۲۷۷۶۷۰
۲ نظر
۵۱۱۵
۲ نظر
۵۱۱۵
پ

جوانسازی پوست فقط با طب سوزنی

گفت‌وگو با مژگان رباني به بهانه علاقه‌اش به شيوه‌هاي طبيعي درمان. او اين روزها براي جوانسازي پوستش سراغ طب سوزني رفته است.

مجله سیب سبز - آمنه فرخی: مژگان رباني بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون است. او در سريال معمای شاه در نقش اشرف پهلوي ظاهر شده و جواني و پيري خواهر محمدرضا شاه را به تصوير كشيده است. مژگان رباني متولد ۱۳۵۲ است و اين روزها چهل‌ودومين سال زندگي‌اش را پشت‌سر مي‌گذارد. وقتي براي مصاحبه روبه‌رويش مي‌نشينم ردي از دهه چهارم زندگي‌ روي صورتش نمي‌بينم.

آنچه مي‌بينم همان مژگان رباني است كه در سال‌هاي۸۰ تا ۸۲ در فيلم‌هاي شكلات و تب ايفاي نقش كرده است. رباني تغيير سبك زندگي‌اش را مهم‌ترين دليل نشاط و شادابي پوستش مي‌داند. او معتقد است كه آشنايي‌اش با شيوه‌هاي طبيعي درماني باعث شده نگاهي متفاوت به زندگي و بيماري‌ها داشته باشد و راه‌هاي مسالمت‌آميز و بهتري را براي پيشگيري و درمان بيماري‌ها انتخاب كند. او اين روزها براي جوانسازي پوستش سراغ طب سوزني رفته است. در يك عصر زمستانی مژگان رباني را براي يك جلسه طب سوزني همراهي کردیم و با او درباره دلایل علاقه‌اش به طب سوزنی و شیوه‌های طبیعی درمان صحبت کردیم. با ما همراه باشید تا از تجربیات مژگان ربانی درباره طب سوزنی و دیگر شیوه‌های طبیعی درمان باخبر شوید.

جوانسازی پوست فقط با طب سوزنی

چطور شد به درمان‌هاي طبيعي علاقه‌مند شديد؟

اعتماد و اعتقاد زيادي به چيزهاي طبيعي دارم. معتقدم كاري براي من مفيد است كه طبيعي باشد. طب سوزني هم از آن دست كارهاست. طب سوزني هم طبيعي است و هم يك طب قديمي است. درباره‌اش زياد مطالعه كرده بودم و تصميم گرفتم تجربه‌اش كنم. با دكتر صحبت كردم و بعد از اينكه ايشان توضيح دادند كه دقيقا طب سوزني چه كاري انجام مي‌دهد روي تصميم‌ام مصمم شدم.

اولين‌بار براي چه مشكلي طب سوزني را تجربه كردید؟

دفعه اول با هدف اينكه آرامش بيشتري را تجربه كنم سراغ طب سوزني آمدم. مدتي بود كه اعصابم ضعيف شده بوده و احساس مي‌كردم مژگان هميشگي نيستم. با خودم مي‌گفتم چرا اینقدر بداخلاق شدم. دنبال راهي بودم تا بتوانم بر اين موضوع غلبه كنم. با دكتر كه از دوستان قديمي‌ام هستند هم راجع به اين موضوع صحبت مي‌كردم كه ايشان باتوجه به روحياتي كه از من سراغ داشتند پيشنهاد دادند طب سوزني را تجربه كنم.

بالاخره آمدم و طب سوزني را تجربه كردم و در دو، سه جلسه اول واقعا نتيجه گرفتم. تاثيري كه روي من داشت خيلي مشهود بود و واقعا مرا هيجان‌زده كرد. همين باعث شد كه علاقه‌مند شوم بيشتر درباره طب سوزني بدانم. كتابي درباره طب سوزني خريدم و خواندم.

آرامشي كه دنبالش بوديد بعد از چند جلسه سراغ‌تان آمد؟

كساني كه طب سوزني را تجربه كردند مي‌دانند از چه حرف مي‌زنم. وقتي طب سوزني انجام می دهید همان جلسه تاثيرش را روي بدن‌تان حس مي‌كنيد و به مرور با پيشرفت جلسات تاثيرها بيشتر و بيشتر مي‌شود. فكر مي‌كنم جلسه چهارم و پنجم بود كه آن آرامشي كه دنبالش بودم را پيدا كردم. متوجه شدم كه طب سوزني طيف گسترده‌اي از بيماري‌ها را هم مي‌تواند درمان كند. آمدم و به دكتر گفتم كه مي‌خواهم از اين شيوه براي درمان سينوزيتم استفاده كنم.

سينوزيت‌تان درمان شد؟

واقعيت اين است كه سينوزيت مزمن دارم كه حتي تابستان‌ها هم مرا اذيت مي‌كند، ولي با جلسات طب سوزني توانستم آن را خيلي خوب مديريت كنم. تابستان امسال را كه واقعا بدون مشكل سپري كردم و اميدوارم زمستان هم به‌همين خوبي بگذرد. به‌خاطر مشكل سينوزيتم گاهي سخت نفس مي‌كشيدم اما هر بار كه براي درمان سينوزيت سوزن مي‌گرفتم احساس مي‌كردم چقدر راحت‌تر مي‌توانم نفس بكشم.

شنيدم براي جوانسازي پوست‌تان هم از روش‌هاي طبيعي استفاده مي‌كنيد؟

وقتي ديدم با كمك طب سوزني توانستم اين مسائل را پشت‌سر بگذارم، تصميم گرفتم براي جوانسازي پوست هم از آن كمك بگيرم. مطالعاتي كه در اين باره كردم و مشورتي كه از دكتر گرفتم خيالم را از اين بابت راحت مي‌كرد. براي ازبين بردن خط خنده‌ام از طب سوزني كمك گرفتم. خيلي جالب بود كه وقتي جلسات طب سوزني پيش مي‌رفت اطرافيانم از من مي‌پرسيدند كه روي صورتم چه كار كردم. همه مي‌گفتند چطور پوست صورتت بهتر شده و خبري از خط‌هاي عميق خنده نيست. همين مشوق من مي‌شد كه جلسات را ادامه دهم.

شما بازيگر هستيد و در مديوم‌هاي مختلف سينما، تلويزيون و تئاتر مشغول به كاريد؛ پيش از اينكه با طب سوزني آشنا شويد از چه راه‌هايي براي حفظ شادابي پوست‌تان استفاده كرديد؟

هميشه فكر مي‌كردم بايد كاري كنم تا بتوانم چهره‌ام را جوان و شاداب حفظ كنم. اما موضوعي كه وجود دارد اين است كه من اصلا دوست ندارم چهره‌ام تغيير كند و مي‌خواهم همان ذات اوليه‌اش را حفظ كند. خيلي تمايل به استفاده از روش‌هاي ديگري كه اين روزها برخي از آن استفاده مي‌كنند، ندارم. احساس مي‌كنم وقتي چهره طبيعي خودم را دارم تماشاگر مرا بيشتر درك مي‌كند و من بازي بهتري را مي‌توانم به‌اجرا بگذارم. وظيفه من در بازيگري انتقال حس است. براي همين اگر يك جاهايي به‌خاطر استفاده از شيوه‌هاي ديگر نتوانم اين حس را منتقل كنم و دچار محدوديت شوم برايم جالب نيست.

نمي‌خواستم فقط يك ماسك زيبا و يك پوست خوب داشته باشم درحالي كه همين مسئله توانايي بازيگري‌ام را محدود كند وگرنه زيباتر شدن براي همه وسوسه‌انگيز است ولي چون من روي بازيگري‌ام حساسم فكر مي‌كنم نبايد بعضي كارها را انجام دهم چون مرا در ایفای نقش محدود مي‌كند. درحالي كه شايد افراد ديگري كه شغل‌شان مثل من نيست اين محدوديت را ندارند و به‌راحتي مي‌توانند از اين شيوه‌های زیبایی استفاده كنند. واقعيت اين است كه وسوسه استفاده از اين شيوه‌ها هميشه براي من هم بوده اما من به‌خاطر كارم مقاومت كردم و دست به دامن ماسك‌ها و روش‌هاي طبيعي شدم.

از طب سوزني چه نتايجي گرفتيد؟

مدتي روي خط خنده كار كرديم و خدا را شكر خيلي راضي‌ام و تاثير خوبي گرفتم. چند جلسه‌اي است كه براي درمان و پيشگيري از چين و چروك‌هاي دور چشمم روي صورتم سوزن مي‌گيرم. وقتي مي‌خندم چين‌هاي ريزي اطراف چشمم ديده مي‌شود كه با مشورت دكتر مي‌توانيم آنها را ازبين ببريم و به مرور محو كنيم.

جوانسازی پوست فقط با طب سوزنی

از نتايج درماني طب سوزني بيشتر راضي بوديد يا اقداماتي كه براي زيبايي انجام داديد؟

تاثيري كه براي به‌دست آوردن آرامشم گرفتم فوق‌العاده بود. اعصابم واقعا آرام گرفت. من خيلي حرص مي‌خوردم. مثلا سر ترافيك يا وقتي ماشيني مي‌پيچيد جلوي ماشينم كلافه مي‌شدم. حساس شده بودم و دنبال راه چاره بودم تا اينكه طب سوزني به دادم رسيد. اين موضوع برايم خيلي مهم بود. اما درمورد اقدامات زيبايي هم نتيجه خيلي خوبي گرفتم.

اولين باري كه پيشنهاد شد از طب سوزني استفاده كنيد، نترسيديد؟

من اصلا نمي‌ترسم و نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه اصلا به شيوه‌هاي طبيعي و سنتي باور دارم. وقتي به چيزي اعتقاد داري ديگر جاي اين بحث‌ها نمي‌ماند. ترجيح مي‌دهم كه مشكلات يا بيماري‌ها را با روش‌هاي طبيعي حل كنم. براي همين تا بيمار مي‌شوم فورا مي‌روم عطاري.

تجربه مراجعه به متخصص طب سنتي را داشتيد؟ چند سالي است كه متخصصان طب سنتي از دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي فارغ‌التحصيل شدند. تا حالا به آنها مراجعه كرده‌ايد؟

تا امروز تجربه‌اش را نداشتم. هميشه به عطاری‌ها مراجعه كردم. به آنها اعتماد دارم. البته قطعا عطاري كه مي‌روم خيلي سرشناس است و دانش گسترده‌اي در اين زمينه دارد. اين موضوع هم برايم جالب شد و سعي مي‌كنم از متخصصان طب سنتي هم مشورت بگيرم.

يكي از تجربه‌هايي كه از طب سنتي و گياه‌درماني داشتيد را براي‌مان تعريف كنيد؟

پارسال به‌خاطر سنگ كليه خيلي اذيت شدم. سنگي داشتم كه به تجويز پزشكم بايد سنگ‌شكن مي‌شد. متخصصي كه به او مراجعه مي‌كردم خودش به من پيشنهاد داد كه دو راه دارم يا سنگ‌شكن كنم يا از روش سنتي كمك بگيرم. از نظر پزشكم نوع و جنس سنگ به‌گونه‌اي بود كه مي‌توانستم جز سنگ‌شكن از روش ديگري براي درمانش استفاده كنم، چون پزشكم معتقد بود كه سنگ‌شکن به نسج كليه آسيب مي‌رساند و در شرايطي كه راه ديگري هم هست، مي‌توان از آن استفاده كرد.

او به من توصيه كرد كه با ورزش و داروي گياهي سنگ كليه‌ام را درمان كنم. منم به عطاري مراجعه كردم كه البته فرد كهنسال و بسيار باتجربه‌اي است كه پيش اساتيد بزرگي دوره ديده است. اين‌طور شد كه با كمك يك گياه‌ دارويي سنگ كليه‌ا‌م دفع شد. واقعا من تا پيش از آنكه پزشكم به من توصيه كند، نمي‌دانستم كه مي‌شود با يك داروي گياهي كاري كرد كه سنگ كليه به مرور خرد و ريز شود و خودش دفع شود. اين برايم هيجان‌انگيز بود.

دوره درمان چقدر طول كشيد؟

۶ماه طول كشيد تا سنگ كليه‌ام دفع شود و در اين مدت من داروي گياهي را مصرف و ورزش مي‌كردم. سه نوبت در روز جوشانده‌اي كه گرفته بودم را مي‌خوردم و البته روند درمانم را بررسي مي‌كردم. با سونوگرافي كه پزشكم تجويز كرده بود مدام اندازه سنگ و روند حركتش را بررسي مي‌كردم و مي‌ديديم كه سنگ در حال كوچك‌تر شدن است و حركتش در مسير درست است. سنگ متلاشي و تبديل شد به دو تا سنگ و دفع شد. من خيلي راضي‌ام از شيوه‌هاي طبيعي درمان و به اين راحتي رهايش نمي‌كنم.

اين علاقه‌اي كه به درمان‌هاي طبيعي داريد چقدر در زندگي‌تان رسوب كرده؟

خيلي. من كلا در زندگي‌ هم همين طورم. به خوردن محصولات طبيعي و دمنوش‌هاي گياهي علاقه دارم. حدود ۱۰سال است كه اين شيوه زندگي من است. سعي مي‌كنم به اطرافيانم هم توصيه كنم همين شيوه را پيش بگيرند. وقتي مي‌بينم آدم‌ها به‌خاطر مصرف داروهاي شيميايي درگير مسائل و عوارض جانبي مي‌شوند، مصمم‌تر مي‌شوم. وقتي با شيوه‌هاي طبيعي آشنا شدم ديدم چقدر راهكارهاي جالب در دنيا وجود دارد.

در اين زمينه خيلي مطالعه كردم روي طب سنتي هند، طب سنتي چين و ايران مطالعه كردم. مدتي براساس شيوه‌هاي طب آيوروداي هندي‌ها تغذيه‌ام را كنترل كردم. مدتي گياهخواري را تجربه كردم و همه اينها باعث شد كه از شيوه‌هاي رايج كم‌كم فاصله بگيرم. البته اين ژني است كه از مادرم هم به من ارث رسيده. مادرم خيلي علاقه‌مند به گياهان و عرقيات گياهي است. اهل شيراز است و به‌همين دليل علاقه زيادي به خوراكي دارد.‌

يعني اگر سردرد سراغ‌تان بيايد سراغ مسكن نمي‌رويد؟

به همان دليلي كه اشاره كردم نه سراغ قرص و مواد شيميايي نمي‌روم. خيلي سال است كه با يك درد ساده يا سردرد سراغ جعبه قرص‌ها نمي‌روم. سعي مي‌كنم با دمنوش‌هاي گياهي مشكل را برطرف كنم. گاهي نبات و گل‌گاوزبان گاهي نبات و دمنوش نعناع به دادم مي‌رسند. زنجبيل و دارچين و مواد طبيعي را در رژيم غذايي‌ام لحاظ مي‌كنم. خلاصه از خوردن مسكن‌هاي شیمیایی پرهيز مي‌كنم و همين موضوع هم باعث شده از درمان‌هاي طبيعي بيشتر نتيجه بگيرم.

اين سبك زندگي چه تاثيري بر ميزان اثرگذاري درمان‌هاي طبيعي داشته؟

يك روز كه با خانم دكتر درباره اين موضوع صحبت كردم ايشان به اين نكته اشاره كردند كه به‌دليل سبك زندگي‌ام و اينكه كمتر سراغ مواد و قرص‌هاي شيميايي رفتم آمادگي بدنم براي پاسخ گرفتن از شيوه‌هاي طبيعي بيشتر است و اين موضوع واقعا تاثيرگذار است. شايد ديده باشيد افرادي كه داروي شيميايي زياد مصرف مي‌كنند وقتي سراغ طب‌هاي طبيعي مي‌روند پروسه طولاني‌تري را بايد صبر كنند چون بدن‌شان به شيوه قبلي و داروهاي شيميايي عادت كرده و در برابر شيوه‌هاي طبيعي مقاومت پيدا كرده. اما سبك زندگي من باعث شد كه من خيلي زود از شيوه‌هاي طبيعي و طب سوزني نتيجه بگيرم.

جوانسازی پوست فقط با طب سوزنی

چه شد كه مژگان رباني اين سبك زندگي را انتخاب كرد؟

من به سلامتم خيلي اهميت مي‌دهم. دوست دارم تا وقتي که مي‌توانم به فعاليت هنري را ادامه ‌دهم در بهترين استايل باشم. از طرفي از جراحي و متدهاي تهاجمي هم مي‌ترسم و آنها را دوست ندارم. همه اينها باعث شد كه آگاهانه با مطالعه و مشورت با افرادي كه در اين زمينه آگاهي دارند اين روش را انتخاب كنم و هيچ وقت از اين روش‌ها دلسرد نمي‌شوم. من خيلي خودم را دوست دارم.

دوست دارم اگر قرار است ۶۰-۵۰سال زندگي كنم در سلامت باشم. همين انگيزه بزرگي است براي اينكه به روشي كه انتخاب كردم وفادار باشم. حتي سر پروژه‌هاي كاري هم به قوانينم پايبند هستم. برنامه غذايي‌‌ام را رعايت مي‌كنم. خيلي وقت‌ها همكارانم مي‌گويند چطور مي‌تواني اين رژيم را رعايت كني. اما من به اين شيوه عادت كردم و نمي‌توانم آن را ترك كنم، بنابراين فكر مي‌كنم اين روش هميشه با من خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بابا طب سوزنی نه یک عده که اصلا معلوم نیست کدام گوری دوره دیدن و فقط به فکر تاجری هستن!
      من خیلی علاقه به طب سوزنی دارم و خدا رو شکر بدن خیلی سالم و زیبایی به طور ژنتیکی دارم ولی از تصور اینکه بری پیش یک دکتر ایرانی که چطور سوزنی رو می خواد بدن آدم بزنه و صدتا میکروب دیگه هم بگیری و دوره حرفه ای و تخصصی ندیده مثل عمل زیبایی های کیلویی مملکت آدم رو بدتر وحشت می اندازه !!! بجای اینکه به آرامش برسی! به وحشت از این قصابهای دکتر نما وجودت رو می گیره!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اخه تو که اطلاع نداری چرا اینقدر با عقده حرف میزنی دیسک کمر مادرم با طب سوزنی خوب شد.. اخه وقتب نمیدونی چرا حرف میزنی.. همش این ایرانیها اظهار نظر میکنن تو همه چیز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج