جاباما
۲۷۹۱۲۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

حسین علیزاده: انتقاد کنم، زندانی ام

مقام‌های مسئول به راحتی به موسیقی توهین می‌کنند درحالی که اگر من درباره آنها حرفی بزنم، جایم گوشه زندان است.

خبرآنلاین: نشست خبری کنسرت «بحر طویل» حسین علیزاده و گروه «هم‌آوایان» در تالار وحدت برگزار شد.

حسین علیزاده با همراهی محمد معتمدی خواننده هم‌آوایان وتوتونچیان، تهیه‌کننده کنسرت بحر طویل، سه شنبه، اول دی ۱۳۹۴ به تالار وحدت آمدند و توضیحاتی در مورد این کنسرت ارائه کردند.

حسین علیزاده در شروع سخنانش نقش دولت در موسیقی را رفع موانع دانست و گفت: من بارها گفته‌ام که دولت لازم نیست برای ما کاری انجام دهد فقط موانع موجود را بردارد تا ما بتوانیم در قرن ۲۱ سرمان در در جهان بالا بگیریم.

در ادامه علیزاده از لغو غیرقانونی کنسرت‌ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مسائلی که پیش می‌آید بر مبنای قانون نیست و ما می‌بینیم که یک کنسرت به خواست افرادی که کاملا شخصی است، لغو می‌شود.

او در ادامه افزود: هیچ جای دنیا در هیچ دولتی حتی دولت‌هایی که ما از نظر سیاسی آنها را مردود می‌دانیم، با موسیقی چنین رفتاری نمی‌کنند. من در بازار تهران بدنیا آمده‌ام و با استادانی کار کرده‌ام که در دنیا باعث افتخارند. من اجازه نمی‌دهم کسی هویت من را از من بگیرد و الان که این حرف‌ها را می‌زنم به هیچ وجه عصبانی نیستم بلکه خوشحالم که توانسته‌ام با دوستانم حرکتی انجام دهم که برای ما بیش از آن‌که جنبه مادی داشته باشد‌، جنبه معنوی داشته است.

حسین علیزاده گفت: ملت خیلی از دولت بزرگتر است. گروه‌های موسیقی برعکس‌ آنچه در تبلیغات می‌بینیم بی‌صدا فعالیت می‌کنند و کمک موسیقی ایران هستند. سفرهایی که با گروه هم آوایان داشتیم نتیجه‌های خوبی داده و ما توانستیم همه آنچه در تهران رخ داد را به شهرهای دیگر نیز ببریم و نشان دهیم که موسیقی ایرانی فقط آنچه در رادیو و تلوزیون می‌شنویم، نیست.


خالق قطعه شورانگیز گفت: فرهنگ ایران آغشته با ادبیات و شعر است. متاسفانه فیلمی از آقای کیمیاوی ساخته شد که مجوز اکران نگرفت اما در آن فیلم این مسئله به خوبی نشان داده شده بود و قدیمی‌ترین هنری که در ادبیات ما حضور داشته، موسیقی است.

موسیقی و طنز همیشه در گفتن مسائل اجتماعی نقش داشته‌اند. مثلآ ملیجک تمام مشکلات حکومت ناصرالدین شاه را در قالب طنز به او گوشزد می‌کرد و مورد غضب شاه قرار نمی‌گرفت.

او افزود: بحرطویل اشعاری طولانی و اوزانی طولانی دارد و معمولا برای مضامین طنز به کار می‌رفته است. متاسفانه در موسیقی ما خیلی چیزها فراموش شده و با نگاهی جدی، مسائل خردتر نادیده گرفته شده.

علیزاده گفت: برای پرداختن به قالب بحرطویل از سیروس جمالی که از شاگردان من در حوزه موسیقی است، خواستم تا در مضمونی عاشقانه شعری در قالب بحرطویل بسراید. که نتیجه کارش بسیار خوب بود که البته در آن برداشت های خاص خودم را نیز اضافه کرده ام. امیدوارم پرداختن به این قالب از ادبیات سرآغازی باشد برای پرداخت بیشتر به مسائلی که کمتر به آن توجه شده است.

علیزاده درباره علت لغو شدن کنسرت مشترکش با علیرضا قربانی گفت: موسیقی در ایران شش‌ماه تعطیل است و به همین دلیل، هنرمندان در بقیه روزهای سال، سرشان شلوغ می‌شود اما این نکته را در نظر داشته باشید که آدم باید همیشه روی کارش تمرکز داشته باشد.

من در فیلم دلشدگان به آقای حاتمی گفتم حالا که این فیلم درباره موسیقی است باید حساسیت‌های من پذیرفته شود.به حاتمی گفتم همه بازیگران باید به کلاس ساز بروند تا سازهایی که در دست دارند برای مخاطب باورپذیر شود که به جز اکبر عبدی همه این کار را انجام دادند البته او هم یک آشنایی قبلی با ساز مرتبطش داشت. متاسفانه بسیاری از بازیگران همزمان درچند فیلم بازی می‌کردند و همین باعث می‌شد که کیفیت خوبی را در فیلم ارائه نکنند.

علیزاده ادامه داد: من هم برای برگزاری کنسرت‌هایم وسواس دارم اگر قرار است اجرایی داشته باشم از شش ماه قبل در جایی برنامه ندارم و صرفا به کنسرت می‌پردازم همین موضوع باعث شد با توجه به حجم کارهای آقای قربانی این کنسرت را به زمان دیگر موکول کنم و کاری که برایم اهمیت زیادی داشت را آماده اجرا کنم.

این آهنگساز تاکید کرد: هنرمند باید با فکری منزه در یک اثر همکاری کند. وقتی تعهدی داریم باید غرق کارمان شویم و کارهای دیگر نباید مزاحمت ایجاد کنند. من خودم وقتی قرار است کاری را انجام دهم یا اثری را بنویسم، روی آن کار تمرکز می‌کنم.

حسین علیزاده در پاسخ به اینکه چه رویکردی نسبت به خانه موسیقی دارد و اینکه آیا همچنان درمقام دبیر شورای عالی خانه موسیقی است، گفت: من دوسال است که خانه موسیقی نرفتم . عضو شورای عالی نیستم و خودم را عضو خانه موسیقی هم نمی‌دانم. در برخی از مواردی که در نامه اعتراضی هنرمندان به خانه موسیقی منتشر شده موافقم و مسائل شخصی دیگری نیز دارم.

علیزاده با بیان اینکه اعضای یک نهاد صنفی باید استقلال فکری داشته باشد، اظهار داشت: اعضای خانه موسیقی نباید مسائل را از روی مصلحت‌های اداری پیگیری کنند بلکه باید به فکر آنچه هنرمندان می‌خواهند باشند. چطور می‌شود که اعضای یک نهاد صنفی در ممیزی ارشاد نقش تاثیرگذار داشته باشد یا آقای مرادخانی به مدیرعامل این خانه حکم دهد؟ من فکر می‌کنم که ما باید این مسائل را در درون صنف‌مان حل کنیم.

علیزاده ضمن تاکید بر استقلال خانه موسیقی گفت: ما باید شهامت این را داشته باشیم که در موضع نقد خودمان به خانه موسیقی بایستیم و البته بتوانیم با همدیگر دیالوگ داشته باشیم. برای من جای سوال است که خانه موسیقی که یک واحد صنفی است چرا باید در تمام شوراهای ممیزی باشد. یا اینکه مدیرعامل خانه موسیقی چرا باید مدیر جشنواره موسیقی فجر شود من معتقدم اگر اعضای خانه موسیقی از عملکرد این صنف راضی باشند و همان حق عضویت کوچکشان را بپردازند برای سر پا نگه داشتن خانه موسیقی همان پول کافیست.


خالق نینوا درباره عدم شرکتش در جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر و عدم حضورش در آن اعلام کرد: در تمام این ۳۷ سال گفته‌ام که اگر قرار است تنها ده روز در سال به موسیقی احترام بگذارید من آن ده روز را به رسمیت نمی‌شناسم. حرمت موسیقی در این ده روز خلاصه نمی‌شود متاسفانه هیچ جای دنیا با موسیقی چنین برخوردی نمی‌شود. مقام‌های مسئول به راحتی به موسیقی توهین می‌کنند درحالی که اگر من درباره آنها حرفی بزنم، جایم گوشه زندان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج