۲۷۰۶۲۳
۷ نظر
۵۰۰۱
۷ نظر
۵۰۰۱
پ

چرا خشونت علیه پزشکان زیاد شده؟

دبیر انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن اشاره به تغییر الگوی رابطه پزشک و بیمار، چرایی قرار گرفتن گروه پزشکی در معرض خشونت را تشریح کرد.

خبرگزاری ایسنا: دبیر انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن اشاره به تغییر الگوی رابطه پزشک و بیمار، چرایی قرار گرفتن گروه پزشکی در معرض خشونت را تشریح کرد.

دکتر شهریار خاقانی در رابطه با عواملی که سبب می شود گروه پزشکی در معرض خشونت قرار گیرند، گفت: در کشور ما بی‌اطلاعی همراهان از وضعیت بیماران و دخالت در امر درمان، اجتناب از پذیرش تقاضای نامعقول بیمار یا همراه وی و مدت طولانی انتظار و تاخیر در ویزیت بیمار از عواملی هستند که بهانه‌ای برای اعمال خشونت بر گروه پزشکی به شمار آمده است.

وی با استناد به نتایج مطالعات مختلف، بیشترین میزان خشونت را در شیفت شب دانست و افزود: در این مطالعات پزشکان عمومی و متخصصان طب اورژانس و نیز روانپزشکان بیشتر از سایر گروه‌های پزشکی در معرض تهاجم بوده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه الگوی رابطه پزشک و بیمار به علل مختلف مثل تبلیغات سوء رسانه‌ای تغییر کرده و فرهنگی بر این رابطه حاکم شده است که همراهان و گاهی خود بیماران انتظار دارند پزشک و سایر عوامل درمان به علت پزشک بودن و روپوش سفید و قسمی که خورده‌اند در مقابل تمامی توهین‌های بیماران سکوت کنند و رفتار زننده آنان را نادیده بگیرند و حتی به محاکم قضایی نیز شکایت نکنند. متاسفانه این مشکل امروزه به یک پدیده عادی تبدیل شده است.

خاقانی با اشاره به اینکه در مراکز درمانی این تصور وجود دارد که همراه بیمار حق فریاد و اعتراض دارد و هیچکس نباید به فردی در این شرایط، موارد قانونی را تذکر دهد، گفت: پدیده خشونت در اماکن درمانی یک معضل اجتماعی - فرهنگی است که بصورت نگران کننده‌ای در کشور ما رو به افزایش بوده و در صورت ادامه این روند احتمال حضور پزشکان در مناطق محروم کمتر شده و بیماران برای دسترسی به پزشک یا بعضی از تخصص‌ها مجبور به طی مسافت‌های طولانی خواهند بود.

وی همچنین با بیان اینکه نشانه سکوت که در اماکن درمانی نشانی از دعوت به آرامش است، مدتهاست از طرف مردم و گاهی از طرف بعضی از مسئولان که در مواردی خود پزشک هستند، فراموش شده است، گفت: خشونت علیه پزشکان عوارض نامطلوبی از نظر فردی و اجتماعی برای پزشکان و نیز برای سیستم بهداشتی درمانی در پی داشته و می‌تواند باعث اخلال در مسیر درمان و سلامتی بیماران شود.

خاقانی با تاکید بر اینکه مسائل فرهنگی برای درمان و اصلاح به فرصت طولانی نیاز دارند، گفت: لازم است مسئولان قوانین بازدارنده با ضمانت اجرایی بیشتری تدوین کنند؛ همانطور که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته محرومیت و مجازات شدیدی برای مهاجمان به مراکز درمانی و گروه‌های پزشکی وجود دارد تا کسی براحتی بخود اجازه آسیب رساندن به نخبگان و سرمایه‌های علمی کشورش را ندهد در کشور ما نیز باید قوانینی دراین عرصه ارائه شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمزه

      همون خط اول تمام گناه و انداختی گردن مردم؟یه جوری میگی بیمار و همراهانش که انگار در مورد یک موجود ناشناخته یا حیان وحشی داری حرف میزنی.مرد نا حسابی همه تو این مملکت الان درس خوندن و باسوادن.حتی بیشتر از تو.مریض شدن از شخصیت و اهمیت ساقط میشن؟چرا در مورد تشخیص های اشتباه و بی سوادی که در جامعه پزشکی بیداد میکنه حرف نمیزنی؟اگه یه پل خراب بشه میشه دانشگاه پیزوری و تربیت مهندس بیواد اما شما اشتاباه کنی و یکی بمیره میشه اشتباه پزشکی و ناتوانی بیمار در مبارزه با بیماری؟یه تریبون هم بده دست مردم یا هموم موجودات ناشناخته به نام بیمار.اونوقت که از نظر امکانات صحبتی برابر شدی حرف بزن.صدای ملت و کسی نمیشنوه؟شب مریض میاد بیمارتان سه ساعت بعد آقای دکتر با پیجامه تشریف میارن تازه میگن تا صبح باشه ببینیم چطور میشه بعد که مریض مرد..... ول کنید بابا این مملکت با اینجور آدما به بن بست اجتماعی داره میره.

    • بدون نام

      اضصا به دلیل سهل انگاری کادر بیمارستانی نیست که.مادر من دستش خورد شده بود.رفتم دیدم درد میکشه.میگم مامان مگه بهت مسکن نزدن.میگه نه.رفتم به پرستار گفتم.میگه خوب مریض نگفت درد داره که.گفتم اخه بیشعور بچه هم میفهمه کسی که دستش از چند جا شکسته درد میکنه.برگشته میگه قرص بخوره.میگم مادر من کیسه صفرا نداره باید آمپول بزنه.میگن ما دستوری نداریم.وایسین فردا دکتر بیاد.با کلی جیغای من زنگ زدن از دکتر دستور گرفتن.

    • بدون نام

      پزشک وپرستار یعنی کیسه بوکس فقط همین !!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیسه بوکس نه ...کیسه پول درسته !!

    • ناشناس

      چرا وقتی یک نیرو متخصص مثلا مهندس برای یه سازمانی میخواد استخدام بشه ازش امتحان میگیرید ولی برای یه درمانگاه پزشک عمومی که نه سابقه داره ونه تشخیص اولیه بلده جز هدر رفتن وقت وپول مریض وطولانی شدن مدت درمان و......کی باید پاسخ گوباشه..

    • بدون نام

      بیمار و به خصوص همراه بیمار به قدری از همه نظر تحت فشار هستند که منتظر اولین فرصت برای تخلیه این همه فشار هستند. فشار نگرانی از وضعیت بیمار، مسائل مالی، گاهی کمیاب بودن داروها. این‌ها را به مشکلات معمول زندگی روزانه فرد اضافه کنید و قضاوت کنید که آیا یک نفر تحمل این همه سختی را دارد؟

    • ارمان

      در این گزارش متاسفانه از حقوف بیمار صحبتی نشده است . در برخی موارد که به علت سهل انگاری کادر درمانی حتی باعث از بین رفتن جان بیمار می شود سخنی به میان نیامده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج