جاباما
۲۷۵۱۷۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ايراد از شماست يا همسرتان که بچه‌دار نمی شوید؟

ماه‌هاست منتظر باردار شدن هستید؟ شايد نه اسپرم‌هاي همسرتان و نه تخمك‌هاي شما، هيچ‌كدام مقصر نباشند.

مجله سیب سبز - مهناز اسدي: آمار‌ها از اين واقعيت تلخ حكايت مي‌كند كه بيشتر از ۲۰درصد از زوج‌هاي ايراني برخلاف تمايل‌شان صاحب فرزند نمي‌شوند و متخصصان هم از پارازيت‌هاي ماهواره گرفته تا آلودگي هوا را به عنوان متهمان نابارور كردن زوج‌ها معرفي مي‌كنند. اگر شما هم ماه‌هاست كه قصد داريد صاحب فرزند شويد و تيرتان به سنگ مي‌خورد به جاي چسباندن انگ ناباروری روي خودتان، بهتر است يك‌بار مسيري كه براي صاحب فرزند شدن طی می‌کنید را با دقت بررسي كنيد چراكه به باور متخصصان، اشتباه‌های ساده و رايجي كه ممكن است شما هم انجام‌شان دهيد، مي‌توانند انتظار‌تان براي بچه‌دار شدن را طولاني كنند.

از همسرتان دوريد؟

شايد تصوري كه شما از رابطه زناشويي كافي داريد ‌با آنچه واقعا براي صاحب فرزند شدن‌تان لازم است تفاوت داشته باشد. تصور نكنيد تنها داشتن اين رابطه در روزهاي بعد از آن مي‌تواند شما را به هدف‌تان برساند. اغلب خانم‌ها زماني را براي تخمك‌گذاري‌شان تخمين مي‌زنند كه درواقع زمان تخمك‌گذاري نيست. اگر شما هم نمي‌خواهيد با چنين اشتباهي باردار شدن‌تان را به تعويق بيندازيد در زمان‌هاي مختلف ماه اين رابطه را برقرار كنيد و به اسپرم‌ها شانس بارورسازي تخمك‌ها در زماني كه انتظارش را نداريد، بدهيد.

ايراد از شماست يا همسرتان که بچه‌دار نمی شوید؟

بيش از اندازه به هم وصليد؟

اشتباه دوم ، بيشتر از اندازه رابطه زناشويي برقرار كردن است. بعضي از زوج‌ها تصور مي‌كنند براي رسيدن به اين هدف بايد در روزهايي كه احتمال بارور شدن‌شان زياد است بارها رابطه زناشويي داشته باشند، درحالي كه رابطه زناشويي بيش از اندازه مي‌تواند قدرت اسپرم آقايان را كم كند و خودش به مشكلي تبديل شده و احتمال بارور شدن‌تان را پايين بياورد. هر روز يا چند بار در روز رابطه زناشويي برقرار كردن، نمي‌تواند در كوتاه‌ترين زمان شما را باردار كند. پس تنها با نظم بيشتر در اين دوران رابطه برقرار كنيد.

اززمان تخمك‌گذاري بي‌خبريد

اگر يك تقويم براي ثبت زمان قاعدگي‌تان نداشته باشيد، نمي‌توانيد زمان حدودي تخمك‌گذاري‌تان را هم تعيين كنيد. گفته مي‌شود كه تخمك‌گذاري ۱۴ روز بعد از عادت ماهانه اتفاق مي‌افتد اما واقعيت اين است كه اين اتفاق هر ماه در همان زمان دقيق رخ نمی دهد و از طرف ديگر، بسياري از خانم‌ها با ثبت نكردن زمان عادت ماهانه‌شان نمي‌دانند دقيقا چند روز از آن گذشته و چقدر بايد صبر كنند.

هميشه يك حالت را انتخاب مي‌كنيد

حالتي كه براي برقراري رابطه زناشويي انتخاب مي‌كنيد هم مي‌تواند در احتمال باردار شدن‌تان تاثير بگذارد. حتما شما هم در مورد بهترين حالت‌هايي كه مي‌تواند زودتر شما را به آنچه مي‌خواهيد برساند شنيده‌ايد و احتمالا به شما گفته‌اند كه تا چند ساعت بعد از برقراري رابطه زناشويي، نبايد تكان بخوريد و مزاحم اسپرم‌هايي كه دنبال تخمكي براي بارور كردن هستند شويد. اما از نظر متخصصان، همه اين تصور‌ها اشتباه است.

آنها مي‌گويند اگر در زمان مناسب و با آمادگي بدني لازم براي بچه‌دار شدن تلاش كنيد، دير يا زود به نتيجه مي‌رسيد و مهم نيست كه چه موقعيتي را براي برقراري رابطه زناشويي انتخاب كرده‌ايد. از نظر آنها اسپرم‌هاي سالم اگر در زمان مناسب به تخمك‌هاي سالم برسند، در هر حالتي كه باشيد آنها را بارور مي‌كنند.

مشكل را به نام خودتان نزنيد

يكي از باورهاي رايج و نادرستي كه درمان ناباروري را به تعويق مي‌اندازد، مراجعه هميشگي خانم‌ها به مطب پزشكان و مراكز درمان ناباروري است. درحالي كه اغلب خانم‌ها تصور مي‌كنند خودشان براي طولاني شدن اين انتظار مقصر هستند، متخصصان بر اين باورند كه صاحب فرزند شدن مي‌تواند دلايل پيچيده و متفاوتي داشته باشد كه هميشه خانم‌ها برايش مقصر نيستند.

ايراد از شماست يا همسرتان که بچه‌دار نمی شوید؟

گاهي آقايان مجبور به درمان ناباروري هستند و گاهي هم واكنش‌هايي كه جسم دو نفر به هم نشان مي‌دهد، مانع اين اتفاق مي‌شود. اما آنچه مسلم است اين است كه در اولين قدم، نبايد خانم به تنهايي سراغ پزشك زنان برود و بايد همراه همسرش در يك كلينيك ناباروري موضوع را بررسي كند.

زيادي صبوريد

اگر عجله‌اي براي برقراري رابطه زناشويي نداشته باشيد و بدن‌تان را هميشه آماده بدانيد، نبايد انتظار داشته باشيد كه در همان ماه اول برقراري رابطه محافظت نشده، آزمايش بارداري‌تان مثبت از آب دربيايد.

واقعيت اين است كه تخمك‌ها تنها ۲۴ ساعت بعد از تخمك‌گذاري براي بارور شدن آماده هستند و اگر تصور مي‌كنيد با دو، سه روز زودتر يا ديرتر امتحان كردن شانس‌تان مي‌توانيد به نتيجه برسيد در اشتباهيد. نگران نباشيد؛ قرار نيست هر روز رابطه زناشويي برقرار كنيد تا باردار شويد. برخلاف تخمك‌هاي شما، اسپرم‌ها مي‌توانند سه تا پنج روز در بدن شما زنده بمانند و در كمين تخمك‌هايي كه آماده بارور شدن مي‌شوند، بنشينند.

فورا سراغ متخصص مي‌رويد

با توجه به آنچه گفتيم، مي‌توانيد نتيجه بگيريد كه باردار شدن تا اندازه زيادي به شانس شما براي انتخاب زمان مناسب بستگي دارد و مي‌توانيد بگوييد در يكي، دو ماه اخير، احتمالا خوش‌شانس نبوده‌ايد. اما وقتي با عجله سراغ متخصص مي‌رويد و او را موظف به تجويز داروهاي مختلف مي‌كنيد، مشكلات تازه‌اي را براي خود ايجاد مي‌كنيد. اگر كمتر از ۳۵سال داريد، بيماري خاصي نداريد و چرخه قاعدگي‌تان هم منظم است، مي‌توانيد اميدوار باشيد كه بدون هيچ درماني در ماه‌هاي آينده باردار شويد.

هواي سلامت‌تان را نداريد

اينكه قبل از امتحان كردن شانس‌تان براي باروري به پزشك مراجعه نكرده باشيد و آزمايش‌هاي قبل از بارداري را نداده باشيد، مي‌تواند همه‌چيز را در هاله‌اي از ابهام قرار دهد.

شما براي به‌موقع باردار شدن بايد بدانيد در بدن‌تان چه مي‌گذرد و البته براي اينكه بعد از شكل گرفتن جنين مشكلي سلامت شما يا فرزندي كه در رحم داريد را تهديد نكند، بايد كمبودها و مشكلات سلامت‌تان را برطرف كنيد. پس براي به‌موقع باردار شدن و گذراندن ۹ ماه آرام، قبل از اينكه تلاشي براي باردار شدن بكنيد با يك متخصص مورد اعتماد مشورت كنيد و آزمايش‌هاي ضروري را هم انجام دهيد.

ايراد از شماست يا همسرتان که بچه‌دار نمی شوید؟

كاري به دكترها نداريد

همان اندازه كه زود و بي‌موقع به پزشك مراجعه كردن مي‌تواند شرايط شما را پيچيده‌ كند، دير مراجعه كردن هم مي‌تواند براي‌تان دردسر ايجاد كند. درصورتي كه بيشتر از ۳۵ سال داريد و شش ماه از تلاش‌تان براي باردار شدن گذشته بايد با كمك يك متخصص موضوع را بررسي كنيد و از سلامت خودتان و همسرتان مطمئن شويد. داشتن سابقه سقط، بارداری خارج از رحم يا كيست تخمدان و عفونت‌هاي واژينال مي‌تواند زنگ خطري براي شما باشد و نسبت به لزوم پيگيري ماجرا هوشيارتان كند.

شهر را خبر مي‌كنيد

قرار نيست همه آدم‌ها از نيت شما باخبر شوند. وقتي كه براي شريك كردن اطرافيان‌تان از اشتياقي كه براي مادر شدن داريد همه را از تصميم‌تان مطلع مي‌كنيد، خود را به چرخه پراسترسي وارد مي‌كنيد. آدم‌هاي اطراف شما درست از زماني كه از نيت‌تان باخبر مي‌شوند، به‌خاطر كنجكاوي يا از سر نگراني هر ماه موضوع را پيگيري مي‌كنند و گاهي حتي پا را فراتر گذاشته و به شما براي مراجعه كردن به يك پزشك مناسب هم مشاوره مي‌دهند. شما در اين ماه‌هاي انتظار، بيشتر از هر چيز به آرامش نياز داريد. پس شوق و ذوق‌تان را كنترل كنيد و اين آرامش را با دست خودتان از خود نگيريد.

ناخن‌هاي‌تان را لاك نزنيد

اگر قصد‌تان براي باردار شدن جدي است، بايد از هر عامل آسيب‌زايي كه مي‌تواند حتي ذره‌اي شما را از هدف‌تان دور كند، فاصله بگيريد. شايد ندانيد حتي كار به ظاهر بي‌ربطي مثل لاك زدن ناخن‌ها مي‌تواند شانس‌تان براي باردار شدن را پايين بياورد اما محققان دانشگاه استنفورد هشدار داده‌اند مواد شيميايي سمي كه در محصولات زيبايي ناخن مانند لاك‌ها استفاده مي‌شوند، مي‌توانند به‌سلامت شما آسيب بزنند و حتي احتمال باردار شدن‌تان را هم پايين بياورند.

بررسي‌هاي آنها نشان مي‌دهد كه مواد شيميايي تولوئن، فرمالدئيد و دي‌بوتيل فتالات بسيار سمي هستند و قرار گرفتن در معرض آنها مي‌تواند به سيستم عصبي و هورمون‌ها آسيب رسانده و سرطان و مشكلات باروري ايجاد كند. مواد شيميايي مضر بسياري كه در محصولات مراقبت از ناخن‌ها استفاده مي‌شود، نمي‌گذارد بدن‌تان مطابق چرخه طبيعي‌اش فعاليت كند و سد راه باردار شدن‌تان مي‌شوند. از نظر محققان اگر چنين خدماتي را از سالن‌هاي زيبايي كه تهويه كافي ندارند هم دريافت كنيد، احتمال باردار شدن‌تان از اين هم پايين‌تر مي‌آيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج