جاباما
۲۷۹۷۲۱
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

باور کنید «کریسمس» یک جشن مذهبی است!

هرچند که کریسمس یک جشن مذهبی برای پیروان حضرت عیسی (ع) است اما موج برگزاری کریسمس حالا چندسالی است میان مذاهب مختلف نیز به راه افتاده و گویا برخی مسلمانان عجله بیشتری برای برگزاری جشن دارند!

مجله مهر: هرچند که کریسمس یک جشن مذهبی برای پیروان حضرت عیسی (ع) است اما موج برگزاری کریسمس حالا چندسالی است میان مذاهب مختلف نیز به راه افتاده و گویا برخی مسلمانان عجله بیشتری برای برگزاری جشن دارند!

باور کنید «کریسمس» یک جشن مذهبی است!

برگزاری مراسم کریسمس سنت هرساله مسیحیان و پیروان حضرت عیسی در سراسر جهان است. خرید درخت کاج، شکلات های رنگی، هدیه های سال جدید، پوشیدن لباس قرمز رنگ بابانوئل از جمله رسم و رسومات این مراسم است. اقلیت های مسیحی نیز در سراسرجهان این جشن را برگزار می کنند در حالی که در برخی کشورها مانند چین و عربستان سعودی برگزاری این جشن ممنوع است. اما این رسم فارغ از رنگ و بوی مذهبی چندسالی است به دلیل تبلیغات زیاد بین باقی فرهنگ ها و ادیان نیز در حال گسترش بوده و تبدیل به یک پُز فرهنگی شده است!

شکلات کریسمسی مخصوص مسلمانان

باور کنید «کریسمس» یک جشن مذهبی است!

شرکت «لینت» (lindt) یکی از معروف ترین برندهای تولید شکلات lindt برای سال جدید میلادی داستان ۱۰۰۱ شب را با تقویم کریسمس ترکیب و به بازار عرضه کرد. این شرکت به خاطر به دست آوردن مشتری های مسلمان علاوه بر صفر کردن درصد الکل شکلاتهایش در این نمونه، از طرح یک ساختمان سنتی با معماری شرقی برای بسته بندی شکلاتش استفاده کرد. این ساختمان از ۲ گنبد و ۲۴ در تشکیل شده که فرد مجاز به باز کردن تنها یک در در هر روز است و می تواند یک شکلات از درون درها در بیاورد. با این کار در روز آخر یک تقویم با شمایل یک مسجد جایزه می گیرد.

این بسته بندی عجیب با واکنش های منفی مسلمانان زیادی روبرو شد و آنها اعتراضشان را در صفحه فیسبوک این شرکت نوشتند. مسئولین این شرکت نیز پاسخشان را این گونه بیان کردند: « ما می خواستیم محصولاتمان بهترین کیفیت را داشته باشند. مشتریان و نظراتشان همواره برای تولید کننده حائز اهمیت است.»

رژه بابانوئل ها در پاکستان

باور کنید «کریسمس» یک جشن مذهبی است!

در کشور مسلمان پاکستان، به مناسبت نزدیک شدن کریسمس،کلیسای شهر لاهور برنامه عجیبی در این شهر برگزار کرد. در این برنامه اکثر دانش آموزان این شهر با پوشیدن لباس بابانوئل در خیابان ها حرکت کردند و هدایایی را بین کودکان خیابانی این شهر تقسیم کردند. برگزاری این مراسم در چنین سطح وسیعی در کشورمسلمان پاکستان با وجود حضور گروه های افراطی طالبان که حتی تحصیل دختران را ممنوع می دانند کمی عجیب به نظر می رسد.

تاجیکستان فرهنگ ایرانی ولی تقویم میلادی!

باور کنید «کریسمس» یک جشن مذهبی است!

هرساله با نزدیک شدن سال نو میلادی برپایه روال بازمانده از روال شوروی سابق در کشور تاجیکستان کلانشهری این کشور با درخت های کاج چراغانی شده و دیگر نمادهای کریسمس تزیین می شوند. این در حالی است که رسانه های این کشور هرساله مقالاتی را درباره جایگاه کریسمس و سال نو میلادی میان مردم تاجیک که قرابت زیادی با فرهنگی ایرانی دارد منتشر می کنند. بسیاری از روشنفکران این کشور معتقدند استقبال از سال نوی میلادی باید مانند دیگر میراث های ساقط شوروی حذف شود و عید نوروز به عنوان سال جدید و شروع بهار در تاجیکستان قانونی شود.

اما این در حالی است که همچنان تقویم رسمی این کشور برپایه میلادی است و برخی برهمین اساس برگزاری جشن کریسمس را ضروری می دانند. این اختلاف متاسفانه گاهی هم مورد سوء استفاده رسانه های غربی قرار می گیرد که مسلمانان با برگزاری کریسمس مخالف هستند. اما برگزاری این جشن در کشور مسلمان ما توسط هموطنان و شهروندان اقلیت های مسیحی گویای این حرف بی مورد است.

تضاد هویتی میان مسلمانان ترکیه

باور کنید «کریسمس» یک جشن مذهبی است!

کشور ترکیه در حدود ۷۶ میلیون نفر جمعیت دارد که طبق آمار ۹۹.۸ درصد آنها مسلمان هستند. این در حالی است که جمهوری نوین ترکیه بعد از سقوط دولت عثمانی در سال ۱۹۲۳ پایه گذاری شد و تاریخ رسمی این کشور نیز به تاریخ میلادی و نگارش خط این کشور نیز از حروف عربی به لاتین تغییر کرد تا این تحول موجب تضاد هویتی مردم این کشور شود. دولت این کشور نیز به جدایی دین از سیاست تاکیده کرده و حکومتی لائیک دارد. جشن کریسمس نیز هرساله در پایان ماه دسامبر میلادی در این کشور به صورت باشکوهی برگزار می شود.

برگزاری کریسمس مسلمانان ایرانی به وقت اروپا

هرساله در شهرهای ایران نیز ارامنه و اقلیت های مذهبی با رسیدن سال جدید میلادی جشن های کریسمس خود را برگزار می کنند. چهره برخی از خیابان ها و فروشگاه های پایتخت به خصوص در مناطق ارمنی نشین حال و هوای کریسمسی بیشتری دارد. اما عجیب اینکه برخی از مسلمانان نیز تحت تاثیر این برنامه خودشان نیز جشن کریسمس را به طور جداگانه برگزار می کنند.

اما نکته جالب اختلاف ارامنه ایران با دیگر مسیحیان اروپا و آمریکا برسر تاریخ تولد حضرت مسیح است. مسیحیان اروپایی عقیده دارند که تولد حضرت مسیح در ۲۵ دسامبر اتفاق افتاده است. لذا این روز را کریسمس می دانند. اما ارامنه معتقدند حضرت عیسی (ع) در ۶ ژانویه به دنیا آمده است. برای همین در این روز جشن کریسمس را برگزار می کنند. این موضوع در حالی است که برخی افراد غیرمسیحی به تبعیت از کشورهای غربی این روز را به وقت اروپا جشن می گیرند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      مردم به جشن، فستیوال، عید، شادی نیاز دارن وقتی جایگزینهای وطنی براش به میزان کافی وجود نداره به نمونه های خارجکیش مثل کریسمس . ولنتاینو چه وچه رو میارن

    • بدون نام

      خوب مجله جان ارامنه و مسیحیان داخل کشور هم در مراسم بزرگداشت عاشورا و همینطور هفته وحدت شرکت میکنند و این یعنی احترام به عقاید مسلمانان پس باید ما هم به عقاید اونا احترام بزاریم و باهاشون تو برگزاری اعیاد و بقیه مناسک مذهبیشون با رعایت عرف و شرع همراهی کنیم

    • بدون نام

      پز فرهنگی رو خوب اومدی... هرچند منم قبول دارم میشه بعنوان یک جشن بهش نگاه کرد و لی نمیدوم چرا هیچ حسی به این جشن ندارم...آخه مثلا اینکه بچه هارو میبرن آتلیه با درخت کاج تزیین شده و لباس بابا نوئل عکس بگیرنو کجای دلم بزارم...

      پاسخ ها

      • ماه منیر زمانی

        اقلیتهای مذهبی مثل مسیحیها در کشور ماهم وجود دارد و باید به این مراسم که برگزار میشود احترام گذاشت و در شادی هایشان شاد شد.

    • ابوالفضل

      یه جا رو اشتباه نوشتید
      طالبان تو افغانستان هستن نه پاکستان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج