۲۷۳۸۶۹
۵۹۱۴
۵۹۱۴
پ

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟

قدبلندترین عضو خانواده برلیانس در ایران، V۵ نام دارد که معرفی و عرضه آن با دیگر کراس‌اوور شرکت سایپا، یعنی چانگان CS۳۵ هم‌زمان شد.

مجله تخت گاز:

برلیانس V5

قدبلندترین عضو خانواده برلیانس در ایران، V5 نام دارد که معرفی و عرضه آن با دیگر کراس‌اوور شرکت سایپا، یعنی چانگان CS35 هم‌زمان شد. اگر نگاهی به ظاهر برلیانس V5 بیاندازید، بدون شک اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، شباهت طراحی و فرم بدنه با ب‌ام‌و X1 است. برلیانس هشتمین خودروساز چین است و به عنوان یکی از شرکای تجاری ب‌ام‌و شناخته می‌شود. پس شباهت ظاهری خودروهای برلیانس با محصولات ب‌ام‌و بی‌دلیل نیست.

برلیانس شاسی‌بلند در 2 تیپ راحت و لوکس عرضه می‌شود. فضای داخل کابین برلیانس V5 با رنگ‌های گرم مشکی و کرم تزیین شده تا کیفیت متوسط متریال و مونتاژ کابین، زیر این لباس شکیل پنهان شود. اما نمی‌توان از کابین و صندوق بار این کراس‌اوور کوچک، انتظار فضای جاداری داشت.

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟

البته برلیانس V۵ از نظر فضای کابین و جاداری، نیازهای یک خانواده ۴ نفره را تامین می‌کند. کیفیت مونتاژ در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما لمس بعضی قسمت‌ها نظیر تریم نقره‌ای رنگ کنسول جلو، حس خوبی را به بیننده منتقل نمی‌کند. البته کیفیت کلی کابین از چانگان CS۳۵ بالاتر است و پوشش داشبورد برلیانس هم‌چون داشبورد این خودرو خشک و بی‌کیفیت نیست.

میدان دید وسیع و اندازه بزرگ آینه‌ها، تسلط به خودرو را افزایش داده‌اند.

هم‌چون اکثر خودروهای چینی، برلیانس V۵ نیز از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر برخوردار است که توانایی تولید ۱۱۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور را به همراه دارد. این پیشرانه جزییات مشترک زیادی با پیشرانه بایک سابرینا، لنسر ۱.۶ و آریو دارد و مثل اکثر پیشرانه‌های نصب‌شده در خودروهای چینی، ساخت شرکت میتسوبیشی ژاپن است. هنگام معرفی این خودرو در ایران، پارس‌خودرو نمونه مجهز به گیرباکس دستی را به نمایش گذاشت اما برلیانس‌های شاسی‌بلند تحویل داده شده به مشتریان، اغلب از گیرباکس اتوماتیک بهره می‌برند. مزیت نمونه منوال به مدل اتوماتیک در حفظ کشش بهتر و شتاب‌گیری مناسب است.

در مدل‌های مجهز به گیرباکس دستی، ضعف مجموعه صفحه کلاچ مشهود است و بعد از چند دور پرفشار با خودرو، بوی کلاچ داغ به مشام می‌رسد.

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت V۵، تعادل مناسب در پیچ‌هاست و از این نظر تفاوتی با یک خودرو سدان ندارد. فرمان‌پذیری و هندلینگ دلچسب مواردی هستند که برلیانس از شریک تجاری خود یعنی ب‌ام‌و به ارث برده و از این نظر نسبت به سایر هم‌وطنانش برتری دارد.

سیستم تعلیق و فنربندی V۵ هم‌چون چانگان CS۳۵ هیجان‌انگیز و اسپرت نیست. اما عملکرد نرم‌تر مجموعه تعلیق نسبت به این رقیب چینی، باعث شده تا برلیانس سواری نرم‌تر و آرام‌تری را در مسیرهای شهری داشته باشد.

کابین برلیانس چندان آرام نیست و هم‌چون اکثر خودروهای چینی، به علت عایق‌بندی نه‌چندان قوی، صدای پیشرانه در دورهای بالا موجب آزار سرنشینان می‌شود.

عملکرد سیستم ترمز مناسب است و علاوه بر سیستم ABS، مجموعه ترمز به سامانه ASR نیز مجهز شده. هم‌چنین برلیانس V۵ توانسته امتیاز مناسبی در ایمنی را به خود اختصاص دهد.

رقبای داخلی و خارجی

Changan CS۳۵

MVM X۳۳

Greatwall M۴

پیشنهاد نهایی

برلیانس شاسی بلند تفاوت چندانی با یک هاچ بک شهری ندارد. کابینش هم چندان جادار نیست. اما سواری نرم و گیرباکس اتوماتیک آن راحتی مناسبی در مسیرهای پر ترافیک شهری به شما هدیه می‌دهد. پیشرانه‌اش هم کم مصرف است و ایمنی قابل قبولی دارد.

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟


جک S5

شرکت کرمان موتور با مونتاژ جک J5 به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای چینی در ایران، به خوبی جایگاه خود را میان مونتاژکنندگان و واردکنندگان خودروهای چینی تثبیت کرد و حالا تصمیم گرفته تا خلا نبود خودرویی با کیفیت J5 در بازار شاسی‌بلندهای چینی را با مدل S5 جبران کند. S5 که عرضه آن در بازار مدتی است شروع شده، رقبایی نظیر ام‌وی‌ام X33، لیفان X60 و جیلی EX7 را در مقابل خود می‌بیند، اما با توجه به رشد کیفیتی قابل توجه و قیمت رقابتی‌اش، این بار می‌تواند در مقابل رقیبی اروپایی هم‌چون رنو داستر قد علم کند.

S5 در طراحی بدنه سبک و سیاق هیوندای ix35 را دنبال می‌کند و نمی‌توان ایراد چندانی به ظاهر آن گرفت. هواکش حجیم روی سپر جلو در کنار جلو پنجره و چراغ‌های خوش‌فرم، نمای خشن و جذابی را برای قسمت جلویی رقم زده‌اند. در نمای جانبی قطعات پلاستیکی پایین بدنه کیفیت مناسبی دارند و پوشش براق دستگیره درها بر جلوه لوکس S5 افزوده است. البته در این میان وجود قطعه‌ای بی‌کیفیت روی گلگیرهای جلو زیبایی چندانی ندارد. طراحی قسمت عقب جایی است در حین حرکت نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند.

در طراحی این قسمت از شاسی بلندهای آئودی الهام گرفته شده است و استفاده از چراغ‌های LED زیبایی و جذابیت این قسمت را دوچندان کرده است. هم‌چنین حرف S روی در صندوق بار به رنگ قرمز مجهز شده است تا بیشتر حال و هوای محصولات اسپرت آئودی را تداعی کند. با ورود به کابین شباهت ها با ix35 بیشتر عیان می‌شوند.

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟

طراحی کنسول جلو شباهت زیادی با این شاسی‌بلند کره‌ای دارد و از این نظر طراحی کابین کاملا هماهنگ و چشم‌نواز است. پوشش چرمی پنل درها، چرم‌دوزی دور فرمان و پوشش کنسول جلو کیفیت قابل‌قبولی دارند و برای پوشش صندلی‌ها از پارچه‌ای طرح‌دار استفاده شده است.

صندلی جلو به‌صورت دستی تنظیم می‌شود و نبود تنظیمات برقی صندلی در خودرویی با این قیمت کمی ناامیدکننده است. البته راحتی صندلی‌ها مناسب است و در مسافت‌های طولانی به هیچ عنوان خسته‌کننده نمی‌شوند. فضای صندلی‌های ردیف عقب نیز راضی‌کننده است مشکلی از نظر کمبود فضای سر و پا ندارد. به لطف ارگونومی مناسب کابین، دسترسی به دکمه‌ها و ادوات راحت است و دید اطراف و تسلط به خودرو مناسب است.

آینه‌های بزرگ جانبی دید مناسبی از افراد را در اختیار راننده قرار می‌دهند، اما آینه میانی عملا کاربرد خاصی ندارد و تنها سرنشینان عقب را نشان راننده می‌دهد! با وجود دید ضعیف عقب، نبود دوربین دید عقب در S۵ بیشتر خودش را نشان می‌دهد و هنگام پارک کردن تنها سنسورهای هشدار دهنده به کمک راننده می‌آیند.

یکی دیگر از نکات منفی کابین کیفیت نامناسب مانیتور روی کنسول میانی است که فرمان‌ها را به سختی و دیر منتقل می‌کند و هنگام رانندگی از تمرکز راننده می‌کاهد. اما از سوی دیگر سانروف و پوشش آن از کیفیت قابل‌قبولی برخوردارند.

یک پیشرانه ۲ لیتری توربو برای S۵‌های مونتاژی توسط کرمان‌موتور در نظر گرفته شده است. این پیشرانه عرضی قادر است قدرت ۱۷۶ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر را به محور جلو منتقل کند. با وجود این پیشرانه توربو، S۵ لقب تنها شاسی‌بلند توربو زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است. البته برای کاهش استهلاک قطعات فنی و پایین آوردن مصرف، از یک توربوشارژر کوچک با فشار بوست پایین در این خودرو استفاده شده.

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟

شتاب اولیه S۵ خوشحال‌کننده است و صدای BOV خارج شده از پیشرانه لذت رانندگی را به ارمغان مي‌آورد. در دور ۳۰۰۰ توربوشارژر در ماکزیمم بوست خود قرار می‌گیرد، اما دور موتور زود وارد کات‌آف می‌شود و شتاب‌گیری تنها با تعویض دنده میسر است.

در این میان ضریب کوتاه دنده‌ها در جعبه دنده ۶ سرعته دستی باعث شده تا در تجربه‌های اول، دنده‌ها را به اشتباه تعویض کنید و از طرفی سخت جا رفتن دنده‌ها باعث افت دور موتور می‌شود. با توجه به حجم کم پیشرانه، کشش S۵ در سربالایی‌ها و شیب‌های تند ضعیف است و در این مسیرها حتما باید با معکوس كردن دنده‌ها افت کشش را جبران کرد.

در حین حرکت عملکرد سیستم تعلیق مناسب است و خبری از تکان‌های آزاردهنده داخل کابین نیست و فرمان برقی جک نیز عملکرد مناسبی دارد. هم‌چنین عایق‌بندی مناسب کابین به خوبی صداهای اطراف را فیلتر می‌کند و مونتاژ دقیق قطعات کابین باعث شده‌اند تا در حین حرکت خبری از سروصداهای رایج در خودروهای چینی نباشد. در طول حرکت تنها باد وارد شده به کابین از لچکی عقب قابل لمس بود که فقط با دقت فراوان باید متوجه آن می‌شدیم.

از مهم‌ترین سامانه‌های حرکتی جک می‌توان به سیستم HDC که سرعت را در شیب‌ها یکنواخت نگه می‌دارد و سامانه HAC اشاره کرد که در سربالایی‌ها از عقب رفتن خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم کنترل پایداری ESP نیز به خوبی S۵ را در پیچ ها جمع و در سرعت‌های بالا از خارج شدن از جاده جلوگیری می‌کرد.

از نظر ایمنی نیز S۵ در جایگاه مناسبی قرار دارد و با کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP عنوان یکی از چینی‌های ایمن را به خود اختصاص داده است. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت S۵، مصرف سوخت پایین است.

رقبای داخلی و خارجی

Geely EX۷

Lifan X۶۰

MVM X۳۳

پیشنهاد نهایی

در بازار داغ چینی‌ها، ظهور یک شاسی بلند با موتور مجهز به توربو شارژر امتیاز ویژه‌ای به شمار می‌رود. اما ضعف دنده ای بودن S۵ را نمی‌توان انکار کرد. با این حال سواری این خودرو مطلوب ارزیابی می‌شود و نسبت به سایر رقبای هم قیمت خود یک پله بالاتر می ایستد.

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟

کدام را بخریم؟ جک یا برلیانس؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج