۲۷۰۲۱۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

دخیره کل اینترنت بر روی DNA

تحقیقات انجام گرفته در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان می دهد که می توان یک مگابایت داده را روی DNA ذخیره و سپس خواند.

وب‌سایت دیجیاتو - مریم موسوی: اغلب ما تصور می کنیم که اطلاعات برای همیشه باقی می مانند اما آنطور که پژوهشگران گفته اند، اطلاعات شکننده هستند و چنین چیزی ممکن نیست. هارد درایو ها و منابع فیزیکی نظیر کتاب ها بر اثر گذر زمان مخدوش می شوند و ممکن است از بین بروند.

دخیره کل اینترنت بر روی DNA

رابرت گراس دانشمندی است که در این زمینه فعالیت می کند و چندی پیش ویدئویی را منتشر کرد و در آن به تبیین روشی برای نگهداری اطلاعات پرداخت که می تواند داده ها را تا چند میلیون سال حفظ کند. راز بزرگ گراس همان DNA است.

تحقیقات انجام گرفته در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان می دهد که می توان یک مگابایت داده را روی DNA ذخیره و سپس خواند. البته این اسید زبان مختص به خود را دارد و در قالب توالی های نوکلئوتید (A، C، T و G) نوشته می شود، برای همین کافیست آن را شبیه به باینری در نظر بگیرید که اطلاعات را به صفر و یک تبدیل می کند.

DNA همچنین این توانایی را دارد که حجم عظیمی از اطلاعات را در فضایی محدود نگهداری کند. به لحاظ نظری، یک گرم از این اسید می تواند ۴۵۵ اگزابایت داده را در خود نگه دارد و این رقم برای ذخیره سازی اطلاعات موجود در گوگل، فیسبوک و هر شرکت نامدار در حوزه تکنولوژی کافیست و حتی بخشی از فضای آن نیز اضافه می آید.

اما مشکلی که در رابطه با مطالعات قبلی صورت گرفته روی DNA وجود دارد ثبات و پایداری آنها بر اثر گذر زمان است که به گفته گراس اهمیت ویژه ای دارد.

حالا او و ریچارد هکل همکارش در این حوزه که هر دو در مرکز ETH Zurich زوریخ فعالیت می کنند به روشی دست پیدا کرده اند که به موجب آن، علاوه بر اینکه می شود اطلاعات فیسبوک و ویکیپدیا را روی یک لوله تست کوچک ذخیره سازی نمود بلکه می توان آن اطلاعات را برای همیشه نگهداری کرد.

گراس برای رسیدن به این دستاورد، از فسیل های قدیمی الهام گرفته که در آنها، DNA حیوان بسیار پایدار بوده است. البته این اسید پس از واکنش با آب و اکسیژن از بین می رود اما می توان آن را در شیشه های هایی نگه داری کرد و از این طریق مانع از افت کیفیت شان شد.

آنها در جریان تحقیقات خود، کپسول های شیشه ای را در معرض شرایطی قرار دادند که بازه زمانی ۵۰۰ ساله تا یک میلیون ساله را شبیه سازی می کردند و در انتها دریافتند که هیچ اتفاقی برای اطلاعات ذخیره شده رخ نمی دهد.

اما پرسش بعدی که حالا پیش روی دانشمندان قرار دارد این است که چه اطلاعاتی باید روی DNA ذخیره گردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج