحویل می گیرند و نه تلویزیون قدرت جذب شان را دارد.

پوست اندازی «سیمای خانواده» با طعم تبلیغات

تجربه برنامه های اینچنینی نشان داده که استفاده از بازیگران درجه دو و سه فایده ای ندارد. شریفی این بار هم به بحث ورود نمی کند و حتی از بازیگران دعوت شده نام نمی برد... فقط می گوید: «فردا این آیتم ضبط می شود و پنج شنبه می توانید ببینید، بعد قضاوت کنید.»

او البته توضیحی به جام جم داده که برای تکمیل، به گزارش الصاق می کنیم: «در این بخش هر بار یک یاز چهره های مشهور سینما و تلویزیون با یکی از عزیزانش میهمان برنامه می شود و این دو با یکدیگر صحبت های محبت آمیز می کنند که نشان دهنده رضایت قلبی آنها از داشتن یکدیگر است.»

مسیر سخت

«خانواده یک» روزگاری روی آنتن می رود که هم در تلویزیون رقیب دارد و هم در شبکه های ماهواره ای، سایت ها پر هستند از برنامه های سبک زندگی و در گروه های تلگرام و امثالهم می توان موارد زیادی از آموزش های آشپزی، تغذیه سلامت، روانشناسی و ... یافت. «خانواده یک» چه می کند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سینا

      تلویزیون حق داره تبلیغات انجام بده ، اما کم و غیر مستقیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج