۲۷۹۸۷
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

این دلایل ابتلا به آلزایمر را عمرا بدانید!

شاید باورتان نشود اما هرگاه كه از درگاه عبور می‌كنید، یك قدم به فراموشی نزدیك می‌شوید. خستگی تنها اثری نیست كه خواب بد روی شما می‌گذارد. محققان می‌گویند بی‌خوابی و بدخوابی خطر ابتلا به آلزایمر را هم بالا می‌برد.

این دلایل ابتلا به آلزایمر را عمرا بدانید!
برترین ها:


این دلایل ابتلا به آلزایمر را عمرا بدانید!


از درگاه عبور نكنید

شاید باورتان نشود اما هرگاه كه از درگاه عبور می‌كنید، یك قدم به فراموشی نزدیك می‌شوید. محققان معتقدند افراد در زمانی كه از میان درها عبور می‌كنند، بیشتر از هنگامی كه درون اتاق در حركتند به فراموشی مبتلا می‌شوند. به گزارش ایسنا، افرادی كه از درگاهی عبور می‌كنند، در یادآوری اتفاقاتی كه در اتاق سابق افتاده كم‌توان می‌شوند و نمی‌توانند تصمیماتی را كه در آن محل گرفته‌اند به‌خوبی به‌یاد بیاورند. محققان معتقدند هر درگاهی به شكل یك مرز برای حافظه عمل می‌كند و باعث می‌شود كه شما خاطرات‌تان را هم پشت در بگذارید و فراموش‌شان كنید. در واقع عبور از در می‌تواند یك تقسیم‌بندی جدید را در مغز ایجاد كند و اتفاقاتی كه پشت در افتاده را در طبقه‌ای جاسازی كند كه شما به آن دسترسی ندارید. شاید این اتفاق باعث آلزایمرگرفتن شما نشود اما دست‌كم می‌تواند بخشی از خاطرات مهم یا ارزشمند‌تان را از حافظه فعال شما دور نگه ‌دارد.


آنفلوآنزا نگیرید

آنفلوآنزا یكی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان است و بیشتر ما فكر می‌كنیم كه مبتلاشدن به آن، یكی از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر فصل سرماست اما محققان می‌گویند از هر راهی كه می‌توانید، باید به جنگ این بیماری بروید؛ زیرا آنفلوآنزا تنها سیستم ایمنی بدن را ضعیف نمی‌كند بلكه می‌تواند حافظه را هم تخریب كرده و شما را به آلزایمر مبتلا كند. به نوشته مهر، ویروس‌های آنفلوآنزا و تبخال می‌توانند به ماده خاكستری مغز نفوذ كرده و با ایجاد التهاب، این ناحیه را نسبت به هجوم آلزایمر آسیب‌پذیر كنند. به عقیده آنها، ویروس آنفلوآنزا می‌تواند آرام‌آرام جان مغز را بگیرد و افراد را به فراموشی همیشگی دچار كند.


خوب بخوابید

خستگی تنها اثری نیست كه خواب بد روی شما می‌گذارد. محققان می‌گویند بی‌خوابی و بدخوابی خطر ابتلا به آلزایمر را هم بالا می‌برد و در عملكرد مغز ایجاد اختلال می‌كند. به گزارش همشهری آنلاین، پژوهشگران معتقدند افرادی كه بیش از 5 بار در هر ساعت از خواب می‌پرند، نسبت به افرادی كه آشفتگی خوابشان كمتر از این حد است، بیشتر با خطر زوال عقل روبه‌رو هستند. از نظر آنها این اتفاق می‌تواند حافظه و مهارت‌های استدلالی فرد را مختل كند و باعث ابتلا به آلزایمر شود. با توجه به نتایج این بررسی‌ها، فراموشكاری ناشی از خستگی، یك پدیده موقت نیست و اگر این بدخوابی‌ها و خستگی‌ها مدام تكرار شود، فراموشی‌ها هم بیشتر شده و یك ذهن فعال، خیلی زود پیر و آلزایمری می‌شود.


از ظروف آلومینیومی استفاده نكنید

نه‌تنها غذایی كه می‌خورید بلكه باید مراقب ظرفی كه در آن غذا می‌خورید هم باشید زیرا متخصصان معتقدند بعضی از ظروف می‌توانند مغز شما را كم‌توان كنند. به گفته معاون مركز سلامت و محیط كار وزارت بهداشت، استفاده از ظروف آلومینیومی در پخت‌وپز، یكی از عواملی است كه می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را بالا ببرد. به گفته همشهری آنلاین، مهندس محمدرضا غلامی معتقد است كه ظروف آلومینیومی به‌دلیل تركیباتی كه در جریان پخت وارد غذا می‌كند، درصورت مصرف طولانی‌مدت می‌تواند باعث ابتلا به آلزایمر شود. از نظر متخصصان این حوزه بهترین نوع تجهیزات برای پخت‌وپز غذا، ظروف استیل است و این جنس براساس استانداردهای جهانی در اولویت اول سلامت قرار دارد. پس اگر برای سالم‌ماندن مغز‌تان رژیم غذایی ضد‌آلزایمر گرفته‌اید، این غذاهای پرخاصیت را هرگز در ظروف آلومینیومی نگهداری یا سرو نكنید.


آدامس نجوید

آدامس‌جویدن عادت آرامش‌بخشی است اما می‌تواند به مرور شما را خنگ كند. محققان می‌گویند كسانی كه نمی‌توانند از آدامس دل بكنند، به مرور كم‌حافظه می‌شوند. از نظر آنها، آدامس‌خورها باید زمان بیشتری را صرف یادآوری حروف و اعداد كنند. از طرف دیگر این افراد در به خاطرسپاری فهرست‌های متوالی و دنباله‌دار هم توانایی كمتری دارند و حافظه كوتاه‌مدتشان هم به‌خوبی آدم‌های دیگر كار نمی‌كند. درحالی‌كه محققان قدیمی‌تر فكر می‌كردند آدامس جویدن با افزایش جریان خون در مغز، كمكی برای حافظه و تمركز به‌شمار می‌آید اما به گزارش ایرنا، بررسی‌های جدید خلاف این موضوع را ثابت كرده‌ است. پس اگر نمی‌خواهید سلول‌های مغز‌تان دانه‌دانه بمیرند، عادت بهتری را جایگزین خوردن آدامس‌هایی كنید كه هم به معده‌تان فشار می‌آورد و هم به مغزتان.


افسرده نشوید

فراموشكاری افسرده‌ها ناشی از بی‌حوصلگی‌شان نیست بلكه بررسی‌ها نشان داده، این آدم‌ها حافظه‌شان را هم به مرور از دست می‌دهند و بسیاری‌ از آنها هم به زوال عقل مبتلا می‌شوند. محققان معتقدند كه افسرده‌ها تا۲/۵ برابر بیشتر از دیگران به آلزایمر مبتلا می‌شوند. از نظر آنها احتمال زوال عقل به این دلیل، در افسرده‌های زیر ۶۰ سال قوی‌تر است و افرادی كه قبل از این سن دچار افسردگی هستند تا ۴ برابر بیشتر از هم‌سن‌وسال‌های سرحال و بدون افسردگی خود آلزایمر می‌گیرند. به گزارش همشهری‌آنلاین، پژوهشگران معتقدند بروز افسردگی موجب پژمرده شدن سلول‌های عصبی مغز می‌شود و این همان حالتی است كه در افراد مبتلا به آلزایمر هم اتفاق می‌افتد. از نظر آنها كشف زودهنگام افسردگی و درمان آن می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد و افراد را از خطر زوال عقل نجات دهد.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صبا

      بهتره برم به خواهرم تذکر بدم.........آخه معتاده آدامسه......میگم چرا تازگیا سوال های عجیب غریب می پرسه!!

    • نیلا

      خدا خیرتون بده داشتم دستی دستی الزایمر میگرفتم ها با این ادمسا.

      ولی بلاخره نفهمیدم کدوم تحقیقاتو جدی بگیرم یبار میگن پنیر خنگ میکنه اما با گردو نه یه بار میگن نه خنگ نمیکنه در فلان زمان فقط خنگ میکنه یه بار میگن ادامس برا حافظه خوبه حالا هم نه میگن بده ؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • صبا

        اونارو بی خی!
        هرجور خودت صلاح میبینی... :)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج