۲۷۴۹۵۴
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

دیپلمات کروات: ایرانی ها مردمی آزادند

زلاتکو دیزاروویچ دیپلمات سابق کروات و تحلیلگر امور سیاسی خاورمیانه در خاطرات خود برای روزنامه «نووی لیست» چاپ زاگرب از سفرش به ایران، ایران را به عنوان ابرقدرتی با آینده روشن خواند و افزود: ایرانی ها مردمی آزاد هستند.

خبرگزاری ایرنا: زلاتکو دیزاروویچ دیپلمات سابق کروات و تحلیلگر امور سیاسی خاورمیانه در خاطرات خود برای روزنامه «نووی لیست» چاپ زاگرب از سفرش به ایران، ایران را به عنوان ابرقدرتی با آینده روشن خواند و افزود: ایرانی ها مردمی آزاد هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از سفارت ایران در کرواسی، وی در شماره روز پنجشنبه این روزنامه نوشت: با هماهنگی و میل خودم سفر به ایران را تنظیم کردم و در این سفر تمام پیش داوری ها و ناآگاهی گذشته من را از ایران فروریخت.

دیزاروویچ که نویسنده و مؤلف ۸ کتاب در خصوص کشورهای اروپا، آمریکا و آمریکای لاتین است، افزود: در واقع می توانم نتیجه بگیرم و با صراحت بگویم که در میان ما (کشورهای) به اصطلاح دنیای آزاد، افرادی که آزاد نیستند، بیشتر از آنجایی که آن را به اصطلاح نظامی غیر آزاد می نامند، وجود دارد.

دیپلمات سابق کرواسی در بخش های دیگری از این سفرنامه نوشت: 'ایرانی ها واقعا مردم آزادی هستند. من در طول عمرم کشورهای بسیاری را از خاورمیانه گرفته تا دیگر کشورها دیده ام و در برخی از آنها زندگی کرده ام ولی هیچگاه مردمی به این آرامی، با صبوری و خوشرویی را مشاهده نکردم.

' برای طرز تفکر و نحوه زندگی ما در اینجا، این برخورد گرم ایرانی ها حکم مرحم دارد. آنها حق دارند که برای ما تاسف بخورند ولی از شرافتمندی و طبع بلند آنها این را به رخ ما نمی آورند.

' این سفر فرصت بسیار خوبی بود که طی مدت زمان کوتاهی با مردم بسیاری آشنا شوم.

دیدارهایم با مردم ایران از جوان تا سالمند گرفته در بازار، رستوران، دانشگاه و کتابخانه ها صورت گرفت.

' من از شهرهای تهران، اصفهان، قم و کاشان بازدید کردم. اتومبیل هایی که در تهران مشاهده کردم بهتر از اتومبیل هایی است که ما در منطقه استفاده می کنیم. به طور مثال پژو در ایران باقیمت مناسب در اختیار مردم قرار می گیرد. من رانندگان زن زیادی حتی بیشتر از سارایوو را در ایران مشاهده کردم.

' بدون دلیل نمی گویند که اصفهان نصف جهان است زیرا من شهرهای بسیاری را مشاهده کرده ام اما به زیبایی شهر اصفهان شهری را ندیده ام. فواره ها، پل های زیبا، موزه و بازار و هتل های زیبا و همه جا گل مشاهده می کنید.

' نظافت در خیابان ها به عنوان بخشی از فرهنگ مردم ایران است. این نشان از تمدن سه هزار ساله ایران دارد. به درخواست من به شهر قم رفتیم و مراکز مقدس را مشاهده کردیم و از مقبره مقدس فاطمه معصومه خواهر حضرت امام رضا (ع) دیدن کردیم.

' در قم مغازه های طلا فروشی و گلیم های قشنگ و فروشگاه هایی که شیرینی مخصوص (سوهان) را عرضه می کنند، مشاهده کردم. اتوبان ۴۰۰ کیلومتری از اصفهان تا تهران از کنار شهرهای کاشان و قم می گذرد'.

دیزاروویچ ادامه داد: 'دانشجویان در دانشگاه ها هر گونه سوالی داشته باشند بدون هراس مطرح می کنند. ایران از زمان آمدن امام خمینی در سال ۱۹۷۹با تحریم های گوناگون مواجه شده است اما ایران که توسط جرح بوش به عنوان « محور شرارت» مطرح و مورد تحریم های شدید قرار گرفت به رغم این تحریم ها مردم ایران با احساس سربلندی و افتخار زندگی می کنند.

' مردم ایران از تعامل با غرب بعد از موفقیت در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای شادند. من در ایران با زیبایی و وضع مدرنی مواجه شدم که انتظارش را نمی کشیدم و ذهنیت گذشته ام کاملا تغییر کرده است. ایران با چشم انداز روشنی به آینده نگاه دارد و این چهره معاصر ایران است.

' حسرت من به ایرانی ها این است که آنها سرنوشت خود را مستقلا رقم زده و طراحی می کنند. نکته دیگر موج جدید گردشگران به ایران است که روزافزون است'.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سلی

      تو هم مارو مسخره کن عیبی نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج